אינפלציה מדד מחירים סופרמרקט
צילום: תמר מצפי

מה אפשר ללמוד מדוחות חברות הקמעונאות?

כל קמעונאית פונה לקהל יעד שונה, נתון אשר משפיע על ההכנסות והרווחים במצבים כלכליים מאתגרים; אילו קמעונאיות נפגעות פחות, ומה יהיה עם שולי הרווח שמתכווצים?
עומר רוסו |

עם עונת הדוחות שלקראת סיום, רוב חברות הקמעונאות כבר סיפרו מה עבר עליהן ברבעון האחרון; חלקן פרסמו דוח מעולה שהכה את התחזיות, חלקן פרסמו דוח שהיה פושר אך צפו לגרוע ולכן עלו וחלקן פספסו לגמרי - הורידו תחזיות והמניה נפלה למטה.

וולמארט WALMART , הקמעונאית מהגדולות בעולם דיווחה על רבעון שהכה את תחזיות האנליסטים, אבל אותן תחזיות עודכנו כמה וכמה פעמים כלפי מטה. טארגט TARGET CORP , שנייה לוולמארט אמנם עדכנה את התחזיות מטה גם היא על רקע מלאים שגדלים באופן מהיר, אך היא לעומת וולמארט פספסה את התחזיות. 

היה ניתן לראות שינוי קיצוני בין חברות שפונות לקהלים שונים. הצרכן מתחלק ל-2 - צרכן עשיר, בעלי הון שעניין האינפלציה לא נוגע אליהם, הם לא מתקשים לסגור את החודש, ככה שההוצאות שלהם המשיכו בקצב הרגיל, ובעקבות זאת חברות אשר מוכרות מוצרי יוקרה, פונים לקהל אחר, וההכנסות שלהם לא נפגעות.

לעומת זאת, חברות אשר קהל היעד שלהם הוא אנשים ממוצעים בארה״ב, התקשו לגדול בהכנסות. האינפלציה פגעה בשכר הריאלי שלהם, הותירה להם סכום כסף קטן לבזבוז, ביחד עם העלאות ריבית, דבר אשר פגע במכירות הקמעונאיות שמוכרות לקהל יעד זה.

לדוגמא מייסיז MACY'S INC , חנויות הדגל של החברה ראו ירידה במכירות ברבעון השני, כשמותגי היוקרה שלהם, BlueMercury ו-Bloomingdale's רשמו גידול במכירות. מותג הנורדסטרום NORDSTROM INC , שלו גם חטיבה של עודפים הנקראית נורדסטרום ראק (לציבור הממוצע בארה״ב), שם היה ניתן לראות בוודאות את מה שנאמר, הגדילה במכירות בחנויות הנורדסטרום ראק, היו איטיות כמעט בחצי מהגדילה שחוותה נורדסטרום הרגילה. 

מה שהיה ברור לעין הוא שקמעונאיות מוצרי הטיפוח והקוסמטיקה לא נפגעו. אינפלציה, לא אינפלציה, ריבית ולא ריבית. זה לא משנה את מכירות מוצרי היופי והקוסמטיקה. על רקע הביקוש הגדול של קוסמטיקה מהקורונה, נשים החליטו לאמץ את הטיפוח גם לשגרה שלאחר הקורונה.  קמעונאיות היופי עברו עונת דוחות טובה. מ-ELF E.L.F. BEAUTYINC ועד אולטרה ביוטי ULTA BEAUTY . בנוסף, המודעות לטיפוח עור הפנים ממשיך לעלות ברחבי העולם, נתון שבוודאי תורם למכירות. אולטרה ביוטי, הכתה את תחזיות האנליסטים הן בשורה התחתונה והן בשורה העליונה, כמו גם אסתי לאודר ESTEE LAUDER CO INC THE .

משהו שהיה בולט מאוד בדוחות הם שולי הרווח של חברות הקמעונאיות שמתכווצים, זאת בעקבות עלויות תפעול שגדלו. תעריפי הובלה ודלק גבוהים בהרבה ממה שהתרגלו עד כה הרשתות. בנוסף, מחירי המוצרים שיורדים בעקבות מבצעים בתקווה להיפטר מסחורה שלא רלוונטית, הקמעונאים אגרו מלאי גדול בשביל להתמודד עם ביקוש, שלא הגיע כמצופה על רקע העלאות הריבית ודיכוי הוצאות הצרכן.

קיראו עוד ב"גלובל"

שולי הרווח התכווצו עבור מספר קמעונאים, שרבים מהם עדיין עובדים כדי להשיג שליטה על המלאי. גאפ GAP INC THE וטארגט הן דוגמאות טובות לכך. החדשות הטובות הן שלפחות חלק מהקמעונאים אמרו שהם מקווים שהלחצים הללו יתפוגגו ברבעונים הקרובים, נתון שכנראה משקיעים ישימו לב אליו בהמשך השנה.

עוד משהו שהיה בבירור ניתן לראות הן התחזיות החלשות להמשך, בעוד שחברות כמו וולמארט ובסט ביי BEST BUY CO INC חתכו את התחזיות עוד לפני שדיווחו על תוצאות, חברות רבות חתכו את התחזיות להמשך השנה. נורדסטרום לדוגמא, העלתה את התחזית שלה במהלך הרבעון הראשון לשאר השנה, תחזית חיובית להמשך, אך ברבעון השני הודיעה כי היא צופה שהרווחים לשנה כולה יהיו מתחת למה שצפו קודם לכן.

דולר טרי DOLLAR TREE , חנות כלבו של צעצועים במחירים מוזלים, הנמיכו את התחזיות להמשך השנה. גאפ הסירה את התחזית שלה, תוך כדי שהיא מציינת אי ודאות מאקרו-כלכלית מתמשכת, כמו גם חיפושים אחרי מנכ״ל חדש.

חברות הקמעונאיות הן המראה לצרכן האמריקאי והן חשובות מאוד, ולראיה, דוחות וולמארט הם דוחות שמזיזים את השוק לכאן ולכאן לעיתים קרובות. הרבעון השלישי והרביעי של השנה ידועים היסטורית כרבעונים עם בזבוזים מצד הצרכן על רקע המבצעים ותקופת הכריסמס, יהיה מעניין לראות איזה ביצועים יציגו הקמעונאיות בהמשך השנה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.