מבקר המדינה מתניהו אנגלמן
צילום: עודד קרני, המכון הישראלי לדמוקרטיה

המבקר: "דלות העשייה של הממשלה גורמת נזקים לכלכלת ישראל"

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מתח ביקורת חריפה על הממשלה שלדעתו סובלת "מהעדר ראייה ארוכת טווח"; "בתקופת הקורונה, שיעור המובטלים והשוהים בחופשה ללא תשלום, היה 20% מכוח העבודה, ועדיין תקופת האבטלה לא נוצלה להקניה ולשיפור המיומנויות"
איתן גרסטנפלד | (4)

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, הקדיש את נאומו בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה, שעורך המכון הישראלי לדמוקרטיה, להעדר חשיבה לטווח ארוך של הממשלה בסוגיית היבנה המלאכותית (AI), האקלים ושוק העבודה העתידי.

לדבריו, "בשנים האחרונות פרסם משרד מבקר המדינה דוחות בנושאים שונים ובהם משבר האקלים וההיערכות לשוק העבודה העתידי. הליקוי העיקרי שעולה מהדוחות הוא שלא קיימת בישראל אסטרטגיה לאומית ארוכת טווח. הממשלה משקיעה סכומים משמעותיים בטווח הקצר ומתוך ראיה צרה ולא מתוך ראיה מערכתית בראייה צופה פני עתיד. גם אם הממשלה איתרה את הצורך וקיבלה החלטות היא אינה צולחת את יישומן.

בימים אלה מגבש משרדי דוח בנושא ההיערכות הלאומית בתחום הבינה המלאכותית שיבחן את מיצובה של ישראל בתחום זה ואת פעולות הממשלה לקידום תוכנית לאומית לבינה מלאכותית.  ממכלול המדדים הבין-לאומיים עולה כי בשנים 2023-2019 ישראל נמצאת במגמת ירידה בדירוג העולמי בפעילותה והשקעתה בתחום הבינה המלאכותית וכי רמת ההיערכות והמוכנות הממשלתית בתחום הבינה המלאכותית משפיעה לשלילה על מיצובה של מדינת ישראל ביחס לעולם. אמנם בשנת 2023 מדינת ישראל מדורגת בשליש העליון, אך דירוגה הגבוה נזקף בין היתר לזכות השקעות המגזר הפרטי, אשר עמדו בשנת 2022 על כ-3.24 מיליארד דולר לעומת 2.41 מיליארד בשנת 2021.

הבינה המלאכותית, משבר האקלים ושוק העבודה שלובים זה בזה. שינויי האקלים מהווים הזדמנות לפיתוח וקידום תחומי ידע טכנולוגיים חדשניים. המעבר לכלכלה דלת פחמן יביא לצמצום תעשיות מזהמות ומעבר לתעשיות ירוקות, שיביא לשינויים בביקושים לכוח עבודה מיומן שיוכל להשתלב בשוק העבודה העתידי. הדוח שפרסמתי מצביע על הצורך בקידום הון אנושי שיהיה בעל מיומנויות עבודה והכשרות "ירוקות", כדי שיוכל לקדם באופן מיטבי תעשיות חדשות שאינן מזהמות, למשל, בתחומי ייצור חשמל מאנרגיה ירוקה, ייצור רכבים חשמליים והתייעלות אנרגטית אפקטיבית.

עוד נמצא כי לא הוחל מס פחמן בישראל ובהיעדרו חברות ישראליות יצואניות עלולות להיפגע בשל הדרישה לשלם מס פחמן לקופת האיחוד האירופי על סחורות של ענפים מסוימים, ומכיוון שהושלמו הליכי החקיקה בעניין באיחוד האירופי, גובר הפוטנציאל לפגיעה בתחרותיות.

עוד ציין המבקר, כי "למרות שבתקופת מגפת הקורונה, שיעור המובטלים והשוהים בחופשה ללא תשלום, היה 20.3% מכוח העבודה, תקופת האבטלה לא נוצלה להקניה ולשיפור המיומנויות. מסתמן כי אף בתקופת מלחמת חרבות ברזל לא מתקיימת כל פעילות בנושא בקרב אוכלוסיות המפונים מהצפון והדרום".

