ליאור רביב ישרוטל
צילום: אילן בשור

המלחמה לא השפיעה על הרווח - איך הצליחה ישרוטל לשמור על הרווח?

תיירות פנים כיסתה על הצניחה בתיירות הנכנסת; ישרוטל הרוויחה ברבעון 130 מיליון שקל, לעומת 103 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד
חיים בן הקון |

הסיפור של בתי המלון בארץ בשנה האחרונה הוא סיפור מוזר, חריג, אבל בעיקר מרתק - הוא מלמד שלא צריך לחשוב בתבניות קבועות, גמישות היא חלק חשוב בעולם ההשקעות. ישרוטל מפעילה בתי מלון בעיקר בארץ. מלחמה לא טובה לתיירות הנכנסת ולכן בשלב הראשון נראה היה שבתי המלון הולכים לתקופה מאוד מאוד קשה. אבל מהר מאוד התברר שהם יאחרו את המפונים מעוטף עזה ובהמשך את המפונים מהצפון. 

זה סידר להם כרית ביטחון לתקופה הקשה, ואז גם התברר שלישראלים אין אופציות רבות לטוס לחו"ל. מחייר הטיסות בשמיים, חברות התעופה סוגרות קווים, יש המון ביטולים, וגם - מסוכן שם בחוץ ובכלל - אנשים רוצים להישאר קרוב. היתה בחודשים הראשונים ירדיה דרמטית בטיסות לחו"ל וזה נמשך עד עכשיו. 

זה הוביל לעלייה גדולה של תיירות פנים וזה סידר לבתי המלון בארץ את השנה. ישרוטל, עלתה בהכנסות הרבעון השלישי ב-5% לעומת תקופה מקבילה ל-600 מיליון ש"ח, לעומת 571 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. הרווח מפעולות זינק בכ-25%, והסתכם ב-172 מיליון ש"ח, לעומת 138 מיליון ש"ח ברבעון המקביל. הרווח הכולל הסתכם ב-130 מיליון ש"ח, עלייה דומה של 27% לעומת 103 מיליון ש"ח ברבעון המקביל.

 

במהלך תשעת החודשים הראשונים של השנה, מחזור ההכנסות של ישרוטל הסתכם בכ-1.44 מיליארד ש"ח, ירידה קלה של כ-1.4% לעומת 1.46 מיליארד ש"ח בתקופה המקבילה אשתקד. עם זאת, הרווח מפעולות רשם גידול משמעותי של כ-25%, והגיע ל-332 מיליון ש"ח, לעומת 266 מיליון ש"ח בתקופה המקבילה.

 

הרווח לפני מס רשם גידול מרשים של כ-27%, והסתכם ב-317 מיליון ש"ח, בעוד הרווח הכולל גדל בשיעור זהה והסתכם ב-246 מיליון ש"ח לעומת 194 מיליון ש"ח בתקופה המקבילה.

 

"תוצאות הדוח מצביעות על יכולתה של ישרוטל להסתגל במהירות שיא לשינויים בסביבה העסקית ולהמשיך לצמוח גם בזמנים מאתגרים" מציין ליאור רביב, מנכ"ל ישרוטל עם פרסום הדוחות הכספיים. הרשת מחויבת להשקעות אסטרטגיות בשוק המקומי והבינלאומי, תוך שימת דגש על שיפור חווית הלקוח ושימור מיקומה כמובילת ענף המלונאות בישראל.

 

"הרווחיות המוגברת ברבעון ובתשעת החודשים הראשונים נובעת מהתייעלות תפעולית והפחתת עלויות מימון תוך שמירה על יציבות  בהכנסות" סיכם רביב.

 

התרחבות בישראל והתרחבות בינלאומית

 

במסגרת האסטרטגיה להרחבת פעילותה מחוץ לישראל, השלימה ישרוטל השנה רכישת זכויות בנכסים מלונאיים ביוון ואיטליה שיפעלו תחת המותג "Aluma".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

בין הפרויקטים הבולטים נמנה Hotel Savoy Rome, הכולל 130 חדרים, שטחי מסחר וגג עם נוף פנורמי לעיר, שייפתח מחדש במהלך הרבעון הרביעי של שנת 2026 בתום עבודות שיפוץ ושדרוג בסך של כ- 30 מיליוני אירו.

