גוגל חיפוש
צילום: טוויטר
מהפכת ה-AI

המנוע של גוגל מתחיל לעבוד: AI ישולב בתוצאות החיפוש; מה זה אומר?

סוף סוף גוגל מתעוררת ומשיקה את AI Mode: שילוב של כלי הג'מיני ישירות בתוצאות החיפוש - איך זה ישפיע על האתרים שמתבססים על הפניות ממנוע החיפוש של גוגל? איך זה ישפיע על שוק הפרסום? והאם הרכבת לא יצאה כבר מהתחנה?

מנדי הניג | (4)
נושאים בכתבה גוגל AI ChatGPT

יותר מדי זמן גוגל Alphabet -2.18%   חיפשה את עצמה. בזמן שהיא פיתחה, למדה וחקרה לעומק את טכנולוגיות הבינה המלאכותית, שחקניות אחרות שעטו קדימה. ה-ChatGPT של OpenAI, לדוגמה, מטפל כיום ביותר מ-10 מיליארד שאילתות בחודש, נפח עצום שרחוק אמנם מהיקף החיפושים של גוגל העומד על כ-100 מיליארד חיפושים בחודש אבל בהחלט מתחיל להוות איום ממשי. עד כמה ממשי? עד שמומחים בתעשייה, כמו אנליסטים מ-Gartner ו-Forrester, כבר הטילו ספקות בהובלה הבלתי מעורערת של גוגל באספקת מידע. אבל נראה שגוגל מתעוררת על עצמה. בכנס המפתחים I/O, שהתקיים בשבוע שעבר גוגל הציגה את ה-AI Mode, פיצ'ר שמבטיח לשנות את כללי המשחק בעולמות החיפוש ולהחזיר אותה לקדמת הבמה.

מה שגרם לרבים מאיתנו להעדיף את כלי ה-AI כדי לקבל מידע זו הגישה. כשאנחנו שואלים את הצ'אט שאלה הוא מנסח לנו תשובה ישירה ומתומצתת שעונה לנו בול על מה ששאלנו. בעוד כשאנחנו פונים לגוגל אנחנו מקבלים מאות תוצאות מאתרים שהכי קרובים למידע אותו גוגל חשבה שאנחנו מחפשים. ככה אנחנו עשויים לטייל זמן ארוך עד שבכלל נגיע למידע שאנחנו מחפשים. בנוסף, האופטימיזציה למנוע החיפוש מה שמכונה SEO גרמה שאתרים יוכלו לבצע מניפולציות בתוכן ובדירוגי האתר וכך להתחרות מי יופיע בפנינו קודם אבל לא בהכרח להביא לנו את המידע המדויק והמהימן שלגביו בכלל פנינו לחפש במנוע החיפוש. (אפשר לציין בהקשר הזה כי ה-SEO משנה את פניו וכיום המקצוע עובר הסבה והתאמה לעולם הבינה המלאכותית).  

 תוצאות AI מיידיות במנוע החיפוש 

מצב ה-AI או ה-AI Mode, עליו גוגל הכריזה בכנס, מביא יכולות חדשניות שמשנות את כללי המשחק. הוא מאפשר לבצע מחקר מעמיק על נושאים מורכבים (Deep research) להצליב מאלפי מקורות מידע ולעשות חיפושים מרובים עד לקבלת סיכום מקיף של הנושא. פיצ'ר נוסף קשור ליכולות הדומות לסוכן AI אותו מכנה גוגל בשם Project Mariner התכונה הזאת מסוגלת לגלוש באינטרנט באופן עצמאי ולבצע עבורנו משימות, כמו למשל למצוא להשוות וגם להזמין כרטיסים להופעה במחיר הזול ביותר, זה אגב הודגם בלייב במהלך כנס I/O, המציג על הבמה הזמין חופשה שלמה תוך דקות ספורות. המצב הזה, AI Mode הוא דינאמי ואינטראקטיבי מה שהוא עושה זה כמו לנהל שיחה אינטראקטיבית עם תוצאות החיפוש, אם הוא ידרש מאיתנו להבהרות הוא אפילו יבקש שנצלם לו ונתאר לו מה אנחנו שואפים לדעת או לעשות. 

