בנימין נתניהו
צילום: קובי גדעון / לעמ

הממשלה יכולה לנשום לרווחה? פיץ' הותירה את הדירוג שלה למדינת ישראל ללא שינוי על A+, וגם התחזית יציבה

בפיץ' לא מתעלמים מהרפורמה המשפטית ואומרים כי למרות "סיכונים ביטחוניים, סיכוי נמוך לשלם עם הפלסטינים ושבריריות המערכת הפוליטית" - זה מתקזז בגלל "התאמה חיובית בגין מאזן חיצוני חזק ביחס למדינות ייחוס", אך מזהירים: "הרפורמה המשפטית עלולה להחליש את פרופיל האשראי"
נתנאל אריאל | (15)

האם הממשלה יכולה לחייך? אחרי כל החששות מהורדת דירוג האשראי של ישראל בעקבות הרפורמה המשפטית (או יותר מדויק - בעקבות האווירה הציבורית הקשה שנוצרה בישראל), בינתיים חברת הדירוג פיץ' (Fitch) לא חושבת כך - היא אישרה מחדש את דירוג האשראי של מדינת ישראל ברמה של A+ והותירה את תחזית הדירוג על 'יציבה'. בסוכנות אמרו: "דירוג האשראי של ישראל ברמה A+ מאזן בין כלכלה מגוונת ואיתנה, בעלת ערך מוסף גבוה ומדדים פיננסיים חיצוניים חזקים לבין יחס חוב ממשלתי לתוצר גבוה, סיכונים ביטחוניים מוגברים ואי יציבות פוליטית המעכבת את ביצוע המדיניות".

בפיץ' מתייחסים לרפורמה המשפטית אבל אומרים כי למרות "התאמה שלילית בגין סיכונים ביטחוניים, סיכוי נמוך לשלום עם הפלסטינים ושבריריות המערכת הפוליטית, הדירוג הסופי של מדינת ישראל זהה לזה המתקבל ממודל הדירוג של החברה". בגלל שהוא "כולל שתי התאמות המאזנות אחת את השנייה: "התאמה חיובית בגין מאזן חיצוני חזק ביחס למדינות ייחוס" שמאזן את החששות האחרים.

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' אומר בעקבות ההודעה, מן הסתם בחיוך: "כלכלת ישראל חזקה ובעזרת השם תישאר כזו. אישרנו בממשלה בשבוע שעבר תקציב מצוין, אחראי, מרוסן ומוטה צמיחה ותשתיות, ולמרות האינפלציה העולמית הגואה אנו מצליחים לבצר את מדינת ישראל כאי של יציבות, כלכלה בצמיחה ומקום מצוין להשקעה. דירוגי האשראי מוכיחים שאנחנו עושים את כל הצעדים הנכונים להצעדת מדינת ישראל קדימה". אתמול התייחס שר האוצר לחששות ואמר כי הוא חושב שסוכנויות הדירוג בסוף מסתכלות על התקציב שהממשלה מעבירה ועל הניהול והוסיף שלדעתו הן מבינות שמדובר במשבר פוליטי ולא כלכלי (להרחבה).

"הרפורמה עשויה להיות בעלת השפעה שלילית על פרופיל האשראי של ישראל"

לדברי פיץ', הרפורמה המשפטית עלולה להחליש את פרופיל האשראי: החברה מתייחסת לרפורמה המוצעת וטוענת שהממשלה שמה לה לעדיפות את קידום הרפורמה המשפטית שתצמצם את סמכויות בית המשפט העליון ותעניק יותר כוח לקואליציה בכנסת בנושאי חקיקה ומינוי שופטים, במטרה המוצהרת, להגביר את יעילות פעילות הממשלה והפחתת העומס הרב במערכת המשפט. הרפורמה נתקלה בהתנגדות אזרחית ופוליטית חזקה.

"בעוד התוכן המדויק של הרפורמה עדיין נתון למשא ומתן, החברה סבורה שהרפורמה עשויה להיות בעלת השפעה שלילית על פרופיל האשראי של ישראל על ידי החלשת האינדיקטורים של הממשלה או במידה והיחלשות האיזונים והבלמים המוסדיים יובילו לתוצאות מדיניות גרועות יותר או סנטימנט שלילי מתמשך של המשקיעים".

