"אתם רוצים לקבל כסף מהנאצים?" – על כספי השילומים מגרמניה וההשפעה שלהם על הכלכלה
מאבק פוליטי, קרב מוסרי וזעזוע רגשי עמוק. הסכם השילומים עם גרמניה לא היה רק עסקה פיננסית – אלא אחת ההחלטות הכי טעונות בתולדות ישראל; "אם לא היו כספי השילומים, ישראל היתה ממשיכה להיות מדינה נחשלת".
בספטמבר 1952, לאחר חודשים של דיונים פנימיים, משברים פוליטיים והפגנות אלימות ברחובות ירושלים, חתמה ממשלת ישראל על הסכם רשמי עם גרמניה המערבית: גרמניה תשלם לישראל פיצויים על השמדת יהדות אירופה. מדובר היה בצעד חסר תקדים ובפצע פתוח עד היום. איך אפשר לקבל כסף מהנאצים? למה שמישהו יחשוב שאנחנו אולי סולחים להם? אין סליחה על השואה. על רצח של 6 מיליון אנשים. כולם חשבו כך, גם אלו שהעבירו באומץ רב ובנחישות את ההחלטה ובראשם דוד בן גוריון. הוא חשב על העתיד ולא על העבר, הוא הבין שהכסף הזה הוא הכרח כדי לקלוט עולים, כדי להביא את ישראל להיות חזקה יותר כלכלית. ישראל היתה מדינה בחיתולים, עם סימני שאלה כלכליים גדולים. יש שטוענים שהשילומים "הצילו אותנו", אבל גם אם הם לא "הצילו", אלא "רק" עזרו מאוד, זה במבחן הקר, במבחן השכל ולא הרגש, היה מוצדק.
התגובה הציבורית הייתה מיידית ונפיצה. מנחם בגין, אז ראש תנועת חרות, נאם מול אלפים בכיכר ציון:
"האם יש בכוחכם למחול בשם העם היהודי כולו? בשם מי אתם מדברים? בשם מי תקבלו כסף מהעם הגרמני שרצח את ילדינו? אין לכם זכות!"
מאות מתנגדים התפרעו וניסו לפרוץ למשכן הכנסת. עשרות נפצעו, יותר ממאה נעצרו. דוד בן גוריון, ראש הממשלה, הגיב בכובד ראש:
"אני מבין את הכאב. אינני מקבל את האלימות. אבל לא נוכל לברוח מהאחריות להקים מדינה יהודית חזקה. אם אויבינו השמידו את עמנו – עליהם לשלם."
הבחירה שבין מוסר לפרקטיקה
הדיון הציבורי חרג הרבה מעבר למחלוקת פוליטית. זה היה דיון על זהות. על זיכרון. על שכול. האם קבלת כסף מגרמניה אינה סוג של מחילה? האם היא פוגעת בזכרם של הנרצחים? האם זה מוסרי בכלל "לתמחר" רצח עם?
יצחק טבנקין, חבר הכנסת מטעם מפ"ם, אמר בדיון בכנסת:
"לא רק זכות מוסרית יש לנו לדרוש. יש לנו חובה כלפי הנרצחים וכלפי הבאים. זו זכות להחזיר לעצמנו רכוש שנשדד, אבל זו גם חובה – לא להניח לגרמניה להלבין את פשעיה."
קיראו עוד ב"בארץ"
לעומתו, ח"כ שמואל תמיר (חרות), היה תקיף:
"הכסף הזה הוא דם על הידיים. אין לו מקום על שולחן הכנסת. מי שמושיט את ידו לשטרות האלה – יכתים את עמו."
הסכם לוקסמבורג – ההחלטה הסופית
ב-10 בספטמבר 1952 נחתם הסכם לוקסמבורג. גרמניה התחייבה להעביר לישראל סך של 3 מיליארד מארק (כ-850 מיליון דולר לפי שערי התקופה - מעל התמ"ג השנתי של ישראל אז שהכילה 1.6 מיליון תושבים) לאורך 14 שנים. הכסף לא הועבר ישירות במזומן (רק חלקו הקטן) – אלא באמצעות סחורות, ציוד תעשייתי, אוניות, קטרים, דשנים, ציוד רפואי ועוד.
