"טראמפ פוגע באמינות הדולר" - שר הכלכלה הצרפתי תוקף
שר הכלכלה הצרפתי תוקף את טראמפ וטוען שפיטורי פאוול יערערו את הדולר ויפגעו בכלכלה האמריקאית; לדבריו, מדיניות המכסים מסוכנת ועלולה להוביל לאי-סדר עולמי, כשבמקביל, צרפת עצמה מתמודדת עם משבר כלכלי
בעוד נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ממשיך לאיים על הכלכלה העולמית, שר הכלכלה של צרפת, אריק לומבר, יוצא במתקפה נגד מדיניות הממשל. לדבריו, הדחת יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, תערער עוד יותר את האמון בדולר האמריקאי ותדרדר את הכלכלה האמריקאית. "טראמפ כבר פגע באמינות
הדולר עם המכסים האגרסיביים שלו", אמר לומבר, "אם יפטר את פאוול, זו תהיה פגיעה חמורה נוספת".
השר הוסיף כי צעדים כאלו יובילו לעלייה חדה בעלויות החוב של ארה"ב ול"אי-סדר עמוק בכלכלה האמריקאית". הוא אף רמז כי התוצאה עלולה להיות חזרה לשולחן המשא ומתן עם אירופה כדי לצמצם את המתחים. דבריו הגיעו לאחר שטראמפ כתב ברשתות החברתיות כי "הסוף של פאוול לא יכול להגיע מהר יותר". עם זאת, לא היה ברור אם התכוון לסיום כהונתו ב-2026 או לפיטורים מוקדמים, למרות שהאמת היא שלא בטוח שלטראמפ בכלל יש סמכות לפטר את פאוול.
בנוגע למכסים, לומבר התריע מפני פגיעה ממשית
בכלכלה העולמית. לדבריו, המכסים בגובה 10% שהטיל טראמפ על היבוא מהאיחוד האירופי הם לא "נקודת פתיחה סבירה" למו"מ, ומהווים סיכון כבד לסחר העולמי. הוא קרא להקים אזור סחר חופשי בין אירופה לארה"ב והדגיש שמכסים בגובה הזה "לא יכולים להחזיק לאורך זמן מבלי לפגוע באמריקה
עצמה".
לומבר גם קרא למנהלים באירופה לנהוג ב"פטריוטיות כלכלית" ולשתף פעולה עם ממשלותיהם כדי למנוע אובדן שליטה כלכלית ליבשת. את דבריו חיזק גם איש העסקים ברנאר ארנו, בעל השליטה בקבוצת LVMH, שאמר כי מנהיגי האיחוד אינם פועלים מספיק בנחישות
כדי להגיע להסכמות מול וושינגטון.
- המס שבוטל בעקבות מחאה מסיבית וחברת התעופה שקרסה וסגרה את שעריה
- ישראלי-צרפתי נפטר בחו"ל - לפי איזה דין יחולק רכושו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בינתיים צרפת שקועה במשבר
בזמן שלומבר תוקפת את מדיניותו של טראמפ, הכלכלה הצרפתית עצמה מתמודדת עם משבר כלכלי. האינפלציה ממשיכה להיות גבוהה וצריכת משקי הבית נפגעה קשות. עליית מחירי האנרגיה
בעקבות המלחמה באוקראינה, בשילוב עם מחירי המזון שממשיכים לזנק, מקשות על תפקוד משקי הבית.
כדי לממן את החוב הציבורי, הממשלה העלתה מיסים, אך המהלך רק העמיק את המשבר. האזרחים משלמים יותר על מזון, דיור ודלק, והכוח הקנייה נשחק במהירות.
ובינתיים, החוב הציבורי ממשיך לגדול. הוא כבר עבר לפני מספר חודשים את רף 3 טריליון אירו, 112% מהתמ"ג.
האבטלה בצרפת נותרת גבוהה ועמדה על 7.3% ברבעון הרביעי של 2024, כשכמעט חמישית מהצעירים בגילאי 15 עד 24 מחוץ למעגל העבודה. המחאה הציבורית
לא איחרה לבוא, עם שביתות והפגנות שדורשות העלאות שכר ושיפור תנאים. בתגובה, ממשלת מקרון מתכננת צעדים לשיפור המצב, בהם העלאת מסים לעשירים, קיצוצים בתקציב הציבורי והשקעות באנרגיה מתחדשת. בנוסף, הממשלה מתכננת העלאה בשכר המינימום, בתקווה להקל על האזרחים.
