הדבר שיוביל לתיקון מהיר מעלה בשווקים, לפחות בטווח הקצר
גישת המשמעת הפיסקאלית הקשוחה שמנהיגה גרמניה נמצאת תחת התקפה. השינויים המבניים הסיזיפיים וצעדי הצנע שחקו את הצמיחה הכלכלית במדינות החלשות של גוש האירו ואת התמיכה העממית בשלטון המרכזי, והובילה למפץ הפוליטי באירופה.
גרמניה ומרקל בראשה עדיין תומכת בכל כוחה במשמעת הפיסקאלית, אולם יותר ויותר קולות נוטים לקבל את "עמדת קרוגמן" - הכלכלן העולמי בעל השם - הקורא להגדלת ההוצאה הממשלתית במטרה לעודד צמיחה ולהביא בעתיד לירידה ביחס הגירעון הממשלתי. בפגישת מנהיגי ה-G8 בסוף השבוע האחרון בלטה מרקל בעמדתה הכלכלית ואפילו נשיא ארה"ב הצטרף לקו של נשיא צרפת החדש, פרנסואה הולנד, וקרא לצעדים בוני צמיחה.
חסידי גישת "קודם עידוד הצמיחה ורק אח"כ טיפול בגירעונות ממשלתיים" טוענים כי המשקיעים בשווקים הגלובליים יסכימו להמשיך ולממן את המדינות החלשות באירופה במידה ואלו יאמצו צעדים מוחשים ואופרטיביים לעידוד הצמיחה בגוש האירו ובמדינות החלשות בפרט. המצדדים באמנת צמיחה כבסיס להתמודדות עם משבר החובות משתלבים בעמדתם עם המצב הנוכחי בארה"ב, שם מוכנים המשקיעים הגלובליים להלוות טריליוני דולרים בריביות שפל, מתוך אמונה כי המדינות הפיסקאלית המרחיבה הנוכחית תעודד צמיחה, תקטין אבטלה ותביא בעתיד הרחוק יותר לקיטון ביחס החוב לתוצר.
אנו מנגד לא בטוחים כי האנלוגיה בין המצב בארה"ב למצב באירופה הולמת, בהינתן המבנה הפוליטי של גוש האירו והעובדה כי על היומרה לאמנה פיסקאלית אין באירופה משרד אוצר כללי בעל סמכויות פיסקאליות נרחבות. יתר על כך, העובדה שהבנק המרכזי האירופי אינו ניחן במנדט להוות מלווה של מוצא אחרון למדינות, לא נותנת לרשותה של אירופה את המנגנונים ההכרחיים על מנת להתמודד עם חוסר האיזונים המובנים ביבשת.
נקודה חשובה נוספת הראויה לציון היא שבניגוד לאירופה בה איש אינו יכול להבטיח את שלמות הגוש בעתיד הלא רחוק, הרי שבארה"ב לא מתקיימת חלופת "גירושין מרצון" - חלופה המאיימת על אמינות הקונספט של גוש האירו ומקטינה את ההסתברות שהמשקיעים הגלובליים ישמחו לממן גירעונות תופחים בטווח קצר במטרה לזכות בציפור על העץ בדמות צמיחה מואצת עתידית אשר תביא להתכווצות הגירעון אי שם בעתיד.
האם ביחסי החוב הנוכחיים של גוש האירו, העומדים על כ-90% תוצר, יסכימו המשקיעים להגדיל את ההימור ברולטה תוך אמונה עיוורת במנהיגיו הכלכליים של גוש האירו לאור הישגי העבר הדלים כי ינווטו את כלכלתו של הגוש לחוף מבטחים?
מצבה הקשה של המערכת הפיננסית האירופית וחוסר האמון של הגופים הפיננסים השונים אחד במשנהו, מקשים על הזרמת כספים במורד השרשרת הפיננסית ללווים פרטיים ועסקים בינוניים וקטנים. הדבר בא לידי ביטוי היטב בתוצאות העגומות של צמד הזרמות הנזילות הענקיות האחרונות למערכת הפיננסית, הזרמות נזילות אשר לא הביאו לגדול אשראי במשקים הרלוונטיים.
על אף הסקפטיות שלנו באשר לפתרון הקסם האירופי בדמות גיבוש אמנת צמיחה כחלופה לאחריות פיסקאלית, נראה כי השווקים ישמחו לפחות בטווח הקצר לזכות בבשורה מסוג שונה מאשר עוד מנת צנע, ועשויים להגיב לתוכנית צמיחה רצינית חיובית לפחות בטווח הזמן המיידי. במידה ואמנת הצמיחה העתידית תשולב עם אחריות פיסיקאלית מוחשית גם אם גמישה מעט יותר מהדרישה הגרמנית העקרונית, הרי אירופה תוכל לצעוד בדרך חתחתים קדימה, אחרת נוותר עם עוד צמד מילים חלולות" אמנת צמיחה" ומשבר חובות אירופי מתדרדר המהווה את הסכנה מספר אחת לכלכלה הגלובלית בעת הנוכחית.
אנו סבורים כי אמנת הצמיחה והאמנה הפיסקאלית חייבות להיות מלווים בסולידריות אירופית בלתי מסויגת המבטיחה את עתיד המערכת הפיננסית האירופית באמצעות ביטוח פיקדונות אירופי על ידי הטרויקה ומשלם המיסים הגרמני, שכן שמועות על ריצת הבנקים החלה להתגלגל ברחבי אירופה, ולפיכך לפני שמגבשים תוכניות ארוכות טווח יש לפתור את סוגיית האמון במערכת הפיננסית האירופית.
- 1.חזי8 25/05/2012 08:45הגב לתגובה זואין סיכוי לתוכנית לעידוד צמיחה בארופה,כי לעידוד צמיחה צריך כסף,ואין סיכוי שגרמניה (בעלת החוב) תתיר הדפסה (הזרמה) שתשחק את החוב,לכן מרקל מתעקשת, ותמשיך להתעקש על צימצום הגרעון בקיצור, לצערי, אין קיצורי דרך
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