שר האוצר לוי אשכול אמר אז:
"השילומים לא ירפאו את הכאב. הם גם לא יהפכו את גרמניה לצודקת. אבל הם יעזרו לנו לבנות את הארץ, ולוודא שלעם הזה יהיה עתיד."
ניצולים נקרעים מבפנים
בעוד המדינה התמקדה בפיתוח הכלכלה, חייהם של הניצולים היו מלאים התלבטויות אישיות. רבים מהם דחו את הרעיון לקבל פיצוי אישי. מרים פוגל, ניצולת אושוויץ, התראיינה ל"דבר" ב-1953 ואמרה:
"אני לא צריכה את הכסף שלהם. לקחו לי את כולם – הורים, אחים, ילדים. מה יעשו לי כמה מארקים?"
אבל אחרים, בחשש, פנו להליך הבירוקרטי המורכב לקבלת תשלום חד-פעמי. שמואל ברנר, ניצול טרבלינקה:
"לקח לי חמש שנים עד שהסכמתי לחתום. ואז הבנתי – זה לא עליהם, זה בשבילי. בשביל שאוכל לקנות תרופה, או להדליק חימום בחורף."
בשורה כלכלית – אבל מחיר מוסרי
על רקע ההתלבטות, אי אפשר להתעלם מהעובדות: כסף השילומים שינה את הכלכלה הישראלית. המשק עבר תיעוש מואץ, מערכות החשמל והתחבורה הוקמו מחדש, והיצוא הישראלי צמח פי שלושה בתוך מספר שנים. ד"ר דב יעקובי כתב ב"על המשמר" ב-1960:
"אפשר להתווכח על המוסר. קשה להתווכח על העובדות. שילומים אלה הם הדלק של מנוע הפיתוח הישראלי."
דיון שלא נגמר
שבעים שנה אחרי, הוויכוח לא שכך. בשנים האחרונות התעוררו מחדש דיונים על אופן ניהול כספי השילומים, על התנהלות ועידת התביעות, על כך שעדיין יש ניצולים שחיים בעוני – בעוד מיליארדים זרמו למדינה, לעמותות, ולארגונים.
פרופ’ אניטה שפירא כתבה בספרה על דור המדינה:
"הסכם השילומים היה לא רק על העבר – אלא על העתיד. בן גוריון הבין שמדינה יהודית זקוקה ליציבות כלכלית כדי להבטיח את הישרדותה. אבל הוא ידע גם את המחיר הרגשי והפוליטי שהוא משלם."
השילומים מגרמניה לישראל ולניצולי שואה
1945 – סיום מלחמת העולם השנייה
גרמניה המובסת מחולקת לארבעה אזורי שליטה. מאות אלפי ניצולי
שואה נותרו במחנות עקורים, ללא רכוש וללא מדינה. הוויכוח על "מה לעשות עם גרמניה" מתחיל.
1949 – הקמת הרפובליקה הפדרלית של גרמניה (מערב
גרמניה)
קונראד אדנאואר הופך לקנצלר. אחת המטרות שלו: להשיב לגרמניה מעמד בינלאומי. הוא מבין שהכרה בפשעים של גרמניה הנאצית תהיה שלב הכרחי.
1951
– נאום אדנאואר בבונדסטאג
אדנאואר מצהיר:
"בשם העם הגרמני, יש עלינו חובה מוסרית לתקן, במידת האפשר, את העוול הנורא שנעשה לעם היהודי."
ההצהרה יוצרת קרקע לדיון מדיני – והכנה למו"מ עם ישראל.
1952 – חתימת הסכם לוקסמבורג
ב-10 בספטמבר 1952 נחתם ההסכם ההיסטורי בין ישראל לגרמניה. ההתחייבות: 3 מיליארד מארק (850 מיליון דולר) לישראל, ועוד 450 מיליון מארק לקונגרס היהודי העולמי ולוועידת התביעות.