על פי החברה, "חלק מהמדינות שהעבירו רפורמות מוסדיות גדולות אשר הפחיתו את האיזונים והבלמים המוסדיים ראו היחלשות משמעותית של מדדי הממשל של הבנק העולמי (WBGI), האינדיקטורים המשפיעים ביותר במודל הדירוג הריבוני של החברה, ובמקרים מסוימים הביאו להפחתה של שלב אחד בסולם הדירוג על פי מודל החברה, כאשר ההשפעה נמשכה לאורך מספר שנים. בשלב זה לא ברור אם לרפורמות המוצעות בישראל תהיה השפעה בקנה מידה דומה".

ובכל זאת, מדוע פיץ' משאירים את הדירוג כפי שהוא עם תחזית 'יציבה'?

הכלכלה במיקום טוב להיערכות להאטה: פיץ' צופה ש"צמיחת התמ"ג של ישראל תישאר איתנה בשיעור של 2.9% בשנת 2023, לאחר 6.4% בשנת 2022, למרות הטלטלה העולמית והידוק המדיניות המוניטרית שישפיעו על הצריכה הפרטית וההשקעות. הצמיחה תתבסס על המשך גידול הייצוא בסקטור היי-טק ובתעשייה הביטחונית, גידול אוכלוסייה חזק, ולאחר העברת התקציב גידול בהוצאות הממשלה. החברה צופה שהצמיחה תחזור לפוטנציאל ארוך הטווח, מעל 3%, בשנים 2024 ו-2025".

קיראו עוד ב"בארץ"

גידול באינפלציה: החברה צופה שהאינפלציה תגיע לשיא ברבעון הראשון של השנה ותתייצב בהדרגה לכ-3% עד סוף השנה. ההאטה תתבסס על הנחיתה הרכה של המשק הישראלי, עם התקררות מגזר ההיי-טק שהביא לגידול חזק בשכר המגזר הפרטי. כמו כן, החברה צופה שהעלייה במחירי הדיור תתמתן לאור המצאות רכיב הריבית המשתנה במשכנתאות וקצב בניית דירות גבוה. לבנקים בישראל קיים הון מספק והם בעמדה טובה לספוג עלייה בשיעור ההלוואות הבלתי מתפקדות (NPL).

הכלה של הלחץ על המדיניות הכלכלית: החברה מציינת כי חלק מחברי הכנסת והממשלה הציעו לצמצם את עצמאותו של הבנק המרכזי ולהגביל את עליית הריבית על המשכנתאות. עד כה התנגדו למאמצים אלו ראש הממשלה ושר האוצר. על פי החברה אין מדובר בתרחיש הבסיס, אך היחלשות עצמאותו של הבנק המרכזי תוריד את האמינות של קובעי המדיניות בישראל, המהווה כיום נקודת חוזק בדירוג האשראי.

חזרה לגירעונות תקציביים: על פי החברה, ישראל תפעל עם תקציב טכני עם הוצאה חודשית מוגבלת עד שממשלת הקואליציה המורכבת מהליכוד ובעיקר מפלגות דתיות תעביר תקציב, ככל הנראה ברבעון השני של 2023. החברה צופה גידול בגירעון הממשלה של כ-1.8% מהתמ"ג בשנת 2023, כך שהגירעון יעמוד על 1.2% (היעד בטיוטת התקציב הממשלה עומד על 1%), וגידול נוסף בשנת 2024 ל- 2.5%. זאת על רקע צפי לגידול מתון בהכנסות המדינה, עקב דעיכה של גורמים תומכים בשנת 2022 (רווחי הון, מיסוי עסקאות נדל"ן), ועלייה בהוצאות הממשלה הנובעת מהסכמים קואליציוניים והשקעה בתשתיות. עלייה בהוצאות עלולה להיגרם גם לאור הסכמי השכר במגזר הציבורי, כאשר מתנהל מו"מ על שכר לאחר מספר שנים בהם היה קפוא.

החברה מציינת שלתחזית זו יש סיכונים שכן התקציב עוד נדרש לעבור את הכנסת וניתנו התחייבויות נוספות לציבור הבוחרים ויש סיכונים בצד ההכנסות. מעבר להצעת התקציב הנוכחית, הרשויות צפויות להמשיך במדיניות של סובסידיות גבוהות יותר המעדיפות קבוצות בעלות שיעורי תעסוקה נמוכים על חשבון תקציב מאוזן בהינתן ההימנעות מהעלאת מסים.