  

בשנה האחרונה פתחה החברה שני מלונות באתונה, Skylark (219 חדרים) ו- Anise (57 חדרים מתוך 100), כאשר מלון נוסף באתונה - Adia (215 חדרים) ייפתח בתחילת שנת 2025.

 

במקביל לפרויקטים נוספים אותם מקדמת ישרוטל בחו"ל, פועלת החברה במרץ גם בשוק המקומי כאשר במהלך השנה הקרובה תפתח מלון בלב רחוב דיזנגוף (122 חדרים), מלון גימנסיה ברחוב מונטפיורי (145 חדרים), שניהם בתל אביב ומלון קיימא שהינו מלון סוויטות אולטרא - יוקרתי בים המלח (44 סוויטות). בנוסף, ייפתח מלון מחודש ומשודרג במצפה רמון תחת השם דרומה (לשעבר ישרוטל פונדק רמון).

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רשף טכנולוגיות מרעומים
צילום: רשף

הבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

מחצית שנייה נהדרת לארית, אבל מה יהיה בהמשך? ניתוח ביזפורטל על צבר ההזמנות מראה שלא התקבל אפילו הזמנה אחרת במשך מספר חודשים

מנדי הניג |

ארית מנסה להנפיק את החברה הבת רשף לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל. השוק לא מסכים - המניה של ארית נפלה ביום חמישי ב-20% וסימנה להנהלת ארית שאין לה ברירה, אלא להוריד את השווי או לבטל את ההנפקה. הסיפור די פשוט - ארית מחזיקה ברשף, רשף היא 98% מפעילותה. ארית בעצם מוכרת מניות של עצמה ומנסה להיות חברת החזקות. השוק לא אוהב חברות החזקה, הוא מתמחר אותן בדיסקאונט על הערך הנכסי של החברות בת התפעוליות. ארית כעת ב-4 מיליארד שקל ואחרי העסקה בה היא תמכור 11% מרשף ותנפיק 10% לציבור היא תחזיק כ-80% מרשף.

רשף תהיה חברה עם כמה מאות מיליונים בקופה (תלוי בגיוס) וגם ארית שנוסף על המזומנים ממכירת מניות ברשף היא צפויה להעלות את רווחי רשף למעלה - אליה. הסכום משמעותי מאוד, זה יכול להגיע  ל-800 מיליון שקל ויותר, צריך לזכור שהמחצית השנייה של השנה מצוינת בתוצאות העסקיות. הערכה היא שהרווח מגיע ל-200 מיליון שקל. התזרים אפילו יותר. 

נניח באופטימיות שלארית יהיה 1 מיליארד שקל בקופה אחרי הנפקה והיא תחזיק ב-80% מחברה שנניח לשם הדוגמה תהיה שווה 4 מיליארד שקל אחרי הכסף (כלומר כ-3.6 מיליארד לפני הכסף). היא בעצם תהיה עם נכסים של 4.2 מיליארד שקל - קחו דיסקאונט סביר והגעתם לפחות מהשווי שלה בשוק אחרי ירידה של 20% ל-4 מיליארד שקל.

הכל תלוי כמובן בשווי של רשף. אם השווי יקבע על 4.3 מיליארד שקל, אז יש הצדקה מסוימת לשווי שוק הנוכחי של ארית, גם לא בטוח. אבל כאמור הסיכוי לכך נמוך. 

בכל מקרה, הדבר החשוב ביותר בארית וברשף לקביעת השווי הוא הצבר הזמנות לביצוע. הוא קובע את היקף המכירות בהמשך.

נתחיל בחצי הכוס המלאה. המחצית השנייה של 2025 פנומנלית והנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה, וזה גם יכול להיות יותר. זה יביא את הרווח ל-300 מיליון שקל בשנה, קצב רווחים אם המחצית השנייה משקפת של 400 מיליון שקל.

אלא שיש גם חצי כוס ריקה והיא חשובה יותר. הצבר בירידה, החברה לא קיבלה הזמנות בחודשים האחרונים. 


הצבר נפל

בדיווח לבורסה במסגרת הדוח הכספי למחצית הראשונה החברה מעדכנת כי הצבר שלה נכון לסוף יוני 2025 מסתכם ב-1.3 מיליארד שקל: