מ'קדיגיטל

למה לריב עם הילדים: 4 אפליקציות שמחליפות את החוברות לחופש הגדול

אורי אדמון ממקאן דיגיטל מציג אפליקציות מגניבות לילדים שהורים יאמצו באהבה, מלימוד אותיות, מספרים ושמות של חיות ועד כימיה למתחילים
אורי אדמון | (1)

חוברות לחופש הגדול מעוררות כל מיני אסוציאציות. "אם כבר יש לך זמן פנוי אולי תלמד משהו?", "אם יש לך זמן לשחק - למה שלא תשקיע אותו במשהו פרקטי?", "אם אתה יכול להרשות לעצמך לבהות במשהו - עדיף שכבר תבהה במשהו לימודי?" ועוד ועוד.

אפליקציות מגניבות שגם מלמדות משהו תוך כדי הן "החוברות לחופש" של הדור הזה.

לימוד אותיות, לימוד מספרים, שמות של חיות, איך עושה פרה, תווים לגיטרה, מידע גיאוגרפי, צביעה ומוטוריקה גסה, צביעה ומוטוריקה עדינה, קריאה, כתיבה, כל הורה דיגיטלי יכול לממש את הפנטזיות הדידקטיות של הדודות ולהרגיע את עצמו ש"הילד לא סתם משחק, הוא לומד". אפשר להתווכח אם זה כדאי, נכון ובעל ערך. אבל בשביל מה?

במקום זה התחלתי לשחק ב-alchemy המצוין שיצא לאנדרואיד. המשחק מתחיל עם ארבעת היסודות: אש, מים, אוויר ועפר. המטרה: יצירת אלמנטים, חומרים ומוצרים שונים על ידי שילוב בין היסודות.

מים + אש = אלכוהול, עפר + אש =לבה, מניחים יסוד על יסוד ואם רקחנו משהו נכון - נקבל יסוד או מוצר חדש שנוצר מהשילוב. יש 380 מוצרים שונים אותם אפשר ליצור, בניהם גייזר, שעון חול, חיים, דוד, קיטור, טורנדו ועוד ועוד. אחרי כמה שעות זה מתחיל להיות ממש קשה ומרתק. על כל יסוד שנוצר יש הסבר מפורט ובלי לשים לב השחקן צולל עמוק מאוד לעולם הכימיה והפיזיקה. כשתשלבו בקטריה עם לחץ או ביצה טובענית עם קיטור - יקרו דברים מעניינים. יצרת כבר גייזר? יצרת כבר חשמל? הן שאלות נפוצות בקרב שחקני "כימיה" גם בקרב בני השש שבניהם.

Alchemy - אנדרואיד

לאפליקציית ה-Alchemy באנדרואיד

מומלץ לאוהבי משחקי מחשבה, אתגר, מדע.

כשיחזרו לבית הספר עוד שבועיים והמורה תשאל מי עשה את החוברות שלו בחופש הגדול, לפחות כמה מהילדים יוכלו לומר - אני חקרתי את הטבלה המחזורית, יצרתי הר געש ושעון חול ועכשיו בדיוק בונה מחשב על.

3 אפליקציות לימודיות נוספות לחופש הגדול

עבור - חובבי גיאוגרפיה והיסטוריה

National geographic - לiphone

עבור - חובבי אסטרונומיה

star walk - iphone

עבור - מי שרוצה ללמוד לקרוא לבד ולהרשים את הדודות

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רונן 17/08/2011 15:28
    הגב לתגובה זו
    גם בנוי נכון מבחינת הכימיהביולוגיה וגם משעשע (אלכוהול+אדם=שיכור, שיכור+אוטו=חתיכת מתכת ודם)
מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים לצרכן CPI

מדד המחירים בנובמבר ירד ב-0.5%; מחירי הדירות ירדו גם ב-0.5%

הירידה במדד בהתאם להערכות הכלכלנים, מה קרה למחירי הדירות באזורים שונים והאם תהיה למדד השלילי השפעה על הריבית? וגם - למה אנחנו מרגישים שיוקר המחייה מזנק הרבה יותר ממדד המחירים לצרכן? 

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מדד המחירים לצרכן

מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.5% בחודש נובמבר, בהשוואה לחודש אוקטובר - בדומה להערכות הכלכלנים.  בשנים עשר החודשים האחרונים (נובמבר 2025 לעומת נובמבר 2024), עלה מדד המחירים לצרכן  ב-2.4%.  ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: ירקות ופירות טריים שירדו ב-4.1%, תרבות ובידור שירד ב-2.5%, תחבורה ותקשורת שירד ב-1.6% וריהוט וציוד לבית שירד ב-1.1%. הירידה החדה במדד נבעה בעיקר מסעיף הטיסות שירד משמעותית. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיף המזון, שעלה ב-0.4%. מדד מחירי הדירות ירד ב-0.5%. 


