סיליקון ואלי בנק
צילום: טוויטר

מודי'ס בוחנת הורדת דירוג לבנקים שנפלו, איפה הייתם עד עכשיו?

שלושה בנקים שונים כשלו בשבוע האחרון, הרשויות לקחו את השליטה על שניים מהם ומשום מה כל העניין חמק מתחת לראדר של סוכניות הדירוג
מתן קובי | (9)

סוכנות הדירוג מודי'ס העמידה היום שישה בנקים במעקב אחר לקראת הורדת דירוג, תוך שהיא מציינת את ההסתמכות של הבנקים הללו על פיקדונות לא מבוטחים והפסדים משמעותיים בתיקי הנכסים שלהם. המהלך מגיע לאחר קריסתו המתוקשרת של בנק SBV ובסמוך לחששות גוברים בנוגע לבנק First Republic. זו היא לא הפעם הראשונה שהגופים הגדולים, אשר משקיעים עשרות מיליוני דולרים בניתוח של החברות אחריהן הם עוקבים, מפספסים אירוע משמעותי וגדול. אם גם החברות הללו וגם הרגולטור לא קראו את המצב מוקדם מספיק או בצורה לא נכונה, איך המשקיע הקטן יוכל לעשות זאת?

בחודש שעבר ראינו דוגמה נוספת למקרים בהם החברות הגדולות, אשר מעסיקות כמויות גדולות של עובדים ואנליסטים, מפספסות את מה שמתרחש בשוק. בגולדמן זאקס העלו אז את מחיר היעד למדד ה-S&P 500, לאחר שזה כבר הגיע לשם, תוך כדי שבבנק ציינו שישנה אפשרות שיאבד 25% נוספים. מקרים כאלו ראינו גם בארץ, למשל עם חברת מידרוג שפספסה את הסכנה באגרות החוב של חברות הליסינג סביב פרוץ הקורונה או כשהורידה את הדירוג לסדרת האג"ח של גיבוי, רק לאחר שהמניה נפלה ב-86% ולאחר כל המחדלים.

המקרה הנוכחי חמור ומשמעותי הרבה יותר, מה שצריך להדליק נורה אדומה למשקיעים בכל הנוגע הסתמכות על קבלת אזהרה מגוף כזה או אחר. הפעם הרשויות בארה"ב הצליחו להציל את המצב ולהבטיח את כספי לקוחות הבנקים, מה שמוביל לעלייה חדה במחירי המניות היום, אך נראה כי יש לנהוג במשנה זהירות בימים אלו - אי אפשר לדעת מי החברה או הבנק הבאים שיושפעו מהמצב הנוכחי של העלאות הריבית ולא בטוח שנראה את הרשויות שוב רצות לחלץ את הבאים בתור (במידה ויהיו כאלה).

מודי'ס מורידה כעת את הדירוג של חלק מהאג"ח של סיגנצ'ור בנק לדירוג C - אג"ח זבל, והסוכנות תחדל מלדרג את הבנק מכאן והלאה. מעבר לסיגנצ'ור בנק, ישנם עוד שישה בנקים שנמצאים כעת תחת זכוכית המגדלת של הסוכנות -  FIRST REPUBLIC BANK ,  WINTRUST FINANCIAL CORP ,  UMB FINANCIAL CORP ,  ZIONS BANCORP ,  WESTERN ALLIANCE BANCORP  ו-  COMERICA INC .

בנוגע לפירסט רפאבליק בנק אמרו בסוכנות: "במקרה והבנק יצטרך להתמודד עם משיכה גבוהה מהצפוי של פיקדונות, הבנק עשוי להזדקק למכור נכסים, ובכך להתמודד עם הפסדים שלא מומשו עד כה". הסוכנות ציינה כי חלק מהחולשות של הקבוצה במימון ובנכסים נזילים מקוזזות במידת מה על ידי כושר הגיוס הרשמי הנוסף של המגזר והזיכיון החזק של הבנק בבנקאות פרטית.

משקיעים לא צריכים להסתכל הרבה מעבר לעשור האחרון כדי לזכור את הרגולטורים וסוכנויות הדירוג ישנות ליד ההגה תוך כדי המשבר הפיננסי של 2008. בדומה לאותה התקופה, נראה כי גם סוכנויות הדירוג וגם הרגולטורים התנוונו לאחר תקופה ארוכה בה לא חווינו אירועים משמעותיים, כמו האירוע המתגלגל שלאחר הקריסה של SBV. הזמנים טובים לפני הנפילה, השווי של הנכסים (מניות או נדל"ן במקרים הללו) עולים ואף אחד לא חושש שמא משהו פה "טוב מדי".