חוב במגמת ירידה: החברה צופה שיחס חוב תוצר ימשיך במגמת הירידה לשיעור של 57.9% עד שנת 2024, מ- 61.6% בשנת 2022 ו-68.9% בשנת 2021 (על פי נתוני בנק ישראל), על רקע צמיחה נומינלית חזקה וגירעונות מוגבלים. ישראל שומרת על יכולת מימון חזקה הבאה לידי ביטוי בביקושים הגבוהים לאג"ח ממשלתי ממשקיעים מקומיים. הפרמיה מעל אג"ח ארה"ב עלתה בצורה מתונה בהנפקה האחרונה, ואיגרות החוב של ארגון הבונדס נותרו פעילות והאקלים הפוליטי לא צפוי להגדיל את עלויות המימון. הרחבה מבנית של הגירעון התקציבי עלולה לגרום למגמת עלייה בחוב.

סיכונים גיאופוליטיים נותרו: החברה מציינת בהודעתה כי דירוג האשראי של ישראל מוגבל לאור הסיכונים הגיאופוליטיים, אך יחד עם זאת פרופיל האשראי הפגין חוסן בפני עימותים תקופתיים. היעדר הסכם בנושא תכנית הגרעין של איראן והמשך ההתקדמות האיראנית לעבר השגת נשק גרעיני, לצד תמיכה ברורה של ארה"ב להרתעה צבאית של איראן מהשגת נשק גרעיני עלולים להגדיל את הסיכון להסלמה של העימות ארוך הטווח, למרות שהחברה רואה לתרחיש זה השפעה משמעותית על הדירוג כסיכון קצה בלבד. הרשות הפלשתינית המוחלשת איבדה את האחיזה הביטחונית בערים גדולות וכתגובה ישראל נדרשה להעמיק את הפעילות הצבאית באזור, עם מספר גבוה של פצועים בחלק מהמקרים. מהלכים של ישראל להכשיר התנחלויות, לאפשר בנייה של חדשות והחלת סמכות שיפוט אזרחית בגדה המערבית עלולות להגביר את המתיחות. העימותים בין ישראלים והפלסטינים במאי 2021, ולאחר מכן עם ערבים בתוך ישראל הדגישו קווי שבר חמורים. נותר סיכון לסכסוך נוסף עם חיזבאללה, למרות שלא הייתה התנגשות בקנה מידה גדול מאז 2006, בו שני הצדדים יסבלו אבדות וכאשר לבנון נמצאת בעיצומו של משבר פנימי.

מאזן חיצוני חזק: בהודעה נכתב כי ההסתמכות של ישראל על הפקת גז מקומית מספקת בידוד מסוים מעליית מחירי הסחורות העולמיים והביקוש למוצרי היצוא שלה נותר חזק. החברה צופה עודף בחשבון השוטף של 3.6% בשנת 2023, ללא שינוי בגדול מ-2022, אך חזק בהרבה מהחציון של מדינות בדירוג A של 1.2%- בשנת 2023. תשלומי חוב חיצוני נטו גדולים של כ-12 מיליארד דולר והמשך ההשקעה בחו"ל על ידי משקיעים מוסדיים הובילה לירידה מתונה ברזרבות המט"ח בשנת 2022. הצפי של החברה הוא שרזרבות המט"ח יירדו באופן מתון ב-2023 עד לרמה של 12 חודשים של תשלומי חשבון שוטף, אך יישארו הרבה מעל החציון של 3.1 חודשים אצל מדינות ייחוס עבור 2022. מעמדה של ישראל כמלווה נטו לעולם ברמה של כ-52% מהתמ"ג (חציון: -2.8%) מהווה נקודת חוזק משמעותית בדירוג האשראי.

מה עלול להשפיע על שינוי הדירוג?

על פי החברה, פעולת דירוג חיובית עשויה להתרחש במידה ותירשם הפחתה ממושכת ביחס החוב הממשלתי לתוצר לרמה הקרובה לזו של מדינות המדורגות AA. כמו כן תיתכן פעולה חיובית במצב בו יפחתו משמעותית הסיכונים הפוליטיים והביטחוניים.