בטח גם אתם נתקלתם בחידוש המרענן למנוע החיפוש. לפי גוגל, 1.5 מיליארד משתמשים כבר נעזרו בתצוגות של הצ'אט שמופעל על ידי ג'מיני AI (AI Overviews)  בחודש האחרון, והמספר הזה צומח במהירות. גם היסטוריית החיפושים ונתונים מאפליקציות כמו Gmail מגויסים כדי לספק תוצאות מותאמות אישית עבור המשתמש. התוצאה שאנחנו מקבלים היא ממשק דינמי שמשתנה בכל שאילתה, ומציג טקסט, תרשימים, סרטונים שנוצרו ב-AI או אפילו במקרים מתקדמים אפליקציה שאותה בונה הצ'אט באופן זמני כדי לענות על הצורך הספציפי של המשתמש.

גוגל כמעט ופספסה את הרכבת

גוגל רגילה לתת לשחקנים לרוץ ולפתח 'לפצוע את הרגליים' ואחר כך או לבנות פתרון מתאים או פשוט לרכוש את הסטארט-אפ אבל במקרה הזה היא סוג-של פישלה. כענקית טכנולוגית גוגל לא פחדה על המקום שלה ותמיד איפשרה ולעיתים אפילו עודדה מתחרים לרוץ קדימה, תוך שהיא לומדת מהטעויות שלהם, ואז בונה פתרון משופר או במקרים אחרים רוכשת את הסטרטאפ המתחרה כולו. הפעם, היא כמעט פספסה את הרכבת. OpenAI צברה תאוצה, עם 13% ממשתמשי האינטרנט בארה"ב שדיווחו בסקר Statista בשנה שעברה כי הם השתמשו ב-ChatGPT לחיפושים ברשת. 

גם Perplexity, שמתמקד בתשובות תמציתיות מבוססות AI, התחיל לנגוס בנתח השוק של ענקית החיפוש. הכלים האלו באמת מסכנים את היתרון התחרותי של גוגל מה שהוגדר כמעט ל'חפיר' של החברה, אבל ה-AI Mode מראה שהיא לא מתכוונת להישאר מאחור והיא סוף סוף מתעוררת על עצמה. 

אבל לא הכל מושלם. תצוגות ה-AI של גוגל כבר חטפו ביקורת קשה אחרי שהציעו המלצות מופרכות ומסוכנות. במקרה אחד המנוע הזה המציע למשתמש לערבב 1/8 דבק עם הגבינה צהובה של הפיצה כדי לעזור לה להדבק לבצק. המקרה הזה הפך לוויראלי והראה שה-AI של גוגל רחוק מלזהות סרקזם (בעוד כלים אחרים כבר מגלים הבנה גם לצעדים הקונדסיים של בני האדם) גוגל מיהרה להסיר את התוצאה והודתה כי המודל התקשה להבחין בין בדיחה לעובדה, והבטיחה לעדכן את המערכות כדי למנוע "הזיות" דומות בעתיד. בכל מקרה, הצ'אטים לומדים ומשתפרים מיום ליום וההזיות האלו הולכות ומתמעטות. למרות זאת, הנתונים מראים עלייה של 20% בשאילתות מורכבות שמפעילות את התצוגות ה-AI והמשתמשים ממשיכים לחפש באמצעותם תשובות.

קיראו עוד ב"גלובל"

השינוי מעורר חששות כבדים בקרב בעלי אתרים שתלויים בתנועה מגוגל. בכל זאת, מנוע החיפוש אחראי על יותר מ 50% ממקורות התעבורה של אתרים רבים לפי דוחות של SimilarWeb מ-2024 ובלי ההפניות מגוגל אתרים רבים יתייבשו לחלוטין. החשש המרכזי של בעלי האתרים הוא שתצוגות ה-AI, שמספקות תשובות ישירות ומקיפות, יגרמו למשתמשים להסתפק בתוצאות המיידיות שקיבלו ולוותר על הכניסה לאתרים החיצוניים. 

