הממונה קבע כי חברת ישראכרט היא מונופול

הממונה העריך כי רוב בתי העסק רואים עצמם מחוייבים לכבד אצלם את כרטיסי "ישראכרט" ו-"Mastercard", משום שכרטיסים אלה מייצגים כמעט מחצית מכלל העסקאות במשק הנעשות בכרטיסי אשראי
חזי שטרנליכט |

הממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום, פסק היום (א') כי חברת כרטיסי האשראי ישראכרט היא מונופול. הממונה קבע כי ישראכרט היא מונופול בסליקת כרטיסי האשראי "ישראכרט" ו-Mastercard. בהכרזתו הודיע הממונה כי בכוונתו לפעול עתה לפתיחת שווקי כרטיסי "ישראכרט" ו-Mastercard, והוא מתעתד לפעול בדרך של מתן הוראות למונופולין על מנת לפתוח סליקת כרטיסים אלה, לתחרות לחברות אחרות. דובר תשלובת ישראכרט מסר בתגובה כי "אנו לומדים את החלטתו של הממונה על ההגבלים העסקיים".

בהכרזתו קובע הממונה כי קיימות ראיות ברורות לכך שחברת ישראכרט נהנית מכוח שוק כלפי בתי העסק. למעשה קובע הממונה כי רוב בתי העסק רואים עצמם מחוייבים לכבד אצלם את כרטיסי "ישראכרט" ו-"Mastercard", משום שכרטיסים אלה מייצגים כמעט מחצית מכלל העסקאות במשק הנעשות בכרטיסי אשראי.

הממונה מפרט בהכרזה כי ניתן להיווכח בכוחה המונופוליסטי של ישראכרט כלפי בתי העסק במחירים שהיא גובה על שירותיה מבתי העסק, הגבוהים באופן משמעותי מן המחירים שגובות חברות ה-"ויזה", הנמצאות בתחרות זו עם זו: כ.א.ל ולאומי קארד.

לבסוף קובע הממונה כי כוחה של ישראכרט נעוץ גם בעובדה שהיא נשענת על בסיס הלקוחות של קבוצת הפועלים, על הבנקים הנשלטים על ידה והמצויים עימה בהסדרים שונים (ניהול ומנפיק משותף) וכי למעשה ברור כי כרטיסי "ברירת המחדל" של לקוחות אלה הם כרטיסי "ישראכרט" ו-"Mastercard". הממונה בדק עוד את מספר בתי העסק שמכבדים במסופיהם רק כרטיסי "ויזה" ומצא כי מדובר בשיעור זניח ביותר (כ- 3%).

כן בדק הממונה את מספרם של הלקוחות המחזיקים כרטיסים משני הסוגים - "ויזה" מצד אחד וכרטיס מסוג "ישראכרט" אוMastercard, מצד שני ומצא כי גם בהתחשב בנתונים אלה נהנית ישראכרט מכוח שוק כלפי בתי העסק בישראל, עובדה המוצאת ביטוי כאמור, בעמלות הגבוהות, יחסית, שהיא גובה.

בהכרזה סוקר הממונה את התפתחות תחום כרטיסי האשראי וקובע כי מדובר באחד מן התחומים הגדולים ההולכים ומשפיעים באופן מהותי ביותר על הצרכן בישראל ועל בתי העסק. מחזור הסליקה כיום בכל משק כרטיסי האשראי נאמד בכ-102 מיליארד שקל ומובן כי עמלות גבוהות ומונופוליסטיות פוגעות בציבור כולו, בפרט כאשר אין בבתי העסק אבחנה בין מחיר לרכישה במזומן למחיר רכישה בכרטיס אשראי (למרות עלותם השונה עבור בית העסק).

למעשה, קובעת ההכרזה כי נוכח תפוצתם הרחבה של כרטיסי "ישראכרט" ו-"Mastercard", חייב כמעט כל בית עסק המכבד כרטיסי אשראי לשכור את שירותיה של חברת ישרראכרט, הנהנית מבלעדיות כמעט מלאה בסליקת כרטיסים אלה. הברירה האמיתית המעשית שיש לבית עסק הרוצה להתמקח עם חברת ישראכרט היא להימנע מכיבוד כרטיסים אלה בעסקו ומובן כי אפשרות זו אינה מעשית לרוב בתי העסק משום שמשמעותה היא איבוד אפשרי של חלק נכבד מאד של הלקוחות במשק.

