מעקב ביזפורטל

מיטב: שווי ליקווידיטי נמוך 15% מבגיוס הבא שדורש היקף של 100 מ' ד'

הדיווח על סבב ה-SAFE לחברה המוחזקת שהקפיץ את בית ההשקעות לא היה שקוף דיו וכעת מתפרסמת הבהרה: הריבית מאפולו בתנאי שוק, הדדליין לגיוס הוא אפריל 24' עם אופציה להארכה; לא נשללה האפשרות לשווי נמוך מ-550 מ' ד' בגיוס הבא, אך המשקיעים יעדיפו לדחות את הכסף כדי להדלל פחות
איתי פת-יה |

מניית בית ההשקעות מיטב דש קפצה ביומיים האחרונים 21% לאחר דיווח על גיוס חדש לחברה המוחזקת (44.6%) ליקווידיטי, במנגנון SAFE ומבלי לקבוע את שווי החברה כעת - אלא רק בגיוס הבא, אם יעשה. במסגרת העסקה הנוכחית קרן הענק אפולו תשקיע 30 מיליון דולר, והיתרה מהמשקיעים הקיימים ספארק וקרן MUIP של מיצובישי. מהו הדדליין לסבב הגיוס? כמה סכום צריך להכנס לקופה כדי שיגדירו זאת כסבב? במיטב דש לא פירטו ובביזפורטל ביקרנו את חוסר השקיפות, לרבות הסתרת הריבית שתשלם על מסגרת האשראי שתעמיד אפולו בצד ההשקעה, ובהיקף גבוה ממנה של 425 מיליון דולר. היום במיטב דש, ככל הנראה בלחץ הרשות לניירות ערך, חושפים פרטים נוספים.

יוזכר כי ליקווידיטי, שעוסקת בהעמדת הלוואות לחברות צמיחה בתמורה לזרם ההכנסות העתידי שלהן (איגוח), גייסה בסוף 2020 לפי כ-100 מיליון דולר אחרי הכסף. כעת בבית ההשקעות מתייחסים לריבית במסגרת האשראי באופן לקוני ומציינים כי זו תהיה "בתנאי השוק" - רוצה לומר, היא אינה תלויה בשווי, כי אין לו משמעות. עוד הם מגלים שהדדליין שנקבע לגיוס הוא תחילת אפריל 2024, עם אופציה להארכה ב-15 חודשים נוספים בתלות בקיום תנאי ה-SAFE - שהם לא פורטו. כדי אכן "לספור" את הגיוס ככזה, הסכום המגויס יצטרך להיות 100 מיליון דולר.

גיוס כזה יוכל לשקף לחברה שווי של 800 מיליון דולר לכל היותר כפי שפורסם כבר, ואם, מה שיותר סביר, יעשה בסכום נמוך יותר, אזי שהגיוס הנוכחי יחושב לפי שווי נמוך ב-15% ביחס אליו - כפי שמפורסם רק היום וצריך היה להיכתב כבר אז. המשקיעים מצדם הבינו אם כן שהחברה לא תהיה שווה 800 מיליון דולר בעוד שנתיים, אחרת המשמעות היא שחלק החברה של מיטב אמור היה להיות כמו כל שווי השוק שלה היום - ומכאן שהמניה אמורה הייתה לעלות פי כמה וכמה.

ככל שיגויס סכום נמוך מ-100 מיליון דולר, אזי שלא יתייחסו לדבר כ"השלמת סבב", ושווי ליקווידיטי בנקודת הזמן הנוכחית יעמוד על 550 מיליון דולר - זו אמורה להיות הרצפה, לפיה מגדרים עצמם המשקיעים הקיימים ואפולו שנכנסה זה עתה. אך מה יקרה אם יגויסו יותר מ-100 מיליון דולר, כלומר כן ירשם "סבב", אך לפי שווי חברה של 400 מיליון דולר לפני הכסף עוד שנתיים? כלומר 500 מיליון דולר אחרי הכסף, נמוך מההגנה שקבעו להם המשקיעים? מה יקרה אם השווי יהיה 250 מיליון דולר לפני הכסף ורק 350 מיליון אחריו?

מהדיווח של מיטב דש לא נשללה האפשרות הזו. ליתר דיוק כלל לא התייחסו אליה, והיה רצוי שכן היה עושים כן. למעשה, האפשרות הזו אינה סבירה - שכן המשקיעים של ליקווידיטי כבר יעדיפו להכניס פחות כסף לחברה ולו כדי לא לקבע להם שווי נמוך מרצפת ה-550 מיליון דולר - שמשמעו עבורם דילול גדול יותר. ולכן זוהי אם כן רצפת הגיוס הנוכחי, ולמרות זאת משקיעי מיטב דש בזמן אמת עם הדיווח ביום שלישי תמחרו השבחה לשווי של 350-400 מיליון דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