פט גלסינגר אינטל
צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc

המחיר היקר של הכישלון: מנכ"ל אינטל עשוי לאבד יותר מ-100 מיליון דולר

מניית אינטל צנחה מרמה של 61.81 דולר ביום כניסתו של גלסינגר לתפקיד לרמה של 22.68 דולר בסוף השבוע האחרון. רק השנה איבדה המניה יותר ממחצית מערכה
אדיר בן עמי | (8)
נושאים בכתבה אינטל פט גלסינגר

מאז שפט גלסינגר נכנס לתפקיד מנכ"ל אינטל INTEL CORPORATION בפברואר 2021, מניית החברה איבדה כ-63% מערכה. הנפילה החדה מאיימת למחוק את רוב חבילת התגמול שהובטחה לו עם כניסתו לתפקיד, והוא עלול לאבד הטבות בשווי של יותר ממאה מיליון דולר. 

המספרים מספרים סיפור עגום: מניית אינטל צנחה מרמה של 61.81 דולר ביום כניסתו לתפקיד לרמה של 22.68 דולר בסוף השבוע האחרון. רק השנה איבדה המניה יותר ממחצית מערכה, ובספטמבר אף הגיעה לשפל של 18.51 דולר - רמה שלא נראתה מאז אוקטובר 2010.

כשגלסינגר מונה למנכ"ל, היה זה מעין סגירת מעגל. הוא חזר לחברה בה עבד 30 שנה, ובה התחיל את דרכו המקצועית תחת מייסדי החברה. בתפקידו האחרון באינטל, לפני עזיבתו ב-2009, כיהן כסמנכ"ל בכיר ומנהל חטיבת המוצרים הדיגיטליים. חבילת התגמול הראשונית שלו כללה שכר בסיס של 1.25 מיליון דולר, בונוס שנתי במזומן של 3.44 מיליון דולר, ומענק חתימה של 1.75 מיליון דולר. בנוסף, הובטחו לו מניות חסומות ומניות מבוססות ביצועים בשווי של כ-110 מיליון דולר, כאשר כ-75% מהן היו מותנות בעליית מחיר המניה.

 

ביצועי אינטל בין השנים

בשנת 2021, גלסינגר הביע אופטימיות רבה וטען כי אינטל תוכל לחזור להובלה טכנולוגית עד 2025. הוא אף ציין כי מהנדסים בכירים שעזבו את החברה בשנים האחרונות חוזרים אליה. "הם מרגישים שהקסם חוזר," אמר אז. אך המציאות טפחה על פניו. בעוד שמניית אינטל עלתה ב-3.4% בלבד ב-2021, מדד השבבים SOXX זינק ב-43%, ומדד S&P 500 עלה ב-27%.

שנת 2022 הייתה קשה אף יותר. המניה צנחה ב-49%, הרבה מעבר לירידה של 36% במדד השבבים ו-19% במדד S&P 500. בנובמבר אותה שנה, ועדת התגמול של הדירקטוריון וגלסינגר הסכימו לשנות את תנאי המענקים שלו כדי "לחזק את הקשר בין התגמול לבין יצירת ערך ארוך טווח לבעלי המניות." הבונוס של גלסינגר ב-2022 צנח ל-945,900 דולר, פחות מרבע מהשנה הקודמת, ותגמול המניות שלו הסתכם ב-8.9 מיליון דולר.

שנת 2023 נראתה כמו תפנית חיובית. מניית אינטל זינקה ב-90%, עקב תוצאות חזקות ותחזיות אופטימיות. הבונוס של גלסינגר עלה ל-2.9 מיליון דולר, ותגמול המניות שלו הגיע ל-12.4 מיליון דולר. אך 2024 הביאה עמה משבר חדש. בינואר, המניה צנחה ב-12% לאחר פרסום תחזית קודרת. באפריל, צניחה נוספת של 9.2% בעקבות הנחיות מאכזבות. והמכה הקשה ביותר הגיעה באוגוסט - נפילה של 26% בעקבות דוחות חלשים, השעיית הדיבידנד ופיטורים נרחבים.

