קידוח גז אנרגיה
צילום: Istock
בלעדי

דלק קבוצה צפויה להמשיך ברכישות העצמיות לאחר פרסום הדוחות

ההערכות בשוק - החברה לא יכולה לצאת עכשיו ברכישה עצמית בגלל "תקופה שקטה", אך ברגע שיתאפשר לה חוקית - אחרי פרסום הדוחות, החברה תרכוש אג"ח של עצמה במאות מיליוני שקלים; מניית דלק מתאוששת היום, אחרי צניחה של 40% בעקבות ירידת מחירי הנפט והגז 

מניית חברת דלק קבוצה 0% קופצת כעת בכ-3%, על רקע העליות בשווקים. מדובר בתיקון צנוע לירידה של מעל 40% מתחילת השנה. אבל גם זה משהו. דלק רכשה בשבועות האחרונים מניות של עצמה, וכך גם בעל השליטה - יצחק תשובה. אך החברה הגיעה למכסה מלאה של התוכנית, כך שהיא לא יכולה לרכוש עוד. בתקופה הקרובה - עד לדוחות הכספיים, החברה לא יכולה לרכוש ניירות ערך של עצמה. אך בשוק מעריכים כי אחרי פרסום הדוחות החברה תצא בתוכנית רכישה, הפעם כנראה לאג"ח ואולי גם למניות. התוכנית הזו "עושה שכל" כי רק לפני כחודש הצהירו בדלק על כוונתם להשתמש בתזרים מזומנים השוטף לצורך פירעונות של אגרות חוב. זה היה כשהתשואה אפקטיבית באגרות החוב היתה 5%, אז קל וחומר שכאשר התשואה 8%-9% המוטיבציה של החברה לרכוש  או לפרוע את האג"ח, עולה.

בחודש האחרון נפלה מניית החברה בכ-30%, והשלימה צלילה של כ-50% בשנה האחרונה (12 החודשים האחרונים). הירידות בתקופה האחרונה מיוחסות בראש ובראשונה לחשש מפני התפשטות נגיף הקורונה. התפשטות הנגיף הובילה לצניחה במחירי הנפט והגז, כמו גם לפגיעה קשה בסקטור התעופה, המשמש כצרכן בעל נתח גדול בתחום.

התפתחות מחיר מניית דלק קבוצה ב-3 השנים האחרונות:

כאמור נראה שהחברה נמנעת בשלב זה מרכישה עצמית של מניות ואג"ח, בעקבות "התקופה השקטה", שלפני פרסום תוצאותיה השנתיות. לאחר שיפוג האיסור, צפויה החברה להשיק תכנית רכישה עצמית חדשה, כשרכישת האג"ח תעמד בראשה.

אם וכאשר ייצא המהלך לפועל הוא יתרחש על רקע הודעת החברה באוקטובר האחרון, על תכנית לרכישת מניות בהיקף של 100 מיליון שקל. החברה השלימה כ-99.8% ממסגרת הזו.

לפני כשבועיים, העריכו במיטב דש ברוקראז', כי סדרות האג"ח של הקבוצה מהוות הזדמנות. זאת, בעקבות ניתוח יכולת החזר החוב של הקבוצה שביצעו, "בהתאם ליעדים שהציב המנכ"ל הנכנס של החברה, לפיהם השנים הקרובות יוקדשו להקטנת המינוף, אנו עשויים לראות כבר בשנת 2020 ירידה בהיקף החוב ויצירת פעילות תזרימית עודפת", העריכו במיטב דש.

כנס המשקיעים - אופטימיות בערבון מוגבל

בכנס המשקיעים האחרון של החברה, הציגה קבוצת דלק את האסטרטגיה ותזרים מזומנים עתידי מרשים (לשנה הקרובה ולעוד שנתיים - בזכות גידור של מחירי הנפט על עסקת איתקה).

