עופר ינאי נופר אנרגיה
צילום: ארז עוזיר

נופר אנרגיה: מערכת האגירה הושלמה; הראשונה בארץ שלא במסגרת פיילוט

המערכת, בהיקף 3.2 מגה-וואט תאגור חשמל לשימוש גם בשעות החושך כשהמתקנים הפוטו-וולטאיים לא מייצרים אנרגיה, ועם הפעלתה הקמתן של אלה בסמוך לה יהפוך כדאי. היו"ר עופר ינאי: "נקים מערכות אגירה רבות נוספות כבר ב-2021"
איתי פת-יה | (5)
נושאים בכתבה נופר אנרגיה

חברת האנרגיה המתחדשת נופר אנרג'י -1%  מדווחת כי השלימה את הקמת מערכת אגירת החשמל שלה בארץ, בהספק  של כ-3.22 מגה-וואט, שתתמוך בהקמה בסמוך לה של מערכות פוטו-וולטאיות בהספק כולל של כ-2.77 מגה-וואט. בעוד שברשות החשמל פורסמו זה מכבר מכרזים להקמת מערכות אגירת חשמל, מערכת זו של נופר היא למעשה הראשונה שתופעל בישראל שלא במסגרת פיילוט או שלבי פיתוח.

המערכת צפויה להיות מופעלת בשבועות הקרובים ונופר תהיה אחראית על תחזוקתה לתקופה של 25 שנה. למעשה מערכת האגירה תהפוך את הקמתם של המערכות הפוטו-וולטאיות בשטח לכדאיות, שכן כך תוכל נופר להבטיח הזרמה של החשמל גם בשעות ללא שמש בהן המערכות אינן מייצרות אנרגיה. עוד אומרים בחברה כי תתאפשר לחברות הקבוצה להזרים את החשמל המיוצר במערכות בשעות בהן תעריפי החשמל גבוהים יותר.

"אנו מכוונים להקמה  של מערכות אגירה רבות נוספות במסגרת שותפויות נופר אנרגיה כבר ב-2021. נופר אנרגיה יצרה לעצמה פרויקטים  בהספק מותקן  של כ-275 מגה וואט שמשקפים כמיליארד שקל בהכנסות הקמה ושל כמאה מיליון שקל כל שנה ממכירת חשמל", כך אמר היום עופר ינאי, יו"ר נופר אנרגיה.

בתחילת החודש דיווחה נופר על כניסה לראשונה לשוק באיטליה עם השקעה בחברה מקומית לצד קרן נוי. בראיון לביזפורטל טענו מנכ"ל החברה נדב טנא וסמנכ"ל הפיתוח העסקי שחר גרשון, שלעומת המתחרות "קילו-וואט שלנו שווה יותר". השניים הסבירו כי הקביעה מבוססת על כך שהחברה פעילה ב"סגמנט הדואלי", קרי הקמה של פרויקטים סולארים על גגות ומאגרי מים שהסיכוי לאישורם גבוהים מפרויקטים קרקעיים, וכן התעריף עבור החשמל שמיוצר בהם גבוה לטענתם פי שלושה.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יורם סלע 17/02/2021 14:21
    הגב לתגובה זו
    לא ברור מדוע נדרש לסבסד את אגירת האנרגיה. עלות האנרגיה הנה פי 3 מהמחיר ששולם במכרז האחרון לייצור חשמל בטכנולוגיית PV ואגירה. ועוד יותר מעלות בג טבעי שלנו עליו אנו מקבלים תמלוגים ומס חברות
  • 3.
    טל 16/02/2021 20:43
    הגב לתגובה זו
    תוכנן סופק הוקם ויתופעל על ידי בליליוס אנרגיה
  • 2.
    ליאור 16/02/2021 19:31
    הגב לתגובה זו
    מניה כבדה, שלילית רוב הזמן. שום ידיעה לא מצליחה להפיח רוח חיים במניה המשמימה הזאת. נופר אנרגי, כגודל הציפיה כך גודל האכזבה.
  • 1.
    הלוחש לאנרגיה 16/02/2021 14:13
    הגב לתגובה זו
    מי היה מאמין שיכניסו את המערכת לעבודה כ"כ מהר חברה נהדרת, מתקתקת עבודה ועם פוטנציאל מדהים השערים של היום יהיו היסטוריה עוד חצי שנה בהצלחה
  • בנתיים מאכזבת (ל"ת)
    ליאור 16/02/2021 19:26
    הגב לתגובה זו
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.