חברה המחזיקה מרכז קניות היא איגוד מקרקעין
ו"ע 54436/10 מליסרון בע"מ ואח' נ' מנהל מיסוי מקרקעין חיפה
תקציר ו"ע 54436/10
מליסרון בע"מ ואח' נ' מנהל מיסוי מקרקעין חיפה
ועדת הערר שליד בית המשפט המחוזי בחיפה פסקה כי חברה המחזיקה במרכז קניות (פאוור סנטר) היא בבחינת איגוד מקרקעין.
השאלה המשפטית, הרקע העובדתי וטענות הצדדים
-------------------------------------------------------
חברת חוצות המפרץ היא הבעלים של מתחם מקרקעין במפרץ חיפה המשתרע על פני 146 דונם ו-15 דונם נוספים בחכירה, מתוכם 52,000 מטר של מבנים המשמשים לחנויות ועסקים. בשנת 2009 ביקשו חלק מבעלי מניות החברה למכור את זכויותיהם בחברה. במסגרת ההסכם הראשון מכרה כור נכסים בע"מ את כל זכויותיה בחברה, 33.33%, לעוררת 1 ולעוררת 2. במסגרת ההסכם השני מכרה העוררת 3 את כל זכויותיה בחברה, 33.33%, לעוררת 1. הרוכשות הודיעו על העסקה למנהל מיסוי מקרקעין אך הוסיפו כי לטענתן החברה אינה בגדר איגוד מקרקעין. המשיב לא קיבל את עמדת הרוכשות ודרש מהן לשלוח הצהרה על פעולה באיגוד מקרקעין החייבת במס רכישה לרוכשות ובמס שבח למוכרות.
לטענת העוררת החברה אינה איגוד מקרקעין, שכן במאזנה נכסים רבים שאינם בגדר מקרקעין אשר משמשים לייצור הכנסותיה של החברה, כגון זכויות בחברת הניהול, צבר לקוחות, הסכמי שכירות, הסכמים למכירת חשמל במתח נמוך, מותג קניון חוצות המפרץ והון אנושי. לטענתה שווי נכסים אלו עולה על 10% משווי האיגוד.
דיון
-----
כדי לקבוע אם בפנינו איגוד מקרקעין יש צורך בבחינת כמה שלבים. השלב הראשון הוא איתור כל נכסי האיגוד. השלב השני הוא מיון הנכסים והבחנה בין נכסים המהווים זכות במקרקעין לבין נכסים אחרים שאינם מהווים זכות במקרקעין. בשלב השלישי יש למיין את הנכסים האחרים בין נכסים שאינם משמשים לייצור הכנסה לנכסים המשמשים לייצור הכנסה. נכסים שאינם משמשים לייצור הכנסה, נכסים ניטרליים, אינם רלוונטיים להגדרה וניתן להתעלם מקיומם. נכסים שמשמשים לייצור הכנסה ייבחנו בשלב רביעי - שבו יש לבחון אם הם נכסים טפלים הזרים למטרתו של האיגוד או שהם נכסים הקשורים למטרות האיגוד. לכאורה, כל נכס שיש לאיגוד והוא אינו ניטרלי ואינו טפל, יוציא את האיגוד מהגדרת איגוד מקרקעין.
היה ניתן לחשוב כי מבחן הטפלות הוא מבחן כמותי, כלומר רק נכס שחלקו בהכנסות האיגוד נמוך משיעור מסוים ייחשב טפל. עם זאת, דומה כי המחוקק בחר במבחן אחר. כך בסיפא להגדרה נאמר "טפלים למטרות העיקריות של האיגוד המבוצעות למעשה ולא בדרך ארעית". זהו מבחן מהותי שבגדרו עלינו לקבוע מהן המטרות העיקריות של האיגוד, ודוק - מטרות עיקריות בלבד ולא מטרות משניות.
תחילה יש לדחות את הטענה הכללית שלפיה רק חברה המחזיקה במקרקעין החזקה פסיבית היא איגוד מקרקעין, ואילו חברה בעלת פעילות עסקית מהותית מוצאת מההגדרה. הגדרת איגוד מקרקעין אינה מבוססת על טיב פעילותו של האיגוד וטיב ההחזקה של האיגוד במקרקעין, בין שמדובר בהחזקה פסיבית ובין שזו החזקה לצורך פעילות עסקית.
