מטוס אל על תעופה
צילום: עידו וכטל

אחרי שנה וחצי - אל על חושפת את פעילות התיירות הצפויה: שת"פ עם איסתא

מדובר ב"מגעים" אבל בפועל אל על הולכת בדרכה של ישראייר - לספק חבילות של תיירות ונופש, ולא רק טיסות. גורמים בענף אומרים כי קשה מאוד להרוויח רק ממכירת טיסות. ההפסדים הגדולים של אל על בעשור האחרון מוכיחים זאת; איסתא צפויה לרכוש מניות באל על
דור עצמון | (8)

אל על הולכת בדרה של ישראייר: שנה וחצי אחרי שאל על אמרה שהיא רוצה להתרחב לפעילות תיירות היא חושפת על מה מדובר. חברת התעופה אל על אל על 2.32%  וחברת שיווק החופשות איסתא איסתא -1.55%  מקיימות מגעים להקמת מיזם משותף ל"פיתוח, שיווק ומכירה של מוצרים נלווים בתחום התיירות התעופתית" - כלומר, אל על רוצה למכור לא רק טיסות אלא גם חבילות תיירות, מלונאות ונופש מלאים. במסגרת השת"פ, איסתא צפויה להשקיע באל על ולרכוש מניות של החברה, אם כי עוד לא ברור על איזה היקף השקעה מדובר.

מבחינתה של אל על מדובר בהודאה כי היא איננה יכולה להרוויח רק ממכירת כרטיסי טיסה אלא זקוקה למקורות הכנסה נוספים בתחום התיירות - בדוגמת חבילות נופש שמציעה חברת איסתא. חברת ישראייר כבר הבינה את הצורך במכירת חבילות נופש והיא מציעה כאלו כבר במשך מספר שנים. זו אחת הסיבות להצלחה של חברת התעופה הקטנה ולאטקרטיביות של המניה שלה על פני זו של אל על הגדולה ממנה פי כמה. ישראיר מיישמת את זה בעשור האחרון והתוצאות שלה טובות משל אל על ברמת רווח נקי ממוצע לכלי טייס (profit per unit).

גורמים בשוק אומרים לביזפורטל כי "מורגש שינוי מאז כניסתה של דינה לתפקיד המנכ״ל". לדבריהם, "בעולם תחרותי וגלובאלי לא די במוצר התעופתי בכדי לשמור על רווחיות לאורך זמן. להצלחה ולרווחיות שלושה שותפים: אינטגרציה אנכית תיירותית, מוצר תעופתי מבוסס על עלויות ייצור תחרותיות וטכנולוגית ניהול תשואה מבוססת ai (בינה מלאכותית). הבחירה של אל על באיסתא כשותפה למהלך אסטרטגי זה הינה ברורה, שכן איסתא היא מובילת השוק".

ובינתיים, אל על מצליחה להשתפר בשנה האחרונה בצורה משמעותית. החברה הצליחה למחוק את הערת "עסק חי" וגם לעבור לרווח בפועל של 29 מיליון דולר בדוחות לרבעון השלישי של 2022, (רווח רשמי של 67 מיליון דולר). גם ההכנסות של אל על נמצאות במגמת שיפור - כתוצאה מהעלאת מחירי הטיסות. החברה מדווחת אמנם רק על היקף פעילות של 72% מהיכולת שלה (לעומת הרבעון השלישי של 2019) אבל עדיין ההכנסות שלה חוזרות לשם והגיעו ל-626 מיליון דולר. אל על צופה ברבעון הרביעי גידול של 19% בהזמנות לעומת הרבעון הרביעי של 2019 עם 228 מיליון דולר.

