פלנטיר אלכס קארפ
צילום: טוויטר

פלנטיר נופלת ב-5% - בפנטגון מתכננים קיצוצים

שר ההגנה האמריקאי דורש לקצץ 40% מתקציב הביטחון תוך 5 שנים; החברה, שמחצית מהכנסותיה מגיעות מהממשל, עלולה להיפגע משמעותית

אדיר בן עמי | (2)

פלנטיר טכנולוגיות Palantir -0.84%   נופלת ב-5% בעקבות דיווחים כי שר ההגנה האמריקאי, פיט הגסת', דרש מבכירי הפנטגון להכין תוכניות לקיצוץ נרחב בתקציב הצבאי. על פי מזכר שהופץ לבכירי מערכת הביטחון, הגסת' מבקש לקצץ 8% מתקציב הביטחון בכל אחת מחמש השנים הבאות.


פלנטיר, שנוסדה על ידי פיטר תיל במטרה למנוע חזרה של אירועי 11 בספטמבר, היא קבלנית ביטחון מרכזית של ממשלת ארצות הברית. החברה, שמניותיה עלו בכמעט 50% מתחילת השנה, מספקת פתרונות טכנולוגיים ובינה מלאכותית לא רק לממשל האמריקאי אלא גם לממשלות בעלות ברית ולחברות פרטיות.


מנדיפ סינג, אנליסט בבלומברג אינטליג'נס, מציין כי המגזר הממשלתי של פלנטיר, שצמח ביותר מ-40% ברבעונים האחרונים, עלול להיות חשוף במיוחד לקיצוצים בתקציב הביטחון האמריקאי. הוא מדגיש כי מכירות לממשלה מהוות יותר ממחצית מהכנסות החברה.


על פי המזכר, תוכניות הקשורות לצוללות, כלי טיס בלתי מאוישים, תחמושת והגנה מפני טילים יהיו פטורות מהקיצוצים. עם זאת, מערכות נשק יקרות כמו מטוס הקרב F-35 של לוקהיד מרטין לא הוחרגו, מה שמעלה חששות בקרב קבלניות ביטחון גדולות כמו לוקהיד ובואינג.


באופן מעניין, הקיצוצים המתוכננים מתיישרים עם ביקורת שהשמיעו יועצים של טראמפ, כולל אילון מאסק, שטענו כי תוכניות מסוימות, כמו ה-F-35, יקרות מדי ויש להחליפן. בתזמון מעניין, מנכ"ל פלנטיר, אלכס קארפ, פרסם השבוע ספר חדש הקורא ליותר פטריוטיות מעמק הסיליקון. בספרו, הוא מעודד חברות טכנולוגיה לחזק את קשריהן עם ארצות הברית.


הפעילות הממשלתית של פלנטיר תרמה לצמיחה מרשימה במכירות בשנים האחרונות. מניות החברה זינקו ב-340% בשנה שעברה, לאחר עלייה של 167% בשנת 2023. התוכנה של פלנטיר, שבתחילה שימשה את קהילת המודיעין האמריקאית, התרחבה לכל זרועות הצבא וכוחות ההגנה של בעלות הברית. מעבר לעבודה הצבאית, סוכנויות ממשלתיות כמו רשות המסים ומרכזי בקרת המחלות משתמשות בטכנולוגיה לצרכים מגוונים, החל מאיתור מעלימי מס ועד ארגון טוב יותר של משאבי בריאות.


מאז הנפקתה לציבור ב-2020, פלנטיר הגבירה את מאמציה למכור את תוכנת הבינה המלאכותית שלה ללקוחות מסחריים. בתחילת החודש, החברה העלתה את תחזית ההכנסות השנתית שלה, בעקבות מה שהיא מכנה ביקוש "בלתי מרוסן" מלקוחות מסחריים אמריקאים.

