אנלייט
צילום: אנלייט

אנלייט תספק חשמל בהיקף 80 מיליון שקל לנת"ע

נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), המקימה את רשת קווי הרכבת הקלה והמטרו בגוש דן, תפעיל את מערכות הסעת ההמונים באנרגיה ירוקה אותה תספק חברת אנלייט

הרצי אהרון |

חברת אנלייט אנלייט אנרגיה -1.04%   , שפועלת בתחום הייזום, הפיתוח והייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת, ונת"ע, נתיבי תחבורה עירוניים חתמו הסכם למכירת חשמל לתקופה כוללת של 5 שנים. הסך הכספי הכולל לתקופת ההסכם מוערך בכ-80 מיליון שקל עם אפשרות להגדלת היקף הצריכה באופן משמעותי לאורך החיי ההסכם.


ההסכם מצטרף לגופים נוספים

ההסכם נחתם במסגרת אסדרת השוק במשק החשמל הישראלי, המאפשרת ליצרני חשמל פרטיים ולצרכני חשמל גדולים להתקשר ביניהם בהסכמים ישירים. ההסכם מצטרף להסכמים נוספים עליהם חתמה אנלייט בחודשים האחרונים. נת"ע מצטרפת לשורה של גופים שכבר רוכשים חשמל ירוק מאנלייט, ביניהן ביג מרכזי קניות, סודה סטרים, אפלייד מטיריאלס, אמדוקס ועוד. בחודש ינואר האחרון חתמה אנלייט על עסקה עם מכון ויצמן למדע ברחובות, לאספקת כל צריכת החשמל של המכון לתקופה כוללת של 12 שנים.

 

ההסכם עם אנלייט יסייע לנת"ע המקימה את הרכבת הקלה בישראל להוזיל משמעותית את עלויות החשמל שלה, ולתרום לחיסכון שנתי בפליטות השווה ערך לנטיעה של כ-380 אלף עצים חדשים בשנה או להורדה מהכביש של כ-9,000 רכבים פרטיים בשנה המונעים באמצעות דלק. 




המעבר של נת"ע לאנרגיה ירוקה הוא צעד חשוב בדרך להפחתת הזיהום מתחבורה ציבורית בישראל. מעבר לזה שהוא טוב לסביבה, הוא גם יעזור לחברה לחסוך בהוצאות החשמל שלה. שיתוף הפעולה עם אנלייט ממקם את נת"ע היטב את החדשנות ומקרב את ישראל לסטנדרטים עולמיים של תחבורה נקייה. זה גם יכול לפתוח את הדלת לפרויקטים נוספים בתחבורה שיבחרו ללכת באותו כיוון בעתיד.



איתמר בן מאיר, מנכ"ל נת"ע: "אני מברך על ההסכם החשוב עם אנלייט. רשת ההסעת ההמונים המוקמת ע"י נת"ע, מביאה עימה בשורות גדולות לגוש דן הפקוק, עם רשת רכבות חשמליות שתופעל באנרגיה מתחדשת, בדומה למדינות המתקדמות בעולם: אנרגיה התורמת להקטנת זיהום האויר באופן דרמטי, וזאת לצד חיסכון משמעותי. זאת ועוד, כל רכבת קלה מורידה מהכביש למעלה מ-100 מכוניות פרטיות - תוך צמצום הפקקים ובזבוז זמן יקר, בנוחות ובבטיחות. המהפכה התחבורתית כבר בדרך."



גלעד פלד, מנכ"ל אנלייט MENA: "אנלייט מברכת את נת"ע, על בחירתה לעבור לצריכת אנרגיה נקיה וידידותית לסביבה. העסקה עם אנלייט תאפשר לנת"ע לחסוך כספי ציבור בהיקף של מיליוני שקלים מחשבון החשמל, ובו זמנית לשמש דוגמה כארגון מוביל וחלוץ בתחום הסביבתי. ההסכם מהווה חלק מתנופת הצמיחה שלנו, כאשר רק בשנה האחרונה יותר מהכפלנו את ההכנסות בישראל, למעל חצי מיליארד ש"ח בשנה.  זהו הסכם נוסף המחזק את העובדה שאנרגיה נקיה כיום היא גם האנרגיה הזולה ביותר. בנוסף, כניסת האנרגיה הנקייה לשוק החופשי מובילה ליצירת תחרות אמיתית ולהורדת מחיר החשמל לכלל הצרכנים בארץ".


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מייק ווירז שברון
צילום: שברון

לידיעת המשקיעים בשותפויות הגז - שברון צופה ירידת מחירים לקראת סוף העשור

שברון צופה ירידה במחירי הנפט ב-2026, עלייה בגז בטווח הקרוב וירידה בהמשך בשל עודפי היצע מהמפרץ והמזרח התיכון

רן קידר |
נושאים בכתבה שברון גז טבעי


חברת שברון ששותפה במאגרי הגז לוויתן ותמר, מעריכה כי שוק האנרגיה העולמי נכנס לתקופה של שינויים עמוקים, בעיקר על רקע הגידול הצפוי בהיצע מצד מדינות אופ"ק ובעלות בריתן. לדברי מנכ"ל החברה, מייק וורת', בראיון לבלומברג, מחירי הנפט צפויים להיות תחת לחץ משמעותי בשנה הבאה, כאשר ספקיות נפט גדולות שביצעו קיצוצי תפוקה בשנים האחרונות צפויות להזרים מחדש לשוק כמויות ניכרות של נפט, בעיקר ערב הסעודית ואיחוד האמירויות.



