אינפלציה מדד מחירים סופרמרקט
צילום: תמר מצפי

מה אפשר ללמוד מדוחות חברות הקמעונאות?

כל קמעונאית פונה לקהל יעד שונה, נתון אשר משפיע על ההכנסות והרווחים במצבים כלכליים מאתגרים; אילו קמעונאיות נפגעות פחות, ומה יהיה עם שולי הרווח שמתכווצים?
עומר רוסו |

עם עונת הדוחות שלקראת סיום, רוב חברות הקמעונאות כבר סיפרו מה עבר עליהן ברבעון האחרון; חלקן פרסמו דוח מעולה שהכה את התחזיות, חלקן פרסמו דוח שהיה פושר אך צפו לגרוע ולכן עלו וחלקן פספסו לגמרי - הורידו תחזיות והמניה נפלה למטה.

וולמארט WALMART , הקמעונאית מהגדולות בעולם דיווחה על רבעון שהכה את תחזיות האנליסטים, אבל אותן תחזיות עודכנו כמה וכמה פעמים כלפי מטה. טארגט TARGET CORP , שנייה לוולמארט אמנם עדכנה את התחזיות מטה גם היא על רקע מלאים שגדלים באופן מהיר, אך היא לעומת וולמארט פספסה את התחזיות. 

היה ניתן לראות שינוי קיצוני בין חברות שפונות לקהלים שונים. הצרכן מתחלק ל-2 - צרכן עשיר, בעלי הון שעניין האינפלציה לא נוגע אליהם, הם לא מתקשים לסגור את החודש, ככה שההוצאות שלהם המשיכו בקצב הרגיל, ובעקבות זאת חברות אשר מוכרות מוצרי יוקרה, פונים לקהל אחר, וההכנסות שלהם לא נפגעות.

לעומת זאת, חברות אשר קהל היעד שלהם הוא אנשים ממוצעים בארה״ב, התקשו לגדול בהכנסות. האינפלציה פגעה בשכר הריאלי שלהם, הותירה להם סכום כסף קטן לבזבוז, ביחד עם העלאות ריבית, דבר אשר פגע במכירות הקמעונאיות שמוכרות לקהל יעד זה.

לדוגמא מייסיז MACY'S INC , חנויות הדגל של החברה ראו ירידה במכירות ברבעון השני, כשמותגי היוקרה שלהם, BlueMercury ו-Bloomingdale's רשמו גידול במכירות. מותג הנורדסטרום NORDSTROM INC , שלו גם חטיבה של עודפים הנקראית נורדסטרום ראק (לציבור הממוצע בארה״ב), שם היה ניתן לראות בוודאות את מה שנאמר, הגדילה במכירות בחנויות הנורדסטרום ראק, היו איטיות כמעט בחצי מהגדילה שחוותה נורדסטרום הרגילה. 

מה שהיה ברור לעין הוא שקמעונאיות מוצרי הטיפוח והקוסמטיקה לא נפגעו. אינפלציה, לא אינפלציה, ריבית ולא ריבית. זה לא משנה את מכירות מוצרי היופי והקוסמטיקה. על רקע הביקוש הגדול של קוסמטיקה מהקורונה, נשים החליטו לאמץ את הטיפוח גם לשגרה שלאחר הקורונה.  קמעונאיות היופי עברו עונת דוחות טובה. מ-ELF E.L.F. BEAUTYINC ועד אולטרה ביוטי ULTA BEAUTY . בנוסף, המודעות לטיפוח עור הפנים ממשיך לעלות ברחבי העולם, נתון שבוודאי תורם למכירות. אולטרה ביוטי, הכתה את תחזיות האנליסטים הן בשורה התחתונה והן בשורה העליונה, כמו גם אסתי לאודר ESTEE LAUDER CO INC THE .

משהו שהיה בולט מאוד בדוחות הם שולי הרווח של חברות הקמעונאיות שמתכווצים, זאת בעקבות עלויות תפעול שגדלו. תעריפי הובלה ודלק גבוהים בהרבה ממה שהתרגלו עד כה הרשתות. בנוסף, מחירי המוצרים שיורדים בעקבות מבצעים בתקווה להיפטר מסחורה שלא רלוונטית, הקמעונאים אגרו מלאי גדול בשביל להתמודד עם ביקוש, שלא הגיע כמצופה על רקע העלאות הריבית ודיכוי הוצאות הצרכן.

קיראו עוד ב"גלובל"

שולי הרווח התכווצו עבור מספר קמעונאים, שרבים מהם עדיין עובדים כדי להשיג שליטה על המלאי. גאפ GAP INC THE וטארגט הן דוגמאות טובות לכך. החדשות הטובות הן שלפחות חלק מהקמעונאים אמרו שהם מקווים שהלחצים הללו יתפוגגו ברבעונים הקרובים, נתון שכנראה משקיעים ישימו לב אליו בהמשך השנה.

