פלנטיר אלכס קארפ
צילום: טוויטר

פלנטיר נופלת ב-5% - בפנטגון מתכננים קיצוצים

שר ההגנה האמריקאי דורש לקצץ 40% מתקציב הביטחון תוך 5 שנים; החברה, שמחצית מהכנסותיה מגיעות מהממשל, עלולה להיפגע משמעותית

אדיר בן עמי | (2)

פלנטיר טכנולוגיות Palantir 1.91%   נופלת ב-5% בעקבות דיווחים כי שר ההגנה האמריקאי, פיט הגסת', דרש מבכירי הפנטגון להכין תוכניות לקיצוץ נרחב בתקציב הצבאי. על פי מזכר שהופץ לבכירי מערכת הביטחון, הגסת' מבקש לקצץ 8% מתקציב הביטחון בכל אחת מחמש השנים הבאות.


פלנטיר, שנוסדה על ידי פיטר תיל במטרה למנוע חזרה של אירועי 11 בספטמבר, היא קבלנית ביטחון מרכזית של ממשלת ארצות הברית. החברה, שמניותיה עלו בכמעט 50% מתחילת השנה, מספקת פתרונות טכנולוגיים ובינה מלאכותית לא רק לממשל האמריקאי אלא גם לממשלות בעלות ברית ולחברות פרטיות.


מנדיפ סינג, אנליסט בבלומברג אינטליג'נס, מציין כי המגזר הממשלתי של פלנטיר, שצמח ביותר מ-40% ברבעונים האחרונים, עלול להיות חשוף במיוחד לקיצוצים בתקציב הביטחון האמריקאי. הוא מדגיש כי מכירות לממשלה מהוות יותר ממחצית מהכנסות החברה.


על פי המזכר, תוכניות הקשורות לצוללות, כלי טיס בלתי מאוישים, תחמושת והגנה מפני טילים יהיו פטורות מהקיצוצים. עם זאת, מערכות נשק יקרות כמו מטוס הקרב F-35 של לוקהיד מרטין לא הוחרגו, מה שמעלה חששות בקרב קבלניות ביטחון גדולות כמו לוקהיד ובואינג.


באופן מעניין, הקיצוצים המתוכננים מתיישרים עם ביקורת שהשמיעו יועצים של טראמפ, כולל אילון מאסק, שטענו כי תוכניות מסוימות, כמו ה-F-35, יקרות מדי ויש להחליפן. בתזמון מעניין, מנכ"ל פלנטיר, אלכס קארפ, פרסם השבוע ספר חדש הקורא ליותר פטריוטיות מעמק הסיליקון. בספרו, הוא מעודד חברות טכנולוגיה לחזק את קשריהן עם ארצות הברית.


הפעילות הממשלתית של פלנטיר תרמה לצמיחה מרשימה במכירות בשנים האחרונות. מניות החברה זינקו ב-340% בשנה שעברה, לאחר עלייה של 167% בשנת 2023. התוכנה של פלנטיר, שבתחילה שימשה את קהילת המודיעין האמריקאית, התרחבה לכל זרועות הצבא וכוחות ההגנה של בעלות הברית. מעבר לעבודה הצבאית, סוכנויות ממשלתיות כמו רשות המסים ומרכזי בקרת המחלות משתמשות בטכנולוגיה לצרכים מגוונים, החל מאיתור מעלימי מס ועד ארגון טוב יותר של משאבי בריאות.


מאז הנפקתה לציבור ב-2020, פלנטיר הגבירה את מאמציה למכור את תוכנת הבינה המלאכותית שלה ללקוחות מסחריים. בתחילת החודש, החברה העלתה את תחזית ההכנסות השנתית שלה, בעקבות מה שהיא מכנה ביקוש "בלתי מרוסן" מלקוחות מסחריים אמריקאים.

קיראו עוד ב"גלובל"


עם זאת, למרות המעבר ההדרגתי ללקוחות מסחריים, החשיפה המשמעותית של החברה לתקציב הביטחון האמריקאי ממשיכה להדאיג משקיעים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    חמאס יגמר....חיזבאללה...יסתיים....סוריה גמורה מזמן....אירן בדרך אז ממה עם התעשיות הביטחוניות (ל"ת)
    ממוגרפיה 21/02/2025 13:19
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אין צלבדו 21/02/2025 08:43
    הגב לתגובה זו
    תודה רבה לאלכס תומך ישראל
אנבידיהאנבידיה

"אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל את ההזדמנות

המניה נסחרת ב-177 דולר, בבנק אוף אמריקה סבורים שהיא תגיע ל-275 דולר; לא חוששים מתחרות מגוגל, רואים במכפיל רווח של 25 הזדמנות כניסה חד פעמית

ליאור דנקנר |

מניית אנבידיה (NVDA) NVIDIA Corp. 0.77%   נסחרת במכפיל רווח עתידי של כ-25 - רמה שעשויה להיות נקודת שפל אטרקטיבית למשקיעים. כך עולה מדוח חדש של צוות האנליסטים של בנק אוף אמריקה, בראשות ויוויק אריה שהוא אחד מהתומכים הנלהבים של אנבידיה. לפי הניתוח שלו, בכל פעם שמניית אנבידיה התקרבה למכפיל 25, היא התאוששה לרמות של 30 עד 40 תוך 3-6 חודשים.

