"טראמפ פוגע באמינות הדולר" - שר הכלכלה הצרפתי תוקף
שר הכלכלה הצרפתי תוקף את טראמפ וטוען שפיטורי פאוול יערערו את הדולר ויפגעו בכלכלה האמריקאית; לדבריו, מדיניות המכסים מסוכנת ועלולה להוביל לאי-סדר עולמי, כשבמקביל, צרפת עצמה מתמודדת עם משבר כלכלי
בעוד נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ממשיך לאיים על הכלכלה העולמית, שר הכלכלה של צרפת, אריק לומבר, יוצא במתקפה נגד מדיניות הממשל. לדבריו, הדחת יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, תערער עוד יותר את האמון בדולר האמריקאי ותדרדר את הכלכלה האמריקאית. "טראמפ כבר פגע באמינות
הדולר עם המכסים האגרסיביים שלו", אמר לומבר, "אם יפטר את פאוול, זו תהיה פגיעה חמורה נוספת".
השר הוסיף כי צעדים כאלו יובילו לעלייה חדה בעלויות החוב של ארה"ב ול"אי-סדר עמוק בכלכלה האמריקאית". הוא אף רמז כי התוצאה עלולה להיות חזרה לשולחן המשא ומתן עם אירופה כדי לצמצם את המתחים. דבריו הגיעו לאחר שטראמפ כתב ברשתות החברתיות כי "הסוף של פאוול לא יכול להגיע מהר יותר". עם זאת, לא היה ברור אם התכוון לסיום כהונתו ב-2026 או לפיטורים מוקדמים, למרות שהאמת היא שלא בטוח שלטראמפ בכלל יש סמכות לפטר את פאוול.
בנוגע למכסים, לומבר התריע מפני פגיעה ממשית
בכלכלה העולמית. לדבריו, המכסים בגובה 10% שהטיל טראמפ על היבוא מהאיחוד האירופי הם לא "נקודת פתיחה סבירה" למו"מ, ומהווים סיכון כבד לסחר העולמי. הוא קרא להקים אזור סחר חופשי בין אירופה לארה"ב והדגיש שמכסים בגובה הזה "לא יכולים להחזיק לאורך זמן מבלי לפגוע באמריקה
עצמה".
לומבר גם קרא למנהלים באירופה לנהוג ב"פטריוטיות כלכלית" ולשתף פעולה עם ממשלותיהם כדי למנוע אובדן שליטה כלכלית ליבשת. את דבריו חיזק גם איש העסקים ברנאר ארנו, בעל השליטה בקבוצת LVMH, שאמר כי מנהיגי האיחוד אינם פועלים מספיק בנחישות
כדי להגיע להסכמות מול וושינגטון.
- המס שבוטל בעקבות מחאה מסיבית וחברת התעופה שקרסה וסגרה את שעריה
- ישראלי-צרפתי נפטר בחו"ל - לפי איזה דין יחולק רכושו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בינתיים צרפת שקועה במשבר
בזמן שלומבר תוקפת את מדיניותו של טראמפ, הכלכלה הצרפתית עצמה מתמודדת עם משבר כלכלי. האינפלציה ממשיכה להיות גבוהה וצריכת משקי הבית נפגעה קשות. עליית מחירי האנרגיה
בעקבות המלחמה באוקראינה, בשילוב עם מחירי המזון שממשיכים לזנק, מקשות על תפקוד משקי הבית.
כדי לממן את החוב הציבורי, הממשלה העלתה מיסים, אך המהלך רק העמיק את המשבר. האזרחים משלמים יותר על מזון, דיור ודלק, והכוח הקנייה נשחק במהירות.
ובינתיים, החוב הציבורי ממשיך לגדול. הוא כבר עבר לפני מספר חודשים את רף 3 טריליון אירו, 112% מהתמ"ג.
האבטלה בצרפת נותרת גבוהה ועמדה על 7.3% ברבעון הרביעי של 2024, כשכמעט חמישית מהצעירים בגילאי 15 עד 24 מחוץ למעגל העבודה. המחאה הציבורית
לא איחרה לבוא, עם שביתות והפגנות שדורשות העלאות שכר ושיפור תנאים. בתגובה, ממשלת מקרון מתכננת צעדים לשיפור המצב, בהם העלאת מסים לעשירים, קיצוצים בתקציב הציבורי והשקעות באנרגיה מתחדשת. בנוסף, הממשלה מתכננת העלאה בשכר המינימום, בתקווה להקל על האזרחים.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
הלחץ הפוליטי על מקרון
לצד המשבר הכלכלי, מקרון מתמודד עם משבר פוליטי. מפלגתו מאבדת מכוחה בפרלמנט, והוא נאלץ להסתמך על קואליציות אד-הוק לקידום רפורמות. רפורמת הפנסיה שהעבירה ממשלתו במרץ 2024, שכללה העלאת גיל הפרישה מ-62 ל-64, גררה מחאות
חריפות והחלישה את מעמדו הציבורי.
הימין הקיצוני בהובלת מרין לה פן מתחזק, ומצליח במיוחד באזורים הכפריים. גם מפלגות השמאל כמו הסוציאליסטים והכוחות הרדיקליים של מלנשון מנסות לתפוס מקום על המפה עם הצעות לרפורמות חברתיות וכלכלה ירוקה,
אם כי הן מתקשות להגיע לקונצנזוס פנימי. סוגיות מהותיות כמו פנסיה והגירה גורמות לשסע עמוק. מקרון מנסה ללכת בין הטיפות עם מדיניות מאוזנת להגירה, אך האופוזיציה תוקפת אותו משמאל ומימין. הדרישות לבחירות מוקדמות הולכות וגוברות, אך מקרון מעדיף להיאחז בזמן שנותר לו
כדי להוציא את צרפת מהמשבר.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
