ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

הכנסת אישרה: העלאת דמי ביטוח הלאומי והקפאת קצבאות הילדים; כמה תשלמו?

טבלת סכומי הביטוח הלאומי המעודכנים - קצבאות לילדים, קצבאות לנכים, אזרחים ותיקים ועוד

חיים בן הקון | (1)

מליאת הכנסת אישרה ברוב של 55 תומכים מול 46 מתנגדים את פרק הביטוח הלאומי בחוק ההסדרים לשנת 2025. החוק כולל שני צעדים מרכזיים:

  1. העלאת דמי הביטוח הלאומי ב-1.6% לתקופה של שנתיים.
    • עובדים ישלמו 40% מהתוספת.
    • מעסיקים יישאו ב-60% מהתוספת.
    • לדוגמה: עובד שמשתכר 7,522 ש"ח בחודש ישלם 48 ש"ח נוספים, והמעסיק יוסיף 72 ש"ח.
  2. הקפאת קצבאות הילדים והתוכנית "חיסכון לכל ילד" בשנת 2025.

כמה כסף החוק צפוי להכניס למדינה?
הצעת החוק צפויה להניב לקופת המדינה כ-5 מיליארד ש"ח בשנת 2025.


רקע פוליטי

הצעת החוק אושרה בוועדת העבודה והרווחה לפני כשלושה שבועות, אך יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, עיכב את הבאתה להצבעה במליאה במסגרת מחאתו נגד התקציב. הלילה, בעקבות הוראת ראש הממשלה בנימין נתניהו להגיע להסכמות עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בנוגע לתקציב המשרד לביטחון פנים, הצביעו חברי עוצמה יהודית בעד החוק.


השפעה על הציבור

  • עובדים: תוספת חודשית לדמי הביטוח הלאומי עשויה להכביד במעט על ההכנסה הפנויה.
  • מעסיקים: יישאו בעלות גבוהה יותר בהשוואה לעובדים, מה שעלול להשפיע על העסקת עובדים חדשים.
  • משפחות: ההקפאה בקצבאות הילדים ובתוכנית "חיסכון לכל ילד" עלולה לפגוע במשפחות רבות, במיוחד במשפחות גדולות או משפחות ממעמד נמוך.

מה הלאה?

  • משרד האוצר: ימשיך במגעים עם יתר משרדי הממשלה בנוגע להשלכות הכלכליות של התקציב.
  • ציבור העובדים והמעסיקים: ייתכן ונראה מחאות של ארגוני עובדים בשל הפגיעה בהכנסה.
  • משפחות: ארגוני זכויות הילד צפויים להפעיל לחץ ציבורי לביטול הקפאת הקצבאות.

ההחלטה מהווה חלק מהמאמץ לצמצום הגירעון בתקציב, אך מעוררת ביקורת ציבורית רחבה על פגיעתה בשכבות החלשות



סכומי הביטוח הלאומי המעודכנים - נכים והורים לילדים נכים



הקצבה בגין אי כושר השתכרות ואי יכולת להשתכר עלתה ל-4,556 שקל, לעומת 4,291 שקל. 100% קצבת אי השתכרות מיועדת עבור מי שאינו מסוגל לעבוד בשום צורה ולמעשה איבד את יכולתו להתפרנס לחלוטין. בנוסף, יש לציין כי דרגת אי כושר הפחותה מ- 50% היא כזו שאינה מזכה את בעל הנכות בקבלת כל קצבה בשל אי כושר השתכרות.

אי כושר השתכרות יחד עם בן או בת זוג מזכה בקצבה של 6,024 שקל, לעומת 5,673 שקל.

גמלת ילד נכה עם 100% נכות תעלה ל-3,694 שקל, לעומת 3,479 שקל. גמלת ילד נכה משולמת על פי חוק לילדים מגיל 91 ימים (ולעתים מהלידה) עד גיל 18 שנים ו-3 חודשים, בהתאם לליקויים השונים ומידת התלות של הילדים בזולת.

גמלת ילד נכה המורדם ומונשם תעלה ל-10,421 שקל מ-9,813 שקל. הקצבה משולמת בתוספת לקצבת ילד נכה. יצויין כי ישנן רמות נכות הגבוהות מ-100% ומגיעות ל-235% נכות, הכל לפי תלות הילד בזולת. 235% נכות מבטא תלות מוחלטת בזולת (12 נקודות תלות במבחן התלות)

קיראו עוד ב"בארץ"


אזרחים ותיקים


קצבת אזרח ותיק ליחיד תעלה  ל-1,795 שקל מ-1,736 שקל. לבני 80 ומעלה תהיה תוספת של 101 שקל.

