ברוש: להקים ועדה משותפת לב"י ולהתאחדות התעשיינים

קורא לנגיד בנק ישראל הנכנס לפעול יחד להשגת היעדים הכלכליים והחברתיים של המשק. ברוש קורא לנגיד לראות במגזר העסקי שותף בכיר להשגת יעדי המשק
דרור איטח |

בעקבות הכרזתו של פרופ' סטנלי פישר כי במקביל לנושאים הכלכליים יש לפעול גם בתחום החברתי, מציע נשיא התעשיינים, שרגא ברוש, להקים ועדה משותפת לבנק ישראל ולהתאחדות התעשיינים להשגת היעדים הכלכליים והחברתיים של המשק. ברוש קורא לנגיד לראות במגזר העסקי שותף בכיר להשגת יעדי המשק ולהוועץ בתעשיינים באופן שוטף לליבון בעיות ומציאת פתרונות.

ברוש הביע שביעות רצון על כך שגם הנגיד החדש של בנק ישראל שם לו למטרה לפעול בתחום החברתי כדי לצמצם את הפערים החברתיים במשק ולסייע לשכבות החלשות להשתלב במעגל התעסוקה.

נשיא התאחדות התעשיינים מציין, כי התעשיינים חייבים לראות את עצמם לא רק כקטר לצמיחה כלכלית אלא גם כקטר לצמיחה חברתית וכי נושא זה הוא אחד הבולטים על סדר יומו של ברוש, מיום הבחרו כנשיא התעשיינים.

ברוש מבקש מהנגיד החדש, לאור קשריו הענפים, לשמש בחו"ל שגריר בלתי רשמי של המגזר העסקי בארץ, במטרה לסייע להידוק קשרי הסחר והכלכלה ולגייס משקיעים זרים לתעשייה הישראלית.

נשיא התאחדות התעשיינים מבקש מפרופ' פישר, המשמש גם כמפקח על הבנקים, לסייע מול המערכת הבנקאית למפעלים הקטנים והבינוניים, הסובלים ממצוקת גיוס אשראי. זאת בשל קשיחות המערכת הבנקאית וקשיי המפעלים הקטנים והבינוניים להציג בטחונות נאותים. וכן בשל העובדה שלא תמיד ניתן להשתמש בצ'יקים כבטחונות מספקים למערכת הבנקאית.

ברוש קורא לנגיד בנק ישראל לגלות יתר גמישות בניהול המדיניות המוניטרית ולהתחשב במצב מחזור העסקים. זאת במקביל לייצוב ערכו של המטבע בארץ ובחו"ל.

בנק ישראל, טוען נשיא התעשיינים, חייב להיות שותף לקביעת יעדי צמיחה ותעסוקה לצד קביעת יעד האינפלציה.

ברוש סבור, כי אין מקום להעלאת הריבית בחודשים הקרובים, כל עוד אין חריגה מיעד האינפלציה (1% - 3%) ושער החליפין שומר על רמתו הנמוכה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סופרמרקט אינפלציה קניות
צילום: תמר מצפי

מפתיע: האינפלציה בישראל נמוכה בהרבה מהמדינות המפותחות

אם חשבתם שישראל הרבה יותר יקרה מהעולם, המספרים מוכיחים אחרת: עשור של אינפלציה נמוכה מציב את ישראל בפער של יותר מפי 2.5 מול ה-OECD

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אינפלציה OECD

מסתבר שקצב האינפלציה בישראל נמוך בהרבה מאשר ברוב המדינות המפותחות, ה-OECD. זאת בניגוד ל"תחושות בטן" שיש לנו. מסתבר גם שמדד מפתיע מראה שאפילו מחירי השירותים העירוניים בתל אביב, כבר אינם בראש רשימת הערים המרכזיות היקרות בעולם המערבי, כפי שהיה בעבר. המסקנות הללו מספקות ללא כל ספק עוד תחמושת לאלו הדורשים מבנק ישראל להוריד את הריבית במיידי וכמה שיותר.

בממוצע שנתי קצב האינפלציה בישראל ב-10 השנים האחרונות היה 1.4% לשנה מול ממוצע של 3.8% ב-OECD. משמע בחו"ל, ברבות מהמדינות המערביות, קצב האינפלציה הממוצע גבוה ביותר מפי 2.5 מאשר אצלנו!