האסטרטגיה של החברה כוללת הנפקה של חברת איתקה בבורסה בלונדון במהלך 2020. אתיקה, מרכזת את פעילות הנפט של החברה בחו"ל, כשלאחרונה רכשה את את פעילות הנפט בים הצפוני.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מדובר על חברה שרשומה בדוחות דלק בכ-1.5 מיליארד דולר וההערכות הן שההנפקה תהיה בשווי של קרוב ל-2 מיליארד שקל. אבל בדיקה שעשינו בביזפורטל,  העלתה כי, בהינתן מחירי הנפט העתידיים שישליכו על הערכת השווי של מאגרי הנפט, השווי עלול להתכווץ משמעותית - כל ירידה במחיר הנפט משפיעה פי כמה וכמה (בגלל המינוף), על שווי איתקה ועל שווי דלק, מה שגרום לאיתקה להיות שווה משמעותית פחות. באופן גס, מינוף החברה גורם לכך שכל ירידה באחוז של מחירי הנפט והגז, מורידים את שווי החברה לכל הפחות, פי 3.

 

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אחד שיודע 03/03/2020 16:53
    הגב לתגובה זו
    אין בנאדם אחד שפוי שטוען שדלק תתקשה להחזיר את החובות שלה ב-2020 וב-2021. עד אז מחיר הפנט יתייצב. אין מה לחשוש באמת.
  • 5.
    למה גפ רציו וישראמקו קורסות שמישהו יסביר??? משהן מסריח (ל"ת)
    משה ראשל"צ 03/03/2020 16:15
    הגב לתגובה זו
  • אבי 03/03/2020 20:01
    הגב לתגובה זו
    ואולי החשש מקורונה גורם לאנשים ולקרנות לקצץ רוחבית את ההשקעות.
  • חנניה 03/03/2020 19:26
    הגב לתגובה זו
    מורידים ודוחפים המחירים למטה כדי לקנות בזול
  • 4.
    קלקלן 03/03/2020 15:12
    הגב לתגובה זו
    הון עצמי של 8% למאזן. תחשבו רגע על המספר הזה. הסיכוי לראות את החוב הענק הזה משולם הוא נמוך עד נמוך מאוד. עידן בחור מוכשר, אבל אין מצב שהוא מצליח להוציא את החברה מהמלכודת הזאת.
  • שטויות (ל"ת)
    שטויות 03/03/2020 18:10
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יעקב 03/03/2020 14:50
    הגב לתגובה זו
    רבותי לא להתפתות תנו לו שיקנה את כל החברה אפילו
  • ואז בשמאל יתלוננו שרק הוא מרוויח מזה (ל"ת)
    אבי 03/03/2020 20:00
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מבלי שיחזיר 03/03/2020 14:43
    הגב לתגובה זו
    אגח דלק נדלן...לא ישקיעו בתשובה
  • 1.
    איש 03/03/2020 14:34
    הגב לתגובה זו
    יום יבוא והמקדח ידבר.בנוסף נמתין לראות מכירות בדוחות של לוויתן שם המספרים ידברו.הגז זורם ויזרום כי הוא בחסות הנשיא טראמפ.זו גם התשובה לגז הרוסי המנסה לשלוט על השיבר לאירופה.הכל בלוף עכשיו נדבר בעוד שנה ונראה המחירים היום הם בדיחה ותשובה יקנה וירוויח על חשבון הציבור שמוכר בזול.
  • יפה כתבת 03/03/2020 15:48
    הגב לתגובה זו
    הכנסות של מוליונים...
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה 0%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.


עמית בירק אקוואריוס (אקוואריוס)עמית בירק אקוואריוס (אקוואריוס)

המוניטין ירד לאפס - עמית בירק פורש מאקוואריוס

אחרי פחות מחצי שנה בתפקיד עמית בירק זה שאמר לנו "אני שם את הרקורד שלי על השולחן" עוזב את אקוואריוס; אחרי קריסת מתווי הגיוס כשפיור קפיטל נסוגה ברגע האחרון בטענה שקיבלה מצגי שווא מצד ההנהלה אקוואריוס מאבדת את אמון המשקיעים - המנוע היחיד שאולי יכול להציל את החברה מה שמתבטא בהתרסקות של 97% מאז הנפקתה ב-2021