 ליחיד עם בן זוג שאינו מקבל קצבה זו, קצבת אזרח ותיק תעלה ל-2,697 שקל מ-2,609 שקל, עלייה של 88 שקל בלבד.

 קצבת שארים, אלמן, אלמנה ויתום של תושב ישראל שהיה מבוטח ושילם ביטוח לאומי כחוק, יעלו גם הם באופן יחסי בסכומים של עשרות שקלים.

גמלת סיעוד יכולה להינתן בכסף אך גם בשירותים רפואיים שונים כגון מטפלים סיעודיים, שירותי כביסה, לחצני מצוקה ועוד. אדם סיעודי ברמה 1 (המצב הרפואי הסיעודי הקל יותר באופן יחסי), שמקבל קצבה מלאה בכסף יקבל 1,475 שקל וברמה 6 (המצב הרפואי הקשה ביותר באופן יחסי) יקבל 6,437 שקל.

 אדם סיעודי שיקבל חצי מהקצבה בכסף (והחצי השני בשירותים רפואיים) יקבל ברמה 1 – 738 שקל והשאר בשירותים, וברמה 6 יקבל 3,218 שקל והיתר בשירותים.

קצבאות ילדים וחיסכון לכל ילד



 על פי חוק ההסדרים לשנת 2025 הקצבאות צפויות להיות מוקפאות, אך עד כה החוק עוד לא עבר ועל כן ביטוח לאומי פרסם נתונים כרגיל. אם החוק יעבור, הקצבאות יישארו כפי שהיו בשנת 2024 וינועו בין 169 שקל לילד הראשון ועבור הילד הרביעי – 214 שקל . אם יוחלט לא להקפיא את קצבאות הילדים לשנת 2025 סכומם יהיה 175 שקל עבור ילד ראשון ו- 221 שקל עבור ילד רביעי. יצוין, כי מהילד החמישי ואילך הסכום יורד לגובה הקצבה כפי שמקבלים עבור הילד הראשון.

מענק לידה עולה גם הוא בהסתמך על המדד ולא בהתאם לשכר הממוצע ומענק לידה עבור הילד הראשון יעלה ל-2,054 שקל  מ-1,986 , עלייה של 68 שקל. מענק הלידה עבור ילד שני יעלה  ל-924 שקל מ-894 שקל , עלייה של 30 שקל. עבור ילד שלישי ואילך הקצבה תעלה ל-616 שקל  מ-596 שקל , עלייה של 20 שקל בלבד.

מענק ליולדת עבור תאומים יעלה ב-338 שקל ומ-9,930 שקל בשנת 2024, הקצבה תעלה ל- 10,268 שקל בשנת 2025.

קצבת הבטחת הכנסה


 עד גיל 55 קצבת הבטחת הכנסה עולה בין 67 שקל ל-130 שקל בהתאם למצב המשפחתי. מגיל 55 ועד גיל פרישה הסכומים אומנם גבוהים יותר אך העלייה נעה בין 83 שקל ל-170 שקל בהתאם למצב וההרכב המשפחתי. יובהר, כי הביטוח הלאומי לא קובע את גובה הקצבאות אלא הכנסת. העדכון מתפרסם בכל שנה בהתאם לחקיקה שקובעת איזו קצבה מוצמדת לאיזה מדד - השכר הממוצע או מדד המחירים לצרכן.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אלי 14/01/2025 23:14
    הגב לתגובה זו
    חבל מאוד מדינת חלם נותנים כסף רק למחבלים
אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
צילום: שירות התעסוקה

שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה

ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה


הדס ברטל |

הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל,  עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה.  נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על  התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.

מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה

לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.

מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף  ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף  ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%)   השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

 

אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
אבטלה מובטלים שירות התעסוקה - קרדיט: שירות התעסוקה




יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות

כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.

עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקעובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוק

האבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה

הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות

אדם בלומנברג |
נושאים בכתבה שוק העבודה תקציב

בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.


כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.


הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.

הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.


על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת: