רגע לפני הסוף: טיפים מועילים ונושאים חשובים שכדאי לבדוק
סופה של שנת 2012 הוא הזמן המתאים לבצע סיכומים בשוק ההון, ולפרסם תחזיות והמלצות למניות ואג"ח מומלצות בבורסה לשנת 2013 - ואכן מפרסמים בתי ההשקעות והבנקים חדשות לבקרים במהלך החודשיים האחרונים. אני, לעומת זאת, מעוניין להעלות מספר נקודות חשובות ומועילות למשקיעים ממש ב"זמן הפציעות" של שנת 2012 ורגע לפני ששנת 2013 נפתחת.
בדקו את מונה המס בחשבונות ההשקעות שלכם : מונה המס בחשבון ההשקעות מסכם ומציג את יתרת הרווח או ההפסד השנתית העדכנית בתיק ההשקעות. המשקיעים עשויים לחשוב בטעות, שבעקבות עליות השערים באג"ח ובמניות השנה, אין להם כל הפסדים צבורים במונה המס - אך הנחה זו עלולה להתברר כשגויה אם בתחילת השנה מכרו ניירות-ערך בהפסד כלשהו. ממחר - דהיינו ה- 1.1.2013 - יתאפסו מוני המס וניתן יהיה לטפל בנושא רק על ידי הגשת דו"ח שנתי למס הכנסה.
לקוחות המנהלים באופן עצמאי את חשבון ההשקעות שלהם באינטרנט יוכלו למצוא את מצב מונה המס באתר הבנק ולבדוק אותו. ללקוחות העובדים עם יועצי השקעות בבנקים ומנהלי תיקים - כדאי לפנות בדחיפות לאחראי על ההשקעות על מנת לבדוק את הנושא.
בדיקת ביצועי יועץ ההשקעות ו/או מנהל התיק : סיום שנת 2012 ותחילת שנת 2013 הוא הזמן הנכון לבחון את ביצועי תיקי ההשקעות המנוהלים ו/או מיועצים בשנת 2012. אל תמתינו לקבלת דוחות שנתיים בדואר הביתה - שוחחו כעת עם הגורמים המטפלים בתיקי ההשקעות ובקשו לקבל בפקס/מייל את ביצועי תיק ההשקעות של שנת 2012.
לקוחות המנהלים מספר חשבונות השקעות אצל יועצי השקעות ו/או מנהלי תיקים יוכלו לבצע השוואה בין התשואות בכל התיקים - דבר שיאפשר להם לקבל החלטה נבונה לגבי המשך ההתקשרות בשנת 2013.
בדיקת מבנה תיק ההשקעות ומדיניות השקעות : שאלו את יועץ ההשקעות ו/או מנהל התיקים מהו המבנה הכללי של תיק ההשקעות בחלוקה לאפיקי השקעה (ממשלתי, קונצרני ומניות), במיוחד בררו מהי החשיפה למניות בתיק ההשקעות.
אם אינכם עוקבים באופן הדוק אחר הנעשה בתיק ההשקעות שלכם, אתם עשויים לגלות שמרכיב המניות בתיק ההשקעות שונה מכפי שחשבתם - נצלו שיחה זו להתאמת מבנה התיק לצרכים שלכם.
בדיקת עמלות בניירות-ערך : על המשקיעים להיות מודעים לעובדה כי פעילות המסחר בניירות-ערך של לקוחות פרטיים צפויה לייצר בשנת 2012 הכנסה של 2.2 מיליארד שקלים לחמשת הבנקים הגדולים - הכנסה זו מהווה כ-20% מסך הכנסות הבנקים בסעיף העמלות בלבד. המערכת הבנקאית נהנית בעיקר מאדישותם של הלקוחות אשר אינם מבצעים סקר שוק במספר בנקים ולאחר מכן פונים לבנק בו מתנהל חשבון השקעותיהם בבקשה להוזיל את עמלות ניירות-הערך השונות.
עם תחילת השנה מומלץ ללקוחות המנהלים את חשבונותיהם בבנקים ובבתי ההשקעות, לבדוק את שיעור העמלות השונות שהם משלמים בתיק ההשקעות - וקיימות רבות כאלה. בדיקה זו עשויה להוזיל ללקוח את העמלות בעשרות אחוזים, דבר שיוביל לחיסכון של מאות ואף אלפי שקלים בשנה. חשוב לציין, הבנקים מעניקים הטבות בעמלות לתקופה מוגבלת בזמן, לכן מומלץ ללקוחות שקיבלו הטבות בעבר לבחון האם לא פג תוקף ההטבות.
תם ולא נשלם - בדיקות נוספות : קיימים נושאים נוספים רבים לגבי תיקי השקעות הטעונים בדיקה מקיפה, אך קצרה היריעה במעמד זה מלהכיל את כולם, אשתדל להתייחס במהלך השנה האזרחית החדשה לפחות לחלק מהם.
שנה אזרחית מוצלחת לכולם!
הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ויועץ פנסיוני ומנכ"ל
* אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל
- 2.אהוד 01/01/2013 13:48הגב לתגובה זואני בקשר ישיר עם היועץ השקעות שלי במזרחי במשך כל השנה כך שכשמגיעה סוף השנה ומקבלים את הדוחות השנתיים אין הפתעות! ממליץ לכל אחד, אחרי הכל מדובר בכסף שלכם!
- זה נכון (ל"ת)יובל 02/01/2013 15:09הגב לתגובה זו
- 1.סיון, נאה דרשת (ל"ת)השקולה 31/12/2012 18:30הגב לתגובה זו

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.