ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

הכנסת אישרה: העלאת דמי ביטוח הלאומי והקפאת קצבאות הילדים; כמה תשלמו?

טבלת סכומי הביטוח הלאומי המעודכנים - קצבאות לילדים, קצבאות לנכים, אזרחים ותיקים ועוד

חיים בן הקון | (1)

מליאת הכנסת אישרה ברוב של 55 תומכים מול 46 מתנגדים את פרק הביטוח הלאומי בחוק ההסדרים לשנת 2025. החוק כולל שני צעדים מרכזיים:

  1. העלאת דמי הביטוח הלאומי ב-1.6% לתקופה של שנתיים.
    • עובדים ישלמו 40% מהתוספת.
    • מעסיקים יישאו ב-60% מהתוספת.
    • לדוגמה: עובד שמשתכר 7,522 ש"ח בחודש ישלם 48 ש"ח נוספים, והמעסיק יוסיף 72 ש"ח.
  2. הקפאת קצבאות הילדים והתוכנית "חיסכון לכל ילד" בשנת 2025.

כמה כסף החוק צפוי להכניס למדינה?
הצעת החוק צפויה להניב לקופת המדינה כ-5 מיליארד ש"ח בשנת 2025.


רקע פוליטי

הצעת החוק אושרה בוועדת העבודה והרווחה לפני כשלושה שבועות, אך יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, עיכב את הבאתה להצבעה במליאה במסגרת מחאתו נגד התקציב. הלילה, בעקבות הוראת ראש הממשלה בנימין נתניהו להגיע להסכמות עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בנוגע לתקציב המשרד לביטחון פנים, הצביעו חברי עוצמה יהודית בעד החוק.


השפעה על הציבור

  • עובדים: תוספת חודשית לדמי הביטוח הלאומי עשויה להכביד במעט על ההכנסה הפנויה.
  • מעסיקים: יישאו בעלות גבוהה יותר בהשוואה לעובדים, מה שעלול להשפיע על העסקת עובדים חדשים.
  • משפחות: ההקפאה בקצבאות הילדים ובתוכנית "חיסכון לכל ילד" עלולה לפגוע במשפחות רבות, במיוחד במשפחות גדולות או משפחות ממעמד נמוך.

מה הלאה?

  • משרד האוצר: ימשיך במגעים עם יתר משרדי הממשלה בנוגע להשלכות הכלכליות של התקציב.
  • ציבור העובדים והמעסיקים: ייתכן ונראה מחאות של ארגוני עובדים בשל הפגיעה בהכנסה.
  • משפחות: ארגוני זכויות הילד צפויים להפעיל לחץ ציבורי לביטול הקפאת הקצבאות.

ההחלטה מהווה חלק מהמאמץ לצמצום הגירעון בתקציב, אך מעוררת ביקורת ציבורית רחבה על פגיעתה בשכבות החלשות



סכומי הביטוח הלאומי המעודכנים - נכים והורים לילדים נכים



הקצבה בגין אי כושר השתכרות ואי יכולת להשתכר עלתה ל-4,556 שקל, לעומת 4,291 שקל. 100% קצבת אי השתכרות מיועדת עבור מי שאינו מסוגל לעבוד בשום צורה ולמעשה איבד את יכולתו להתפרנס לחלוטין. בנוסף, יש לציין כי דרגת אי כושר הפחותה מ- 50% היא כזו שאינה מזכה את בעל הנכות בקבלת כל קצבה בשל אי כושר השתכרות.

אי כושר השתכרות יחד עם בן או בת זוג מזכה בקצבה של 6,024 שקל, לעומת 5,673 שקל.

גמלת ילד נכה עם 100% נכות תעלה ל-3,694 שקל, לעומת 3,479 שקל. גמלת ילד נכה משולמת על פי חוק לילדים מגיל 91 ימים (ולעתים מהלידה) עד גיל 18 שנים ו-3 חודשים, בהתאם לליקויים השונים ומידת התלות של הילדים בזולת.

גמלת ילד נכה המורדם ומונשם תעלה ל-10,421 שקל מ-9,813 שקל. הקצבה משולמת בתוספת לקצבת ילד נכה. יצויין כי ישנן רמות נכות הגבוהות מ-100% ומגיעות ל-235% נכות, הכל לפי תלות הילד בזולת. 235% נכות מבטא תלות מוחלטת בזולת (12 נקודות תלות במבחן התלות)

קיראו עוד ב"בארץ"


אזרחים ותיקים


קצבת אזרח ותיק ליחיד תעלה  ל-1,795 שקל מ-1,736 שקל. לבני 80 ומעלה תהיה תוספת של 101 שקל.

 ליחיד עם בן זוג שאינו מקבל קצבה זו, קצבת אזרח ותיק תעלה ל-2,697 שקל מ-2,609 שקל, עלייה של 88 שקל בלבד.

