אייל אלחינאי טריא
צילום: סטרוגו צילומים
דוחות

הצרות של לוזון בחברת טריא - ההפקדות צונחות, המשיכות מזנקות

היקף ההפקדות בטריא בשנת 2023 צונח בקצב מסחרר בעוד היקף המשיכות רק עולה - טריא הייתה במצב מורכב עוד לפני המלחמה כשלא היה לה מספיק כסף בקופה בכדי לעמוד בכל בקשות המשיכה, והמצב רק הולך ומחמיר
רוי שיינמן | (8)

לטריא  טריא 0.18% ,  המפעילה פלטפורמה מקוונת לתיווך אשראי, ושהכניסה את לאומי  לאומי -1.56% עם הקצאת אופציות בתקווה שיציל אותה, יש מתחילת השנה בקשות משיכה בהיקף של 1.6 מיליארד שקל, זאת לעומת סך הפקדות של 300 מיליון שקל - לחברה לא היה כסף להחזיר גם לפני המלחמה, ועכשיו הם מאשימים אותה במצב אליו היא נקלעה. 

בדו"חות הרבעון השלישי רואים שלטריא יתרות מזומנים בסך כולל של 21 מיליון שקל - זה בדיוק הסכום שהופקד בטריא במהלך הרבעון השלישי, שאגב היה הרבעון עם היקף ההפקדות הנמוך ביותר השנה (אם הרבעון הרביעי לא יהיה יותר גרוע - כרגע היקף המשיכות ברבעון האחרון בדרך להיות באזור ה-14-15 מיליון שקל). לעומת זאת היקף בקשות המשיכה גבוה - ברבעון השלישי המספר עמד על 541 מיליון שקל - 1.52 מיליארד שקל בשלושת הרבעונים, לעומת סך הפקדות של 294 מיליון שקל.

במאזן רואים את התוצאות של הדברים האלה - החברה הכניסה 6.9 מיליון שקל ברבעון - ירידה של 68.5% מהרבעון המקביל בו הכניסה 21.4 מיליון שקל. ההפסד הכולל זינק כמעט פי 6 והסתכם ב-21.2 מיליון שקל לעומת הפסד של 3.6 מיליון שקל ברבעון המקביל. 

טריא, שבשליטת קבוצת לוזון של עמוס לוזון, הגיעה למצב הזה בגלל אופי הפעילות שלה והתזמון בה התחילה לפעול - טריא התחילה לפעול בתקופה של ריבית אפס, בה אנשים רק חיפשו איפה לשים את הכסף שלהם בשביל לקבל תשואה כלשהי, מה שהביא לכך שאנשים הולכים למקומות עתירי סיכון יחסית שבסביבת ריבית רגילה-גבוהה הם לא היו חושבים ללכת לשם. בטריא חשבו שהריבית תישאר אפסית והם ימשיכו להרוויח מהמרווח המימוני, אבל הם לא לקחו בחשבון תרחיש של מה שנקרא "ריצה אל הבנק" בו המלווים רוצים את הכסף חזרה, בזמן שהוא ניתן ללווים שלא מצליחים להחזיר אותו.

כתם לתדמית של בנק לאומי?

מי שחתם לפני מספר חודשים על הסכם השקעה בטריא הוא בנק לאומי. לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות של הבנק, קיבלה אופציה לרכישה של עד 20% ממניות טריא. מבחינת לאומי הוא קיבל אופציות בחינם, מבחינת טריא היא קיבלה אפשרות להיחלץ מהסחרור, אם כי הקשיים בפעילות הבסיסית של פלטפורמת ההלוואות, צפויים להימשך. אבל יש כאן נזק עקיף ללאומי - הוא מכניס ראש בריא למיטה חולה. 

לאומי נכנסה לטריא מכמה סיבות - קודם כל גיוון מקורות ההכנסה שלה. ההלוואות שטריא נותנת הן לא בהכרח הלוואות שלאומי היה נותן, לכן ההשקעה מאפשרת ללאומי להיות חשופה גם לתחומי הלוואה נוספים. 

