הרווח התפעולי של שיכון ובינוי נשחק ב-22% ל-200 מיליון שקל - נופלת ב-5%
חברת שיכון ובינוי שיכון ובינוי -3.04% בשליטת נתי סיידוף (46%) דיווחה על זינוק בהכנסות ל-1.93 מיליארד שקל, לעומת 1.51 מיליארד - עליה של 28% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, אבל זה לא מחלחל לשורה התפעולית ולשורה התחתונה.
בפועל, עלות המכר זינקה ו'בלעה' את כל העלייה בהכנסות - כאשר הסיבה היא התייקרות חומרי הגלם במגזר התשתיות ובנייה בחו"ל (מחוץ לארה"ב), שהובילה לירידה של 40 מיליון שקל ברווח הגולמי ל-222 מיליון שקל לעומת 268 מיליון אשתקד. שיעור הרווחיות הגולמית נפל ל-11.5% בלבד, לעומת 17.7% ברבעון המקביל בשנה שעברה.
אגב, עיקר הסיבה לקפיצה בהכנסות היא עליה של 343 מיליון שקל במגזר קבלנות תשתית ובניה בישראל ומגידול של כ-104 מיליון שקל במגזר זכיינות, כאשר מנגד נרשם הפסד של 140 מיליון שקל בגלל עלייה בביטול הכנסות על פרויקט התקשוב בנגב. מעניין לציין גם את ההאטה בתחום הנדל"ן בישראל: החברה מכרה 149 דירות בלבד, לעומת 268 ברבעון המקביל אשתקד.
במקביל, גם הוצאות הנהלה וכלליות זינקו ל-102 מיליון שקל לעומת כ-80 מיליון שקל ברבעון המקביל - עליה של 28% (לדברי החברה בגלל הרחבת הפעילות בארה"ב). כתוצאה מכך גם הרווח התפעולי נשחק לל-199 מיליון שקל, לעומת 253 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
- ווסטרן דיגיטל קופצת לאחר דוחות חזקים - הביקוש לאחסון נתונים מזניק את הרווחיות
- שברון מול אקסון: שתי ענקיות הנפט נפגעו ממחירי הנפט והשוק בחר צד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עלויות המימון זינקו ב-85% - בגלל החוזים הצמודים של החברה
שיכון ובינוי גם נפגעה כתוצאה מהאינפלציה: עלויות המימון זינקו ל-157 מיליון שקל לעומת 85 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בחברה מסבירים שכל עליה של 1% במדד פוגע וגורר עליה בעלויות המימון ב-50-60 מיליון שקל. ברבעון השלישי המדד עלה ב-1.2%, לעומת 0.8% אשתקד. החברה גם נאלצה להכיר בהפסדים נטו כתוצאה מהשינוי בשערי חליפין (התחזקות הדולר). הסיבה לזינוק היא החוב הגדול של החברה. לשיכון ובינוי יש עודף התחייבויות על נכסים הצמודים למדד של כ-5-6 מיליארד שקל.
הרווח הנקי הסתכם ברבעון לכ-13 מיליון שקל לעומת 130 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת עמד ברבעון השלישי על 32 מיליון שקל בלבד לעומת 209 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד
עם זאת, בחברה מציינים את הצבר - צבר הזמנות בסוף הרבעון עמד על 19.8 מיליארד שקל, מתוכם כ-7.4 מיליארד שקל בחו"ל, הצבר ללא שינוי ביחס לשנה שעברה.
תמיר כהן, מנכ"ל שיכון ובינוי אמר בעקבות הדוחות: "שיכון ובינוי ממשיכה להציג צמיחה משמעותית בהיקף הכנסותיה, זאת לצד שמירה על צבר עבודות קבלניות בארץ ובחו"ל, בהיקף של כמעט 20 מיליארד שקל. הקבוצה ממשיכה במדיניות של התרחבות והתעצמות בשוק האמריקאי, שבו יש לבעלי השליטה בחברה ניסיון מוצלח ומוכח שך עשרות שנים. מצבת הנכסים המניבים של שיכון ובינוי בישראל ובארה"ב מאפשרים לה ליהנות מתזרים הכנסות יציב, לצד עלייה משמעותית בשווי הנכסים שבבעלותה."
- נופר מוכרת 5% בקרן המשותפת לנוי; תרשום רווח מהותי
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
עמית בירמן, משנה למנכ"ל ומנהל הכספים הראשי: "השלמנו באופן רשמי את פרויקט תחנת הכח בברזוריה והתחלנו בהפעלתו המסחרית המלאה. התקדמנו בתהליכים להתחלת המגה פרויקט להקמת גשרים בפנסילבניה ונענינו להצעה מחייבת לרכישת חלקנו בחברת הזכיין בפרויקט כביש האגרה בטקסס, הצעה המבטאת הצפת ערך מרשימה, אשר ככל שתושלם צפויה להניב לנו רווח נקי של קרוב לכמיליארד שקל."
- 1.אין שכל אין דאגות (ל"ת)הפחדנים מוכרים 30/11/2022 11:32הגב לתגובה זו

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
