וול סטריט ירידות סוחר
צילום: iStock

כך מזהה מייסד קרן הסל FOMO פוטנציאל לשורט סקוויז; 16 מניות בולטות

מהו השיעור ה"נכון" של יתרות שורט שיספיקו להניע שורט סקוויז? כמה זמן צריך לקחת לשורטיסטים לסגור את הפוזציה כדי שהמהלך יצלח? זה הכלל של מת'יו טאטל ועונות לו חברת רכב חשמלי ומפעילת בתי כלא. שיטה מחמירה יותר לא כללה את גיימסטופ ו-AMC
איתי פת-יה | (6)
נושאים בכתבה שורט שורט סקוויז

בכל יום מסחר בוול סטריט תמצאו אותן – מניות של חברות שעולות מבלי שהוציאו כל דיווח בדבר התפתחות כלשהיא בעסקיהן, ציטוט מעניין של מי מהבכירים שלהן או אפילו שינויים בתחום פעילותן שישפיעו עליהן. בתחילת השנה היו אלה שמות גדולים כמו  GAMESTOP CORP  ,  AMC ENTERTAINMENT HOLDINGS INC , AMERICAN AIRLINES , NOKIA CORP , BLACKBERRY LIMITED ועוד. מאז למדנו להכיר מדי יום, לעתים כמה פעמים ביום, אי אלו חברות קיקיוניות יותר או פחות. את מה שדוחף את אלה למעלה לא נמצא בדיווחים ל-SEC כי אם עמוק ברשתות החברתיות בראשן אותו פורום wallstreetbets בקהילת רדיט. בחלק מהחברות הללו אותם משקיעים עצמאיים באמת שמים את מבטחם, כלומר מאמינים בשגשוגן, אולם במקרים אחרים הם פשוט הולכים נגד הרוח – בכוונה לרוחות הרעות שמגיעות מכיוון קרנות הגידור, אבל לא רק, המהמרות על ירידות במניות אלה. אותן רוחות הן פוזיציית השורט וההימור נגד הוא הניסיון ליצור שורט סקוויז. אבל איך יודעים המשקיעים לזהות פוטנציאל טוב לשורט סקוויז שכזה? מייסד קרן הסל FOMO נותן את כלל האצבע שלו.

תחילה תזכורת קצרה: כשמשקיע פותח פוזיציית שורט הוא למעשה לווה מניה ממשקיע קיים בחברה ומתחייב להשיב לו אותה בהמשך. בינתיים הוא מוכר אותה, מתוך אמונה שכשיקנה אותה בעתיד, בסמוך למועד ההחזרה, המחיר יהיה נמוך יותר בגלל סיבות הקשורות בעסקי החברה או בסביבה העסקית – והפער ילך לכיסו.

השורט סקוויז מתקיים כאשר בניגוד לציפיות של אותו לווה, מוזרמים ביקושים למניה שדווקא מעלים את מחירה. כדי לצמצם את ההפסד, עתה עליו לרכוש את המניה בחזרה מוקדם מן הצפוי. כלומר, הוא בעצמו מזרים ביקושים נוספים, ואם מדובר בקרן גידור אז כנראה גם בהיקפים גדולים מאד – מה שמטיב עם הסוחרים העצמאיים שנכנסו להשקעה באותה החברה.

מת'יו טאטל, מנכ"ל פירמת ניהול הנכסים הנושאת את שם משפחתו, הוא אם כן מייסד קרן הסל FOMO ולכלל שמנחה אותו בזיהוי מניות עם פוטנציאל לשורט סקוויז הוא קורא "חוק ה-10 על 10". יתרות השורט על המניה צריכות להיות לדבריו בשיעור של לפחות 10%, ולשורטיסטים, אלו שלווה את המניה מבעליה, צריך לקחת לפחות 10 ימים לסגור את הפוזיציה שלהם, בהנחה שכולם יחליטו לעשות כן (מה שהגיוני), וזאת בהסתמך על נפח המסחר הממוצע באותה מניה.

