בלעדי

לודן עם רכישה שנייה בתוך שנה; הרכישות נאמדות בעשרות מיליוני שקלים

לודן מוזכרת בחודשים האחרונים בעיקר בהקשר לברנד שמגדילה את אחזקותיה בה, אבל החברה גם מתרחבת בעצמה - אחרי שרכשה את חברת בר עקיבא (100%) בתחום תכנון החשמל, עכשיו היא מדווחת על רכישת השליטה (55%) בחברת אמנון יושע בתחום תכנון מערכות מים
רוי שיינמן | (2)

אחרי שברנד  ברנד 0.3% רכשה 20% מהמניות שלה, לודן  לודן 0.07% , העוסקת במתן שירותי הנדסה, וניהול פרוייקטים בתחום התוכנה, ממשיכה להתרחב ורוכשת את השליטה (55%) בחברת אמנון יושע מהנדסים. לדברי החברה, הרכישה תאפשר ללודן לספק שירותי ניהול ותכנון מלאים עבור מערכות מבנה ותשתית. לודן תאחד באופן מלא את תוצאות יושע מהנדסים בדוחותיה והיא צופה שהמהלך יגרום לעלייה משמעותית ברווחיות.

לפני כשנה רכשה לודן את חברת בר-עקיבא המתמחה בתחום תכנון החשמל, לה פרויקטים משותפים עם יושע מהנדסים. רכישת שתי החברות נאמדת בעשרות מיליוני שקלים. החברה בוחנת גם רכישה חברת תכנון מיזוג אוויר ויכולות תיאום מערכות במטרה להציע את כלל צורכי התכנון (חשמל, אינסטלציה, מיזוג אוויר ותאום מערכות במתכונת BIM) כחבילה מלאה.

יושע מהנדסים היא תכנון מערכות מים, מערכות כיבוי אש וספרינקלרים, מערכות אנרגיה והתייעלות אנרגטית. החברה מתמחה בתכנון הנדסי למערכות מים שונות לרבות מערכות שאיבה, ביוב, ניקוז ומערכות אספקה וסילוק מיוחדות, וכן במערכות חימום והסקה, מערכות אנרגיה ומערכות גזים רפואיים. יושע מהנדסים ביצעה ומבצעת מספר פרויקטים בשיתוף פעולה עם חברת בר-עקיבא, וכעת תחת הניהול וההובלה של קבוצת לודן הציפייה היא להגדיל את היקפי הפעילות של שתי החברות תוך יצירת סינרגיה תפעולית  אשר תורחב בהמשך לדיספלינות נוספות.

לפי לודן, יושע מהנדסים צומחת בקרוב ל-10% בשנה, בניתוח של הכנסות החברה בשלוש השנים האחרונות, ונהנית משיעור רווחיות EBITDA הגבוה מזה של פעילויות לודן האחרות. ליושע מהנדסים צבר הזמנות גבוה. לודן מתכוונת לממן את הרכישה בעיקר במימון בנקאי, והיתרה במימון עצמי.

"לודן פועלת בעקביות כדי לבסס לעצמה זרוע פעילות משמעותית ואסטרטגית בתחום התשתיות האזרחיות ושתי הרכישות החשובות שביצענו של החברות בר-עקיבא וא. יושע מהנדסים מקדמות אותנו מאוד במהלך אסטרטגי זה", מסר עמרי הראל, מנהל הפיתוח העסקי של קבוצת לודן. "הרכישה היא חלק מתהליך הקמת חטיבת פעילות תחת מגזר ההנדסה MEP (Mechanical, Engineering, Piping) שתבסס את מעמדנו כחברה המציעה One Stop Shop לכל שירותי התכנון של תשתיות אזרחיות, תעשייתיות וציבוריות עם יתרון תחרותי ויתרון לגודל. אנו צופים כי תחום זה יהפוך למנוע צמיחה של לודן בשנים הקרובות. הקבוצה תמשיך לבחון רכישות סינרגטיות נוספות כדוגמת תכנון מיזוג אוויר ותיאום מערכות".   

"אנו נרגשים לשתף פעולה עם קבוצת לודן ובטוחים כי תחת היצע היכולות, השירותים והקשרים של לודן נוכל להמשיך ולהצעיד את יושע מהנדסים לצמיחה והצלחות", מסר יאיר יושע, בעלים ומנכ"ל יושע מהנדסים. "שילוב הכוחות יאפשר לנו לספק את כלל הצרכים של לקוחותינו ולהיכנס לפעילות גם אל מול לקוחות חדשים".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    עפ"י 09/12/2023 12:25
    הגב לתגובה זו
    חברות הגדלות מרכישות תהיינה בעתיד מוחלשות,עדיפה צמיחה אורגנית ואיטית
  • 1.
    שמעון 08/12/2023 13:20
    הגב לתגובה זו
    חזקים בחשמל רכב
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