רכבים תחבורה מכוניות
צילום: תמר מצפי

משבר השבבים העולמי בראי עולם הרכב - האם האירוע מאחורינו?

המחסור בשבבים האט משמעותית את הייצור והאספקה של הרכבים החדשים המשלבים בתוכם אמצעים טכנולוגיים רבים; כתוצאה מכך עלו מחירי המכוניות המשמשות המונעות בבנזין; האם המגמה התהפכה?
דור עצמון | (3)

שוק השבבים העולמי חוצה גבולות, יבשות וגם ענפי תעשייה. בשנים האחרונות ידע העולם משבר חמור של חוסר בשבבים לנוכח אירועים רבים בהם מגפת הקורונה שגררה אחריה סגרים ומדינות רבות בעולם ובראשן מפעלי התעשייה בסין ובאסיה ששותקו, המלחמה בין רוסיה לאוקראינה וגם המלחמה מתחת לרדאר שבין ארה"ב וסין על ההגמוניה וההובלה הטכנולוגית העולמית.

כל אלו יצרו כאמור מחסור אדיר בשבבים שטרם נראה כמותו ושעד היום טרם חסר למסלולו התקין לעמידה בביקושים. שבבים הם נכס קריטי למוצרים טכנולוגיים רבים החל פלאפונים סלולאריים, מחשבים, קונסולות משחקים, מערכות מידע של ארגונים, נשק, מטוסים וכלה במכוניות. ענקיות הטכנולוגיה הגדולות בעולם כמו אפל, קוואלקום, סוני ו-AMD דיווחו על מחסורים עצומים שגם הביאו בין היתר לפגיעה ניכרת בשווי המניות שלהן.

אבל דבר מוזר קרה בענף המכוניות כתוצאה מהמחסור הגדול בשבבים - מחירן של המכוניות הישנות יותר עלה באחוזים גבוהים יותר ממחירן של המכוניות החדשות והחשמליות. למה? היעדר השבבים פגע בייצור של המכוניות החדשות המשלבות בתוכן מערכות טכנולוגיות רבות וחדישות, כך שהאספקה של המכוניות הללו צנחה פלאים והביקוש הגדול בשוק הומר לאותן מכוניות ישנות, מזהמות ומשומשות.

באורח פלא קרה הדבר ההפוך - הבשורה של הרכב החסכוני, הירוק, החשמלי ושלאורך זמן גם יהיה זול יותר, הגבירה את הביקושים מעבר למה שהיא יכולה לספק. גם לולא המחסור העולמי האדיר בשבבים, נראה היה שהביקוש תואם במידה מסוימת את יכולת הייצור כך שבכל מקרה היה זה עניין של זמן עד שהביקוש יעלה באופן סופי על הייצור.

נתונים של מחירי הרכב בישראל מראים כי לא רק שמחירי המכוניות יד-שנייה אל ירדו, במרים מסוימים הם אף האמירו בעד 6%, כמו במקרה של קיה ספורטאז' LX. עם זאת, מחירי מכוניות הבנזין אכן מצליחים לאבד ערך בקצב גבוה יותר מאלו של המכוניות החשמליות אך עדיין נראה שהשחיקה מתבצעת בקצב גבוה יותר, מה שמעיד על הרצון הגובר של השוק להחליף את המכוניות הישנות בכאלו חדשות ולא ביד שנייה "צעירות" יותר.

אבל נראה שהחגיגה של שוק המכוניות המשומשות לקראת סיום. החזרה לפעילות של שוק השבבים טרם הושלמה עד סופה אבל התעשייה הניעה מחדש מנועים, גם אם יש לה עוד כברת דרך לעשות. שוק הרכב זיהה את ההתעוררות המחודשת של הענף ולאחרונה חזרו מחירי המכוניות החדשות לעלות באחוזים גבוהים מאלו של רכבי היד-שנייה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    50% מיסים (ל"ת)
    מדינת גנבים 09/04/2023 20:03
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מוחמד 09/04/2023 15:57
    הגב לתגובה זו
    הציבור מטומטם לכן הוא משלם
  • לעלות כמה שיותר 09/04/2023 21:46
    הגב לתגובה זו
    מצחיק יותר שיש פראיירים שקונים בכל מחיר
מאזדה 3 (רשתות)מאזדה 3 (רשתות)

עשרת הרכבים הפופולריים ביותר בישראל בכל הזמנים

הרכבים שהכי אהבתם בעשורים האחרונים: איפה ממוקמת מאזדה, ומי מנצחת בטריו של טויוטה, מאזדה וסובארו? 10 הגדולים

הדס ברטל |
נושאים בכתבה רכב מאזדה 3

שוק הרכב הישראלי כולל 4.2 מיליון רכבים כשמדי שנה נוספים כ-350 אלף רכבים ויורדים מהכביש כ-200-250 אלף רכבים. יחס הרכבים לאוכלוסייה הוא כ-0.4 (ממוצע של 0.4 רכב לאדם-נפש), משפחה של 5 נפשות מחזיקה בממוצע 2 רכבים. בעולם המערבי היחס אפילו גבוה יותר - באנגליה זה עומד על 0.6, ביפן על 0.73, באיטליה וארה"ב מעל 0.9. 