המצב הנוכחי מעמיד בסכנה את רוב חבילת התגמול של גלסינגר. כבר במרץ 2024, הוא איבד מניות ביצועים בשווי 20 מיליון דולר בגלל ביצועים נמוכים מהסף הנדרש. אם מחיר המניה לא יגיע ל-148.95 דולר למשך 90 ימים עד פברואר 2026, גלסינגר יאבד מניות ביצועים בשווי 45.7 מיליון דולר. אם המניה לא תגיע ל-74.47 דולר, אופציות בשווי 29.1 מיליון דולר יתבטלו. ואם לא תגיע ל-64.54 דולר, יאבד מניות ביצועים אסטרטגיות בשווי 34.2 מיליון דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

כדי להגיע ליעדים אלה, המניה צריכה לזנק ב-185%, 228% ו-557% בהתאמה מהמחיר הנוכחי - משימה כמעט בלתי אפשרית בזמן הקצוב.

אפילו המניות החסומות שגלסינגר קיבל, שלא היו תלויות בביצועים, איבדו כמחצית מערכן מאז פברואר. שווין ירד מ-25.5 מיליון דולר ל-12.75 מיליון דולר. גלסינגר השקיע גם מכספו הפרטי באינטל. הוא שילם 10 מיליון דולר עבור 156,764 מניות בחודש הראשון לכהונתו. כיום שוויין של מניות אלה הוא 3.6 מיליון דולר בלבד.

במהלך כהונתו, גלסינגר המשיך לרכוש מניות בשוק הפתוח, ושילם 3.74 מיליון דולר עבור 111,905 מניות במחיר ממוצע של 33.44 דולר למניה. כיום שוויין של מניות אלה הוא 2.5 מיליון דולר.

 

לא מכר מניה אחת

מעניין לציין כי גלסינגר לא מכר אף מניה מאז שהפך למנכ"ל - תכונה נדירה בענף השבבים. המכירה האחרונה שלו הייתה באוגוסט 2009, כשעוד היה סמנכ"ל בכיר.

הרבעון השלישי של 2024 יהיה קריטי עבור גלסינגר ואינטל. החברה תפרסם את תוצאותיה בליל ליל כל הקדושים, והמשקיעים יחפשו סימנים לשיפור בביצועיה העסקיים של החברה. בינתיים, נראה כי הדרך חזרה לימי התהילה של אינטל עוד ארוכה, והמחיר האישי שגלסינגר משלם על הכישלון הולך ותופח.

חוסר היכולת של אינטל להתחרות בהצלחה בשוק השבבים המתפתח, במיוחד מול חברות כמו אנבידיה, מדגיש את האתגרים העצומים העומדים בפני החברה ומנהליה בשנים הקרובות.

 

עובדים באינטל? תיפרדו מהקפה

בעניין נפרד שעולה היום שוב לכותרות, החברה, שנמצאת בעיצומו של מהלך התייעלות דרמטי הכולל פיטורים של 15,000 עובדים ברחבי העולם, הודיעה היום לעובדיה על ביטול שירותי השתייה החמה והפירות החינמיים במטבחונים - הטבה בסיסית שנחשבת לסטנדרט בתעשיית ההייטק.

"השירות החינמי של הקפה, תה וחלוקת הפירות מסתיים", הכריזו שלטים שהוצבו במטבחוני החברה, כשהדלפקים שתמיד היו מלאים בכיבוד ושתייה נותרו ריקים. במקום זאת, הציעה החברה לעובדיה אפשרות לרכוש משקאות חמים במחירים מוזלים בבתי הקפה שבקמפוס - מהלך שנתפס בעיני רבים מהעובדים כמשפיל במיוחד.