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    ולמה מודיס מתעכבים עם הורדת דירוג לישראל? פקידים .... (ל"ת)
    ירושלמי 15/03/2023 07:37
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    עסוקים עם המהפכה המשפטית (ל"ת)
    מטורללים 15/03/2023 06:39
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    קנט מניות בנקים אל תפחדו גםאפל וטסלה (ל"ת)
    אפסלנד 15/03/2023 00:27
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    בעוד שנתיים יגידו על בנק אחר (ל"ת)
    רפאל 14/03/2023 21:44
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    נדי 14/03/2023 20:50
    הגב לתגובה זו
    גם ב 2008 וגם עכשיו סוכנויות הדירוג הן האחרונות להתריע על בעיות. מי שחושב שהם יורידו דירוג או תחזית לחברות במצוקה או למדינות ... חי בסרט. כשהצרות כבר יגיעו ויהיו השלכות אז הן יגיעו. מי שחושב שהן יתריעו כרגע על השלכה אפשרית של החקיקה והבלאגן, לא מבין איך הן עובדות.
  • 3.
    מודיס זו חברה להיסטוריה או להיסטריה ? (ל"ת)
    לילי 14/03/2023 20:32
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    זה זה 14/03/2023 19:58
    הגב לתגובה זו
    כשהמהפכה המקוללת תעבור הכלכלה תתרסק...כל חברות האשראי יורידו ואז יאמרו .. עכשיו נזכרים..
  • רפורמה מבורכת. לא לבג״צוקרטיה כן לדמוקרטיה (ל"ת)
    גולש 15/03/2023 00:01
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לדעתי 14/03/2023 19:44
    הגב לתגובה זו
    2008
רובוטיקה  (רשתות)רובוטיקה (רשתות)

למה מניית הרובוטיקה הזאת מזנקת היום ב-80%?

חברת AMC Robotics, שפועלת מאז 2014 והשלימה לאחרונה מיזוג SPAC, מציגה רובוט אבטחה אוטונומי למחסנים, שווי שוק של כ־250 מיליון דולר והיקף מצומצם של מניות זמינות למסחר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רובוטיקה

מניית AMC Robotics (AMCI) מזנקת ב-80%, יום אחד בלבד לאחר זינוק חד של כ־168%. העלייה האחרונה מצטרפת לגל עניין שנוצר סביב החברה בעקבות שורת התפתחויות עסקיות, ובראשן המעבר לשלב מסחור של טכנולוגיית הרובוטיקה מבוססת הבינה המלאכותית שפיתחה. בשוק רואים במהלך זה שינוי מהותי באופי החברה, ממיזם טכנולוגי בשלב מוקדם לחברה המבקשת לייצר הכנסות בפועל.

AMC Robotics פועלת מאז 2014, אך עד לאחרונה פעלה הרחק מאור הזרקורים של שוק ההון. פעילותה התמקדה בפיתוח פתרונות אבטחה חכמים, בעיקר באמצעות שילוב של ראייה ממוחשבת, עיבוד תמונה ובינה מלאכותית במערכות פיקוח וניטור. אחד המוצרים המרכזיים בפעילות ההיסטורית של החברה הוא קו מצלמות האבטחה YI, שנועד לשימושים מסחריים ותעשייתיים. עם השנים הרחיבה החברה את תחומי הפעילות שלה מעבר למצלמות, מתוך ניסיון להציע פתרונות אבטחה אוטונומיים ומבוססי תוכנה.

לאחרונה חשפה החברה רובוט ארבע-רגלי אוטונומי, המבוסס על טכנולוגיית Visual-AI, המיועד לסיורי אבטחה ותגובה לאירועים במחסנים, מרכזים לוגיסטיים ואתרים תעשייתיים. הרובוט נועד לפעול באופן עצמאי, לנווט בסביבה מורכבת ולהגיב לאירועים בזמן אמת. לפי תיאורי החברה, הרובוט משלב חיישנים מתקדמים עם יכולות עיבוד תמונה ובינה מלאכותית, ומסוגל לקבל החלטות תפעוליות ללא צורך במפעיל אנושי צמוד. השוק הלוגיסטי, שבו נרשמת מגמה מתמשכת של אוטומציה, נתפס כיעד המרכזי ליישום הטכנולוגיה.

מנכ״ל החברה, שון דה, אמר עם פרסום התוכניות למסחור כי החברה נכנסת לשלב חדש בפעילותה. לדבריו, השאיפה היא להביא לשוק מוצרים שיספקו רמת אוטומציה גבוהה יותר ללקוחות ארגוניים, תוך שיפור היעילות והבטיחות באתרי פעילות.