מניית איסתא ירדה ב-7% מתחילת השנה (לאחר שעלתה ב-9% בשנת 2022) למחיר של 89.7 שקל למניה ושווי שוק של 1.54 מיליארד שקל. מניית אל על עלתה ב-11% מתחילת השנה (לאחר שקפצה ב-52% ב-2022, כשבדרך היא גם הכפילה את שוויה ואז ירדה בחזרה) למחיר של 3.6 שקל ושווי שוק של 619.7 מיליון שקל.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    תמים 01/02/2023 13:26
    הגב לתגובה זו
    אל על מכונת שחיתות משומנת היטב. תחמנים, שקרנים וגנבים כולם.
  • 5.
    השירות באיסתא אחד הטובים שאני מכיר (ל"ת)
    שאולי 31/01/2023 22:11
    הגב לתגובה זו
  • מתפרנס מאיסתא ? (ל"ת)
    מאריק 01/02/2023 16:16
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    לרון 31/01/2023 19:04
    הגב לתגובה זו
    "תפרוץ" התעופה בפרוץ מלחמת העולם השלישית שלמעשה כבר התחילה
  • 3.
    מאריק 31/01/2023 17:55
    הגב לתגובה זו
    מזמין טיסה דרך איסתא במטוס אל על שלושה ימים קודם.. יצא שהיה צריך לבטל.. לא הסכימו וגם למרות שמדובר בפנסיונר שזכאי לביטול למרות שאוזכר באיימל רכישת כרטיס טיסה.. הלוך וחזור
  • 2.
    אחד שמבין 31/01/2023 14:47
    הגב לתגובה זו
    הדיילים שמביאים את הנוסעים ואתם עדיין לא הגיעו להסכם , כל שאר החברה חזרה לתנאים משופרים, מקבלים קביעויות ורק אצל הדיילים - כלום ושום דבר. בושה
  • לרון 31/01/2023 19:06
    הגב לתגובה זו
    אין מלצרים,כשאין תעופה במלחמת העולםמאין מקצוע מלצרי אוויר=דיילים
  • 1.
    עובד לשעבר 31/01/2023 13:40
    הגב לתגובה זו
    איך שהעולם משתנה... כשהצעתי לפני יותר מ30 שנה לאל על לקנות בתי מלון בניו יורק ועוד אמרו לי : אנחנו חב' תעופה, לא חברת תיירות.... איך שהעולם השתנה .....המלונות היום היום שוות יותר מאלצעל ( מטוסים). בהצלחה.
משקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini
ניתוח Bizportal

הזרים נשברו ומכרו - מה קרה אתמול מאחורי הקלעים בבורסה?

המחזור אתמול קפץ ב-50% והסתכם על שיא של 4.2 מיליארד שקל שהחליפו ידיים - אבל בעיקר לכיוון צד אחד - מכירות: מי מכר ומי קנה ומה עשה "הכסף החכם"? ניתוח ביזפורטל 

תמיר חכמוף |

המסחר אתמול בבורסה בתל אביב התאפיין בתנודתיות חריגה, כאשר המדדים המרכזיים פתחו בעליות, על רקע רגיעה מסוימת בתחושת הסיכון לאחר הנאום השני של ראש הממשלה נתניהו, שהגיע כדי "להסביר" את מה שנאמר יום קודם לכן. עם זאת, במהלך המסחר חל מהפך, כאשר גל מכירות סחף את המדדים מטה, והירידות הלכו והחריפו ככל שהתקרבה הנעילה.

בסיום היום נרשמו ירידות חדות. מדד ת״א 35 איבד כ-1.9%, מדד ת"א 90 ירד 2.4% ומדד ת"א 125 איבד 2%. במבט על הסקטורים, מדדי הפיננסים והביטוח, שהיו הקטר של השוק בעליות, צנחו בכ-3.1% ו-4.3% בהתאמה, כאשר הירידות לוו במחזור מסחר גבוה במיוחד של כ-4.2 מיליארד שקלים, כפול מהממוצע היומי מתחילת השנה, אשר בלט במיוחד ביחס ליום רביעי "רגיל" ללא פקיעה ולפני החגים, שבדרך כלל מתאפיין במחזורים נמוכים יותר.

מי הוביל את המכירות?

מבדיקת ביזפורטל עולה כי המשקיעים הזרים היו בצד הדומיננטי של המוכרים, ככל הנראה כתגובת המשך למה שכונה על ידי משקיעים רבים "נאום ספרטה" בשל הטון הלוחמני והמסרים על ניתוק כלכלי אפשרי. עיקר פעילות המכירה של הזרים התרכזת בתעודות סל על מדד ת״א 125, שם לבדן נרשמו מכירות של למעלה מ-100 מיליון שקלים נטו. 

מעבר לכך, בלטו מכירות במניות דגל בשוק המקומי ובהן אלביט מערכות אלביט מערכות 2.21%  , בנק הפועלים פועלים 0.66%  , אל על אל על 2.32%  , נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן 5.54%   והפניקס הפניקס 2.11%  , שתרמו כולן ללחץ כלפי מטה על המדדים.

