רגע לפני הסוף: טיפים מועילים ונושאים חשובים שכדאי לבדוק

סיון ליימן, מנכ"ל כנען ייעוץ השקעות, סוקר את כל הסעיפים והבדיקות שהמשקיע בשוק ההון צריך לבחון רגע לפני שהשנה מסתיימת
סיון ליימן | (3)

סופה של שנת 2012 הוא הזמן המתאים לבצע סיכומים בשוק ההון, ולפרסם תחזיות והמלצות למניות ואג"ח מומלצות בבורסה לשנת 2013 - ואכן מפרסמים בתי ההשקעות והבנקים חדשות לבקרים במהלך החודשיים האחרונים. אני, לעומת זאת, מעוניין להעלות מספר נקודות חשובות ומועילות למשקיעים ממש ב"זמן הפציעות" של שנת 2012 ורגע לפני ששנת 2013 נפתחת.

בדקו את מונה המס בחשבונות ההשקעות שלכם : מונה המס בחשבון ההשקעות מסכם ומציג את יתרת הרווח או ההפסד השנתית העדכנית בתיק ההשקעות. המשקיעים עשויים לחשוב בטעות, שבעקבות עליות השערים באג"ח ובמניות השנה, אין להם כל הפסדים צבורים במונה המס - אך הנחה זו עלולה להתברר כשגויה אם בתחילת השנה מכרו ניירות-ערך בהפסד כלשהו. ממחר - דהיינו ה- 1.1.2013 - יתאפסו מוני המס וניתן יהיה לטפל בנושא רק על ידי הגשת דו"ח שנתי למס הכנסה.

לקוחות המנהלים באופן עצמאי את חשבון ההשקעות שלהם באינטרנט יוכלו למצוא את מצב מונה המס באתר הבנק ולבדוק אותו. ללקוחות העובדים עם יועצי השקעות בבנקים ומנהלי תיקים - כדאי לפנות בדחיפות לאחראי על ההשקעות על מנת לבדוק את הנושא.

בדיקת ביצועי יועץ ההשקעות ו/או מנהל התיק : סיום שנת 2012 ותחילת שנת 2013 הוא הזמן הנכון לבחון את ביצועי תיקי ההשקעות המנוהלים ו/או מיועצים בשנת 2012. אל תמתינו לקבלת דוחות שנתיים בדואר הביתה - שוחחו כעת עם הגורמים המטפלים בתיקי ההשקעות ובקשו לקבל בפקס/מייל את ביצועי תיק ההשקעות של שנת 2012.

לקוחות המנהלים מספר חשבונות השקעות אצל יועצי השקעות ו/או מנהלי תיקים יוכלו לבצע השוואה בין התשואות בכל התיקים - דבר שיאפשר להם לקבל החלטה נבונה לגבי המשך ההתקשרות בשנת 2013.

בדיקת מבנה תיק ההשקעות ומדיניות השקעות : שאלו את יועץ ההשקעות ו/או מנהל התיקים מהו המבנה הכללי של תיק ההשקעות בחלוקה לאפיקי השקעה (ממשלתי, קונצרני ומניות), במיוחד בררו מהי החשיפה למניות בתיק ההשקעות.

אם אינכם עוקבים באופן הדוק אחר הנעשה בתיק ההשקעות שלכם, אתם עשויים לגלות שמרכיב המניות בתיק ההשקעות שונה מכפי שחשבתם - נצלו שיחה זו להתאמת מבנה התיק לצרכים שלכם.

בדיקת עמלות בניירות-ערך : על המשקיעים להיות מודעים לעובדה כי פעילות המסחר בניירות-ערך של לקוחות פרטיים צפויה לייצר בשנת 2012 הכנסה של 2.2 מיליארד שקלים לחמשת הבנקים הגדולים - הכנסה זו מהווה כ-20% מסך הכנסות הבנקים בסעיף העמלות בלבד. המערכת הבנקאית נהנית בעיקר מאדישותם של הלקוחות אשר אינם מבצעים סקר שוק במספר בנקים ולאחר מכן פונים לבנק בו מתנהל חשבון השקעותיהם בבקשה להוזיל את עמלות ניירות-הערך השונות.