הפגיעה בהטבת הקפה היא רק חלק ממכלול קיצוצים נרחב שמובילה החברה. בין היתר, מתכננת אינטל לבטל את הטבת הרכב לעובדים בדרג 7 ומעלה, מהלך שמשמעותו פגיעה של כ-10% בשכרם החודשי. עובדים שנהנו עד כה מרכב חברה או מתוספת של 3,650 שקלים לשכר, ייאלצו להתמודד עם קיצוץ משמעותי בתנאיהם, ללא אפשרות להתנגד למהלך.

התסכול גובר במיוחד לנוכח העובדה שהחברה מציעה חבילות פרישה נדיבות למפוטרים, הכוללות עד 18 משכורות, בעוד שהנשארים סופגים קיצוץ אחר קיצוץ בתנאיהם. המצב החדש מעורר חששות כבדים בקרב העובדים הנותרים לגבי עתידם בחברה. רבים מהם כבר החלו להפיץ קורות חיים, והמנהלים מתקשים להתמודד עם המשבר המתפתח במורל. 

במקביל לקיצוצים בהטבות, החברה נערכת לסבב פיטורים משמעותי בישראל. כבר השבוע צפויים מנהלים להיפגש עם עובדים המיועדים לפיטורים, כשהחברה מציעה להם בחירה בין פרישה מרצון עם חבילת פיצויים מוגדלת לבין הליך שימוע פורמלי. אינטל מבטיחה לספק למפוטרים שירותי ייעוץ, הכוונה מקצועית ותמיכה פסיכולוגית, אך עבור אלו שנשארים, נראה כי ימי הרווחה והפינוקים הגיעו לקיצם.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    שי.ע 28/10/2024 22:30
    הגב לתגובה זו
    לעומת מה שיש באינטל.
  • 7.
    פלמוני 28/10/2024 17:45
    הגב לתגובה זו
    המשקיעים לא פיטרו אותו כי יש לו תוכנית והכישלון הוא תוצאת ניהול של המנהלים שלפניו. אם הם היו המנכל היום אינטל היתה בפח, לפחות יש מנכ"ל עם חזון
  • 6.
    רמי 28/10/2024 13:36
    הגב לתגובה זו
    איך הוא דורד פוקל? כל מהנדס עם הצלחות כמו שלו מזמן היה מקבל בעיטה בתחת
  • 5.
    אני 28/10/2024 12:17
    הגב לתגובה זו
    אתם לא מתארים כאן מישהו שאיבד תגמול. מה שמתואר בכתבה הוא אי קבלת בונוסים בעלי ערך פנטסטי. זה משהו אחר לגמרי. מה שהוא לא קיבל זה נטו כסף שהיה על העצים.
  • 4.
    אזרח פשוט 28/10/2024 10:18
    הגב לתגובה זו
    לא ייאמן , עצם המחשבה אפילו למתן בונוסים למנכ"ל אם תוצאות כושלות מוכחות היא ביזיון על אחת כמה וכמה שבפועל הוא מקבל בונוסים זאת כבר יריקה בפנים למשקיע והאזרח הפשוט. המערכת רקובה כמו מיד ומי שמשלם זה האזרח/משקיע הפשוט.
  • 3.
    מלפפוני 28/10/2024 09:41
    הגב לתגובה זו
    לצערי במשך השנים מנכל אחרי מנכל מנהל את החברה כאילו הוא בגן ילדים. לא זיהו שווקים מתפתחים, עסוקיםמכול היום בלבלבל לעובדים את השכל כי ה hr חייבים להצדיק את הקיום שלהם, בזבוז אדיר של כסף, חוסר יצירתיות, פחד לומר דעה אחרת אבל העיקר לוקחים להם את הקפה פחחחחח. תודה שאני כבר לא שם (וזה פרומיל ממה שקורה שם)
  • 2.
    לרון 27/10/2024 20:56
    הגב לתגובה זו
    חשבתי וכתבתי שיש מניות שפשוט לא משקיעים בהן אינטל אחת מהן היתה ונותרה
  • 1.
    אנונימי 27/10/2024 20:27
    הגב לתגובה זו
    איך הוא יגמור את החודש? את השנה?
קולט קרס (אנבידיה)קולט קרס (אנבידיה)