המקור: עיבודי חיסונים פיננסים לפרסום של ה-OECD  

www.oecd.org/content/dam/oecd/en/data/insights/statistical-releases/2025/7/consumer-prices-oecd-07-2025.pdf


תל אביב (מבחינת יוקר המחייה) זה לא מה שהיה פעם

כדי להבין עד כמה תמונת האינפלציה מורכבת וכוללת הרבה מאד אלמנטים שהמדיה הכלכלית פעמים רבות מתעלמת מהם, להלן טבלה ובה בדיקה שפרסמו Visual Capitalist על בסיס נתונים שבדק דויטשה בנק, בנוגע לעלות החודשית שמשקי הבית ועסקים בערים שונות בעולם משלמים על שירותים עירוניים דוגמת חשמל, מים, פינוי אשפה וכו':

בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

המס החדש על הבנקים - 9% על "רווח חריג"

שיעור המס עדיין בדיון, אך הדוח מדגים אפשרויות ותרחישים לפי 9%; ההצעה של הצוות הביו-משרדי - מס מדורג על רווחים גבוהים ב-50% מהממוצע בשנים 2018-2022 (רווחי הבנקים גבוהים פי 2 ויותר מהרווחים ב-2018-2022 ). הבנקים ילחמו. כל מיסוי גבוה על הרווח העודף הוא נכון; הבעיה הגדולה שהמיסוי הזה יתגלגל על הציבור וקיימת חלופה הרבה יותר פשוטה - לחייב את הבנקים לתת ריבית על העו"ש ולהגביר תחרות

צלי אהרון |
נושאים בכתבה בנקים

דוח הצוות הבין-משרדי לבחינת מיסוי הבנקים, שפורסם להערות הציבור, ממליץ על הטלת מס רווח דיפרנציאלי שיחול רק כאשר רווחי הבנקים יעלו ב-50% מעל הממוצע שלהם בשנים 2018-2022. המס הנוסף, שגובהו טרם נקבע סופית מוערך בכ-9% מעל מס הרווח הקיים וזה גם השיעור שמודגם בהצעות של הצוות שדן בסוגייה. המס הזה נועד לתפוס את הרווחיות החריגה שנובעת מסביבת הריבית הגבוהה. חשוב להדגיש - רווחי הבנקים ב-2025 כפולים ויותר מהרווח הממוצע ב-2018-2022, כלומר מדובר על רווח שייכנס כבר מהיום הראשון ויהיה משמעותי. 

חשוב להבהיר עוד נקודה חשובה - מיסים על הבנקים עשויים לחלחל ללקוחות כי אין תחרות בין הבנקים. האוצר יכול בלחיצת כפתור לפתור את הבעיה הקשה שנוגעת לכל בעל חשבון בנק. הוא יכול בקלות להעביר מהרווחים של הבנקים לרווחה של הציבור. המהלך הראשון שהוא יכול וחייב לעשות הוא לחייב בריבית על פיקדונות העו"ש ויש מקומות בעולם שבהם זו חובה. הפעולה הפשוטה הזו תוריד כ-20% מרווחי הבנקים ותחזיר לציבור את העושק הגדול.

עוד כמה פעולות נוספות ובעיקר הגברת התחרות, ולא צריך חוק מיוחד על מיסוי הבנקים, מה גם שהסיכוי שהוא יעזור לא גבוה. 


בכל מקרה, הצוות, בראשות יוראי מצלאוי, סגן מנכ"ל משרד האוצר, הוקם בעקבות החלטת ממשלה מאוקטובר 2024 והתכנס במהלך תשעה חודשים. הדוח חושף את עומק הרווחיות החריגה: הבנקים הרוויחו 46 מיליארד שקל ב-2024 לעומת ממוצע של 9.8 מיליארד בעשור הקודם – עלייה של כמעט 400%. במחצית הראשונה של 2025 נרשם רווח נקי של 17 מיליארד, המבשר על שנת שיא נוספת. נעדכן שבינתיים דוחות רבעון שלישי פורסמו, הבנקים בקצב רווחים שנתי של קרוב ל-40 מיליארד שקל. 



המנגנון: מיסוי חכם שמותאם לסביבת הריבית

בניגוד למס החד-פעמי שהוטל ב-2024-2025, ההצעה החדשה מציעה מנגנון דינמי. המס יחול רק כאשר רווחי הבנק יעלו ב-50% מעל הרווח הממוצע שלו בתקופת הבסיס (2018-2022), כאשר הרף יוצמד לתוצר או לגידול בנכסי הבנק. המשמעות: בשנים של ריבית נמוכה ורווחיות רגילה, הבנקים לא ישלמו מס נוסף כלל.