קיראו עוד ב"גלובל"


עם זאת, למרות המעבר ההדרגתי ללקוחות מסחריים, החשיפה המשמעותית של החברה לתקציב הביטחון האמריקאי ממשיכה להדאיג משקיעים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    חמאס יגמר....חיזבאללה...יסתיים....סוריה גמורה מזמן....אירן בדרך אז ממה עם התעשיות הביטחוניות (ל"ת)
    ממוגרפיה 21/02/2025 13:19
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אין צלבדו 21/02/2025 08:43
    הגב לתגובה זו
    תודה רבה לאלכס תומך ישראל
ביונד מיט
צילום: BEYOND MEAT

מ-240 לפחות מדולר - הקריסה של ביונדמיט

ביונד מיט הייתה סמל לעתיד של תעשיית המזון, מאז ההייפ הראשוני אחרי ההנפקה איבדה את מרבית השווי ונאבקת לשרוד, כשהמניה קורסת מתחת לדולר והחברה מנסה להימנע מפשיטת רגל ברקע החובות הגבוהים

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה ביונד מיט קריסה

לפני שש שנים, ביונד מיט Beyond Meat -22.4%  הייתה סמל למהפכה. חברה שהבטיחה לשנות את הדרך שבה העולם צורך חלבון, לא עוד בשר מן החי, אלא תחליפים צמחיים שאפשרו לשלב בין טעם, בריאות וסביבה. המשקיעים התאהבו, הכותרות היללו, והמניה טסה. באותה תקופה זה נראה כמו העתיד של תעשיית המזון. אבל העתיד הזה לא התממש. בשנים האחרונות הביקוש לבשר צמחי דעך, המתחרים התחזקו, והחברה מעולם לא הצליחה להראות רווח שנתי אחד.

ההגעה לנאסדק

החברה הגיעה לנאסדק בתחילת מאי 2019, בתקופה חמה במיוחד עבור תחום הפוד-טק, במה שהפך לאחת ההנפקות הזכורות של בתחום. החברה גייסה כ-240 מיליון דולר לפי מחיר של 25 דולר למניה, ששיקף לה שווי שוק של כ-1.5 מיליארד דולר. ההתלהבות סביב ה"בשר הצמחי", הפכה את יום המסחר הראשון לחגיגה של ממש, כאשר המניה פתחה בעלייה חדה, וסגרה את היום הראשון ברמה של 65.75 דולר, קפיצה של כ-163%. 

תוך פחות מחודשיים המשיכה המניה לטפס והגיעה לשיא של קרוב ל-240 דולר בסוף יולי 2019, מה שהקפיץ את שווי השוק של ביונד מיט לכ-15 מיליארד דולר.

המציאות לא עמדה בציפיות


מאחורי ההייפ הגדול, החברה פשוט לא סיפקה את הסחורה. למרות היתרון הראשוני של ביונד מיט כחברת הבשר הצמחי הציבורית הראשונה, החברה מעולם לא הצליחה להציג רווח שנתי אחד. בשנים האחרונות קצב הצמיחה שלה נעצר, והירידה במכירות הפכה למגמה קבועה. הכנסות החברה ירדו בשיעור שנתי ממוצע של כ-8% בשנתיים האחרונות, וברבעון האחרון נרשמה צניחה של כמעט 20% לעומת השנה שעברה, בעיקר כתוצאה מירידה של כ-19% בנפח המוצרים שנמכרו.

במקום להתרחב, החברה החלה להתכווץ. אחרי שיתוף הפעולה עם רשתות מזון מהיר והציפיות למכירות המוניות, הציבור התעייף מהמוצר, קטגוריית הבשר הצמחי כולה נחלשה, ויריבות כמו טייסון פודס ואימפוסיבל פודס תפסו נתח שוק גדל. אפילו הצרכנים המודעים לבריאות ולאקלים לא הצליחו להציל את המגמה. אבל האכזבה הגדולה ביותר נרשמה בשורה התחתונה. החברה שורפת מזומנים בקצב מהיר, עם הפסד של כ-92 מיליון דולר בשנה הנוכחית לעומת כ-110 מיליון בשנה הקודמת, והמאזן שלה נחלש משמעותית.