כבר לא שלד בורסאי

בתחילת דצמבר הושלם מיזוג שבמסגרתו חדלה החברה לפעול כשלד בורסאי מסוג SPAC, והחלה להיסחר כחברה תפעולית בנאסד״ק תחת הסימול AMCI. לפני המיזוג, פעילותה הציבורית של החברה הייתה מוגבלת להחזקת כספים בנאמנות, ללא פעילות עסקית שוטפת. עם השלמת העסקה שוחררו הכספים, והחברה קיבלה גישה להון שנועד לממן את המעבר משלב פיתוח לשלב מסחור.

טסלה מבפנים
צילום: טסלה

קליפורניה נגד טסלה: אולטימטום לשינוי הפרסומים על הנהיגה האוטונמית

הרגולטורים בקליפורניה הציבו קו אדום לטסלה: משרד הרישוי לרכב של קליפורניה (DMV) העניקה לחברה 90 יום לבצע שינויים מהותיים באופן שבו היא משווקת את מערכות הנהיגה האוטונומית שלה, לאחר ששופט מנהלי קבע כי טסלה הטעתה צרכנים בכך שיצרה רושם שמכוניותיה מסוגלות לנהוג בעצמן

רן קידר |
נושאים בכתבה טסלה

הרגולטורים בקליפורניה הציבו קו אדום לטסלה Tesla 3.07%  . רשות הרישוי לרכב של קליפורניה (DMV) העניקה לחברה 90 יום לבצע שינויים מהותיים באופן שבו היא משווקת את מערכות הנהיגה האוטונומית שלה, לאחר ששופט מנהלי קבע כי טסלה הטעתה צרכנים בכך שיצרה רושם שמכוניותיה מסוגלות לנהוג בעצמן. לפי החלטת השופט, שאומצה על ידי ה-DMV, השימוש במונחים כמו “Autopilot” ו-“Full Self-Driving Capability” מהווה פרסום מטעה, משום שהוא עלול לגרום לנהגים להבין שהרכב אוטונומי, למרות שבפועל מדובר במערכות סיוע לנהג המחייבות פיקוח אנושי רציף. 

הגירסה המרוככת של הרגולטור

במקור, השופט המליץ להשעות את רישיון הסוחר והיצרן של טסלה בקליפורניה ל-30 יום. עם זאת, הרגולטור בחר בגישה מרוככת יותר: השעיית רישיון הסוחר הוקפאה ל-90 יום, כדי לאפשר לחברה להתאים את הפרסום והמדיניות שלה, ואילו ההחלטה להשעות את רישיון הייצור הוקפאה לצמיתות. לדברי מנהל ה-DMV, המהלך נועד לאפשר פתרון ולא לפגוע מיידית בפעילות החברה. “רצינו להיות הוגנים ולתת להם הזדמנות למצוא דרך לתקן את המצב”, אמר. 

טסלה: "אף לקוח לא הוטעה" 

טסלה דחתה את הטענות. בהודעה רשמית מסרה החברה כי מדובר בהחלטה צרכנית-רגולטורית שמתמקדת במינוח בלבד, וכי לא הוגשה ולו תלונה אחת מצד לקוח שטען כי הוטעה. לדברי החברה, מכירות הרכב בקליפורניה יימשכו כסדרן. טסלה מדגישה כי לאורך השנים הבהירה ללקוחות שמערכות ה-Autopilot וה-FSD אינן הופכות את הרכב לאוטונומי, וכי הנהג מחויב להישאר קשוב ובמידת הצורך להשתלט על הנהיגה.  

לדבריה, האזהרות וההסברים מופיעים באתר החברה, במסכי הרכב ובמדריכי המשתמש. עם זאת, הרגולטורים טוענים כי המסר השיווקי הכולל - ולא האותיות הקטנות - הוא שיצר את ההטעיה. נציגי ה-DMV העידו כי בפרסומים שונים נמסר מידע סותר לגבי יכולות הרכב, וכי השמות עצמם יוצרים ציפייה לא מציאותית. "כשאומרים Autopilot, רוב האנשים מבינים שהרכב נוהג לבד", אמרה אחת החוקרות בעדותה. 

סיכון אסטרטגי לחזון של מאסק 

העימות עם הרגולטור בקליפורניה אינו נקודתי. טסלה נמצאת תחת פיקוח גובר מצד רשויות מדינתיות ופדרליות סביב טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית, דווקא בתקופה שבה אילון מאסק מציב את התחום בלב החזון העתידי של החברה, כולל שירותי הרובוטקסי. מעבר לפן הרגולטורי, טסלה מתמודדת גם עם חזית משפטית. באוגוסט האחרון חייב חבר מושבעים בפלורידה את החברה לשלם כ-243 מיליון דולר, לאחר שקבע כי היא נושאת באחריות חלקית לתאונה קטלנית מ-2019 שבה היה מעורב רכב עם מערכת סיוע לנהג.