הדוח מגיע על רקע שבוע חזק במיוחד למדד ה-SOX של מניות השבבים, שזינק בכ-10% והצליח לחזור מעל הממוצע הנע ל-50 יום, תוך ביצועי יתר מול מדד ה-S&P 500 שעלה 3.7% בלבד. זאת למרות ירידה של כאחוז במניית אנבידיה עצמה, מה שמעיד על התרחבות הראלי לחברות נוספות בסקטור.

בין המניות הבולטות בשבוע האחרון: Credo Technology זינקה ב-33%, ברודקום עלתה 18%, Coherent הוסיפה 18%, אינטל קפצה 18% על רקע כותרות בתקשורת לגבי זכיות פוטנציאליות בייצור שבבים, ו-Marvell עלתה 15% לקראת פרסום דוחות ולקראת כנס re:Invent של אמזון.

הדיון עבר מהשקעות הון לחשש מתחרות

בחודשים האחרונים, הדיון המרכזי בקרב משקיעים בתחום הבינה המלאכותית עבר ממוקד. אם בעבר החשש היה מהיקפי ההשקעות האדירים של חברות הענן, כעת הדיון מתמקד בתחרות - בין מודלי השפה של OpenAI לבין Gemini של גוגל, ובמקביל בין שבבי ה-TPU של גוגל וברודקום לבין שבבי ה-GPU של אנבידיה.

האנליסטים של בנק אוף אמריקה מדגישים מספר נקודות מרכזיות שמטות את הכף לטובת אנבידיה: ראשית, היצע השבבים בתעשייה הדוק, ואנבידיה שולטת בהקצאה - מה שמקשה על לקוחות לשנות את תמהיל הרכישות שלהם בשנה הקרובה. שנית, שבבי ה-TPU הוכיחו את עצמם רק במרכזי הנתונים של גוגל עצמה, בעוד ש-GPU זמינים בסביבות ענן מרובות כולל בענן של גוגל. למעשה, הבנק מעריך כי רכישות ה-GPU של גוגל צפויות להגיע לכ-10 מיליארד דולר ב-2025, סכום דומה לרכישות ה-TPU שלה מברודקום.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

בואינג זינקה 10%, אינטל 8.7% והמניה שטסה ב-23%

טאואר זינקה 4.8%, 

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

מניית אינטל Intel Corp 8.65%  זינקה ב-8.7% על רקע שורה של דיווחים והערכות חיוביות, בראשם: הערכות חדשות בשוק שלפיהן אפל עשויה לשקול שימוש בשירותי הייצור של אינטל עבור סדרות עתידיות של שבבי "M" - מהלך שעשוי להפוך להזדמנות אסטרטגית משמעותית עבור אינטל. הדיווחים אינם מלווים באישור רשמי, אך בשוק ההון רואים בכך אינדיקציה להתחזקות האמון ביכולות של אינטל בתחום הפאונדרי - ייצור שבבים עבור חברות חיצוניות. אם אכן תצא לפועל עסקה כזו, היא תוכל להעניק לאינטל חוזה רב-שנתי, גידול בהכנסות, ובמקביל לשדרג את התדמית שלה מול יצרניות אחרות. להרחבה - אינטל זינקה ב-9% - 120% מתחילת השנה; הפעם הסיבה היא אפל


מניית בואינג טסה מעל 10% -  אחרי שנים של קשיים, בואינג מעריכה ש-2026 תביא התאוששות - גם במסירות של מטוסי 737 ו-787, גם ברווחיות וגם בתזרים המזומנים.מניית בואינג (The Boeing Co 10.15%  ) מזנקת כעת ב-10% במסחר בוול סטריט, בעקבות דבריו של סמנכ"ל הכספים של החברה, ג'יי מאלה, שלפיהם החברה מצפה לשיפור משמעותי בפעילות העסקית בשנה הבאה. בין היתר, מאלה אמר בכנס של UBS כי מסירות מטוסי ה-737 וה-787 צפויות לעלות ב-2026, וכי החברה חוזה תזרים מזומנים חיובי של מיליארדי דולרים, ברמות "חד-ספרתיות נמוכות". זו תהיה התוצאה השנתית החיובית הראשונה בתזרים של בואינג מאז 2021 - תקופה שהתאפיינה בפגיעות תפעוליות קשות בעקבות בעיות בטיחות ודחיות במסירות.


שיפור בתזרים אחרי שנים של הפסדים


בואינג The Boeing Co 10.15%  לא רשמה רווח שנתי מאז 2018, אך לפי מאלה, השיפור במסירות יהווה "מנוע מרכזי" לצמיחה בתזרים. עוד הוסיף כי אישור רגולטורי למטוס ה-737-10 - שנמצא בעיכוב של שנים - צפוי להגיע רק בסוף 2026.

לדבריו, החברה מעריכה כי עד 2030 היא תיהנה מ"שיפור ניכר בשולי הרווח במזומן", בעיקר בזכות גידול בפרודוקטיביות. כלומר, לא רק שיותר מטוסים יסופקו, אלא שעלות הייצור ליחידה צפויה לרדת - מה שישפר את הרווחיות.