המבקר פנה לפרופ' קרנית פלוג, סגנית נשיא למחקר במכון הישראלי לדמוקרטיה ויו"ר הכנס, ואמר, "גבירתי הנגידה לשעבר, אפילו בנק ישראל עדיין לא אימץ מדיניות של ESG בניהול ההשקעות שלו. כדי לשמר את עליונותה הטכנולוגית והמדעית של ישראל בתחום הבינה המלאכותית, שהוגדר כבעל עדיפות לאומית, נדרשת אסטרטגיה לאומית ארוכת טווח, שתכלול תוכנית אב אופרטיבית מתוקצבת, הכוללת יעדים, אבני דרך, לוחות זמנים ומדדי ביצוע.

קיראו עוד ב"בארץ"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    בובובו 23/05/2024 08:30
    הגב לתגובה זו
    מבחינת תומכי נתניהו הממשלה מצוינת כוללת אנשים מאמנים ואוהבי ארץ ......))) כל מילה נגד - שמאל!
  • 3.
    ישראלי 22/05/2024 22:30
    הגב לתגובה זו
    לא נעים לצטט " הכלבים נובחים והשיירה עוברת " . ישראל בטראומה קטסטרופלית ושום דבר לא קורה עם האחראים לכך .
  • 2.
    אנטולי 22/05/2024 18:31
    הגב לתגובה זו
    הממשלה לא מתפקדת. ההנהגה החרדית מנצלת את מצוקת ההנהגה כדי לבזוז ללא רחם את הקופה הציבורית. ממש עמלקים עם כיפות.
  • 1.
    דב בירן 22/05/2024 13:56
    הגב לתגובה זו
    המבקרעלוב , והאמת לא נאמרת, שהראש המושחת מינה אנשים מטורללים, וככה נראית ממשלה מטורללת. ממשלה שהורסת כל מה שבנינו 76שנה, חרפה. החזרת החטופים . ובחירות מהירות .
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

הצעה: עסקים עד מחזור של 300 אלף שקל לא ידווחו למס הכנסה; מה הסיכויים שזה יקרה?

כיום עסקים במחזור של 120 אלף שקל לא מדווחים לרשות המס; המטרה להגדיל את התקרה; למה זה טוב לכולם: לנישומים וגם לרשות המס? 

רן קידר |

עסקים במחזור של עד 120 אלף שקל לא מדווחים לרשויות המס. הפטור הזה ניתן לפני כשנה והוא מסתמן כהצלחה גדולה. מדובר במעל 150 אלף נישומים שחוץ מלהכביד על התשתיות של רשות המסים, לא באמת הצדיקו את הטיפול בהם. הגבייה באזור אפס, והטפסים והבירוקרטיה לקחו המון זמן ומשאבים גם לנישומים וגם לפקידי מס הכנסה.

ההחלטה הקודמת (הרחבה: רפורמת ה-"עוסק זעיר" כבר עובדת עבור עשרות אלפי ישראלים) היתה פשוטה כי גביית המס כאמור היתה אפסית. כעת מציע שי אהרונוביץ' להרחיב את התוכנית לעסקים עד מחזור של 300 אלף שקל. במספרים האלו כבר יש מס, אם כי, ברוב המקרים נמוך. 

עסקים מדווחים לרשויות המס על חברות מס לפי הכנסות בניכוי הוצאות.  בעסקים שעד מחזור של 120 אלף שקל (שעם הצמדה זה כבר קרוב ל-130 אלף שקל) רשות המס מגדירה הוצאות לפי שיעור המחזור, בלי הוכחת תשלום ובלי לשבור את הראש עם איסוף חשבוניות. יש כאלו שזה מתאים ונוח להם. אלו שיש להם יותר הוצאות יכולים להגיש אותם, אבל גם ככה הם לא עומדים ברף המס.

