רגע לפני הסוף: טיפים מועילים ונושאים חשובים שכדאי לבדוק

סיון ליימן, מנכ"ל כנען ייעוץ השקעות, סוקר את כל הסעיפים והבדיקות שהמשקיע בשוק ההון צריך לבחון רגע לפני שהשנה מסתיימת
סיון ליימן | (3)

סופה של שנת 2012 הוא הזמן המתאים לבצע סיכומים בשוק ההון, ולפרסם תחזיות והמלצות למניות ואג"ח מומלצות בבורסה לשנת 2013 - ואכן מפרסמים בתי ההשקעות והבנקים חדשות לבקרים במהלך החודשיים האחרונים. אני, לעומת זאת, מעוניין להעלות מספר נקודות חשובות ומועילות למשקיעים ממש ב"זמן הפציעות" של שנת 2012 ורגע לפני ששנת 2013 נפתחת.

בדקו את מונה המס בחשבונות ההשקעות שלכם : מונה המס בחשבון ההשקעות מסכם ומציג את יתרת הרווח או ההפסד השנתית העדכנית בתיק ההשקעות. המשקיעים עשויים לחשוב בטעות, שבעקבות עליות השערים באג"ח ובמניות השנה, אין להם כל הפסדים צבורים במונה המס - אך הנחה זו עלולה להתברר כשגויה אם בתחילת השנה מכרו ניירות-ערך בהפסד כלשהו. ממחר - דהיינו ה- 1.1.2013 - יתאפסו מוני המס וניתן יהיה לטפל בנושא רק על ידי הגשת דו"ח שנתי למס הכנסה.

לקוחות המנהלים באופן עצמאי את חשבון ההשקעות שלהם באינטרנט יוכלו למצוא את מצב מונה המס באתר הבנק ולבדוק אותו. ללקוחות העובדים עם יועצי השקעות בבנקים ומנהלי תיקים - כדאי לפנות בדחיפות לאחראי על ההשקעות על מנת לבדוק את הנושא.

בדיקת ביצועי יועץ ההשקעות ו/או מנהל התיק : סיום שנת 2012 ותחילת שנת 2013 הוא הזמן הנכון לבחון את ביצועי תיקי ההשקעות המנוהלים ו/או מיועצים בשנת 2012. אל תמתינו לקבלת דוחות שנתיים בדואר הביתה - שוחחו כעת עם הגורמים המטפלים בתיקי ההשקעות ובקשו לקבל בפקס/מייל את ביצועי תיק ההשקעות של שנת 2012.

לקוחות המנהלים מספר חשבונות השקעות אצל יועצי השקעות ו/או מנהלי תיקים יוכלו לבצע השוואה בין התשואות בכל התיקים - דבר שיאפשר להם לקבל החלטה נבונה לגבי המשך ההתקשרות בשנת 2013.

בדיקת מבנה תיק ההשקעות ומדיניות השקעות : שאלו את יועץ ההשקעות ו/או מנהל התיקים מהו המבנה הכללי של תיק ההשקעות בחלוקה לאפיקי השקעה (ממשלתי, קונצרני ומניות), במיוחד בררו מהי החשיפה למניות בתיק ההשקעות.

אם אינכם עוקבים באופן הדוק אחר הנעשה בתיק ההשקעות שלכם, אתם עשויים לגלות שמרכיב המניות בתיק ההשקעות שונה מכפי שחשבתם - נצלו שיחה זו להתאמת מבנה התיק לצרכים שלכם.

בדיקת עמלות בניירות-ערך : על המשקיעים להיות מודעים לעובדה כי פעילות המסחר בניירות-ערך של לקוחות פרטיים צפויה לייצר בשנת 2012 הכנסה של 2.2 מיליארד שקלים לחמשת הבנקים הגדולים - הכנסה זו מהווה כ-20% מסך הכנסות הבנקים בסעיף העמלות בלבד. המערכת הבנקאית נהנית בעיקר מאדישותם של הלקוחות אשר אינם מבצעים סקר שוק במספר בנקים ולאחר מכן פונים לבנק בו מתנהל חשבון השקעותיהם בבקשה להוזיל את עמלות ניירות-הערך השונות.

עם תחילת השנה מומלץ ללקוחות המנהלים את חשבונותיהם בבנקים ובבתי ההשקעות, לבדוק את שיעור העמלות השונות שהם משלמים בתיק ההשקעות - וקיימות רבות כאלה. בדיקה זו עשויה להוזיל ללקוח את העמלות בעשרות אחוזים, דבר שיוביל לחיסכון של מאות ואף אלפי שקלים בשנה. חשוב לציין, הבנקים מעניקים הטבות בעמלות לתקופה מוגבלת בזמן, לכן מומלץ ללקוחות שקיבלו הטבות בעבר לבחון האם לא פג תוקף ההטבות.

תם ולא נשלם - בדיקות נוספות : קיימים נושאים נוספים רבים לגבי תיקי השקעות הטעונים בדיקה מקיפה, אך קצרה היריעה במעמד זה מלהכיל את כולם, אשתדל להתייחס במהלך השנה האזרחית החדשה לפחות לחלק מהם.

שנה אזרחית מוצלחת לכולם!

הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ויועץ פנסיוני ומנכ"ל כנען ייעוץ השקעות וייעוץ פנסיוני

* אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אהוד 01/01/2013 13:48
    הגב לתגובה זו
    אני בקשר ישיר עם היועץ השקעות שלי במזרחי במשך כל השנה כך שכשמגיעה סוף השנה ומקבלים את הדוחות השנתיים אין הפתעות! ממליץ לכל אחד, אחרי הכל מדובר בכסף שלכם!
  • זה נכון (ל"ת)
    יובל 02/01/2013 15:09
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    סיון, נאה דרשת (ל"ת)
    השקולה 31/12/2012 18:30
    הגב לתגובה זו
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.