עוד משהו שהיה בבירור ניתן לראות הן התחזיות החלשות להמשך, בעוד שחברות כמו וולמארט ובסט ביי BEST BUY CO INC חתכו את התחזיות עוד לפני שדיווחו על תוצאות, חברות רבות חתכו את התחזיות להמשך השנה. נורדסטרום לדוגמא, העלתה את התחזית שלה במהלך הרבעון הראשון לשאר השנה, תחזית חיובית להמשך, אך ברבעון השני הודיעה כי היא צופה שהרווחים לשנה כולה יהיו מתחת למה שצפו קודם לכן.

דולר טרי DOLLAR TREE , חנות כלבו של צעצועים במחירים מוזלים, הנמיכו את התחזיות להמשך השנה. גאפ הסירה את התחזית שלה, תוך כדי שהיא מציינת אי ודאות מאקרו-כלכלית מתמשכת, כמו גם חיפושים אחרי מנכ״ל חדש.

חברות הקמעונאיות הן המראה לצרכן האמריקאי והן חשובות מאוד, ולראיה, דוחות וולמארט הם דוחות שמזיזים את השוק לכאן ולכאן לעיתים קרובות. הרבעון השלישי והרביעי של השנה ידועים היסטורית כרבעונים עם בזבוזים מצד הצרכן על רקע המבצעים ותקופת הכריסמס, יהיה מעניין לראות איזה ביצועים יציגו הקמעונאיות בהמשך השנה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


שבביםשבבים

בנק אוף אמריקה: מכירות השבבים יעלו ב-30% ב-2026

בבנק צופים עשור של צמיחה מואצת בהובלת הבינה המלאכותית, עם עדיפות לחברות שבבים בעלות שולי רווח גבוהים ושליטה בשווקים קריטיים; מה האנליסטים חושבים על התמחור של אנבידיה?
אדיר בן עמי |

בסקירה עדכנית של בנק אוף אמריקה לשנת 2026, מצביע האנליסט ויווק אריה על כך שתעשיית השבבים נמצאת רק באמצע תהליך שינוי ארוך טווח. לדבריו, מדובר בגל טרנספורמציה שצפוי להימשך כעשור, כאשר הבינה המלאכותית מהווה את מנוע הביקוש המרכזי.

לפי התחזית, מכירות השבבים הגלובליות צפויות לצמוח בכ־30% בשנה הקרובה, ולראשונה לחצות רף של טריליון דולר בהכנסות שנתיות. אם התחזית תתממש, מדובר בנקודת ציון משמעותית עבור תעשייה שבעבר נחשבה מחזורית ותלויה בעיקר בצרכנות ובמחשוב אישי. אריה מדרג את חברות השבבים לפי שיעורי הרווח הגולמי, ומעדיף את אלה שמציגות מרווחים גבוהים ויציבים לאורך זמן. לטענתו, המרווחים משקפים לא רק יעילות תפעולית אלא גם כוח שוק.


ברשימת המועדפות שלו לשנת 2026 נכללות שש חברות גדולות: אנבידיה, ברודקום, לאם ריסרץ’, KLA, אנלוג דיבייסז וקיידנס. המכנה המשותף לכולן הוא שליטה חזקה בנישות שבהן הן פועלות, עם נתחי שוק שמגיעים לעיתים ל־70% ואף יותר.


שוק מרכזי הנתונים צפוי להגיע ליותר מטריליון דולר 

התחזית של בנק אוף אמריקה נשענת על גידול חד בהשקעות במרכזי נתונים. לפי ההערכות, שוק מערכות מרכזי הנתונים לבינה מלאכותית עשוי להגיע ליותר מ־1.2 טריליון דולר עד 2030, בקצב צמיחה שנתי ממוצע של כ־38%. עיקר הפוטנציאל טמון במאיצי AI, רכיבי החומרה שמבצעים את החישובים הכבדים, המוערכים כשוק של כ־900 מיליארד דולר. 

עם זאת, העלויות הגבוהות של תשתיות AI יוצרות גם זהירות. הקמה של מרכז נתונים בהספק של ג’יגה־ואט אחד עשויה לעלות יותר מ־60 מיליארד דולר, כאשר כחצי מהסכום מופנה ישירות לחומרה. השאלה המרכזית היא האם ההשקעה תצדיק את עצמה כלכלית. אריה סבור שלחברות הטכנולוגיה הגדולות אין באמת ברירה. לדבריו, ההשקעות הן גם התקפיות וגם הגנתיות: מצד אחד ניסיון לנצל הזדמנויות חדשות, ומצד שני מהלך שנועד להגן על פלטפורמות קיימות מפני תחרות עתידית.