הנה פרוט הסעיפים שהשפיעו על מדד המחירים - הוצאות על נסיעות לחו"ל גרם לירידה של 0.266%, ירקות ופירות תרמו לירידה של 0.09%: 




מחירי הדירות בירידה כבר חודש שמיני ברציפות. הפעם הם ירדו ב-0.5%. בתל אביב נרשמה ירידה של 1.1%, בירושלים עלייה של 1.4%. תל אביב רק נזכיר עמוסה במלאי של 10,700 דירות כשקצב המכירות השנתי עומד על 2,200 דירות בשנה. כלומר יש מלאי שיספיק ל-5 שנים בקצב הזה, וגם אם הקצב יעלה, מדובר במלאי של שנים.  



בשכר הדירה עבור השוכרים אשר חידשו חוזה נרשמה עלייה של 2.8% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 4.7%. 

סטודנטים, לימודים
צילום: Istock

OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה

דוח חדש של ה-OECD אומר כי בישראל יש המרה נמוכה בין רמת המיומנויות וההשכלה הגבוהה ובין איכות התעסוקה, שמתווספים לפערים גדולים במיומנויות ובכישורים המושפעים מהסטטוס הסוציו-אקונומי


הדס ברטל |

דוח חדש של ה-OECD שפורסם השבוע מצביע על משהו שישראלים רבים מרגישים: לא משנה כמה נשקיע בהשכלה גבוהה וברכישת כישורים ומיומנויות רלוונטיים, ההשקעה לא בהכרח מיתרגמת לעבודה איכותית או לשכר גבוה. הדוח מצביע גם על פערים סוציו אקונומיים משמעותיים ועמוקים ברמת המיומנויות וכן על פערי תעסוקה מגדרים שאינם מצטמצמים. מהשוואה מול מדינות אחרות, בהן לימודים והכשרה על תיכונית יביאו לעלייה במיומנויות שתביא לעלייה ברמת השכר, בישראל הלימודים וההכשרה העל תיכונית לא תביא לעלייה של ממש ברמת המיומנויות. אצלנו גובה רמת ההשכלה משפיע באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות, ואינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 


דוח OECD Skills Outlook 2025 בא לבחון את רמת המיומנויות התעסוקתיות במדינות החברות בארגון ואת המיומנויות הנדרשות בשוק העבודה במאה ה-21 ומהם הגורמים המשפיעים על רמת המיומנויות. עבור הדוח, מופו כ-3,500 מקצועות שונים שמאחוריהם כ-14,000 מיומנויות עבודה שונות. כאשר המיומנויות ההופכות לחיוניות ביותר בשוק העבודה המשתנה, זה שבצל האוטומציה והבינה המלאכותית, הן אוריינות, נומרציה, דיגיטל, יצירתיות ומעל הכל למידה מתמדת לאורך החיים. הדוח מלמד בבירור שהמיומנויות שלנו טובות יותר וברמה גבוהה יותר ככל שההשכלה שלנו גבוהה יותר, ולרוב כפועל יוצא מכך, יעלה הסיכוי שלנו להשתלב באופן אפקטיבי יותר בשוק העבודה ולהשתכר טוב יותר. אך בישראל גובה רמת ההשכלה משפיע אך באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות והיא אינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 

בישראל השכלה אינה שווה מיומנויות

הדוח מעלה תמונה לא טובה עבור ישראל. דוח ה-OECD משווה בכל מדינה בין רמת המיומנויות של ציבור שלא מסיים לימודי תיכון ובין הציבור שלו יש השכלה על תיכונית.המיומנויות שנבחנות על ידי ה-OECD היא אוריינות ויכולת הבנת טקסט, יכולת פתרון בעיות כמותניות ופתרון בעיות מורכבות. במדינות כמו ניו זילנד או פינלנד רואים פער משמעותי בין שתי הקבוצות, עם סטיית תקן העומד על כ-0.72 וכ-1.16 סטיות תקן בהתאמה. המשמעות של כך היא כי רמת המיומנויות של הציבור שמסיים תיכון וממשיך ללימודים על תיכוניים היא משמעותית גבוהה יותר מרמת המיומנויות של אלו שלא.  

לעומת פינלנד וניו זילנד, בישראל הפער נמוך בהרבה, עם כ-0.27 סטיות תקן במסלול מקצועי וכ-0.32 במסלול עיוני. המשמעות של הפער הוא כי בעוד שבמדינות אחרות ב-OECD נראה קשר חזק ועקבי בין עלייה ברמת ההשכלה לבין קפיצה גדולה במיומנויות חשיבה כמותית, בישראל ההשפעה של לימודים על תיכוניים היא מוגבלת הרבה יותר, ואין ללימודים על יסודיים או פוסט תיכוניים השפעה של ממש על המיומנויות של הציבור. 

ובכל זאת, מהדוח עולה כי המסלול שמראה את הפער הגדול ביותר מאנשים ללא השכלה, הוא המסלול של לימודים אקדמאיים, בעלי תואר ראשון ומעלה, כאשר שאר המסלולים העל תיכוניים אינם מציגים סטיית תקן גבוהה כלל, מה שאומר שאלו לימודים והכשרות שאינם משפרים את המיומנויות באופן ניכר. למעשה, השכלה גבוהה מעלה את איכות התעסוקה ב-18 נקודות אחוז בממוצע.