אור עופר סימילרווב
צילום: רותם כנעני
ניתוח

אפסייד של 20% לסימילארווב: גולדמן סאקס התחיל לסקר את המניה

בנק ההשקעות גולדמן סאקס החל לסקר את מניית סימילארווב; בתגובה לסיקור ולמחיר היעד המניה זינקה ב-8.5%
חיים בן הקון |

בנק גולדמן סאקס החל לסקר את מניית סימילארווב  סימילרווב ונתן המלצת קנייה למניה עם מחיר יעד של 16 דולר בהתבסס על התחזיות הכספיות ל-12 חודשים הקרובים, מחיר המשקף אפסייד של 20%.

בגולדמן מסבירים את הערכת השיווי בשיפור החברה בחדירה לשוק, במודל מכירות של נתונים כשירות (Data As A Service) יחד עם היצע מתרחב של מוצרי החברה, ושיפור בנתונים הכספיים. כל אלו הביאו את הבנק לתת המלצת קניה לסימילארווב. 

הניתוח של גולדמן זאקס

בגולדמן ציינו מספר נקודות חוזק בסימילארווב שלטענטם מהוות נקודות מרכזיות ביכולת של סימילארווב לייצר תשואה עבור המשקיעים:

עולם החיפוש באינטרנט משתנה

בינה מלאכותית יוצרת (Generative AI) משנה את האופן שבו אנשים צורכים תוכן באינטרנט, במיוחד בחוויית החיפוש והשאילתות המסורתית. אנו צופים כי מותגים יחפשו יותר ויותר דרכים חלופיות להעריך את הנראות הדיגיטלית שלהם ואת התנהגות הלקוחות בהשוואה למתחרים.

מחקרים אחרונים מראים שכ-60% מהחיפושים בגוגל מסתיימים ללא לחיצה ("חיפושי אפס לחיצות"). תמצותי המידע שמספקים מנועי חיפוש מבוססי בינה מלאכותית והשימוש הגובר בשירותי שאילתות כמו ChatGPT (שדיווח על 300 מיליון משתמשים פעילים בשבוע בחודש דצמבר) יכולים ליצור "שטח מת" עבור חברות המבקשות להבין את כוונות המשתמשים מעבר ללחיצות בתוצאות חיפוש אורגניות וממומנות.

עם הכנסות שנתיות של כ-250 מיליון דולר בשנת 2024 ויכולת מוניטיזציה מוגבלת של הפלטפורמה, בגולדמן מאמינים כי הבינה המלאכותית היוצרת יכולה לשמש כגורם ממריץ לצמיחה של סימילארווב, שמציעה כלים ייחודיים הודות לניסיון שלה בתחום.

הפלטפורמה החדשה – Similarweb 3.0, יחד עם יוזמות שיווקיות נוספות ושוק משתנה מחזקות את פוטנציאל הצמיחה של החברה

שינויים בתמחור ובחבילת הפתרונות של סימילארווב ממקמים את החברה בעמדה טובה יותר להחתמת לקוחות בתדירות גבוהה יותר ובחוזי שירות ראשוניים המכילים ערך נמוך יותר. אסטרטגיה זו צפויה לשפר את מחזורי המכירה, את מספר הלקוחות, את שיעור שימור הלקוחות ובסופו של דבר את הצמיחה בהכנסות.

בבנק מתרשמים מכך שסימילארווב משלבת בין צמיחה מואצת במספר הלקוחות (עלייה של 21% לעומת שנה שעברה ברבעון השלישי, הרבעון הרביעי ברציפות של האצה) לבין גידול בשיעור ההכנסות החוזרות (ARR) מחוזים רב-שנתיים (48% מסך ההכנסות לעומת 31% בסוף 2021). עם השקת Similarweb 3.0 והוספת כלים חדשניים סביב הנתונים שלה, וגולדמן מצפים לשיפור מתמשך באיכות ההכנסות של החברה.

עסקאות גדולות בתחום "נתונים כשירות" (Data-as-a-Service) 

סימילארווב חתמה על שתי עסקאות משמעותיות, שכל אחת מהן בשווי של עשרות מיליוני דולרים, עם חברות שמעוניינות להשתמש בנתוני החברה לצורך אימון מודלים של שפה (LLMs). עסקאות אלו מדגישות את ההזדמנות הרחבה בתחום "נתונים כשירות": ככל שיותר חברות מחפשות נתונים מותאמים אישית לשיפור היוזמות הפנימיות שלהן, מאמינים גולדמן שסימילארווב תוכל להשיג התקדמות נוספת שתתמוך בזרמי ההכנסות המרכזיים שלה. עם זאת, חשוב לציין כי הקיימות של זרמי הכנסות אלו אינה ודאית בשל החדשנות של הטכנולוגיות שמניעות את הביקוש הנוכחי לבדה.

אף על פי שהזדמנות זו קשה לכימות, מאמינים בבנק שסימילארווב ביססה תשתית ראויה לשיפור המוניטיזציה של הנתונים שלה, שתשפיע לחיוב על תוצאותיה הכספיות לאורך זמן.

שולי הרווח הגולמיים הגבוהים של החברה (מעל 80%) מציבים תשתית לשיפור משמעותי ברווחיות

קיראו עוד ב"גלובל"

שולי הרווח הגולמיים של סימילארווב משקפים את יכולתה של החברה להתרחב תוך ניהול יעיל של עלויות רכישת נתונים ואירוח (Hosting). בנוסף, השיפור ביעילות צוותי שירות הלקוחות משתקף בשולי תרומה של מעל 55%. אנו צופים שכאשר החברה תמשיך לצמוח, היא תשיג את היעדים ארוכי הטווח שלה לשולי הרווח התפעולי (כ-25% לעומת כ-7% כיום). הוצאות הון נמוכות יחד עם הכנסות נדחות משמעותיות צפויות לתמוך בשולי תזרים מזומנים חופשי (FCF) גבוהים מאלה של שולי הרווח התפעולי.

מסקנה: השווי הנוכחי של החברה נמוך יחסית לשיפור במגמות ההכנסות והרווחיות

גודלמן סאקס מתחילים לסקר את סימילארווב עם דירוג "קנייה" ומחיר יעד של 16 דולר ל-12 חודשים. מחיר היעד מבוסס על מכפיל EV/Sales (שיווי פעילות למכירות) של 4.5. מכפיל זה מייצג פרמיה לעומת הממוצע ההיסטורי של החברה ומשקף את האצת הצמיחה, ההזדמנויות בתחום "נתונים כשירות", ושיפור הרווחיות.

היכן עשויים גולדמן סאקס לטעות?

למרות השיפורים במדדים הבסיסיים, החברה מתמודדת עם אתגרים תפעוליים. מחזורי מכירה ארוכים, צמצום תקציבים מצד לקוחות קיימים והחזר השקעה ארוך יותר (מעל 20 חודשים כיום לעומת 15-16 חודשים בעבר) עשויים להאט את הצמיחה ואת שולי הרווח. אם מגמות אלו יימשכו, אנו עשויים לראות האטה בצמיחה ובהתרחבות שולי הרווח של החברה, מה שעשוי להשפיע על שווי החברה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.