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אקוואריוס

אחרי קצת פחות מחצי שנה בתפקיד, עמית בירק - זה שאמר לנו בראיון "אני שם את הרקורד שלי על השולחן" עוזב את אקוואריוס אקוואריוס מנוע  . לבירק היו כנראה כוונות טובות, הוא באמת הגיע עם רצון “להציל” את החברה, חברה שבתוך 4 שנים מחקה 97% מערכה בבורסה. הוא השיק תוכנית התייעלות אגרסיבית, קיווה לגייס 10 מיליון דולר וסמך על המענק מממשלת גרמניה שאולי יעזור לאקוואריוס להתניע מחדש "הפעם נבחן בתוצאות, לא בהבטחות; זו לא אותה אקוואריוס - קיצצנו, התייעלנו, ואנחנו יוצאים לפיילוט בארה"ב" הוא אמר לנו. הכותרת הבומבסטית של אותו ראיון הייתה אווקאריוס 2.0?

צריכים לגשת לחברות מהסוג הזה בהרבה חשדנות, לפעמים אלו הנסיבות ולפעמים זה הנהלה לא שקופה שפעם אחר פעם לא בוחרת באינטרסים של המשקיעים. כשמנכ"ל נוטש/מוחלף לפני שהספיק להציג תוצאה אחת זה דגל אדום בכל מצב, אבל במקרה של אקוואריוס אנחנו אפילו לא צריך את הדגלים האלה. מספיק לעקוב אחר מה שהתרחש בחודשים האחרונים כדי להבין עד כמה הסיפור כבר חורג מגבולות כיסא המנכ"ל וכנראה זה יותר הקש ששבר את גב הגמל ובירק לא רצה לקשור את גורלו עם חברת המנועים הכושלת. 

במקומו של בירק נכנס רועי בר־גיל, בוגר מנהל עסקים ברופין, שבשנים האחרונות כיהן כסגן נשיא לפיתוח עסקי בתעשייה האווירית. מבלי לדון לגופו של אדם, לא ברור מה מינוי כזה אמור לשרת. אקוואריוס נמצאת בשלב שבו נדרש ניסיון נקודתי בתחום המנועים, בתחום של ייצור והטמעה לא יכולות קורפורייט כלליות. ההרגשה היא שהחברה לא בחרה מנכ"ל, אלא פשוט מינתה מי שהיה זמין.

תוכנית ההתייעלות שבירק ניסה להוביל נועדה להיות אבן היסוד של הגירסה המשופרת של החברה "אקוואריוס 2.0". הוא קיצץ כוח אדם, סגר משרדים, חתך הוצאות תפעוליות בכל מקום שניתן ועשה את הדבר ההגיוני של אם אי-אפשר להגדיל הכנסות, לפחות צריך לבלום את שריפת המזומנים. אולי זה היה ניסיון לייצר משמעת ארגונית בחברה שכבר שנים מתנהלת כמו סטארט-אפ שלא מבין שהכסף נגמר. אקוואריוס שרפה 6.7 מיליון דולר במחצית הראשונה של השנה אחרי שב-2024 שרפה 12 מיליון דולר, כך שניתן שאפשר לראות הפסדים מוגברים מתקופה לתקופה.

אלא שגם ההתייעלות הזאת, חריפה ככל שתהיה, פגשה את המובן מאליו כנראה - אין כאן פעילות מסחרית אמיתית שיכולה לשאת את החברה, אין צד ימני במאזן והפער בין עלויות הפיתוח לבין היכולת להביא מוצר לשוק רק הולך ומתרחק. ובואו נאמר את המובן מאיליו לא לוקח 4 שנים להביא מנוע לשוק. בטח שלא חמש. חברות שמפתחות טכנולוגיות מורכבות בהרבה כבר עברו מרעיון לייצור בזמן קצר מזה. כאן מדובר במנוע בעירה קטן, שנועד להיות בסיס לגנרטור, לא במטוס קרב. אם אחרי כל כך הרבה זמן החברה עדיין מדברת על "פיילוט ראשון", הרי שהפער בין עלויות הפיתוח לבין היכולת לייצר מוצר אמיתי כנראה גדול מאוד.

מצגי השווא והדגלים האדומים