איתוראן - רצה למרחקים ארוכים
משקיעים רבים מתלבטים בין מסחר תוך יומי, מסחר קצר טווח או מסחר לטווחים ארוכים. כל טכניקה ויתרונותיה, כל טכניקה וחסרונותיה. ברמת העיקרון אמור כל משקיע להתאים את סוג ההשקעה שהוא בוחר לאופיו. כל סגנון מסחר דורש זמן מסך שונה, משך זמן תגובה שונה וטכניקות שונות. אלא שקיימים מקרים שהתנהגות המניה כופה סגנון מסחר. מניה כגון איתוראן, קיימת כדי לספק למשקיע את האפשרות לסחור לטווח ארוך.
מניית איתוראן החלה את מהלך העליות בנובמבר 2002 במחיר של כ-23 שקלים למניה. מהלך העליות שהחל מנקודה זו, לא רק שהיה ארוך, אלא שהיה בנוי היטב: התרחבות המחזורים, רמות ההתנגדות שנשברו כלפי מעלה הפכו לשמש כרמות תמיכה, התיקונים הטכניים התחסלו בטווחים המקובלים והמניה היתה צפויה כמו יום שרב בחודש אוגוסט.
העובדה שהמגמה הראשית עודנה מגמת עלייה, משמשת כעוגן משמעותי במשוואת קבלת ההחלטות של המשקיע בעל הראייה ארוכת הטווח. המסר הוא שכל עוד מצויה המגמה הראשית בעלייה, ואין סימנים לסיומה, הרי שהמניה עדיין לא פגשה את הפסגה האחרונה ודומה שכל נסיגה לא תהיה אלא בגדר אפיזודה חולפת.
דוגמה טובה לכך אפשר לראות כאשר מביטים על מהלך הירידות ממחיר של 53 ועד למחיר של כ-46 שקלים למניה. הבלימה ברמת 46 שקלים, היתה תיקון טכני של כ-33% לגל העליות הרציף, 24.5 - 53 .על רקע העובדה שהתיקון הטכני נבלם בטווחים המקובלים היתה המניה אמורה להעפיל לשיא חדש. ואכן עשתה כך.
מהלך העליות החדש שהפציע לאחר התיקון הטכני ונקודת ההתחלה שלו מסומנת ברמת 43 שקלים למניה מלווה עד היום במומנטום חזק ובמחזורים ההולכים ומתרחבים. נקודות השיא ונקודות השפל מסודרות במבנה עולה, רמות ההתנגדות שנשברות כלפי מעלה מחליפות תפקיד והופכות לשמש כרמות תמיכה ולמעשה, הסביבה הטכנית תומכת עליות.
כפי שזה נראה כעת, הרי שמהלך העליות עדיין לא אמר את המילה האחרונה. תיקונים טכניים יוצאים לדרך ללא התרעה מוקדמת ויתכן שבתקופה הקרובה נאלץ להתמודד עם תיקון בסדר גודל כזה או אחר. קשה לדעת. אלא שהתיקון אינו העניין המרכזי. העניין המרכזי הוא מבנה המחירים הקיים שעודנו תומך במגמת העלייה, לכן, כל נסיגה באשר היא חייבת להימדד לאורם של מרכיבים מסויימים ובכללם מחזורי המסחר.
סיכום: כך או אחרת כוחה של איתוראן עדיין במותניה. מהלך העליות ארוך הטווח עדיין לא מיצה את עצמו, הסביבה הטכנית תומכת עליות וסביר להניח שכל תיקון טכני לא יהיה אלא אפיזודה חולפת. רמות המחירים הנוכחיות אינן בבחינת סוף פסוק עבור המניה.
לחצו להציע מניה נוספת לקראת ה-StockDay הבא
אין בסקירה זו משום המלצה לקנות את הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.
הערה : כל הזכויות שמורות. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש בכתב מן המחבר.
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)"המס על הבנקים הוא מס על הציבור - והוא זה שישלם את המחיר"
בהמשך לכוונת שר האוצר סמוטריץ’ למסות את הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את תגובתו לדו"ח עבודת צוות האוצר וטוען כי הדו"ח חסר השוואות לרווחיות בענפים אחרים, לא בחנו את ההשלכות הכלכליות, והמס צפוי לפגוע בציבור הרחב; מנכ"ל איגוד הבנקים, איתן מדמון "שר האוצר מבקש,
באמצעות המהלך הזה, לגבות מס נוסף, בדרך עקיפה ולכאורה מתוחכמת מהציבור"
ברקע הכוונה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ להטיל מס מיוחד נוסף על הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את עמדתו לדו"ח עבודת הצוות שבחן את המהלך. לטענת האיגוד, הדו"ח שאמור היה לשמש בסיס מקצועי להחלטה, לוקה בחוסרים מהותיים, מדלג על בדיקות קריטיות ובעיקר אינו מתמודד עם השאלה מי ישלם בסופו של דבר את מחיר המס.
המסמך מוגש אף שעמדת בנק ישראל, שהוא חלק בלתי נפרד מהצוות, טרם פורסמה, ובאיגוד סבורים כי מדובר בהליך שמתקדם מהר מדי, בלי בחינה כלכלית מלאה של ההשלכות על הציבור והמשק.
לטענת איגוד הבנקים, הדו"ח שפרסם הצוות באוצר לא כולל את שתי הבדיקות המרכזיות שעל הבסיס שלהן אפשר בכלל לדון בהטלת מס על סקטור ספציפי. קודם כל, בדו"ח אין כל השוואה בין הרווחיות של הבנקים לבין הרווחיות של ענפים אחרים במשק. באיגוד מדגישים כי זה בדיוק הבדיקה שנדרשה מהצוות לבצע, כדי לבחון האם מתקיימות נסיבות חריגות שמצדיקות מיסוי מיוחד של ענף אחד בלבד. למרות זאת, הדו"ח, כך נטען, מדלג לחלוטין על השוואה כזאת.
שנית, הדו"ח לא בוחן את ההשלכות הכלכליות של המהלך על המשק הישראלי. אמנם מצויין בדו"ח כי הטלת מס על הבנקים עלולה להוביל לעליית ריבית, לצמצום האשראי, לפגיעה במשקיעים ולנזק לציבור הרחב, אבל בפועל לא ניסו לאמוד את ההשפעות האלה או להעריך את ההיקף שלהן. באיגוד מציינים כי מדובר בתוצאות שכבר התרחשו בפועל במדינות שבהן הוטל מס דומה, ולכן היעדר ניתוח עלות־תועלת מהווה, לדבריהם, כשל מהותי בעבודת הצוות ואף עומד בניגוד לעקרונות חוק האסדרה.
- אושר: בנקים יציעו פקדונות ללא חשבון עו"ש
- איגוד הבנקים במכתב חריף: "המס מעמיד את ישראל בשורה אחת עם הונגריה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמו כן, באיגוד טוענים כי הדו"ח מציג נתון שגוי שלפיו הציבור מחזיק בכ-70% ממניות הבנקים, בעוד שבפועל שיעור אחזקות הציבור עומד על כ-90%. לטענתם, מדובר בפער מהותי, שכן הציבור הוא זה שנושא בפועל בעלות של כל מס שיוטל על הבנקים. למרות זאת, בדו"ח אין כל ניסיון לאמוד את הפגיעה הצפויה בחיסכון הציבורי, בדיבידנדים או בשווי אחזקות הציבור. באיגוד מדגישים כי מבנה בעלות כזה אינו קיים באף מדינה אחרת שהטילה מס על הבנקים, ולכן השוואות בינלאומיות מחייבות זהירות מיוחדת.