מכאן, שלמרות הפקקים הנוראיים, המצב כנראה יכול להיות גרוע עוד יותר. אבל צריך לזכור שהעולם משתנה - התקווה לרכבים אוטונומיים מביאה בשורה. כמות הרכבים תרד דרמטית כי רכבים ישמשו כרובוטקסי. נניח שאתם תהיו בעלי רכב - בזמן שאתם עובדים, ובזמן שאתם ישנים, הרכב שלכם יהיה רובוטקסי וייצר לכם כסף. המשמעות היא שאנשים אחרים לא יקנו רכבים אלא ישתמשו במונית, ובסה"כ כמות הרכבים תהיה נמוכה יותר. מספיק שהעומס על התשתיות יירד ב-5%-10% כדי שייגמרו הפקקים. 

זה העתיד, הרכבים האוטונומיים הם חלום של עוד 3-5 שנים. בינתיים המציאות היא רכבים רבים, רובם הגדול עדיין נעים על בנזין, ושוק רכב חשמלי שאומנם גדל, אבל פחות מהציפיות. מסירות הרכבים החשמליים דווקא ירדו השנה לכיוון 20%, אבל זה כנראה זמני - המסירות שלהם צפויות לעלות בהמשך. 

בדקנו מי הרכבים הפופולאריים ביותר בכל הזמנים. החשמליות לא נמצאות ברשימה כי הן יחסית חדשות, אבל הן מתקדמות בקצב מרשים - BYD אהובה על הקהל הישראלי, ואם תמשיך בקצב מכירות כזה, היא עשויה תוך כמה שנים להיכנס לעשירייה של הרכבים הכי נמכרים בארץ בכל הזמנים. הנה הרשימה: 

#1 סובארו DL / ליאונה - הישראלים התאהבו (מסירות של כ-120 אלף יחידות)

בשנות ה־80 וה־90 סובארו הפכה לרכב של המדינה. מדובר היה ברכב פשוט, אך אמין, עם מרווח פנימי נוח ויכולת עמידות מרשימה. רבים מהישראלים הראשונים שרכשו רכב פרטי, עשו זאת עם דגם של סובארו. יתרונו של הדגם היה גם ביכולת לתפקד בתנאי שטח ובכבישים הלא מפותחים של אותה תקופה.

מאזדה 3 (רשתות)מאזדה 3 (רשתות)

עשרת הרכבים הפופולריים ביותר בישראל בכל הזמנים

הרכבים שהכי אהבתם בעשורים האחרונים: איפה ממוקמת מאזדה, ומי מנצחת בטריו של טויוטה, מאזדה וסובארו? 10 הגדולים

הדס ברטל |
נושאים בכתבה רכב מאזדה 3

שוק הרכב הישראלי כולל 4.2 מיליון רכבים כשמדי שנה נוספים כ-350 אלף רכבים ויורדים מהכביש כ-200-250 אלף רכבים. יחס הרכבים לאוכלוסייה הוא כ-0.4 (ממוצע של 0.4 רכב לאדם-נפש), משפחה של 5 נפשות מחזיקה בממוצע 2 רכבים. בעולם המערבי היחס אפילו גבוה יותר - באנגליה זה עומד על 0.6, ביפן על 0.73, באיטליה וארה"ב מעל 0.9. 

מכאן, שלמרות הפקקים הנוראיים, המצב כנראה יכול להיות גרוע עוד יותר. אבל צריך לזכור שהעולם משתנה - התקווה לרכבים אוטונומיים מביאה בשורה. כמות הרכבים תרד דרמטית כי רכבים ישמשו כרובוטקסי. נניח שאתם תהיו בעלי רכב - בזמן שאתם עובדים, ובזמן שאתם ישנים, הרכב שלכם יהיה רובוטקסי וייצר לכם כסף. המשמעות היא שאנשים אחרים לא יקנו רכבים אלא ישתמשו במונית, ובסה"כ כמות הרכבים תהיה נמוכה יותר. מספיק שהעומס על התשתיות יירד ב-5%-10% כדי שייגמרו הפקקים. 

זה העתיד, הרכבים האוטונומיים הם חלום של עוד 3-5 שנים. בינתיים המציאות היא רכבים רבים, רובם הגדול עדיין נעים על בנזין, ושוק רכב חשמלי שאומנם גדל, אבל פחות מהציפיות. מסירות הרכבים החשמליים דווקא ירדו השנה לכיוון 20%, אבל זה כנראה זמני - המסירות שלהם צפויות לעלות בהמשך. 

בדקנו מי הרכבים הפופולאריים ביותר בכל הזמנים. החשמליות לא נמצאות ברשימה כי הן יחסית חדשות, אבל הן מתקדמות בקצב מרשים - BYD אהובה על הקהל הישראלי, ואם תמשיך בקצב מכירות כזה, היא עשויה תוך כמה שנים להיכנס לעשירייה של הרכבים הכי נמכרים בארץ בכל הזמנים. הנה הרשימה: 

#1 סובארו DL / ליאונה - הישראלים התאהבו (מסירות של כ-120 אלף יחידות)

בשנות ה־80 וה־90 סובארו הפכה לרכב של המדינה. מדובר היה ברכב פשוט, אך אמין, עם מרווח פנימי נוח ויכולת עמידות מרשימה. רבים מהישראלים הראשונים שרכשו רכב פרטי, עשו זאת עם דגם של סובארו. יתרונו של הדגם היה גם ביכולת לתפקד בתנאי שטח ובכבישים הלא מפותחים של אותה תקופה.