קרן הסל של טאטל, FOMO, מנסה לנצל לטובת משקיעיה טרנדים קיימים בשוק, בין אם מדובר בתנועה מסקטור אחד לעבר שני, שורט סקוויזים כמובן, ואותן "מניות מם" (הן אלה שהופכות פופולאריות לטובת שורט סקוויזים והן אלה שהמשקיעים העצמאיים פשוט מאמינים בהן).

לבראד למנסדורף, מנכ"ל חברת יעוץ ההשקעות ActiveAlts, יש רף גבוה יותר. גם הוא מסתכל על תקופה של 10 ימים לפחות לכיסוי הפוזיציה מצד השורטיסטים, אך הוא מחפש יתרות שורט בשיעור של 25%, ולא 10%.

16 מניות בולטות עם יתרות שורט של 25% לפחות ותקופה מינימלית של 10 ימים לכיסוי פוזיציות השורט (מקור: FactSet):

באתר MarketWatch בחנו בהסתמך על נתוני FactSet (שלגבי יתרות שורט מתעדכנות פעמיים בחודש) את המניות העונות לתיאור זה של טאטל, כשהם מצמצמים את הרשימה למניות בעלות שווי שוק של 300 מיליון דולר לפחות. הם מצאו 263 כאלה. לאחר מכן צמצמו עוד יותר את הרשימה בהסתמך על הרף עליו דיבר למנסדורף והגיעו למספר נמוך יותר, מתוכו הציגו את 16 המניות הבולטות.

קיראו עוד ב"גלובל"

בולטות בחסרונן: הן גיימסטופ והן AMC שאינן ברשימה. יתרות השורט עליהן כעת הן "רק" 20.96% במקרה של הראשונה, מה שמותיר לשורטיסטים רק יום וחצי לכיסוי הפוזיציה, ובמקרה של השניה מדובר ב-22.81% וחצי יום בלבד.

את הדירוג מובילה GEO GROUP INC עם יתרות שורט בשיעור 35.80% ו-10.1 יום לצורך כיסוי הפוזיציה – מדובר בחברה שמפעילה בתי כלא פרטיים. הנשיא ביידן הורה לבטל התקשרויות עם חברות מסוגה ולהחזיר את בתי הכלא לניהול המדינה. החברה הקפיאה את הדיבידנד שהתכוונה לחלק.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    א.מ. 20/06/2021 14:08
    הגב לתגובה זו
    חברת ביטוח צעירה שתשנה את שוק הביטוח למכוניות, בעזרת טכנולוגיה שמודדת את נהיגת הנהגים עם סנסורים בטלפון. חברות השקעה הגדולות השקיעו מאות מיליונים, לחברה יש היום מיליארד דולר בבנק. יש שורט של 80% מהמניות הנסחרות. המניה תקפוץ תוך שנה פי 3-10. נסחרת היום 10.7$, יאהו אומר שהמניה תיסחר השנה ב- 16.25 גם בלי שורט סקוויז.
  • 5.
    לא ברשימה חברת ביטוח ROOT Insurance (ל"ת)
    א.מ. 20/06/2021 14:01
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    red 20/06/2021 12:27
    הגב לתגובה זו
    איפה ניתן לראות את מספר הימים לכיסוי השורט ?
  • 3.
    תם 19/06/2021 11:57
    הגב לתגובה זו
    אשמח להסבר מדוע זה חשוב ומשנה אם נותר לשורטיסטים 10 יום לכיסוי או יום אחד לכיסוי (ומן הסתם אל מה שינהם)
  • 2.
    התוחלת בשורט היא אפסית מוגבלת לזמן קצר ואינה ליישו 19/06/2021 09:10
    הגב לתגובה זו
    התוחלת בשורט היא אפסית מוגבלת לזמן קצר ואינה ליישום באופן רציף ולאורך זמן
  • 1.
    מרקט ווטצ בכוונה רושם AMCX במקום AMC בכדי ליצור בל 18/06/2021 22:34
    הגב לתגובה זו
    מרקט ווטצ בכוונה רושם AMCX במקום AMC בכדי ליצור בלבול ולעצור את הסקוויז
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.