1953–1966 – תקופת העברת השילומים הראשית
במהלך 14 השנים שלאחר החתימה מועברים כספים בשווי מצטבר של 3 מיליארד מארק לישראל, בצורת סחורות, תשתיות, ציוד ומיכון. במקביל, נפתחים הליכי תביעות פרטיות דרך
ועידת התביעות.
1960 – שיא תהליך התיעוש בישראל
בשלב
זה, ניתן כבר לראות תוצאה ממשית של השילומים: תחנת הכוח רידינג בתל אביב, אוניות צי סוחר, רכבות חדשות, מכונות בבתי חרושת, תשתיות מים וחשמל – רובם נרכשו בכספי שילומים.
1970–1980
– הרחבת פיצויים אישיים
גרמניה מעבירה חוקים נוספים שמאפשרים גם לניצולים שלא חיו בישראל בתחילת שנות ה-50 לתבוע פיצויים. הוקמו קרנות פיצוי נוספות, כולל כאלה המתייחסות לשירות עבודה בכפייה, מחלות, ושירות בגטאות.
1988 – גרמניה מתחייבת להגדיל את הקצבאות לניצולים החיים בישראל
בשל לחץ ממשלת ישראל, גרמניה מסכימה לשדרג את הקצבאות בהתאם למדד המחיה,
ולבחון תביעות שלא הוכרו קודם.
2000 – הקמת קרן לפיצוי עובדי כפייה יהודים
הקונגרס היהודי העולמי וגרמניה מקימים קרן ייעודית לפיצוי
יהודים שעבדו בכפייה בתקופת השואה. גובה הקרן: כ-5 מיליארד דולר, חציו מהממשלה וחציו מהתעשייה הגרמנית.
2010–2020 – תיקונים בחוק והכרה בתביעות מאוחרות
גרמניה ממשיכה להרחיב את רשימת הזכאים, כולל בני משפחה של ניצולים שנפטרו, ויוצאי מחנות עבודה במזרח אירופה. קרן סיוע לחולי דמנציה וניצולים עם בעיות נפשיות מוקמת.
2022–2025
– המשך תשלומים וניהול מחדש של הקרנות
הוועידה לתביעות מצהירה כי התשלומים האישיים לניצולים ימשיכו לפחות עד 2027. גרמניה מקצה מדי שנה כ-600 מיליון יורו למימון קצבאות, טיפול רפואי ושירותים סוציאליים.
שאלות ותשובות מורחבות בנושא כספי השילומים
האם גרמניה ביקשה לשלם – או שישראל דרשה?
גרמניה לא הציעה פיצויים באופן עצמאי. ישראל שלחה משלחת רשמית לדרוש החזר רכוש ונזקים. הקנצלר הגרמני קונראד אדנאואר ראה בכך גם אחריות מוסרית וגם דרך להשיב את גרמניה לחיק המדינות המתורבתות.
האם הייתה הבנה בין הציבור לשלטון על השימוש בכסף?
לא ממש. הציבור ראה את השימוש בתשתיות, אבל התחושות היו מעורבות. לחלק מהציבור – במיוחד יוצאי השואה – התחושה הייתה שהמדינה "עשתה כסף על חשבונם".
מה היו ההבדלים בין התשלום לישראל לתשלום לניצולים?
התשלום לישראל נעשה על בסיס של "פיצוי לאומי", ונועד לחיזוק המדינה. התשלומים לניצולים – בעיקר דרך ועידת התביעות – התבצעו בנפרד, לאחר הליך אישי. אך הביקורת על ההפרדה הזאת נמשכת עד היום.
האם יש היום דיון מחודש בנושא?
תביעות חדשות מוגשות, בעיקר מטעם צאצאים של ניצולים. יש דיונים על הרחבת ההכרה במחלות נוספות, בשירות עבודה בכפייה, ובעיוותים בהליך קבלת הפיצויים.
