המניה של חברת הרכבים המשומשים צונחת היום ב-24% - למה?
המניה חברת השכרות ומכירות הרכבים המשומשים CARVANA CO. צונחת היום ביותר מ-24% לאחר פרסום תוצאותיה לרבעון האחרון של 2022. החברה רשמה הכנסות בסך של 2.84 מיליארד דולר, 24% מתחת לרבעון המקביל ב-2021 ומתחת לצפי האנליסטים ל-3.02 מיליארד דולר. בשורה התחתונה החברה רשמה הפסד של 7.61 דולר למניה, הרבה מעבר לצפי האנליסטים להפסד של 2.3 דולר למניה והרבה מעבר לנתון ברבעון המקביל, אז נרשם הפסד של 1.02 דולר למניה.
סך המכוניות המשומשות שנמכרו עמד על כ-87 אלף יחידות, זאת לעומת הצפי ל-95 אלף יחידות ו-23% מתחת לנתון ברבעון המקביל בשנת 2021. המכירות של הרכבים מסוג זה הניבו לחברה 2.07 מיליארד דולר לעומת צפי האנליסטים ל-2.26 מיליארד דולר ו-29% מתחת לנתון ברבעון המקביל.
אחד הדברים שמקשים בעיקר על החברה הוא החוב העצום שלה, שעומד על יותר מ-8 מיליארד דולר, זאת בזמן שסך המזומנים של החברה עומד על פחות ממיליארד דולר. בזמן שמכירות הרכבים צונחות, כמות המזומנים שהחברה מייצרת רק הולכת ופוחתת ובו זמנית תשלומי הריבית על החוב העצום של החברה רק שמים את החברה בנקודה יותר מסובכת.
החברה תטצרך כמובן לצמצם הוצאות, לפחות עד שהאינפלציה והריבית יתמתנו וזה לא צפוי להיות פשוט. החברה הודיעה על כך שהיא מתכננת לקצץ הוצאות בסך של כמיליארד דולר על ידי קיצוץ הוצאות/עלויות, בחברה מאמינים שיגיעו למספר הזה כבר בסוף הרבעון השני של השנה.
- אדגר: רווח נקי של 25.7 מ' שקל; FFO ירד ב-3.5% והסתכם בכ-30.3 מ' שקל
- אפולו מדווחת על הפסד של 22 מיליון במקביל לפרויקט עם VW
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שווי החברה עומד כעת על 1.44 מיליארד דולר, זאת לאחר שצנחה בכ-98% מהשיא בקיץ 2021, אז המניה של החברה עמדה על שער של 377 דולר למניה. הפעם האחרונה שהחברה הצליחה לעקוף את תחזיות האנליסטים היה באותו הרבעון בו רשמה את שיא כל הזמנים ונראה כי מאז המצב רק מחמיר. נציין שהחברה רשמה את שפל כל הזמנים בדצמבר האחרון, אז המניה עמדה על שער של כ-3.4 דולר ומאז הספיקה להכפיל את עצמה יותר מ-5 פעמים. מתחילת החודש איבדה כבר למעלה מ-45% ולא נראה כי העתיד מזהיר.

פלנטיר נופלת ב-9% - מה עשויה להיות הסיבה?
המניה צונחת חמישה ימים ברציפות ומובילה את הירידות במדד S&P 500 בעוד משקיעים מוכרים אחרי עלייה של 409% בשנה האחרונה
מניית פלנטיר טכנולוגיות Palantir -1.1% צונחת כבר חמישה ימי מסחר ברציפות, והיום (שלישי) היא מובילה את הירידות במדד S&P 500 עם נפילה של 8.8%. המניה, שעלתה 409% בשנה האחרונה, נסחרת כעת במכפיל של 214 פעמים הרווחים הצפויים, לעומת 22 פעמים בממוצע מדד S&P 500. זהו מכפיל שמתאים יותר לסטארט-אפ בשלבים ראשונים מאשר לחברה בוגרה עם הכנסות של מיליארדי דולרים.
אין גורם ברור לנפילה הנוכחית, אבל ההסבר הפשוט ביותר הוא לקיחת רווחים אחרי עלייה מטורפת. משקיעים שקנו את המניה לפני שנה ורואים עליית ערך של מעל 400% מתחילים לשאול את עצמם אם לא הגיע הזמן לממש. הערכת השווי של החברה מבוססת על ציפיות עתידיות שקשה לעמוד בהן. המניה נסחרת במכפיל של 90 פעמים המכירות, מה שהופך אותה לאחת החברות היקרות ביותר בשוק האמריקאי.