להלן בחינת הנכסים שבמחלוקת:
שירותי ניהול - אין חולק כי החברה היא בעלת שליטה בחברה בת המעניקה לה שירותי ניהול וגובה בגינם דמי ניהול. לגישת המשיב, שירותי הניהול אינם מהווים נכס נפרד מהזכויות במקרקעין. בית המשפט פסק כי ככלל בעל מקרקעין מחויב בביצוע עבודות אחזקה שונות לשמירת המקרקעין שבבעלותו, בין שהוא מבצע זאת בעצמו או באמצעות חברה שבשליטתו או באמצעות קבלני משנה. מכאן שעצם ביצוע עבודות האחזקה תמורת תשלום אינו מעיד על קיומו של נכס עצמאי כלשהו. שוכר משלם דמי שכירות בעבור השימוש בנכס, ודמי שכירות אלו כוללים תשלום עבור כל התחייבויותיו של המשכיר לרבות התחייבות לתחזוקה. הפרדה של התשלומים כך שחלקם ייחשבו דמי שכירות וחלקם דמי אחזקה אינה משנה את מהותם. עם זאת, אין מניעה כי משכיר יספק לשוכרים שירותים נוספים שאינם נובעים מהזכות במקרקעין. בהליך דנן לא נעשתה הבחנה כאמור. די בהיעדרן של ראיות מספיקות אלו כדי לדחות את הטענה שהזכויות בחברת הניהול מעידות על נכס המוציא את החברה מגדרי הגדרת איגוד מקרקעין.
מכירת חשמל - החברה רוכשת חשמל במתח גבוה ומוכרת חשמל במתח נמוך לשוכרים. זכות מכוח הסכם לאספקת חשמל עשויה להיחשב לנכס נפרד ועצמאי ועל כך מסכים גם המשיב. עם זאת אספקת החשמל טפלה למטרות החברה, שהרי גם האפשרות לאספקת חשמל לשוכרים אינה אלא פרי של החזקה במקרקעין וניצול הכוח שיש לחברה בהיותה בעלת נכסים מרובים במתחם. זאת ועוד, באופן כמותי שווי הזכות היא 14.5 מיליון ש"ח, רק 3.5% משווי הזכויות במרכז, ומכאן שגם לפי המבחן הכמותי מדובר בכנס טפל.
צבר לקוחות - לטענת החברה, בבעלותה נכס בשווי של כשלושה מיליון ש"ח הנובע מקיומם של שוכרים החתומים על הסכמי שכירות. יש לדחות גם טענה זו. הפרדה בין שווי הזכויות במקרקעין ליתרון הכלכלי הנובע מכך שהנכסים מושכרים היא מלאכותית. הזכות במקרקעין מגלמת בתוכה את הזכות להשכירם וליהנות מהכנסות.
ידע בניהול קניונים - לטענת החברה נצבר לה ידע במהלך שנות הפעלתו של מרכז הקניות המאפשר לה להגדיל את רווחיות החברה. יש לדחות טענה זו. הידע של בעל נכס אינו עצמאי ונפרד. כל בעל נכס צובר ידע בהשכרת נכס. לעתים ניתן למצוא אדם או חברה בעלי ידע בניהול נכסים שאינו בעליהם, ואז ככל הנראה קיים נכס עצמאי. לעומת זאת, בעל נכס המנהל את נכסיו אינו בעל נכס נפרד גם אם הוא משתמש בניסיון שצבר בכישרון רב להשאת רווחים.
שם מותג - לטענת העוררות לחברה שם מותג עם קיום וערך עצמאיים. נפסק כי אין לקבל טענה זו. אכן מוניטין של עסק יכול להיגזר משם המותג, אלא שיש להבחין בין שם מותג שהוא עצמאי לבין שם מותג שהוא חלק בלתי נפרד מהנכס. המותג "קניון חוצות המפרץ" אינו נפרד מקניון חוצות המפרץ. בכך שונה הוא ממותגים אחרים שיכולים להימצא במקומות שונים, כמו מותגים של אופנה.
הון אנושי - אין לקבל את הטענה כי ההון האנושי בדנן מהווה נכס עצמאי. אין מדובר בעובדים בעלי ידע או כישרון ייחודיים, אלא בבעלי מקצועות המתמחים בניהול ויכולים לעבור מחברה לחברה.
מיטלטלין - לטענת העוררות מצויים במתחם מיטלטלין כגון מעליות, מערכות מיזוג אוויר וכדומה שאינם מחוברים וניתנים להפרדה, ועל כן יש לראות אותם כנכסים נפרדים. יש לדחות טענה זו. כאמור בעניין מלונות צרפת (דנ"א 5200/13) נקבע כי מיטלטלין מסוג זה מהווים חלק בלתי נפרד מהמקרקעין.
הסכמי שכירות - הטענה להפרדה בין המקרקעין להסכמי השכירות נדחתה על ידי בית המשפט העליון בעניין אספן (ע"א 924/12) ויש לדחותה גם במקרה זה. הזכות להשכרת הנכסים נובעת מזכות הבעלות ומהווה אגד הזכויות של בעל המקרקעין.