- 2.אנונימיYL 24/04/2025 13:09הגב לתגובה זואן לי ספק שהושמדו ראיות מ הארכיון ו ידוע ש לאחר תחנונים הענקתם 100 מליון שח ערך של מגרש אחד במרכז. מכווה ש היה למנכל ו להנהלה אומץ לפתוח את הכיס ו להעניק רק ישירות לניצולים הבודדים ש עדיין שרדו
- 1.הגרמנים יצאו מזה בזול מאודהיו צריכים להימחק מהמפה. אבל לכסף אין ריח (ל"ת)אנונימי 24/04/2025 09:20הגב לתגובה זו
משרד התקשורת ביטל את עמלות הוראת הקבע בחברות התקשורת
החל מה-8 בנובמבר, נכנסו לתוקף תקנות חדשות שיזם וחתם שר התקשורת, ד״ר שלמה קרעי, אשר אוסרות על חברות התקשורת לגבות עמלות בגין תשלום באמצעות הוראת קבע בנקאית; במשרד התקשורת מציינים כי המהלך מבטל עיוות רווח שפגע במשך שנים בעיקר בלקוחות מוחלשים, היות וכ-10%
מהמנויים בישראל שאינם מחזיקים בכרטיס אשראי, ונאלצו לשלם עד היום עמלות הקמה ועמלות חודשיות שהצטברו לעשרות שקלים בשנה
מזה כ-10 ימים, והחל מה-8 בנובמבר, נכנסו לתוקף תקנות חדשות שיזם וחתם שר התקשורת, ד״ר שלמה קרעי, אשר אוסרות על חברות התקשורת לגבות עמלות בגין תשלום באמצעות הוראת קבע בנקאית. במשרד התקשורת מציינים כי המהלך מבטל עיוות רווח שפגע במשך שנים בעיקר בלקוחות מוחלשים, היות וכ-10% מהמנויים בישראל שאינם מחזיקים בכרטיס אשראי, ונאלצו לשלם עד היום עמלות הקמה ועמלות חודשיות שהצטברו לעשרות שקלים בשנה.
לפי התקנות, חברות התקשורת עדיין יוכלו, במקרים מוצדקים, לדרוש תשלום מראש עבור חבילת השירות כדי לצמצם סיכוני גבייה, אך ללא
גביית עמלה נוספת. במקביל, השר קרעי מוביל כעת מהלך משלים להרחבת האיסור גם על חברות הטלוויזיה הרב-ערוצית, במטרה להבטיח שוק הוגן ושוויוני לכלל הצרכנים.
לאחרונה, משרד התקשורת נמצא במוקד של דיון ציבורי אודות הרפורמה באופן חישוב הרייטינג. להבדיל מהקונצנזוס של ביטולי עמלות, במקרה של ועדת המדרוג, יש מחלוקת גדולה. המניע של המשרד הוא לערוך רפורמה בשיטה שקיימת כבר עשורים רבים, מבלי שעודכנה, ואילו הביקורת מגיע על רקע העברת מוקדי הכח הקיימים וביזורם.
עוד נושא שבו משרד התקשורת נמצא בכותרות הוא רכישת הוט מובייל על ידי פלאפון, שהעלתה לפני שבוע את ההצעה להוט מובייל ל-2.1 מיליארד שקל. ההצעה הקודמת עמדה על 2 מיליארד שקל והעלאה הנוכחית היא מסר למתמודדים האחרים שפלאפון נחושה לרכוש את הוט מובייל. שוק התקשורת השתנה מאוד ב-13 השנה האחרונות, מאז הרפורמה שהורידה את המחירים בכ-80% והתחרות בו כיום היא גדולה מאוד עם מספר חברות חזקות משמעותי. כלומר, למרות ששר התקשורת הביע התנגדות עסקה, לא נראה שיש לו באמת גושפנקא אמיתית וריאלית להתנגדות הזו.
