מטוס אל על תעופה
צילום: עידו וכטל

אחרי שנה וחצי - אל על חושפת את פעילות התיירות הצפויה: שת"פ עם איסתא

מדובר ב"מגעים" אבל בפועל אל על הולכת בדרכה של ישראייר - לספק חבילות של תיירות ונופש, ולא רק טיסות. גורמים בענף אומרים כי קשה מאוד להרוויח רק ממכירת טיסות. ההפסדים הגדולים של אל על בעשור האחרון מוכיחים זאת; איסתא צפויה לרכוש מניות באל על
דור עצמון | (8)

אל על הולכת בדרה של ישראייר: שנה וחצי אחרי שאל על אמרה שהיא רוצה להתרחב לפעילות תיירות היא חושפת על מה מדובר. חברת התעופה אל על אל על 1.94%  וחברת שיווק החופשות איסתא איסתא -2.85%  מקיימות מגעים להקמת מיזם משותף ל"פיתוח, שיווק ומכירה של מוצרים נלווים בתחום התיירות התעופתית" - כלומר, אל על רוצה למכור לא רק טיסות אלא גם חבילות תיירות, מלונאות ונופש מלאים. במסגרת השת"פ, איסתא צפויה להשקיע באל על ולרכוש מניות של החברה, אם כי עוד לא ברור על איזה היקף השקעה מדובר.

מבחינתה של אל על מדובר בהודאה כי היא איננה יכולה להרוויח רק ממכירת כרטיסי טיסה אלא זקוקה למקורות הכנסה נוספים בתחום התיירות - בדוגמת חבילות נופש שמציעה חברת איסתא. חברת ישראייר כבר הבינה את הצורך במכירת חבילות נופש והיא מציעה כאלו כבר במשך מספר שנים. זו אחת הסיבות להצלחה של חברת התעופה הקטנה ולאטקרטיביות של המניה שלה על פני זו של אל על הגדולה ממנה פי כמה. ישראיר מיישמת את זה בעשור האחרון והתוצאות שלה טובות משל אל על ברמת רווח נקי ממוצע לכלי טייס (profit per unit).

גורמים בשוק אומרים לביזפורטל כי "מורגש שינוי מאז כניסתה של דינה לתפקיד המנכ״ל". לדבריהם, "בעולם תחרותי וגלובאלי לא די במוצר התעופתי בכדי לשמור על רווחיות לאורך זמן. להצלחה ולרווחיות שלושה שותפים: אינטגרציה אנכית תיירותית, מוצר תעופתי מבוסס על עלויות ייצור תחרותיות וטכנולוגית ניהול תשואה מבוססת ai (בינה מלאכותית). הבחירה של אל על באיסתא כשותפה למהלך אסטרטגי זה הינה ברורה, שכן איסתא היא מובילת השוק".

ובינתיים, אל על מצליחה להשתפר בשנה האחרונה בצורה משמעותית. החברה הצליחה למחוק את הערת "עסק חי" וגם לעבור לרווח בפועל של 29 מיליון דולר בדוחות לרבעון השלישי של 2022, (רווח רשמי של 67 מיליון דולר). גם ההכנסות של אל על נמצאות במגמת שיפור - כתוצאה מהעלאת מחירי הטיסות. החברה מדווחת אמנם רק על היקף פעילות של 72% מהיכולת שלה (לעומת הרבעון השלישי של 2019) אבל עדיין ההכנסות שלה חוזרות לשם והגיעו ל-626 מיליון דולר. אל על צופה ברבעון הרביעי גידול של 19% בהזמנות לעומת הרבעון הרביעי של 2019 עם 228 מיליון דולר.

מניית איסתא ירדה ב-7% מתחילת השנה (לאחר שעלתה ב-9% בשנת 2022) למחיר של 89.7 שקל למניה ושווי שוק של 1.54 מיליארד שקל. מניית אל על עלתה ב-11% מתחילת השנה (לאחר שקפצה ב-52% ב-2022, כשבדרך היא גם הכפילה את שוויה ואז ירדה בחזרה) למחיר של 3.6 שקל ושווי שוק של 619.7 מיליון שקל.  

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    תמים 01/02/2023 13:26
    הגב לתגובה זו
    אל על מכונת שחיתות משומנת היטב. תחמנים, שקרנים וגנבים כולם.
  • 5.
    השירות באיסתא אחד הטובים שאני מכיר (ל"ת)
    שאולי 31/01/2023 22:11
    הגב לתגובה זו
  • מתפרנס מאיסתא ? (ל"ת)
    מאריק 01/02/2023 16:16
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    לרון 31/01/2023 19:04
    הגב לתגובה זו
    "תפרוץ" התעופה בפרוץ מלחמת העולם השלישית שלמעשה כבר התחילה
  • 3.
    מאריק 31/01/2023 17:55
    הגב לתגובה זו
    מזמין טיסה דרך איסתא במטוס אל על שלושה ימים קודם.. יצא שהיה צריך לבטל.. לא הסכימו וגם למרות שמדובר בפנסיונר שזכאי לביטול למרות שאוזכר באיימל רכישת כרטיס טיסה.. הלוך וחזור
  • 2.
    אחד שמבין 31/01/2023 14:47
    הגב לתגובה זו
    הדיילים שמביאים את הנוסעים ואתם עדיין לא הגיעו להסכם , כל שאר החברה חזרה לתנאים משופרים, מקבלים קביעויות ורק אצל הדיילים - כלום ושום דבר. בושה
  • לרון 31/01/2023 19:06
    הגב לתגובה זו
    אין מלצרים,כשאין תעופה במלחמת העולםמאין מקצוע מלצרי אוויר=דיילים
  • 1.
    עובד לשעבר 31/01/2023 13:40
    הגב לתגובה זו
    איך שהעולם משתנה... כשהצעתי לפני יותר מ30 שנה לאל על לקנות בתי מלון בניו יורק ועוד אמרו לי : אנחנו חב' תעופה, לא חברת תיירות.... איך שהעולם השתנה .....המלונות היום היום שוות יותר מאלצעל ( מטוסים). בהצלחה.