עד כה, עבור המשקיעים הזרים השקעה בישראל היא שילוב של כלכלה פתוחה, יצוא מתקדם ויציבות מוסדית יחסית. כשהמסרים הפוליטיים מאותתים אפשרות של התרחקות ממדינות המערב ומעבר לכלכלה אוטרקית, הדבר מעלה חשש משורה של סיכונים, בהם פגיעה ביצוא וביבוא, שיובילו לפגיעה בזרימות ההון, וכמובן היחלשות המטבע והאטה בצמיחה. שוקי היעד המרכזיים של החברות הישראליות הם אירופה וארה״ב, וכל סימן ליחסים מתוחים עלול להוביל לצמצום ביקושים, חסמים רגולטוריים או מגבלות ייצוא. בנוסף, השקעה במדינה הנתפסת כמתבודדת נחשבת מסוכנת יותר, ולכן דורשת תשואת סיכון גבוהה יותר, דבר שאנחנו כבר רואים בתמחור של אגרות החוב הממשלתיות בימים האחרונים. ולסיום, משקיעים רבים יעדיפו לצמצם חשיפה, דבר שמוביל למכירות של זרים בשוק ההון המקומי ולהכביד על השקל, לייקר את היבוא, ולפגוע בפעילות הכלכלית. החששות הללו מספיקים כדי לגרום לזרים לפעול מהר ולצמצם סיכון.

מנועי בית שמש
צילום: רווח הפקות ויקיפדיה

פימי מימשה מניות בית שמש ב-500 מיליון שקל

אדיר בן עמי |

קרן פימי, בניהולו של ישי דוידי, מבצעת מהלך נוסף למימוש רווחים. הקרן מכרה כ-8.8% ממניות מנועי בית שמש תמורת כ-500 מיליון שקל. בעקבות העסקה תרד אחזקת הקרן לכ-17% בלבד, לעומת שליטה מלאה שהחזיקה בעבר. המימוש נשעה בדיסקאונט של אחוזים בודדים על מחיר השוק. פימי מורווחת על ההשקעה בבית שמש פי 20, כשרוב העלייה הגיעה בשנתיים האחרונות. 

המימוש בבית שמש מצטרף למימושים שביצעה הקרן בתקופה האחרונה. מתחילת החודש מכרה פימי גם כ-13% ממניות עשות אשקלון בהיקף של כ-250 מיליון שקל. באפריל היא מכרה 15% ממניות אורביט תמורת כ-100 מיליון שקל. מדובר בשלוש עסקאות מהותיות שביחד מצטברות למימושים של כ-850 מיליון שקל בתוך פחות מחצי שנה כשבשנה שעברה היו גם מימושים גדולים. 

פימי רכשה את השליטה במנועי בית שמש בשנת 2016 מכלל תעשיות לפי שווי חברה של כ-300 מיליון שקל בלבד. השווי הנוכחי של החברה הוא כ-5.7 מיליארד שקל - כלומר, מדובר במימוש לפי שווי הגבוה כמעט פי 20 מההשקעה המקורית. 

הדוחות האחרונים של בית שמש ביטאו צמיחה בהכנסות אך שחיקה מסוימת של הרווח. ההכנסות ברבעון השני עלו ב-24% לשיא של כ-77 מיליון דולר, בעיקר בזכות מגזר המנועים שנהנה מביקוש גבוה בשוק הביטחוני בארץ ובחו"ל ושמר על רווחיות גבוהה. מנגד, השורה התחתונה נשחקה, כאשר הרווח הנקי ירד ל-7.2 מיליון דולר לעומת 9 מיליון אשתקד, בעיקר בשל זינוק בהוצאות המימון ל-3.1 מיליון דולר והשפעת מס גבוהה שנבעו מתיסוף חד של השקל והגידול במינוף בעקבות רכישת Turbine Standard. כלומר, הפעילות עצמה ממשיכה להתרחב בקצב מהיר, אך חשיפת החברה לשערי מטבע ולחוב הפיננסי מטילה משקל כבד על התוצאות המדווחות. בנטרול האירועים החריגים ברבעון נראה שהחברה היתה מרוויחה מעל 10 מיליון דולר. 

גידול בהכנסות ברבעון מול אשתקד נובע בעיקר מעליה במכירות בשני מגזרי הפעילות, בדגש על גידול במכירות מגזר המנועים. ההכנסות כוללות סך של כ-1.7 מיליון דולר הנובעים מעדכון מחירים ללקוחות ואת מכירותיה של Turbine Standard בהיקף של כ-8.6 מיליון דולר. הכנסות מגזר החלקים ברבעון צמחו בכ-4.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכמו בכ-43.9 מיליון דולר (מתוכן כ-2.3 מיליון דולר מכירות פנימיות).