מצד שני, פעולת דירוג שלילית עלולה לקרות במידה ותירשם עלייה קבועה ביחס החוב הממשלתי לתוצר. פעולה שלילית עלולה להתרחש אם יתממשו סיכונים אשר יגרמו להשפעה מתמשכת ורצינית על הכלכלה והמסגרת הפיסקלית, כמו גם אם יפגע החוסן המוסדי כתוצאה מרפורמה אשר תחליש את המערכת המשפטית ותביא להורדה במדדי ה-WBGI או להשפעה שלילית על המדדים הכלכליים והפיסקליים.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    מגזר ההייטק מחזיק את המדינה. כ 30% מההכנסות בא ממנ 02/03/2023 10:02
    הגב לתגובה זו
    מגזר ההייטק מחזיק את המדינה. כ 30% מההכנסות בא ממנו. מצד דני ישנם החרדים הטפילים שרק מוצצים כספים ולא תורמים דבר כמו גם הערבים שלא משלמים מיסים. השאלה היא עד כמה ההייטק יוכל להחזיק את שני המיגזרים הטפיליים הללו שמתרבים בקצב אדיר. ועד כמה ענףההייטק יברח לארהב אם הרפורמה תעבור. לצערי העתיד לא טוב
  • 11.
    כלכלן 02/03/2023 08:48
    הגב לתגובה זו
    למי שלא מבין חברת הדירוג תוריד ב 2 דרגות את הדירוג של ישראל לאחר מעבר הרפורמה.כתוב בדוח
  • אנליסט 06/03/2023 14:01
    הגב לתגובה זו
    יש "חשש* שהרפורמה תחליש את האיזונים והבלמים, מה שיכול להביא להורדת הדירוג אם זה אכן ישפיע אופרטיבית על הממשלה, ויכו להביא להורדה לאורך תקופה ארוכה. ובכל מקרה: "It is unclear at this stage whether the proposed reforms in Israel would have a similarly large-scale impact"
  • 10.
    לא הגיוני... 02/03/2023 00:04
    הגב לתגובה זו
    אני לא מבין ,אם כל האנשים במינוסים,חצי בפשיטת רגל ,קריסת דיור... אבל פיץ לא מוריד את הדירוג... פשוט הגיוני מאוד. עוד רגע יורידו לנו דירוג בכמה רמות בפעם אחת!!!
  • 9.
    אבי אורן 01/03/2023 23:32
    הגב לתגובה זו
    מחליא לראות את דה מרקר וכלכליסט. מעוותים הכל רק כדי שיתאים להם לאג'נדה
  • 8.
    אוסף חוליגנים שהורסים את תל אביב בחסות המשטרה (ל"ת)
    משה ראשל"צ 01/03/2023 21:49
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    דן 01/03/2023 21:07
    הגב לתגובה זו
    ברור שסוכנות פיץ' השאירה היום את דירוג האשראי של ישראל, ולא ברור למה לא העלתה אותו. פה עוסקים בנתוני אמת.....ולא במיעוט ( היו בחירות ) קולני שמשתמש בסיסמאות ובפייק .....כלכלת ישראל הרבה הרבה יותר חזקה .....סתם נתון עדכני , תל"ג ישראל = 55000$ ...גרמניה = 49000$ .....ישראל עקפה את כל מדינות אירופה ....וסוד כמוס : רוב התל"ג לא מההייטק ....לא שאני מזלזל בו , אבל חלקו לא דומיננטי ! תעשיות בטחוניות / גז / ונפט ....כן כן ישראל מייצאת נפט 32000 חביות ביום למי שלא מעודכן .....בנוסף , נמלי חיפה נרכשו ע"י טייקונים הודים וסינים ( הם מבינים את הפוטינציאל הכלכלי של ישראל ) .....וזה ע"מ לקצר את מעבר הסחורות בן המזרח לבן אירופה ( מאות מילייארדי $ ) ...ועוד ועוד ....חברים , יש תחושות / הפחדות / פייק ....ויש עובדות .....רק העובדות יקבעו , כל השאר , "רעשי - רקע" !!!
  • כל הכבוד עך הניתוח המדוייק אנחנו גם אימפריה של אנרגיה (ל"ת)
    משה ראשל"צ 01/03/2023 21:50
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מודיס. וסטנדרד אנד פורס הם המובילות פיץ'אחרונה. (ל"ת)
    דני 01/03/2023 18:55
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    בלי ההייטק הכלכלה פה גמורה. (ל"ת)
    ישראל 01/03/2023 18:28
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    כלכלן 01/03/2023 18:05
    הגב לתגובה זו
    אוף ביאסתם - רצו שהמדינה תתמוטט בגגל 30,000 שכמונו שלא משלימים עם התבוסה בבחירות
  • 3.
    יש דאגה רבה והיא לא תיפסק... עד שלא תוסר אי הוודאות (ל"ת)
    לירי בן טובים 01/03/2023 18:02
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    עם ישראל 01/03/2023 18:01
    הגב לתגובה זו
    מעכשיו נתניהו יהרוס הכל
  • חחח ליברמן גרם לך לחלום להגיע לדירה הבנת ??? (ל"ת)
    משה ראשל"צ 01/03/2023 21:52
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מזל שפה המארגנים של מה שקורה לא יכולים לקנות בכסף (ל"ת)
    01/03/2023 17:51
    הגב לתגובה זו
מערכת IRON BEAM 450 של רפאל. קרדיט: רשתות חברתיותמערכת IRON BEAM 450 של רפאל. קרדיט: רשתות חברתיות

