האקר סייבר האקרים פריצה מחשבים הייטק אבטחת מידע
צילום: Istock

מסע הרכישות של פאלו אלטו - המניה קופצת ב-4%

תרכוש חברת ניהול פגיעויות אבטחה עבור 800 מיליון דולר: זוהי העסקה הגדולה ביותר, לאחר שרכשה שני חברות נוספות בשווי כולל של כ-700 מיליון דולר: המניה מטפסת ב-3.7%
אור צרפתי |

פאלו אלטו פאלו אלטו (סימול:PANW), ממשיכה במסע הרכישות, וחתמה הערב על עסקה לרכישת חברת אבטחת הסייבר Expanse לפי שווי של 800 מיליון דולר. Expanse, מומחית באבטחת מחשבים בתחום ניהול פגיעויות אבטחה, מסמנת את הרכישה הגדולה ביותר של פאלו אלטו עד כה. בין לקוחות Expanse ניתן למצוא את חברת פייפאל (סימול:PYPL) ו-CVS.

 

פאלו אלטו מתחרה בשוק אבטחת הרשת, firewall, אל מול פורטינט FORTINET- INC.  (סימול:FTNT), צ׳ק פוינט צ'ק פוינט (סימול:CHKP), סיסקו   CISCO SYSTEMS (סימול: CSCO) ואחרות. תוכנות ״הפייר-וול״ מגנות על רשתות מחושב, על ידי חסימת פריצות ברשת ופיקוח על יישומי רשת. 

 

״הדבר (העסקה) יוצר גיוון גדול יותר בפאלו לצד הפייר-וול ליבתה העסקית, ומכניס אותה אל הדור הבא של האבטחה, בו מתחרים Splunk  SPLUNK INC (סימול: SPLK) ו- Rapid7  RAPID7INC (סימול: RPD)״ אמרו בבית ההשקעות ריימונד ג׳יימס. התחום בו עוסקת Expanse הוא ניהול פגיעויות (Vulnerability Management) אשר לפי הגדרתו ״הוא תהליך מתמשך אשר כולל גילוי אקטיבי של נכסים פגיעים, הערכת הסיכון שלהם, תיקון והגנה – הכל כדי למזער את חשיפת הסייבר של הארגון.״ (תקן, תקן אבטחת מידע ISO 27002)

 

לפני רכישת Expanse, ציפתה פאלו אלטו לייצר הכנסות שנתיות חוזרות (ARR) במהלך שנת 2021 הפיסקלית (מסתיימת ביולי 2021), המשקף קצב צמיחה של 100%. ה-ARR הוא מדד עסקי חיוני, המציין את הציפיות להכנסות חוזרות בהתבסס על מנויים שנתיים, ונפוץ בקרב חברות התוכנה. לחברה יש כ-50 לקוחות, ובניהם ממשלות וארגונים גדולים עם נפח עסקה ממוצע של 650 אלף דולר. רכישת הענק צפויה להגדיל נתון זה עוד יותר. 

 

מסע הרכישות החל תחת ניהולו של המנכ״ל ניקס ארורה, בכיר לשעבר בגוגל ובסופט בנק אשר נכנס לתפקיד ביוני 2018. ארורה שואף לבנות קשת של מוצרים מבוססי ענן. החברה רכשה את חברת הסטארט-אפ CloudGenix תמורת 420 מיליון דולר בתחילת שנת 2020. בנוסף, היא קנתה את קבוצת Crypsis, הנותנת לאירועי הבטחה שונים, ניהול סיכונים וייעוץ פלילי דיגיטלי, תמורת 265 מיליון דולר. 

 

החברה עתידה לפרסם את תוצאותיה הכספיות ביום שני. אנליסטים מעריכים כי הרווח המתואם למניה יעמוד על כ-1.33 דולר, המשקף זינוק של 27% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. כמו כן, הצפי הוא לגידול בהכנסות של 19% ל-921.6 מיליון דולר. 

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביונד מיט
צילום: BEYOND MEAT

מ-240 לפחות מדולר - הקריסה של ביונדמיט

ביונד מיט הייתה סמל לעתיד של תעשיית המזון, מאז ההייפ הראשוני אחרי ההנפקה איבדה את מרבית השווי ונאבקת לשרוד, כשהמניה קורסת מתחת לדולר והחברה מנסה להימנע מפשיטת רגל ברקע החובות הגבוהים

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה ביונד מיט קריסה

לפני שש שנים, ביונד מיט Beyond Meat 24.15%  הייתה סמל למהפכה. חברה שהבטיחה לשנות את הדרך שבה העולם צורך חלבון, לא עוד בשר מן החי, אלא תחליפים צמחיים שאפשרו לשלב בין טעם, בריאות וסביבה. המשקיעים התאהבו, הכותרות היללו, והמניה טסה. באותה תקופה זה נראה כמו העתיד של תעשיית המזון. אבל העתיד הזה לא התממש. בשנים האחרונות הביקוש לבשר צמחי דעך, המתחרים התחזקו, והחברה מעולם לא הצליחה להראות רווח שנתי אחד.

ההגעה לנאסדק

החברה הגיעה לנאסדק בתחילת מאי 2019, בתקופה חמה במיוחד עבור תחום הפוד-טק, במה שהפך לאחת ההנפקות הזכורות של בתחום. החברה גייסה כ-240 מיליון דולר לפי מחיר של 25 דולר למניה, ששיקף לה שווי שוק של כ-1.5 מיליארד דולר. ההתלהבות סביב ה"בשר הצמחי", הפכה את יום המסחר הראשון לחגיגה של ממש, כאשר המניה פתחה בעלייה חדה, וסגרה את היום הראשון ברמה של 65.75 דולר, קפיצה של כ-163%. 