- קליפורניה נגד טסלה: אולטימטום לשינוי הפרסומים על הנהיגה האוטונמית
- הקרב על האוטונומי: וויימו מגייסת לפי שווי של מעל 100 מיליארד דולר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
הלחץ הפוליטי על מקרון
לצד המשבר הכלכלי, מקרון מתמודד עם משבר פוליטי. מפלגתו מאבדת מכוחה בפרלמנט, והוא נאלץ להסתמך על קואליציות אד-הוק לקידום רפורמות. רפורמת הפנסיה שהעבירה ממשלתו במרץ 2024, שכללה העלאת גיל הפרישה מ-62 ל-64, גררה מחאות
חריפות והחלישה את מעמדו הציבורי.
הימין הקיצוני בהובלת מרין לה פן מתחזק, ומצליח במיוחד באזורים הכפריים. גם מפלגות השמאל כמו הסוציאליסטים והכוחות הרדיקליים של מלנשון מנסות לתפוס מקום על המפה עם הצעות לרפורמות חברתיות וכלכלה ירוקה,
אם כי הן מתקשות להגיע לקונצנזוס פנימי. סוגיות מהותיות כמו פנסיה והגירה גורמות לשסע עמוק. מקרון מנסה ללכת בין הטיפות עם מדיניות מאוזנת להגירה, אך האופוזיציה תוקפת אותו משמאל ומימין. הדרישות לבחירות מוקדמות הולכות וגוברות, אך מקרון מעדיף להיאחז בזמן שנותר לו
כדי להוציא את צרפת מהמשבר.
רובוטיקה (רשתות)למה מניית הרובוטיקה הזאת מזנקת היום ב-80%?
חברת AMC Robotics, שפועלת מאז 2014 והשלימה לאחרונה מיזוג SPAC, מציגה רובוט אבטחה אוטונומי למחסנים, שווי שוק של כ־250 מיליון דולר והיקף מצומצם של מניות זמינות למסחר
מניית AMC Robotics (AMCI) מזנקת ב-80%, יום אחד בלבד לאחר זינוק חד של כ־168%. העלייה האחרונה מצטרפת לגל עניין שנוצר סביב החברה בעקבות שורת התפתחויות עסקיות, ובראשן המעבר לשלב מסחור של טכנולוגיית הרובוטיקה מבוססת הבינה המלאכותית שפיתחה. בשוק רואים במהלך זה שינוי מהותי באופי החברה, ממיזם טכנולוגי בשלב מוקדם לחברה המבקשת לייצר הכנסות בפועל.
AMC Robotics פועלת מאז 2014, אך עד לאחרונה פעלה הרחק מאור הזרקורים של שוק ההון. פעילותה התמקדה בפיתוח פתרונות אבטחה חכמים, בעיקר באמצעות שילוב של ראייה ממוחשבת, עיבוד תמונה ובינה מלאכותית במערכות פיקוח וניטור. אחד המוצרים המרכזיים בפעילות ההיסטורית של החברה הוא קו מצלמות האבטחה YI, שנועד לשימושים מסחריים ותעשייתיים. עם השנים הרחיבה החברה את תחומי הפעילות שלה מעבר למצלמות, מתוך ניסיון להציע פתרונות אבטחה אוטונומיים ומבוססי תוכנה.
לאחרונה חשפה החברה רובוט ארבע-רגלי אוטונומי, המבוסס על טכנולוגיית Visual-AI, המיועד לסיורי אבטחה ותגובה לאירועים במחסנים, מרכזים לוגיסטיים ואתרים תעשייתיים. הרובוט נועד לפעול באופן עצמאי, לנווט בסביבה מורכבת ולהגיב לאירועים בזמן אמת. לפי תיאורי החברה, הרובוט משלב חיישנים מתקדמים עם יכולות עיבוד תמונה ובינה מלאכותית, ומסוגל לקבל החלטות תפעוליות ללא צורך במפעיל אנושי צמוד. השוק הלוגיסטי, שבו נרשמת מגמה מתמשכת של אוטומציה, נתפס כיעד המרכזי ליישום הטכנולוגיה.
מנכ״ל החברה, שון דה, אמר עם פרסום התוכניות למסחור כי החברה נכנסת לשלב חדש בפעילותה. לדבריו, השאיפה היא להביא לשוק מוצרים שיספקו רמת אוטומציה גבוהה יותר ללקוחות ארגוניים, תוך שיפור היעילות והבטיחות באתרי פעילות.
כבר לא שלד בורסאי
בתחילת דצמבר הושלם מיזוג שבמסגרתו חדלה החברה לפעול כשלד בורסאי מסוג SPAC, והחלה להיסחר כחברה תפעולית בנאסד״ק תחת הסימול AMCI. לפני המיזוג, פעילותה הציבורית של החברה הייתה מוגבלת להחזקת כספים בנאמנות, ללא פעילות עסקית שוטפת. עם השלמת העסקה שוחררו הכספים, והחברה קיבלה גישה להון שנועד לממן את המעבר משלב פיתוח לשלב מסחור.