יתרות חייבים - יתרות חייבים מדמי שכירות אינן שונות מהזכות לקבלת דמי שכירות, זכות הנובעת מהמקרקעין ואינה בבחינת נכס נפרד.
תוצאה
--------
הערר נדחה. העוררות חויבו בהוצאות בסך 50,000 ש"ח.
בוועדת הערר לפי חוק מיסוי מקרקעין שליד בית המשפט המחוזי בחיפה
לפני כב' השופט ר' סוקול והחברים ג' יחזקאלי-גולן וש' פסטנברג
ניתן ב-23.10.2014

פטריק דרהי (יוטיוב)התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם
קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה.
זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.
הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה.
אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה.
- פטריק דרהי פושט רגל בצרפת – וטייקון בישראל; איך זה מסתדר?
- דרהי מתכוון להיכנס לתקשורת הדתית; שת"פ עם "כיכר השבת" ו"סרוגים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)"המס על הבנקים הוא מס על הציבור - והוא זה שישלם את המחיר"
בהמשך לכוונת שר האוצר סמוטריץ’ למסות את הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את תגובתו לדו"ח עבודת צוות האוצר וטוען כי הדו"ח חסר השוואות לרווחיות בענפים אחרים, לא בחנו את ההשלכות הכלכליות, והמס צפוי לפגוע בציבור הרחב; מנכ"ל איגוד הבנקים, איתן מדמון "שר האוצר מבקש,
באמצעות המהלך הזה, לגבות מס נוסף, בדרך עקיפה ולכאורה מתוחכמת מהציבור"
ברקע הכוונה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ להטיל מס מיוחד נוסף על הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את עמדתו לדו"ח עבודת הצוות שבחן את המהלך. לטענת האיגוד, הדו"ח שאמור היה לשמש בסיס מקצועי להחלטה, לוקה בחוסרים מהותיים, מדלג על בדיקות קריטיות ובעיקר אינו מתמודד עם השאלה מי ישלם בסופו של דבר את מחיר המס.
המסמך מוגש אף שעמדת בנק ישראל, שהוא חלק בלתי נפרד מהצוות, טרם פורסמה, ובאיגוד סבורים כי מדובר בהליך שמתקדם מהר מדי, בלי בחינה כלכלית מלאה של ההשלכות על הציבור והמשק.
לטענת איגוד הבנקים, הדו"ח שפרסם הצוות באוצר לא כולל את שתי הבדיקות המרכזיות שעל הבסיס שלהן אפשר בכלל לדון בהטלת מס על סקטור ספציפי. קודם כל, בדו"ח אין כל השוואה בין הרווחיות של הבנקים לבין הרווחיות של ענפים אחרים במשק. באיגוד מדגישים כי זה בדיוק הבדיקה שנדרשה מהצוות לבצע, כדי לבחון האם מתקיימות נסיבות חריגות שמצדיקות מיסוי מיוחד של ענף אחד בלבד. למרות זאת, הדו"ח, כך נטען, מדלג לחלוטין על השוואה כזאת.
שנית, הדו"ח לא בוחן את ההשלכות הכלכליות של המהלך על המשק הישראלי. אמנם מצויין בדו"ח כי הטלת מס על הבנקים עלולה להוביל לעליית ריבית, לצמצום האשראי, לפגיעה במשקיעים ולנזק לציבור הרחב, אבל בפועל לא ניסו לאמוד את ההשפעות האלה או להעריך את ההיקף שלהן. באיגוד מציינים כי מדובר בתוצאות שכבר התרחשו בפועל במדינות שבהן הוטל מס דומה, ולכן היעדר ניתוח עלות־תועלת מהווה, לדבריהם, כשל מהותי בעבודת הצוות ואף עומד בניגוד לעקרונות חוק האסדרה.
- אושר: בנקים יציעו פקדונות ללא חשבון עו"ש
- איגוד הבנקים במכתב חריף: "המס מעמיד את ישראל בשורה אחת עם הונגריה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמו כן, באיגוד טוענים כי הדו"ח מציג נתון שגוי שלפיו הציבור מחזיק בכ-70% ממניות הבנקים, בעוד שבפועל שיעור אחזקות הציבור עומד על כ-90%. לטענתם, מדובר בפער מהותי, שכן הציבור הוא זה שנושא בפועל בעלות של כל מס שיוטל על הבנקים. למרות זאת, בדו"ח אין כל ניסיון לאמוד את הפגיעה הצפויה בחיסכון הציבורי, בדיבידנדים או בשווי אחזקות הציבור. באיגוד מדגישים כי מבנה בעלות כזה אינו קיים באף מדינה אחרת שהטילה מס על הבנקים, ולכן השוואות בינלאומיות מחייבות זהירות מיוחדת.