תוך פחות מחודשיים המשיכה המניה לטפס והגיעה לשיא של קרוב ל-240 דולר בסוף יולי 2019, מה שהקפיץ את שווי השוק של ביונד מיט לכ-15 מיליארד דולר.

המציאות לא עמדה בציפיות


מאחורי ההייפ הגדול, החברה פשוט לא סיפקה את הסחורה. למרות היתרון הראשוני של ביונד מיט כחברת הבשר הצמחי הציבורית הראשונה, החברה מעולם לא הצליחה להציג רווח שנתי אחד. בשנים האחרונות קצב הצמיחה שלה נעצר, והירידה במכירות הפכה למגמה קבועה. הכנסות החברה ירדו בשיעור שנתי ממוצע של כ-8% בשנתיים האחרונות, וברבעון האחרון נרשמה צניחה של כמעט 20% לעומת השנה שעברה, בעיקר כתוצאה מירידה של כ-19% בנפח המוצרים שנמכרו.

במקום להתרחב, החברה החלה להתכווץ. אחרי שיתוף הפעולה עם רשתות מזון מהיר והציפיות למכירות המוניות, הציבור התעייף מהמוצר, קטגוריית הבשר הצמחי כולה נחלשה, ויריבות כמו טייסון פודס ואימפוסיבל פודס תפסו נתח שוק גדל. אפילו הצרכנים המודעים לבריאות ולאקלים לא הצליחו להציל את המגמה. אבל האכזבה הגדולה ביותר נרשמה בשורה התחתונה. החברה שורפת מזומנים בקצב מהיר, עם הפסד של כ-92 מיליון דולר בשנה הנוכחית לעומת כ-110 מיליון בשנה הקודמת, והמאזן שלה נחלש משמעותית.


פרופ' יואל מוקיר (אונ' תל אביב)פרופ' יואל מוקיר (אונ' תל אביב)

מהפכת הבינה המלאכותית היא בדיוק מה שהחוקרים האלו ניבאו - ולמה היא עלולה להיכשל

שלושת זוכי פרס נובל לכלכלה מסבירים מה מניע את ה-AI ומה צריך לקרות כדי שהמהפכה לא תיעצר באמצע? 

עמית בר |

הזוכים בפרס נובל לכלכלה הם יואל מוקיר, פיליפ אגיון ופיטר הוויט. הפרס ניתן להם על מחקרם על צמיחה כלכלית וליתר דיוק על "הרס יצרני". מה הקשר בין הרס לצמיחה - זה הרי מנוגד? ובכן, כדי לצמוח בגדול צריכים מהפכות שיהרסו את הקיים. הרס - יצרני. הרס שבסופו של דבר גורם לייצר, תפוקה. 

המחקר הזה הוסיף להם נקודות לזכייה, כי הוא מאוד רלבנטי לה שקורה היום - מהפכת ה-AI משנה את אופן העבודה, הייצור וקבלת החלטות. השימוש בה בהדרגה הופך מ"רשות" ל"חובה". וזה קורה במקביל להרס הקיים - אותו הרס שהחוקרים מדברים עליו במחקרים שלהם. 

עבודתם של השלושה, שמתפרשת על פני עשרות שנים ומשלבת ניתוח היסטורי עם מודלים תאורטיים, מציעה מסגרת להבנת אופן שבו טכנולוגיות חדשות מניעות צמיחה כלכלית. במיוחד, היא מדגישה את האתגרים שמתעוררים כאשר כוחות השוק והמדיניות הציבורית אינם מסוגלים להתאים את עצמם לקצב השינוי המהיר. הצמיחה הכלכלית, כך הם מראים, אינה תוצאה מקרית של המצאות בודדות, אלא תהליך חברתי-מוסדי שדורש תנאים ספציפיים. כאשר מסתכלים על המהפכה שבינה מלאכותית עוברת כרגע, המסגרת הזו מספקת כלים להבין מה קורה, מי ינצח, ומה עלול להשתבש.

ההרס היצירתי: המודל שמסביר את מהפכת הבינה המלאכותית

פיליפ אגיון, כלכלן צרפתי-בריטי שמלמד בקולג' אמריקן בלונדון ובאוניברסיטת קיימברידג', ופיטר הוויט, כלכלן קנדי מפרדריקטון, חולקים את הפרס על פיתוח מודלים מתמטיים שמתארים את הדינמיקה של חדשנות בשווקים תחרותיים. השניים, ששיתפו פעולה מאז שנות ה-80, פיתחו את רעיון "ההרס היצירתי" של ג'וזף שומפטר למודל תאורטי מובנה שמסביר בדיוק מה קורה כעת בעולם הבינה המלאכותית.

במאמרם המכונן מ-1992, שפורסם בכתב העת Econometrica, הם בנו מסגרת מתמטית שמתארת כיצד חדשנות מובילה לצמיחה דרך תהליך של החלפת שחקנים בשוק. לפי המודל, חברות ותיקות משקיעות בשיפור תהליכי ייצור, אך פריצות דרך טכנולוגיות, כמו מעבר ממכונות אנלוגיות לדיגיטליות, או כיום מעבר מחיפוש מסורתי לבינה מלאכותית גנרטיבית, מחלישות אותן ומאפשרות כניסת מתחרים חדשים. זה בדיוק מה שקורה עכשיו: חברות ותיקות כמו גוגל ומיקרוסופט משקיעות מיליארדים כדי להגן על מעמדן, בעוד סטארטאפים כמו Anthropic ו-xAI מנסים להדיח אותן.