 קצבת שארים, אלמן, אלמנה ויתום של תושב ישראל שהיה מבוטח ושילם ביטוח לאומי כחוק, יעלו גם הם באופן יחסי בסכומים של עשרות שקלים.

גמלת סיעוד יכולה להינתן בכסף אך גם בשירותים רפואיים שונים כגון מטפלים סיעודיים, שירותי כביסה, לחצני מצוקה ועוד. אדם סיעודי ברמה 1 (המצב הרפואי הסיעודי הקל יותר באופן יחסי), שמקבל קצבה מלאה בכסף יקבל 1,475 שקל וברמה 6 (המצב הרפואי הקשה ביותר באופן יחסי) יקבל 6,437 שקל.

 אדם סיעודי שיקבל חצי מהקצבה בכסף (והחצי השני בשירותים רפואיים) יקבל ברמה 1 – 738 שקל והשאר בשירותים, וברמה 6 יקבל 3,218 שקל והיתר בשירותים.

קצבאות ילדים וחיסכון לכל ילד



 על פי חוק ההסדרים לשנת 2025 הקצבאות צפויות להיות מוקפאות, אך עד כה החוק עוד לא עבר ועל כן ביטוח לאומי פרסם נתונים כרגיל. אם החוק יעבור, הקצבאות יישארו כפי שהיו בשנת 2024 וינועו בין 169 שקל לילד הראשון ועבור הילד הרביעי – 214 שקל . אם יוחלט לא להקפיא את קצבאות הילדים לשנת 2025 סכומם יהיה 175 שקל עבור ילד ראשון ו- 221 שקל עבור ילד רביעי. יצוין, כי מהילד החמישי ואילך הסכום יורד לגובה הקצבה כפי שמקבלים עבור הילד הראשון.

מענק לידה עולה גם הוא בהסתמך על המדד ולא בהתאם לשכר הממוצע ומענק לידה עבור הילד הראשון יעלה ל-2,054 שקל  מ-1,986 , עלייה של 68 שקל. מענק הלידה עבור ילד שני יעלה  ל-924 שקל מ-894 שקל , עלייה של 30 שקל. עבור ילד שלישי ואילך הקצבה תעלה ל-616 שקל  מ-596 שקל , עלייה של 20 שקל בלבד.

מענק ליולדת עבור תאומים יעלה ב-338 שקל ומ-9,930 שקל בשנת 2024, הקצבה תעלה ל- 10,268 שקל בשנת 2025.

קצבת הבטחת הכנסה


 עד גיל 55 קצבת הבטחת הכנסה עולה בין 67 שקל ל-130 שקל בהתאם למצב המשפחתי. מגיל 55 ועד גיל פרישה הסכומים אומנם גבוהים יותר אך העלייה נעה בין 83 שקל ל-170 שקל בהתאם למצב וההרכב המשפחתי. יובהר, כי הביטוח הלאומי לא קובע את גובה הקצבאות אלא הכנסת. העדכון מתפרסם בכל שנה בהתאם לחקיקה שקובעת איזו קצבה מוצמדת לאיזה מדד - השכר הממוצע או מדד המחירים לצרכן.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אלי 14/01/2025 23:14
    הגב לתגובה זו
    חבל מאוד מדינת חלם נותנים כסף רק למחבלים
מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים לצרכן CPI

מדד המחירים בנובמבר ירד ב-0.5%; מחירי הדירות ירדו גם ב-0.5%

הירידה במדד בהתאם להערכות הכלכלנים, מה קרה למחירי הדירות באזורים שונים והאם תהיה למדד השלילי השפעה על הריבית? וגם - למה אנחנו מרגישים שיוקר המחייה מזנק הרבה יותר ממדד המחירים לצרכן? 

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מדד המחירים לצרכן

מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.5% בחודש נובמבר, בהשוואה לחודש אוקטובר - בדומה להערכות הכלכלנים.  בשנים עשר החודשים האחרונים (נובמבר 2025 לעומת נובמבר 2024), עלה מדד המחירים לצרכן  ב-2.4%.  ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: ירקות ופירות טריים שירדו ב-4.1%, תרבות ובידור שירד ב-2.5%, תחבורה ותקשורת שירד ב-1.6% וריהוט וציוד לבית שירד ב-1.1%. הירידה החדה במדד נבעה בעיקר מסעיף הטיסות שירד משמעותית. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיף המזון, שעלה ב-0.4%. מדד מחירי הדירות ירד ב-0.5%. 


הנה פרוט הסעיפים שהשפיעו על מדד המחירים - הוצאות על נסיעות לחו"ל גרם לירידה של 0.266%, ירקות ופירות תרמו לירידה של 0.09%: 




מחירי הדירות בירידה כבר חודש שמיני ברציפות. הפעם הם ירדו ב-0.5%. בתל אביב נרשמה ירידה של 1.1%, בירושלים עלייה של 1.4%. תל אביב רק נזכיר עמוסה במלאי של 10,700 דירות כשקצב המכירות השנתי עומד על 2,200 דירות בשנה. כלומר יש מלאי שיספיק ל-5 שנים בקצב הזה, וגם אם הקצב יעלה, מדובר במלאי של שנים.  