הכרזת הממונה באה לאחר שהתברר כי הסכמה אליה הגיע עוד בשנים 2-2001 עם קבוצת בנק הפועלים וחברת ישראכרט שבבעלותו, לא הביאה להכנסת תחרות לשוק ה-"Mastercard" ולכניסתן של חברות הסולקות "ויזה" כ.א.ל ולאומי קארד לתחרות בסליקתו.

אמנם קיימת כיום, בשוליים, סליקה בהיקפים זניחים ביותר על ידי חברות אלה, אולם הסליקה הזו "נכה", משום שאין החברות יכולות לבצע עסקאות תשלומים, קרדיט ופעולות אחרות.

הבקשה לאישור ההסכמה הוגשה בשנת 2002 לבית הדין להגבלים עסקיים אולם עד היום היא לא נדונה ולא אושרה. במסגרת ההכרזה מפרט הממונה כי במהלך השנים האחרונות עשתה רשות ההגבלים העסקיים מאמצים חוזרים ונשנים כדי לשכנע את חברות כרטיסי האשראי ? ישראכרט מצד אחד וכ.א.ל ולאומי קארד, מצד שני, להגיע ביניהן להסדר סליקה אשר יאפשר תחרות, ולו במקטע כרטיסי ה- MasterCard ואולם, החברות דחו הצעות אלה, התנו אותן בתנאים שונים (לרבות בהעלאת העמלה הצולבת) ובסופו של דבר לא יצא ההסדר לפועל.

בנסיבות אלה החליט הממונה להפעיל את סמכויותיו על פי חוק ההגבלים העסקיים ובמקביל לחזור מן הבקשה לאשר את ההסכמה עם ישראכרט וקבוצת הפועלים. כך קבע הממונה: "בנסיבות אלה של חלוף זמן כה רב ואי פתיחת שערי התחרות ולו בחלק מהכרטיסים שסליקתם נשלטת בידי חברת ישראכרט, הגיעה העת להפעיל סמכותי כדין. אין טובת הציבור נשכרת מהמשך עמידה על בקשה לצו מוסכם שאינו יכול להביא עימו כל מזור לתחרות בשווקים הרלבנטיים."

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

מירי רגב
צילום: שאול לנדנר

משרד התחבורה עושה סדר במספרי הדרכים והכבישים - הכל במקום אחד

כל המספרים במקום אחד: משרד התחבורה משיק מפת כבישים אחידה ומעודכנת שתשמש גם את הנהגים וגם את המשטרה

מנדי הניג |

משרד התחבורה השיק את "מפת מספרי הדרכים הארצית הרשמית של ישראל", לראשונה גם באינטרנט. המפה, שתהווה מעתה מקור המידע הרשמי והיחיד לנושא, נועדה לאחד את כלל הנתונים הקיימים ולמנוע כפילויות וסותרות במספור הכבישים. המשמעות: מהיום, כל גורם ממערכות GPS ועד המשטרה יעבוד על בסיס נתונים אחיד ומעודכן.

לדברי שרת התחבורה מירי רגב, "מפת מספרי הדרכים הרשמית מכניסה סדר והיגיון במספור רשת הכבישים, וכך תסייע לכל נהג ונוסע להתמצא בדרכים בקלות ובבטחה, ותשמש גם את הגורמים המקצועיים לניהול תנועה מתקדם ושקוף".

הצורך במפה אחידה גבר בשנים האחרונות עם התרחבות רשת הכבישים בישראל. כל כביש חדש מקבל מספר המשולב בשלטי הדרכים ובמערכות הניווט, אך עד כה היו מקרים של חוסר עקביות בין גורמים שונים. המספור הרשמי אמור לפתור את הבעיה ולאפשר מעקב ברור אחר תאונות, תחזוקה ותפעול התנועה.

מאחורי המספרים

בניגוד למה שנהוג לחשוב, המספור הוא לא שרירותי. מספר זוגי מציין דרך אורך מצפון לדרום כמו כביש 2 לאורך החוף או כביש 6 חוצה ישראל בעוד שמספר אי-זוגי מסמן דרך רוחב ממערב למזרח, דוגמת כביש 1 המחבר את תל אביב לירושלים או כביש 65 החוצה את העמקים.

גם מספר הספרות חשוב: כבישים חד-ספרתיים הם הצירים הראשיים והמהירים ביותר, כמו כביש 1 או כביש 4. כבישים דו-ספרתיים מייצגים צירים אזוריים מרכזיים, למשל כביש 44 או כביש 65, וכבישים תלת- וארבע-ספרתיים משמשים לדרכים משניות ומקומיות.