- שלב ב' ברפורמת השידורים: תחנות רדיו פרטיות יוכלו לשדר בפריסה ארצית
- מינוי חדש במשרד התקשורת: לילך וינשטוק מונתה למשנה למנכ"ל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדבר מגיע גם לאחר מהלך נוסף של המשרד, שפרסם קול קורא לפני כחודש, שבמהותו בוחן מחדש את חובת ההפרדה המבנית החלה על קבוצות בזק והוט. במידה וההפרדה תבוטל, חברת התקשורת תוכל סוף-סוף למזג לתוכה את פעילות yes ולהכיר בהפסדים הצבורים שלה מה שיכול ליצור לה מגן מס ולחסוך לה מסים בהיקף של מאות מיליוני שקלים. הקול הקורא שפרסם משרד התקשורת מבקש לשמוע עמדות מהציבור ומהחברות לקראת שינוי כולל במודל הרגולציה של שוק התקשורת. זה צעד בתהליך ארוך, שבמסגרתו נבחנת השאלה האם יש עדיין הצדקה להחזיק את בזק כמבנה מפוצל - בין פעילות התשתיות הקוויות, בזק בינלאומי ו-yes - או שהגיע הזמן לשחרר את החברות לפעול תחת קורת גג אחת כמו בשאר החברות.

לקראת ה-31 בדצמבר: מה אתם צריכים לבדוק בתיק ההשקעות כדי לא לשלם מס מיותר?
שנת המס מתקרבת לסיומה, וזה הזמן לעצור ולבחון איך נראו ההכנסות, הרווחים וההפסדים במהלך 2025. אצל שכירים המעבר בין דצמבר לינואר לא אומר הרבה, אבל למי שיש תיק השקעות, למי שמנהל עסק ולעצמריים השבועות האחרונים של השנה זה זמן לסכם את הפעילות ולהתכונן להתחשבנות מול רשויות המס. אם תבחנו עכשיו את תיק ההשקעות, את מבנה המימון ואת ההוצאות שהצטברו, תוכלו להפחית מס, להימנע מתשלומים עודפים ולנצל הטבות שהחוק מאפשר. דיברנו עם מומחי מיסוי והשקעות כדי להבין איזה צעדים משתלם לעשות עוד לפני שהשנה מסתיימת.
לקזז הפסדים ולצמצם רווחי הון
"אם במהלך השנה מכרתם מניות, קרנות או ניירות ערך אחרים ברווח, כדאי לבדוק האם קיימות השקעות אחרות שהפסידו מערכן. מכירה של נייר ערך מפסיד עד סוף השנה מאפשרת לקזז את ההפסד כנגד הרווח ולהפחית את המס, ולעיתים אף לזכות בהחזר", מסביר עו"ד (רו"ח) שחר שטראוס, שותף במשרד בנימיני ושות' המתמחה בתיקי מס הכנסה. "גם בעלי עסקים יכולים לשקול הקדמת הוצאות או הכרה בהפסדים עסקיים (כמו ירידת ערך מלאי או הלוואות אבודות) כדי לצמצם את המס", הוא מבהיר.
עו"ד שחר שטראוס צילום: איגור לובינסקי
"בהיעדר הוראה מפורשת בפקודת מס הכנסה, מומלץ להתחיל בקיזוז הפסדי הון ממכירת ניירות ערך כנגד רווחים מניירות ערך החייבים בשיעורי המס הגבוהים ביותר", מפרטת רונית בכר רונית בכר, שותפה בחטיבת המס
- כך הפסיד ישראל אלפי שקלים מהקצבה החודשית בפנסיה, רק בגלל שחשב שיהיה בסדר
- בריטניה רוצה להטיל מס על עשירים שמהגרים ממנה, ומה המצב בישראל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ב-Deloitte ישראל. "שיעורי המס ליחידים נעים כיום בין 15% ל-30% לפני מס יסף, בהתאם לסוג ההשקעה ולשיעור ההחזקה. בנוסף, כדאי לבחון האם עדיף לקזז את הפסדי ההון מהכנסות ריבית ודיבידנד שנבעו מניירות הערך, לפני שמקזזים אותם מרווחי הון, במיוחד כאשר קיימים הפסדי הון משנים קודמות שניתן לקזזם השנה מרווחי הון בלבד. בנוסף, במידה וההשקעות מנוהלות במספר בנקים או בתי השקעות, חשוב לבדוק אפשרות לקיזוז רווחים והפסדים בין הגופים השונים, מה שעשוי לזכות אתכם בהחזר מס. לצורך כך יש להגיש דוח שנתי למס הכנסה".