עם תחילת השנה מומלץ ללקוחות המנהלים את חשבונותיהם בבנקים ובבתי ההשקעות, לבדוק את שיעור העמלות השונות שהם משלמים בתיק ההשקעות - וקיימות רבות כאלה. בדיקה זו עשויה להוזיל ללקוח את העמלות בעשרות אחוזים, דבר שיוביל לחיסכון של מאות ואף אלפי שקלים בשנה. חשוב לציין, הבנקים מעניקים הטבות בעמלות לתקופה מוגבלת בזמן, לכן מומלץ ללקוחות שקיבלו הטבות בעבר לבחון האם לא פג תוקף ההטבות.

תם ולא נשלם - בדיקות נוספות : קיימים נושאים נוספים רבים לגבי תיקי השקעות הטעונים בדיקה מקיפה, אך קצרה היריעה במעמד זה מלהכיל את כולם, אשתדל להתייחס במהלך השנה האזרחית החדשה לפחות לחלק מהם.

שנה אזרחית מוצלחת לכולם!

הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ויועץ פנסיוני ומנכ"ל כנען ייעוץ השקעות וייעוץ פנסיוני

* אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אהוד 01/01/2013 13:48
    הגב לתגובה זו
    אני בקשר ישיר עם היועץ השקעות שלי במזרחי במשך כל השנה כך שכשמגיעה סוף השנה ומקבלים את הדוחות השנתיים אין הפתעות! ממליץ לכל אחד, אחרי הכל מדובר בכסף שלכם!
  • זה נכון (ל"ת)
    יובל 02/01/2013 15:09
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    סיון, נאה דרשת (ל"ת)
    השקולה 31/12/2012 18:30
    הגב לתגובה זו
ניתוח טכני
צילום: רוי שיינמן באמצעות Copilot
ניתוח טכני

מניות קטנות - הזדמנויות גדולות

זיו סגל |
נושאים בכתבה ניתוח טכני


באחד המאמרים התייחסתי פה לשינויים בפרדיגמות הסיכון שהשוק עבר. את מרבית ספרי תאוריות ההשקעות והכלכלה כנראה אפשר לתת למחזור. היום אני רוצה להציע עוד שבירת פרדיגמה: מניות של חברות קטנות הן לא בהכרח הדבר הכי מסוכן כרגע. המניות האלו היו מדוכאות שנים ארוכות בצילה של הרשימה שהתחילה בארבע חברות גדולות והפכה להיות 7 המופלאות ובהכבדת הריבית הגבוהה. אבל, כשהמניות הגדולות בפרט ומניות ה  S&P500 בכלל השתלטו על מרבית העניין ושווי השוק נותרו הרבה מניות של חברות עם שווי שוק בינוני ונמוך מתחת לרדאר. 

את ההזדמנות שנוצרה ממחיש הגרף של הראסל 2000 שמיוצג כאן על ידי קרן הסל IWM. אחרי קפיצת הקורנה היא תקנה תיקון מתאים של 50% ואז טיפסה בהדרגה אל השיא ופרצה אותו. מכאן אמור להתפתח מומנום של מגמת עליה. על גרף העוצמה ההשוואתית אפשר לראות את חולשתה המתמשכת מול ה – S&P500 וכעת השאלה האם מערכת יחסים זו אכן משתנה. זהו אינדיקטור שנצטרך לעקוב אחריו.


מי שרוצה לעשות צעד נוסף בכיוון לתעשיה. לשיקולכם.ן. מבחינת הגרף אפשר לראות את הפריצה של השיא ואת העוצמה המתפרצת בהשוואה ל  IWM. היופי כאמור בניתוח טכני הוא שאנחנו פועלים על פי מה שאנחנו רואים ולא על פי מה שאנחנו חושבים. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

המטוס מספר 1 של מדינת ישראל

מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה



עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס

מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?

אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.

הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה. 

מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.

באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.