רפאל מציגה את "מגן אור" מערכת הלייזר החדשה

רפאל מציגה בתערוכת DSEI 2025 וחושפת את מערכת הלייזר החדשה "מגן אור", עם מכוון עוצמתי יותר, טווח מוגדל ותגובה מהירה; המטרה: יירוט מהיר, זול ומדויק, במהירות האור

רן קידר |
נושאים בכתבה רפאל

חברת רפאל מערכות לחימה מתקדמות מציגה בתערוכת DSEI 2025 בלונדון את הדור החדש של מערכת "מגן אור" (IRON BEAM 450), מערכת לייזר מבצעית שמיועדת ליירוט מהיר של איומים אוויריים קצרי טווח. מדובר בתצורה משודרגת, עם מכוון חדש המאפשר לטפל באיומים בטווחים גדולים יותר, עם דיוק גבוה יותר ויכולת תגובה מהירה בהרבה לעומת הדגם הקודם. 

המערכת החדשה מתוכננת לנטרל איומים במהירות האור, בעלות שולית נמוכה מאוד לכל יירוט, יתרון משמעותי ביחס למערכות טילים קיימות, שבהן כל יירוט עשוי לעלות עשרות אלפי דולרים. היא מיועדת להגן על שטחים נרחבים, פועלת ברצף ויכולה לתת מענה גם לתרחישים מורכבים שבהם נדרש יירוט רב־שכבתי ומתואם. 

לדברי מנכ"ל רפאל, יואב תורג'מן, מדובר בפריצת דרך טכנולוגית שמסמנת שינוי תפיסתי בתחום ההגנה האווירית: "הצגת המכוון החדש IRON BEAM 450 בתערוכת DSEI ממחישה כיצד פריצות דרך בטכנולוגיית לייזר רב עוצמה משנה את כללי המשחק בתחום ההגנה האווירית ומאפשרות יירוטים יעילים מאוד ובעלות נמוכה. לצד מערכות ההגנה האווירית שלנו, מערכת "מעיל רוח, מערכת ההגנה האקטיבית המבצעית הראשונה והיחידה בעולם לרק״ם. המערכת מותקנת על טנקים ורכבים משוריינים במספר צבאות, מגנה על הצוותים והפלטפורמות מפני איומים נ״ט ומבססת את ההגנה האקטיבית כסטנדרט מרכזי בכוחות מתמרנים. בנוסף, עם פתרונות הנ״ט, מערכות נגד כטב״מים והמערכות הימיות, רפאל מספקת פתרונות משולבים העונים על צרכי ההווה ומתכוננים לאתגרים של המחר”.