קליפורניה נגד טסלה: אולטימטום לשינוי הפרסומים על הנהיגה האוטונמית
הרגולטורים בקליפורניה הציבו קו אדום לטסלה: משרד הרישוי לרכב של קליפורניה (DMV) העניקה לחברה 90 יום לבצע שינויים מהותיים באופן שבו היא משווקת את מערכות הנהיגה האוטונומית שלה, לאחר ששופט מנהלי קבע כי טסלה הטעתה צרכנים בכך שיצרה רושם שמכוניותיה מסוגלות
לנהוג בעצמן
הרגולטורים בקליפורניה הציבו קו אדום לטסלה Tesla 3.07% . רשות הרישוי לרכב של קליפורניה (DMV) העניקה לחברה 90 יום לבצע שינויים מהותיים באופן שבו היא משווקת את מערכות הנהיגה האוטונומית שלה, לאחר ששופט מנהלי קבע כי טסלה הטעתה צרכנים בכך שיצרה רושם שמכוניותיה מסוגלות לנהוג בעצמן. לפי החלטת השופט, שאומצה על ידי ה-DMV, השימוש במונחים כמו “Autopilot” ו-“Full Self-Driving Capability” מהווה פרסום מטעה, משום שהוא עלול לגרום לנהגים להבין שהרכב אוטונומי, למרות שבפועל מדובר במערכות סיוע לנהג המחייבות פיקוח אנושי רציף.
הגירסה המרוככת של הרגולטור
במקור, השופט המליץ להשעות את רישיון הסוחר והיצרן של טסלה בקליפורניה ל-30 יום. עם זאת, הרגולטור בחר בגישה מרוככת יותר: השעיית רישיון הסוחר הוקפאה ל-90 יום, כדי לאפשר לחברה להתאים את הפרסום והמדיניות שלה, ואילו ההחלטה להשעות את רישיון הייצור הוקפאה לצמיתות. לדברי מנהל ה-DMV, המהלך נועד לאפשר פתרון ולא לפגוע מיידית בפעילות החברה. “רצינו להיות הוגנים ולתת להם הזדמנות למצוא דרך לתקן את המצב”, אמר.
טסלה: "אף לקוח לא הוטעה"
טסלה דחתה את הטענות. בהודעה רשמית מסרה החברה כי מדובר בהחלטה צרכנית-רגולטורית שמתמקדת במינוח בלבד, וכי לא הוגשה ולו תלונה אחת מצד לקוח שטען כי הוטעה. לדברי החברה, מכירות הרכב בקליפורניה יימשכו כסדרן. טסלה מדגישה כי לאורך השנים הבהירה ללקוחות שמערכות ה-Autopilot וה-FSD אינן הופכות את הרכב לאוטונומי, וכי הנהג מחויב להישאר קשוב ובמידת הצורך להשתלט על הנהיגה.
לדבריה, האזהרות וההסברים מופיעים באתר החברה, במסכי הרכב ובמדריכי המשתמש. עם זאת, הרגולטורים טוענים כי המסר השיווקי הכולל - ולא האותיות הקטנות - הוא שיצר את ההטעיה. נציגי ה-DMV העידו כי בפרסומים שונים נמסר מידע סותר לגבי יכולות הרכב, וכי השמות עצמם יוצרים ציפייה לא מציאותית. "כשאומרים Autopilot, רוב האנשים מבינים שהרכב נוהג לבד", אמרה אחת החוקרות בעדותה.
- מניית טסלה מתקרבת לשיא: הרובוטקסי כבר נצפה נוסע אוטונומית באוסטין
- למה טסלה קופצת היום ב-4%?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סיכון אסטרטגי לחזון של מאסק
העימות עם הרגולטור בקליפורניה אינו נקודתי. טסלה נמצאת תחת פיקוח גובר מצד רשויות מדינתיות ופדרליות סביב טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית, דווקא בתקופה שבה אילון מאסק מציב את התחום בלב החזון העתידי של החברה, כולל שירותי הרובוטקסי. מעבר לפן הרגולטורי, טסלה מתמודדת גם עם חזית משפטית. באוגוסט האחרון חייב חבר מושבעים בפלורידה את החברה לשלם כ-243 מיליון דולר, לאחר שקבע כי היא נושאת באחריות חלקית לתאונה קטלנית מ-2019 שבה היה מעורב רכב עם מערכת סיוע לנהג.
