הפד
צילום: istock

קלרידה: "הפד' יצטרך להמשיך להתערב בשוק הריפו עד אפריל"

כבר לא מדובר "באירוע טכני" או באירוע שנוצר בעקבות מגבלות לסוף השנה. סגן יו"ר הפד' טוען כי הפד' יצטרך להמשיך לתמוך במערכת הבנקאית לפחות עד לעונת המס באפריל הקרוב. הפד' יכול לעצור את הניסוי?
עמית נעם טל | (7)

זוכרים כי בספטמבר האחרון טען הפד' כי האירועים בשוקי המימון הבנקאי (REPO) היה עניין טכני בלבד? זוכרים שלאחר מכן הפד' נאלץ להגדיל את תמיכתו בשוק זה במטרה לעבור את סוף 2019 בלי אירועים חריגים, כאשר הם טענו שיפסיקו עם פעולות אלו לאחר מכן? כעת נראה כי התמיכה של הפד' צפויה להמשיך ללוות את השווקים גם בחודשים הקרובים. סגן יו"ר בפד', ריצ'רד קלרידה, טוען כעת כי הבנק יצטרך ככל הנראה להמשיך לתמוך בשוק המימון הבנקאי לפחות עד לעונת המיסים באפריל הקרוב. מפתיע? לא ממש. כפי שציינו מוקדם יותר השבוע ב-BIZPORTAL (לכתבה המלאה), הביקושים בימים האחרונים בשוק הריפו הצביעו כי למרות הסרה של המגבלות על הבנקים בסוף 2019, שוק הריפו נותר קפוא. בסיטואציה כזו, הפד' לא יכול לצאת מהשוק בלי לגרום למצוקת נזילות במערכת הבנקאית. הפד' למעשה שבוי כעת של השווקים, כאשר הוא חייב להמשיך לממן את המערכת הבנקאית וקרנות הגידור. בנוסף, הפד' ממשיך לממן את החוב האמריקני באמצעות הרכישות של 60 מיליארד הדולרים בחודש (בהתאם לקצב הגיוסים של ארה"ב). נשמע הגיוני? לא, אבל אין לו כל כך אלטרנטיבה. עבור המשקיעים בשוקי ההון, מדובר כמובן בהודעה חיובית.  במקביל להתבטאויות על שוק הריפו, קלרידה ממשיך לשבח את מצב הכלכלה האמריקנית ואת הפעולות האחרונות שביצע הפד'. "הורדות הריבית האחרונות תוזמנו באופן טוב", טוען קאלרידה, ומוסיף כי "הכלכלה האמריקנית נמצאת במקום טוב, בו האבטלה נמוכה והאינפלציה עדיין לא גבוהה". קלרידה מציין כי יש מספר אינדיקציות כי הגורמים שהאטו את הכלכלה העולמית מתפוגגים.  נותר רק לתהות: אם הפד' מממשיך לממן את כולם, מובן מאליו שהסיטואציה הכלכלית תראה שיפור, אבל מדובר ב"כלכלה זומבית" שתלויה לחלוטין בהמשך הזרמת הכסף מצד הפד', אך האם זו הצמיחה שהפד' רוצה להשיג? יש לו ברירה אחרת?

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מתבונן מהצד 09/01/2020 20:55
    הגב לתגובה זו
    ברגע שהאמון בדולר ייגמר , הכל יתפוגג ואז יחלקו את הקלפים מחדש. מי שהחזיק בנכסים דולרים והתמנף מולם במטבעות אחרים יימצא עצמו בלי המכנסים.
  • 5.
    דירה = קורת גג 09/01/2020 17:40
    הגב לתגובה זו
    דירה = קורת גג
  • 4.
    דן 09/01/2020 17:32
    הגב לתגובה זו
    הבועה כבר מתה להתפוצץ , הכל בלוף . חבל שתקן הזהב בוטל ב 1971 , רק כך יהיה לכסף ערך אמיתי , כיום מדפיסים בלי סוף ללא כיסוי של נכס אמיתי . פיצוץ נעים לכולנו
  • לא יתפוצץ 09/01/2020 20:51
    הגב לתגובה זו
    ב2008 , 2000 וכו.... היו ריביות נורמליות
  • 3.
    הפד ימשיך להדפיס (ל"ת)
    מה כבר יש לו לעשות? 09/01/2020 16:53
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ברננקי 09/01/2020 16:30
    הגב לתגובה זו
    מתי כל הכסף הקל הזה יראה שינוי באינפלציה ? התשובה, לדעתי, אף פעם. הסיבה היא שהכסף פשוט עובר ישירות לאלפיון העליון (או אפילו מעליו) דבר שלא באמת משפיע על מדד המחירים. במילים אחרות נוצרת שכבת מלוכה חדשה שתחזיק בכל המשאבים.
  • 1.
    זה הנאה או הונאה ! (ל"ת)
    fu,c 09/01/2020 16:10
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.