בין המערכות המשלימות שמציגה רפאל בתערוכה: כיפת ברזל לטווחים קצרים, "קלע דוד" לטילים בטווחים ארוכים, ומערכות ספיידר לטווחים בינוניים. לצד מערכות שליטה ובקרה כמו MIC4AD ו-SKY SPOTTER, וכן DRONE DOME ו־LITE BEAM שנועדו להתמודדות עם רחפנים וחימושים משוטטים.

במימד הימי מציגה החברה את הגרסאות המותאמות של מערכות היירוט: C-DOME, שהיא הגרסה הימית של כיפת ברזל, וכן Naval Iron Beam ו-TORBUSTER. כל אלו מבוססים על ארכיטקטורה פתוחה שמאפשרת שילוב בציים קיימים, גם בשגרה וגם בלחימה. IRON BEAM צפויה להשלים את ההגנה הרב־שכבתית של ישראל, תוך צמצום משמעותי של עלויות והתאמה לאיומים משתנים, בין אם מדובר בירי רקטות, ברחפנים או במטחים מרובי ראשי קרב. המערכת טרם נכנסה לשימוש מבצעי, אך עם ההתקדמות הטכנולוגית הנוכחית, נראה שהיא בדרך להפוך לחלק בלתי נפרד מהגנת העורף והחזית גם יחד.

נשיא צרפת מקרון
צילום: איי.פי

צרפת, בריטניה וקנדה בדרך להכרה במדינה פלסטינית – אז מה?

מהם התנאים להגדרת מדינה, האם יש משמעות לכך שמדינות מכירות במדינה פלסטינית, מהם הפתרונות לסכסוך, האם הם אפשריים

משה כסיף |

שינוי טקטוני מתרחש במערכת היחסים הדיפלומטית של ישראל עם בעלות בריתה המסורתיות. צרפת הודיעה כי בספטמבר תכיר רשמית במדינה פלסטינית, בעוד בריטניה וקנדה התחייבו עקרונית לצעד דומה בכפוף לתנאים מסוימים. המהלך המתואם מסמן סדק עמוק בחזית המערבית ומעמיד את ארצות הברית, הדבקה בעמדתה שמדינה פלסטינית יכולה לקום רק במסגרת הסכם שלום ישיר, בעמדת מיעוט.

הצעד האירופי-קנדי אינו מתרחש בחלל ריק. כ-150 מדינות ברחבי העולם כבר מכירות בפלסטין, והרשות הפלסטינית מקיימת נציגויות דיפלומטיות בעשרות בירות. אלא שעד כה, הגוש המערבי,  בהובלת וושינגטון, היווה חומה בצורה נגד ההכרה. כעת, החומה הזו מתחילה להתפורר, ועימה ההערכה הישראלית בדבר תמיכה מערבית אוטומטית ובלתי מותנית.

מדינה על הנייר, כיבוש במציאות

הפרדוקס הפלסטיני חושף את הפער בין המשפט הבינלאומי למציאות בשטח. על פי אמנת מונטווידאו משנת 1933, ארבעה תנאים נדרשים להגדרת מדינה: אוכלוסייה קבועה, ממשל מתפקד, גבולות מוגדרים ויכולת לקיים יחסים בינלאומיים. הרשות הפלסטינית, במבט ביקורתי, עונה במלואו רק על הקריטריון הראשון.

הממשל הפלסטיני מפוצל ומשותק: הרשות שולטת חלקית בגדה המערבית, בעוד חמאס מחזיק ברצועת עזה מאז 2007. השליטה הצבאית הישראלית באזורי C, כ-60% משטח הגדה, והגבלות הסכמי אוסלו מרוקנים מתוכן את הריבונות הפלסטינית. הגבולות אינם מוסכמים, והיכולת לנהל מדיניות חוץ עצמאית מוגבלת בחוסר שליטה על מעברי הגבול והתלות הכלכלית בישראל.

ובכל זאת, המשפט הבינלאומי והקהילה הבינלאומית בוחרים להתעלם מהפערים הללו. מאז הכרזת אש"ף על הקמת מדינה פלסטינית ב-1988, זרם ההכרות הלך וגדל. ב-2012 העניקה העצרת הכללית של האו"ם לפלסטין מעמד של "מדינה משקיפה שאינה חברה", דרגה אחת מתחת לחברות מלאה, אך צעד סימבולי משמעותי שפתח דלתות לארגונים בינלאומיים ולבית הדין הבינלאומי בהאג.