בשכר הדירה עבור השוכרים אשר חידשו חוזה נרשמה עלייה של 2.8% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 4.7%. 

סטודנטים, לימודים
צילום: Istock

OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה

דוח חדש של ה-OECD אומר כי בישראל יש המרה נמוכה בין רמת המיומנויות וההשכלה הגבוהה ובין איכות התעסוקה, שמתווספים לפערים גדולים במיומנויות ובכישורים המושפעים מהסטטוס הסוציו-אקונומי


הדס ברטל |

דוח חדש של ה-OECD שפורסם השבוע מצביע על משהו שישראלים רבים מרגישים: לא משנה כמה נשקיע בהשכלה גבוהה וברכישת כישורים ומיומנויות רלוונטיים, ההשקעה לא בהכרח מיתרגמת לעבודה איכותית או לשכר גבוה. הדוח מצביע גם על פערים סוציו אקונומיים משמעותיים ועמוקים ברמת המיומנויות וכן על פערי תעסוקה מגדרים שאינם מצטמצמים. מהשוואה מול מדינות אחרות, בהן לימודים והכשרה על תיכונית יביאו לעלייה במיומנויות שתביא לעלייה ברמת השכר, בישראל הלימודים וההכשרה העל תיכונית לא תביא לעלייה של ממש ברמת המיומנויות. אצלנו גובה רמת ההשכלה משפיע באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות, ואינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 


דוח OECD Skills Outlook 2025 בא לבחון את רמת המיומנויות התעסוקתיות במדינות החברות בארגון ואת המיומנויות הנדרשות בשוק העבודה במאה ה-21 ומהם הגורמים המשפיעים על רמת המיומנויות. עבור הדוח, מופו כ-3,500 מקצועות שונים שמאחוריהם כ-14,000 מיומנויות עבודה שונות. כאשר המיומנויות ההופכות לחיוניות ביותר בשוק העבודה המשתנה, זה שבצל האוטומציה והבינה המלאכותית, הן אוריינות, נומרציה, דיגיטל, יצירתיות ומעל הכל למידה מתמדת לאורך החיים. הדוח מלמד בבירור שהמיומנויות שלנו טובות יותר וברמה גבוהה יותר ככל שההשכלה שלנו גבוהה יותר, ולרוב כפועל יוצא מכך, יעלה הסיכוי שלנו להשתלב באופן אפקטיבי יותר בשוק העבודה ולהשתכר טוב יותר. אך בישראל גובה רמת ההשכלה משפיע אך באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות והיא אינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 

בישראל השכלה אינה שווה מיומנויות

הדוח מעלה תמונה לא טובה עבור ישראל. דוח ה-OECD משווה בכל מדינה בין רמת המיומנויות של ציבור שלא מסיים לימודי תיכון ובין הציבור שלו יש השכלה על תיכונית.המיומנויות שנבחנות על ידי ה-OECD היא אוריינות ויכולת הבנת טקסט, יכולת פתרון בעיות כמותניות ופתרון בעיות מורכבות. במדינות כמו ניו זילנד או פינלנד רואים פער משמעותי בין שתי הקבוצות, עם סטיית תקן העומד על כ-0.72 וכ-1.16 סטיות תקן בהתאמה. המשמעות של כך היא כי רמת המיומנויות של הציבור שמסיים תיכון וממשיך ללימודים על תיכוניים היא משמעותית גבוהה יותר מרמת המיומנויות של אלו שלא.  

לעומת פינלנד וניו זילנד, בישראל הפער נמוך בהרבה, עם כ-0.27 סטיות תקן במסלול מקצועי וכ-0.32 במסלול עיוני. המשמעות של הפער הוא כי בעוד שבמדינות אחרות ב-OECD נראה קשר חזק ועקבי בין עלייה ברמת ההשכלה לבין קפיצה גדולה במיומנויות חשיבה כמותית, בישראל ההשפעה של לימודים על תיכוניים היא מוגבלת הרבה יותר, ואין ללימודים על יסודיים או פוסט תיכוניים השפעה של ממש על המיומנויות של הציבור. 

ובכל זאת, מהדוח עולה כי המסלול שמראה את הפער הגדול ביותר מאנשים ללא השכלה, הוא המסלול של לימודים אקדמאיים, בעלי תואר ראשון ומעלה, כאשר שאר המסלולים העל תיכוניים אינם מציגים סטיית תקן גבוהה כלל, מה שאומר שאלו לימודים והכשרות שאינם משפרים את המיומנויות באופן ניכר. למעשה, השכלה גבוהה מעלה את איכות התעסוקה ב-18 נקודות אחוז בממוצע.