מטריא נמסר בתגובה: 

"אנו רואים שיפור ניכר ברבעון הנוכחי בהוצאות התפעוליות ביחס לרבעון השני (2023), כחלק מתכנית ההתייעלות האינטנסיבית שהחברה ביצעה. גם ההפסד התפעולי המתואם, בניכוי הוצאות האופציה ללאומי בסך של כ-14 מיליון שקל והוצאות תשלום מבוסס מניות הוקטן משמעותית לסך של כ 7.6 מיליון שקל, ירידה של כ 61% מהפסד הרבעון השני.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הוצאות האופציה שניתנה לבנק לאומי בסך של מעל 14 מיליון שקל אשר נרשמו בעלות השירותים אינן תזרימיות ואין להן שום השפעה אמיתית על מצבה של החברה. תכנית ההתייעלות כאמור תמשיך לתת אותותיה בחודשים הקרובים ותביא לשיפור נוסף בתוצאות החברה. אנו צופים שבתחילת 2024 החברה תגיע לאיזון תפעולי.  בנוגע למצבת המזומנים ושווה מזומנים במאזן החברה, במהלך הרבעון הרביעי ייכנסו לקופת החברה מיליונים נוספים מפירעון הלוואה שנתנה טריא קרדיט. טריא ממשיכה להקטין את קצב שריפת המזומנים שלה ודואגת להבטיח מאזן חזק ויציב.

המהלכים שביצעה החברה בתוכנית ההתייעלות ובמסגרת שיתופי הפעולה עם גופים פיננסיים נוספים משקפים את יציבותותה של טריא ואת פוטנציאל הצמיחה המשמעותי כבר ב-2024. טריא ישראל עדיין מהווה את אפיק ההשקעה הסולידי והיציב שיש היום בשוק, ומהווה אפיק משמעותי עבור משקיעים שיכולים "לנעול" את כספם למשך תקופה. טריא מציעה מסלולים חדשים בתשואה שנתית ממוצעת של כ- 9%, זאת בשעה שמרבית אפיקי ההשקעות בשוק ספגו ירידות בחודש האחרון.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    משקיע מאוכזב 01/12/2023 20:01
    הגב לתגובה זו
    כולם מתייחסים לבעיית היכולת למשוך את הכספים המושקעים. לדעתי הבעיה העיקרית היא בחיתום ובגביה.יש לי השקעה של כ 70k ומתוכם יותר מ 5k מוגדרים כהפחתת ערך מכיוון שהלווים לא משלמים. כך שלא משנה שטריא מבטיחה ריבית גבוהה, בפועל במקרה הטוב אפשר לקבל חזרה את הקרן. לאפשר גם לראות בדוח החודשי שהם שולחים שיש לווים שכבר שנתיים בפיגור בתשלומים ונדבר היחיד שטריא עשו כדי לגבות את החוב זה לשלוח להם מכתב. הם אפילו לא ערבו עורך דין ולא פנו לערכאות. מאכזב.....
  • 6.
    יעקב בר נתן 22/11/2023 09:20
    הגב לתגובה זו
    אל תאמינו להבטחות הסרק .החברנ חדלת פרעון.על תשימו את כספכם על קרן הצבי.ומרחם על מי שכבר מושקע שם.
  • 5.
    כלכלן 21/11/2023 16:09
    הגב לתגובה זו
    נוכלים בחליפות . לסגור את החברה דחוף גרמה נזק רב לכולם . גם לאלו שלקחו מהם הלוואה
  • 4.
    שאול המלך 21/11/2023 15:00
    הגב לתגובה זו
    על אנשיי טריא הומצא הביטוי הנוכלים בחליפות אחד אחד שקרן רמאי גנב עם עניבה. השם רואה ורושם הכל
  • 3.
    הלך הכסף... (ל"ת)
    בני 21/11/2023 12:55
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הייתה היום בבריכה המחוממת כבר (ל"ת)
    עמוס נשמה 21/11/2023 12:31
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לוזון לוזוןן אוי 21/11/2023 12:19
    הגב לתגובה זו
    רק על זה אפשר כנראה לתבוע
  • רועי 21/11/2023 13:56
    הגב לתגובה זו
    אומרים שהכל בסדר
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

 מנגד, כהונתה של המנכ"לית היוצאת דינה בן טל-גננסיה תיזכר כאחת התקופות היציבות בתולדות אל על: היא הצליחה להביא לשקט תעשייתי נדיר, לגבש את העובדים סביב מטרה משותפת ולהוביל את החברה לרווחי שיא על רקע פרישת חברות זרות מהארץ בתקופת המלחמה. מנכ"ל כאל לוי הלוי בדרך להוביל את אל על

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".