סמנכ"לית הכספים של אנבידיה: "יש לנו הזמנות של 500 מיליארד דולר לספק עד סוף 2026"

מניית אנבידיה עולה למרות האיום מאזמון - קולט קרס, סמנכ"לית הכספים חשפה את ההזמנות לביצוע בהמשך וגם - למה אמזון לא ממש מתחרה ראש בראש באנבידיה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה

מניית אנבידיה (NVIDIA Corp. -1.03%  ) עלתה בטרום ב-1%, לאחר שאתמול טיפסה ב-0.8% וכעת יורדת ב-0.2% בהמשך לפרסום נתוני מאקרו פושרים מאוד. הסיבה המרכזית לביטחון המשקיעים באנבידיה למרות התחרות שמרימה ראש, הגיעה מפיה של סמנכ"לית הכספים קולט קרס, שאמרה בכנס UBS:"יש לנו כבר הזמנות מאושרות של 500 מיליארד דולר לשבבי Blackwell ו-Rubin עד סוף 2026, וזה אפילו בלי העסקה הפוטנציאלית עם OpenAI".

המספר הזה הפך לסוג של מגן מירידות. אלו מספרים ענקיים. אמזון יצאה אתמול בהצהרה חזקה - השקת שבב ה-Trainium3 החדש שלה יוזיל עלויות אימון מודלים ב-50%, יציע פי 4.4 ביצועים וזיכרון כפול מדור קודם. Anthropic כבר הזמינה מיליון יחידות עד סוף 2025 וההכנסות מ-Trainium צומחות ב-150% רבעון אחר רבעון. אלא שאמזון הודיעה במפורש ש-Trainium4 הקרוב יתמוך בטכנולוגיית NVLink Fusion של אנבידיה, כלומר, הלקוחות יוכלו לשלב את השבבים שלה עם מערכי ה-GPU הענקיים של אנבידיה. אמזון עשויה להחליף את מערכות אנבידיה אבל הגיוני יותר שהיא תשתלב כפיצ'ר מסוים בתוך פלטפורמת אנבידיה. זה יכול לפגוע במכירות וזו עשויה להיות תחרות, אבל נראה שאנבידיה עדיין מובילה טכנולוגית בפער מול האחרות.  

קולט קרס חיזקה את הנקודה: "הלקוחות רוצים את הטוב משני העולמות, ASICs זולים לאימון ו-GPU גמישים להסקה ופיתוח. אנחנו לא רואים כאן תחרות ישירה". ואכן, מיקרוסופט, גוגל ומטה ממשיכות להזמין כמויות אדירות של Blackwell GB200, כ-65% מההכנסות הצפויות של אנבידיה ב-2026 מגיעות מהזמנות שכבר התקבלו.

מכתב הכוונות מול OpenAI עומד על כ-100 מיליארד דולר לפריסת 10 ג'יגה-וואט של מערכות אנבידיה ב-Stargate ובפרויקטים נוספים, אבל ההסכם הסופי לא נחתם. קרס אישרה: "אנחנו ממשיכים לעבוד איתם, אבל זה עדיין לא נכנס לתחזית". אם העסקה תיחתם ברבעון הקרוב, היא לבדה תוסיף 8-10% להכנסות 2027..

Mistral AI השיקה אתמול צ'אט מתקדם יותר - את Mistral 3 על גבי מערכי GB200 NVL72 של אנבידיה עם ביצועים גבוהים פי 10 מהדור הקודם. "אין תחליף היום לאקוסיסטם של אנבידיה", אמרו בחברה. גם xAI של אילון מאסק ו-CoreWeave ממשיכות להזמין עשרות אלפי מערכות Blackwell.

