"מעריכים שמאפריל כבר יהיו פחות מפונים במלונות ישרוטל"
בתחילת המלחמה העתיד של סקטור התיירות בישראל היה לא ברור. כמובן שהיה חשש מפגיעה גדולה בעקבות היעדר התיירות הנכנסת אבל הייתה גם הערכה שלפחות חלק מהפגיעה תקוזז על ידי עלייה בתיירות הפנים. מעל שנה עברה ולמעט מלונות דן דן מלונות 0% (שהמניה שלה ללא שינוי מתחילת המלחמה) מניות התיירות בירוק - פתאל פתאל החזקות -1.11% בפלוס 52% מאז תחילת המלחמה וישרוטל ישרוטל -0.08% בפלוס 32% שהביא את שווי השוק שלה לחצות את רף ה-5 מיליארד שקל.
לפתאל ולישרוטל פעילות גדולה בחו"ל אבל גם הפעילות בארץ הייתה חזקה בשנה הזו: "המחזורים גדלו ושמרנו על רמת הוצאות דומה - התוצאה היא גידול ברווח", אומר בשיחה סמנכ"ל הכספים של ישרוטל, משה מגיד. ישרוטל הכניסה ברבעון השלישי של השנה 600 מיליון שקל, הרבעון השלישי חזק באופן מסורתי ועדיין זו עלייה של 5% לעומת הרבעון המקביל. הרווח הכולל הסתכם ב-130 מיליון שקל, עלייה של 27% לעומת 103 מיליון שקל ברבעון המקביל.
מלון ישרוטל אילת; קרדיט: יחצ
מה הדגשים שלך לרבעון?
"זה רבעון שמשקף פעילות חזקה בכל המלונות וגם באלה שנפגעו מהמלחמה: אילת, מצפה רמון, ים המלח ועוד. התפוסה והמחירים במלונות האלה עלו. מצד שני בתל אביב ובירושלים הייתה פגיעה בגלל שהמלונות האלו עדיין מארחים מפונים".
- הכנסות ישרוטל עלו ב-14% ל-368 מ' שקל; הרווח ירד ב-11%
- ישרוטל תשווק מלונות ביוון תחת המותג של הילטון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה מנועי הצמיחה של החברה הלאה?
"קודם כל המלונות החדשים שייפתחו בשנה הבאה ובשנתיים הבאות בארץ ובחו"ל. המלון בים המלח שייפתח בשנה הבאה, המלון במצפה רמון שאנחנו בונים מחדש, מלון בתל אביב ועוד. ביוון ב-2025 נפעיל 3 בתי מלון באופן מלא, בערך 500 חדרים. בהמשך נקבל את המלונות ברומא ונפתח אותם לקראת 2026 או 2027. יש גם מלונות נוספים שייפתחו בשנתיים הקרובות".
ההערכות מדברות על סיום המלחמה בקרוב וחלק מחברות התעופה הזרות כבר הודיעו על חזרה לארץ. סביר להניח שהישראלים יטוסו לחו"ל לפני שהתיירים יחזרו לישראל וזה צפויה לפגוע בענף התיירות בארץ, איך תיראה התקופה הקרובה?
"בסופו של דבר אנחנו לא מסתכלים על כמה חודשים. תמיד יהיו אזורים עם ביקוש, בסוף אין תחליף לאילת למשל. יכול להיות שב-2025 בהשוואה ל-2024 תהיה ירידה קלה אבל אולי נהיה באותו מצב. בסוף כשהתיירות תחזור אנחנו נחזור לרמות תפוסה גבוהות".
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
מצד אחד המלחמה סגרה את הברז של התיירות הנכנסת, מצד שני היא הגבירה את תיירות הפנים - ההשפעה היא יותר חיובית או יותר שלילית?
"בתוצאה הכוללת היצע המלונות שישרוטל מציעה הוא אלטרנטיבה מעולה. יש פחות מקומות בארץ שאפשר לנסוע אליהם ויש גם פחות מקומות בחו"ל. קשה לומר אם ההשפעה יותר חיובית או שלילית אבל אנחנו רואים שהתוצאות חזקות".
רבעון 3 הוא רבעון חזק מסורתית, אבל הרווח ברבעון האחרון מייצג?
"זה רווח מייצג, אבל אם הייתה תיירות נכנסת היינו מרווחים יותר בתל אביב ובירושלים".
מה היחס הצפוי בהכנסות בין ישראל לבין חו"ל?
"המרכיב העיקרי יהיה בארץ, מלונות ביוון זה עדיין אקוויטי וזה לא יהיה משמעותי. החל מ-2027 נראה השפעה. אנחנו עושים את התהליך בהדרגה להגדיל פעילות בחו"ל, אבל לא פוסלים גם אפשרויות בארץ. אם יש לנו נכסים טובים במקומות נמשיך לפתח אותם".
מה תמונת המצב של המפונים במלונות כרגע?
"המדינה בינתיים האריכה את זה עד סוף השנה ולחלקם עד הקיץ. היום יש לנו רק 4 בתי מלון שמארחים מפונים ויכול להיות שזה יצטמצם. ברבעון הראשון זה גם ככה לא משנה אם יהיו מפונים או אורחים כי הוא רבעון חלש יחסית. אני מתאר לעצמי שעל ציר הזמן המלונות יתפנו, קשה לדעת מתי בדיוק. אנחנו מעריכים שמאפריל והלאה יהיו הרבה פחות מפונים, ואציין שגם היום זה לא מהותי. המדינה אישרה מענק של 175 מיליון למלונות ואנחנו נהיה זכאים לסכום לא מבוטל ממנו כי אירחנו הרבה מפונים למשך הרבה זמן. זה ישרת אותנו לעשות תיקונים במלונות כאשר הם יתפנו, זה יכסה את העלויות הכרוכות בשיקום של המלונות".

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