לדוגמה, שאילתה כמו "איך לתכנן טיול ליפן" תביא לגולש סיכום מפורט עם תוכנית מסלול, המלצות למלונות ואפילו מחירים – הכל בתוך ממשק ה-AI, מבלי שהמשתמש יצטרך לעבור לאתר תיירות. מובן שזה יכול להפחית משמעותית את כמות הכניסות לאתרים, ולפגוע בהכנסות מפרסום או מכירות של עסקים שהמודל שלהם הוא בעיקר פועל על שיווק דיגיטלי. 

יותר מזה, המודל החדש יכול להיות 'קניבלי' ולנגוס גם בקידום הממומן (PPC) של גוגל עצמה, אחד מהערוצים שמניבים לגוגל כ-200 מיליארד דולר בשנה. אם משתמשים יקבלו תשובות ישירות ב-AI Mode, מפרסמים יכולים להפחית בתקציבי הפרסום עבור מודעות שמפורסמות בתוצאות החיפוש, בגלל שהתצוגות המיידיות יפחיתו גם את הצורך בלחיצה על מודעות ממומנות. כדי לא לאבד את המפרסמים גוגל תצטרך להיות יצירתית. גוגל עשויה לעבור למודל פרסום חדש, שבו מפרסמים ישלמו עבור שילוב תוכן ממומן בתוך תצוגות ה-AI כמו המלצות מותגים בתוך סיכומים או הצעות מסחריות בתגובות של Project Mariner.אבל עדיין זה עשוי לפגוע באמינות של התוצאות כיוון שאנחנו נבין שמישהו שילם כדי שה-AI ימליץ לנו על מה שהוא ממליץ.

גוגל רואה ב-AI Mode את עתיד החיפוש: ממשק שפותר בעיות, מבצע משימות ומספק תשובות מותאמות. תוך שלוש שנים, החיפוש יהיה בלתי מזוהה, עם חוויית משתמש שמשתנה דינמית – מסיכומי טקסט ועד אפליקציות זמניות שנבנות על המקום. המשימה של גוגל – להפוך את המידע העולמי לשימושי – מקבלת משמעות חדשה, כשהדגש עובר מ"נגיש" ל"פותר בעיות". בעוד המתחרות ממשיכות לדהור, גוגל מוכיחה שהיא לא רק מתעוררת – היא מוכנה לקרב על ההובלה.

גוגל רואה ב-AI Mode את העתיד של מנוע החיפוש הוותיק שלה: זה יהיה כמו ממשק חכם שפותר בעיות, מבצע משימות ומגיש תשובות מותאמות אישית. בקרוב חוויית החיפוש תשתנה לחלוטין, יהיה לנו ממשק דינמי שישתנה בהתאם לכל שאילתה, נקבל סיכום תמציתי והנגשה  של המידע אותו אנחנו בדיוק צריכים. גוגל שחרטה על דגלה "להפוך את המידע העולמי לשימושי" תתן לסיסמה הזאת משמעות מחודשת כשהמיקוד שלה יעבור מהצגת תוצאות לפתרון אמיתי של צרכים. 

המתחרות דוהרות קדימה, אבל גוגל מזנקת גם היא למרוץ - מוכנה להוביל מחדש את הדרך שבה אנחנו מגלים את העולם.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מומחה קידום אתרים 26/05/2025 11:41
    הגב לתגובה זו
    אין סיבה שאתרים יתייבשו כמו שאתם מציינים בכתבה להיפך זה עוד מקור תנועה לאתרים. ככה אתרים ידעו לתת תוכן יותר איכותי ומותאם לגולשים שלהם.הנה סרטון שיעזור לכם להבין קצת יותר httpsyoutu.beMuucevkYa8si29k5A0V2GyWeD
  • 2.
    אנונימי 25/05/2025 19:01
    הגב לתגובה זו
    מכאן לא להשליך לביצועי המניה. קחו רק את היוטיוב תשווה רק אותו לנטפליקס תבינו שמה שנטפליקס עשתה יוטיוב יכול לעקוף אותה בסיבוב יוטיוב יש לכל אדם ביקום נטפליקס לא. מניות אף פעם לא זזות לפי צפי או נתון פיננסי הוא נטו פוזיציה של שחקנים.
  • 1.
    אנונימי 25/05/2025 18:24
    הגב לתגובה זו
    זה מאוד דפוק כי אין אפשרות להמשיך ולשאול או לחדד את השאלה כמו אצל המתחרים
  • הם גם רוצים תשלום על השימוש שיחפשו את החברים שלהם !!! (ל"ת)
    אנונימי 26/05/2025 00:07
    הגב לתגובה זו
פארוק פתיח אוזר (רשתות)פארוק פתיח אוזר (רשתות)

הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי

מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר. 

Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה. 

באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים  בלי כיסוי לנכסים שלהם.  בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר  בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.

הרשעה תקדימית

בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.

הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי. 

amdamd
דוחות

AMD עקפה את הציפיות וצופה צמיחה מואצת בשוק הבינה המלאכותית

החברה דיווחה על הכנסות של 9.25 מיליארד דולר ורווח של 1.20 דולר למניה, וצופה לרבעון הבא הכנסות של עד 9.9 מיליארד דולר. עסקאות חדשות עם OpenAI ואורקל מחזקות את מעמדה בשוק ה־AI
אדיר בן עמי |

חברת השבבים AMD Advanced Micro Devices -3.7%  הציגה תוצאות לרבעון שלישי חזקות מהצפוי והעניקה תחזית אופטימית להמשך השנה, כשהיא נהנית מהביקוש הגואה לשבבי בינה מלאכותית ומחוזקת בעסקאות ענק עם OpenAI ואורקל. המניה ירדה ב-2% במסחר המאוחר לאחר פרסום הדוחות.


ברבעון השלישי רשמה AMD הכנסות של 9.25 מיליארד דולר, לעומת תחזית אנליסטים של 8.74 מיליארד דולר, ורווח נקי למניה של 1.20 דולר, מעל הציפיות שעמדו על 1.17 דולר. המנכ"לית ליסה סו אמרה כי זה היה “רבעון יוצא מן הכלל”, שבו נרשמה צמיחה רחבה בכל קווי המוצרים, ובהם המעבדים ממשפחות EPYC ו־Ryzen וכן מאיצי ה־AI מסדרת Instinct. לדבריה, “השילוב בין תחום המחשוב המתפתח במהירות לפעילות מרכזי הנתונים בתחום הבינה המלאכותית מעלה אותנו לשלב חדש של צמיחה”.


החטיבה החזקה ביותר של AMD הייתה זו של מרכזי הנתונים, שהכנסותיה זינקו ל־4.3 מיליארד דולר, מעל הצפי של 4.1 מיליארד, ולעומת 3.5 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. הביקוש לשבבים ייעודיים לעומסי עבודה של בינה מלאכותית ממשיך להניע את התחום ולחזק את מעמדה של החברה מול המתחרות. חטיבת המחשוב האישי, הכוללת שבבים למחשבים ניידים ונייחים, הציגה הכנסות של 2.9 מיליארד דולר לעומת תחזית של 2.6 מיליארד. גם חטיבת הגיימינג הציגה תוצאות טובות עם הכנסות של 1.3 מיליארד דולר, מעל הצפי של 1.1 מיליארד.


AMD צופה לרבעון הרביעי הכנסות בטווח של 9.3 עד 9.9 מיליארד דולר, מעל תחזית האנליסטים שעמדה על 9.21 מיליארד. אם התחזית תתממש, מדובר בהמשך ישיר לקצב הצמיחה המואץ של החברה ברבעונים האחרונים. ליסה סו ציינה כי התחזית “משקפת את ההתרחבות המהירה של תחום ה־AI בחברה ואת המעבר ממוצרים בודדים לפתרונות רחבי היקף למרכזי נתונים”.

החברה דיווחה לאחרונה על שתי עסקאות בולטות בתחום הבינה המלאכותית: עם OpenAI, שבחרה ב־AMD כספקית שבבים בהיקף של עד 6 ג׳יגוואט למרכזי הנתונים שלה; ועם Oracle, שתפרוס עד 50 אלף מאיצי AI במרכזי הענן שלה. במסגרת העסקה, OpenAI צפויה גם לרכוש עד 160 מיליון מניות של AMD – כ־10% ממניות החברה. בנוסף, AMD תספק שבבים למחשבי־על של משרד האנרגיה האמריקאי במעבדת Oak Ridge, במסגרת השקעה ציבורית־פרטית של כ־1 מיליארד דולר.