פלנטיר לעומת OpenAI
חברת המחקר Citron פרסמה דוח קשה נגד פלנטיר, שבו היא משווה אותה ל-OpenAI ומגיעה למסקנה שפלנטיר יקרה גם במחיר של 40 דולר למניה. לפי החישובים שלהם, גם אם פלנטיר תסחר במכפיל זהה ל-OpenAI, המניה צריכה להיות שווה 40 דולר ולא 160. ההשוואה ל-OpenAI חושפת את הבעיה המרכזית בפלנטיר. OpenAI מייצרת הכנסות של כמעט 30 מיליארד דולר ב-2026 לעומת 5.6 מיליארד דולר של פלנטיר. גם במכפיל זהה, פלנטיר שווה הרבה פחות.
אבל יש בעיה עמוקה יותר: פלנטיר לא צריכה להיסחר במכפיל זהה ל-OpenAI. השתיים הן חברות שונות לחלוטין עם מודלים עסקיים שונים. OpenAI פועלת במודל מנוי גלובלי עם מיליוני משתמשים, בעוד פלנטיר תלויה בחוזים ממשלתיים גדולים ואטיים.
- הנאסד״ק ירד ב-0.7%; טארגט נפלה ב-6%, דל איבדה 5%
- השורטיסט שהולך נגד המניה החמה ביותר בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שוק היעד של OpenAI נמדד בטריליוני דולרים - כל צרכן, עסק ומפתח בעולם יכול להשתמש בשירותיה. שוק היעד של פלנטיר מוגבל לחוזי ביטחון וארגונים גדולים שצומחים לאט ומתמודדים עם ענקיות כמו מיקרוסופט. OpenAI יוצרת מה שנקרא "גלגל תנופה" - כל משתמש חדש משפר את המודלים, מחזק את המוצר ומרחיב את התעלה התחרותית. זה בדיוק מה שגוגל עשתה בזמנו. פלנטיר לא יוצרת אפקט כזה - לקוח אחד לא משפר את הפלטפורמה עבור הבא.
שוק שבדרך לרוויה

אמזון נכנסת לשוק הרכב: תשתף פעולה עם הרץ למכירת כלי רכב משומשים
ענקית המסחר מרחיבה את שירות Amazon Autos ותאפשר לראשונה ללקוחות לרכוש רכבים מצי ההשכרה של הרץ; המהלך מעניק לאמזון דריסת רגל באחד השווקים הגדולים בארה"ב ומפעיל לחץ על מתחרות כמו קרוואנה ו-CarGurus
אמזון Amazon.com Inc. -1.84% משיקה שירות חדש למכירת רכבים בשיתוף עם חברת השכרת הרכב הרץHertz . 5.96% . המהלך מהווה צעד נוסף בכניסת אמזון לשוק הרכבים, תחום שטרם כבשה. מניית הרץ עלתה ב-5%, בעוד מניות חברות רכב מקוונות ירדו.
ההסכם הופך את הרץ ללקוחה הראשונה שמוכרת ישירות דרך אמזון. עד כה עבדה הרץ עם קרוואנה מאז 2021, אך שיתוף הפעולה עם אמזון שונה לחלוטין בהיקפו. שירות Amazon Autos כבר פועל עם סוחרי רכב, וההרחבה הנוכחית מוסיפה רכבים משומשים מצי ההשכרה.
דריסת רגל בשוק הרכבים המשומשים
המהלך נועד להעניק לאמזון דריסת רגל בשוק הרכבים המשומשים – אחד השווקים הגדולים בארה״ב שבו עדיין לא ביססה שליטה. לפי הודעת החברה, המטרה היא "לחדש את חוויית קניית הרכב ולהיות נוכחים במקומות שבהם הלקוחות נמצאים". אמזון מתכוונת לפשט את תהליך הקנייה ולהנגישו לקהל רחב יותר.
עבור הרץ, השותפות צפויה לשפר את שולי הרווח, שכן חברות השכרה נדרשות כל העת לחדש את צי הרכב ולמכור כלי רכב משומשים. עד כה הן הסתמכו על סוחרים ואתרי מכירה, בעוד אמזון מציעה גישה ישירה למיליוני לקוחות.
- אמזון משקיעה 45 מיליון דולר בסטארט-אפ קוריאני
- OpenAI משחררת מודלים חינמיים ואמזון ממהרת לאמץ אותם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מניות המתחרות ירדו: מניית קרוואנה ירדה ב־3.5%, CarGurus איבדה 2.1%, ו־Cars.com נחלשה ב־0.6%. האנליסט רוברט מולינס מ־Gordon Haskett ציין כי מדובר בהתפתחות שלילית עבור קרוואנה ו־CarGurus, אך העריך שההשפעה תורגש באופן הדרגתי ככל שאמזון תמשוך אליה יותר סוחרים.