דורון מאירסדורף, סטורדוט. קרדיט: פולסטאר (פרס קיט)דורון מאירסדורף, סטורדוט. קרדיט: פולסטאר (פרס קיט)

ממסלול המרוצים לנאסד"ק: סטורדוט מתמזגת לספאק של אנדרטי בשווי 800 מיליון דולר

החברה מהרצליה, שמפתחת סוללות לטעינה מהירה במיוחד לרכב חשמלי, נכנסת למיזוג עם חברת הספאק של משפחת אנדרטי; השווי התאגידי בעסקה, כ-882 מיליון דולר, עם פוטנציאל לטעינה של 100 מייל בחמש דקות

ליאור דנקנר |

סטורדוט מהרצליה, שמפתחת סוללות לטעינה מהירה במיוחד לרכב חשמלי, חתמה על הסכם מיזוג עם חברת הרכישה למטרות מיוחדות אנדרטי אקויזישן קורפ 2 (Andretti Acquisition Corp. II 0%  ) . אחרי המיזוג, החברה המשותפת תיקרא "אקס אף סי בטרי" ומניותיה צפויות להיסחר בנאסד"ק, לפי שווי הון של 800 מיליון דולר ושווי תאגידי מוערך של כ-882 מיליון דולר, בהנחה שבעלי המניות של הספאק לא יממשו פדיונות.

סטורדוט מציגה טכנולוגיית טעינה מהירה במיוחד, שמכוונת לטפל ישירות בחסם זמן הטעינה ברכב החשמלי. לפי הנתונים שפורסמו, תאי הסוללה של החברה מאפשרים להוסיף כ-100 מייל של טווח נסיעה בתוך כ-5 דקות טעינה, כשעל הפרק תוכנית להוריד את הזמן הזה לכ-3 דקות עבור אותו טווח. בחברה מדגישים שהטכנולוגיה מותאמת לקווי ייצור קיימים של סוללות ליתיום-יון, כך שהמודל העסקי מבוסס על רישוי לקווי ייצור קיימים ולא על הקמה של מפעלים חדשים.


הנהג האגדי ומשפחת המרוצים שמאחורי הספאק

מאחורי אנדרטי אקויזישן קורפ 2 עומדת קבוצת ספונסרים שבה שניים מהשמות הבולטים הם מריו ומייקל אנדרטי - אב ובן, שנחשבים לדמויות מרכזיות בהיסטוריה של המרוצים. מריו אנדרטי זכה באליפות העולם בפורמולה 1 בשנת 1978, ניצח במרוץ אינדיאנפוליס 500 ב-1969 ובדייטונה 500 ב-1967, והוא הנהג היחיד שזכה גם באליפות פורמולה 1, גם באינדיאנפוליס 500 וגם בדייטונה 500. בגלל הרצף הזה שמו הפך בארצות הברית כמעט לשם נרדף למהירות.

מייקל אנדרטי, בנו, זכה באליפות סדרת קארט בתחילת שנות ה-90 ונחשב לאחד הנהגים המצליחים ביותר במרוצים פתוחים בצפון אמריקה, עם 42 ניצחונות במרוצי אליפות, נתון שממקם אותו גבוה בטבלת כל הזמנים. לאחר הפרישה מההגה הוא עבר לצד הניהולי כראש קבוצת מרוצים ותיקה.

בהודעה המשותפת נאמר כי השם אנדרטי מזוהה עם מהירות, חדשנות וניצחונות, והחיבור לסטורדוט ממוסגר כמעין מעבר מעולם הפיט-סטופ המהיר במסלול אל עמדת הטעינה של הרכב החשמלי. מייקל אנדרטי, שמשמש כדירקטור ויועץ מיוחד באנדרטי אקויזישן קורפ 2, מדגיש כי מבחינתם מדובר לא רק בהזרמת הון אלא גם בניסיון להאיץ את הפריסה בפועל של טכנולוגיית הטעינה המהירה ולהציב את החברה הממוזגת כשחקנית מובילה בתחום.