הביקוש לגז טבעי צפוי להישאר לדבריו יציב ואף לגדול בצורה ליניארית, זאת בין היתר בשל הצורך של מדינות רבות לגוון את מקורות האנרגיה שלהן ולצמצם תלות בפחם ובנפט מזהמים. אולם, לקראת סוף העשור, צפוי שיבשילו מיזמים חדשים באזור המפרץ, לרבות פרויקטים משמעותיים בקטר, ערב הסעודית והאיחוד האמירויות, וגם פרויקטים במזרח התיכון וכתוצאה מכך ההיצע יעלה על הביקוש, "לפחות באופן זמני". זה עלול להוביל לגישתו לירידה במחירי הגז הטבעי וירידה במחירי ה־LNG (גז שהופך לנוזל ומועבר ממקום למקום).

שוק הגז הטבעי וה-LNG הפך בשנים האחרונות לאחד המרכזיים והמשפיעים ביותר בתחום האנרגיה העולמית, בעיקר על רקע המעבר מדלקים מזהמים יותר כמו פחם ונפט לפתרונות נקיים יחסית.



גז טבעי הוא דלק פוסילי שמצוי מתחת לפני הקרקע, וכולל בעיקר מתאן. עם זאת, הוא עדיף על פחם ונפט מבחינת פליטות וזיהום. הבעיה המרכזית בגז היא השינוע: כיוון שהוא גז, קשה להוביל אותו למרחקים. לכן במדינות כמו ארצות הברית, רוסיה, קטר ואוסטרליה פותחו מתקנים להפיכתו לנוזל, וכך בעצם נוצר ה-LNG שמאפשר שינוע ימי במכליות מיוחדות, ולאחר מכן הפיכתו של הנוזל חזרה לגז במדינת היעד.

שוק ה־LNG הפך בשנים האחרונות לאסטרטגי במיוחד. מדינות כמו יפן, הודו, סין ומדינות רבות באירופה מסתמכות על יבוא גז טבעי כדי לענות על צורכי האנרגיה שלהן. המשבר בין רוסיה לאוקראינה, גרם לאירופה להאיץ את המעבר לייבוא LNG מארצות הברית וממדינות המפרץ.

מייק ווירז שברון
צילום: שברון

לידיעת המשקיעים בשותפויות הגז - שברון צופה ירידת מחירים לקראת סוף העשור

שברון צופה ירידה במחירי הנפט ב-2026, עלייה בגז בטווח הקרוב וירידה בהמשך בשל עודפי היצע מהמפרץ והמזרח התיכון

רן קידר |
נושאים בכתבה שברון גז טבעי


חברת שברון ששותפה במאגרי הגז לוויתן ותמר, מעריכה כי שוק האנרגיה העולמי נכנס לתקופה של שינויים עמוקים, בעיקר על רקע הגידול הצפוי בהיצע מצד מדינות אופ"ק ובעלות בריתן. לדברי מנכ"ל החברה, מייק וורת', בראיון לבלומברג, מחירי הנפט צפויים להיות תחת לחץ משמעותי בשנה הבאה, כאשר ספקיות נפט גדולות שביצעו קיצוצי תפוקה בשנים האחרונות צפויות להזרים מחדש לשוק כמויות ניכרות של נפט, בעיקר ערב הסעודית ואיחוד האמירויות.



הביקוש לגז טבעי צפוי להישאר לדבריו יציב ואף לגדול בצורה ליניארית, זאת בין היתר בשל הצורך של מדינות רבות לגוון את מקורות האנרגיה שלהן ולצמצם תלות בפחם ובנפט מזהמים. אולם, לקראת סוף העשור, צפוי שיבשילו מיזמים חדשים באזור המפרץ, לרבות פרויקטים משמעותיים בקטר, ערב הסעודית והאיחוד האמירויות, וגם פרויקטים במזרח התיכון וכתוצאה מכך ההיצע יעלה על הביקוש, "לפחות באופן זמני". זה עלול להוביל לגישתו לירידה במחירי הגז הטבעי וירידה במחירי ה־LNG (גז שהופך לנוזל ומועבר ממקום למקום).

שוק הגז הטבעי וה-LNG הפך בשנים האחרונות לאחד המרכזיים והמשפיעים ביותר בתחום האנרגיה העולמית, בעיקר על רקע המעבר מדלקים מזהמים יותר כמו פחם ונפט לפתרונות נקיים יחסית.



גז טבעי הוא דלק פוסילי שמצוי מתחת לפני הקרקע, וכולל בעיקר מתאן. עם זאת, הוא עדיף על פחם ונפט מבחינת פליטות וזיהום. הבעיה המרכזית בגז היא השינוע: כיוון שהוא גז, קשה להוביל אותו למרחקים. לכן במדינות כמו ארצות הברית, רוסיה, קטר ואוסטרליה פותחו מתקנים להפיכתו לנוזל, וכך בעצם נוצר ה-LNG שמאפשר שינוע ימי במכליות מיוחדות, ולאחר מכן הפיכתו של הנוזל חזרה לגז במדינת היעד.

שוק ה־LNG הפך בשנים האחרונות לאסטרטגי במיוחד. מדינות כמו יפן, הודו, סין ומדינות רבות באירופה מסתמכות על יבוא גז טבעי כדי לענות על צורכי האנרגיה שלהן. המשבר בין רוסיה לאוקראינה, גרם לאירופה להאיץ את המעבר לייבוא LNG מארצות הברית וממדינות המפרץ.