עסקים עם מחזור של 300 אלף, אמורים לקבל שיעור הוצאות מסוים כמוכר מבלי להוכיח זאת, אבל נראה שבמקרה הזה יהיו הרבה שיש להם יותר הוצאות. הם ידווחו במסלול הרגיל. כלומר, רשות המס תבטיח את עצמה על ידי כך שתאשר הוצאות אבל לא בסכום משמעותי מדי. וככה תהיה חבות מס לעסקים האלו. 

ולכן, יפנו אליה, רק כאלו שבאמת אין להם הוצאות משמעותיות. כל תוכנית כזו מקלה על המערכת, מקלה על הנישומים, וצריך לזכור שגם אין כאן פתח למילוט, הונאות, שקרים, ושמרווח הביטחון של רשות המס הוא גדול, תשלום המס במספרים האלו בהינתן הוצאות הוא נמוך מאוד, במקרה המקסימלי כמה אלפים בודדים בחודש.  

מצד שני מדובר על כמות גדולה של נישומים. על פי ההערכות יש כמה מאות אלפים שנופלים בקטגוריה הזו. 


מטוס אמריקן איירליינס
צילום: יח"צ, באדיבות החברה

אמריקן איירליינס חוזרת לטוס לישראל - התחרות תעלה, המחירים ירדו?

מי החוזרות, מי תיפגע מכך - על שוק התעופה הצפוי בחודשים הקרובים 

רן קידר |
נושאים בכתבה אמריקן איירליינס

אמריקן איירליינס חוזרת לישראל במרץ 2026 - גם חברות נוספות מאותתות על חידוש קווים. אחרי תקופה ארוכה של היעדרות, אמריקן איירליינס, אחת משלוש ענקיות התעופה האמריקאיות, הודיעה כי תחזור להפעיל טיסות ישירות לישראל החל מה-26 במרץ 2026. החברה מצטרפת ליונייטד איירליינס ולדלתא איירליינס שכבר חידשו את פעילותן בקווים לישראל במהלך יולי וספטמבר.

ההודעה של אמריקן איירליינס נתפסת בענף כסימן חיובי למגמה של חזרת השוק לשגרה, זאת לאחר קריסה כמעט מוחלטת של קווי התעופה הבינלאומיים עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר 2023. במהלך השנה שלאחר מכן, מרבית חברות התעופה הזרות עצרו את קווי הטיסה שלהן לתל אביב, ורק בתחילת 2024 החלה חזרה הדרגתית, אם כי לסירוגין היא הופסקה שוב על רקע המלחמה ביוני עם איראן והתקפות החות'ים. 


החזרה הזו מבורכת לתחרות, אבל לא בטוח שזה יוריד את המחירים שכבר ירדו - טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה


לא רק אמריקה: גם חברות מאירופה ואסיה מאותתות על חזרה

לצד חברות התעופה האמריקאיות, ניכרת התעוררות גם בקרב שחקניות אירופיות ואסייתיות שחזרו לפעילות בארץ. למעשה, יש כבר רשימה ארוכה של חברות ששבו לפעילות בישראל, בהן יונייטד, דלתא, KLM, לופטהנזה, סוויס, אג'יאן, אייר פראנס, וויזאייר, איתיחאד ופליי דובאי. גם חברות קטנות יותר כמו פליילילי, טארום, גאורגיאן איירווייז וסייפרוס איירווייז שבו להפעיל טיסות סדירות. בשבועות הקרובים צפויות להצטרף גם סקיי אקספרס (החל מ־2 בדצמבר) ו־SAS (החל מ־26 באוקטובר). כנסו כאן לתמונת מצב מלאה: חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב


מי שסובלת מחזרת חברות התעופה הזרות היא אל על. החברה היתה סוג של מונפול על הקווים העיקריים בשנתיים של מלחמה והיא גרפה רווים עצומים של כ-400-500 מיליון דולר בשנה. זה לא יחזור ועדיין אל על עשויה להמשיך ולספק רווחיות טובה בעיקר בזכות נתח גדול משוק התעופה המקומי, לצד התייעלות שהיתה ולצד מחירים עדיין גבוהים בשל המצב העולמי בשוק התעופה שבו יש מחסור במטוסים. הביקוש למטוסים ול"מושבים" גדול ויוצר בהתאמה עליות מחירים.