מנורה מבטחים: ארי קלמן, ערן גריפל ויהודה בן אסאייג
צילום: גיא חמוי

במה עדיף להשקיע מניות ביטוח או בנקים?

התשואה על ההון הממוצעת בסקטור הביטוח ב-5 השנים האחרונות הסתכמה בכ-10.6% - פער של 20% יותר מאשר מניות הבנקים. מה עשו המניות?
נועם בראל | (6)

לאומי שוקי הון הוציאו סקירה לסקטור הביטוח, בה הם טוענים כי מדובר באחד הסקטורים האטרקטיביים יותר להשקעה כעת.

לדבריו של אייל דבי, מנהל מחקר מניות בלאומי שוקי הון: "במידה ושוק ההון יהיה שלילי, מניות הביטוח ייפגעו באופן כמעט וודאי, אבל זה יהיה לדעתנו עניין זמני ונקודתי, שכן מההיבט הכלכלי הן נסחרות בדיסקאונט מובהק ומשמעותי - אולי הגבוה ביותר בשוק המניות המקומי".

מגדל ביטוח -7.27%

כלל עסקי ביטוח -6.05%

הפניקס -6.29%

הראל השקעות -7.59%

מנורה מב החז -7.48%

בסקירתו, מציין דבי כי בתחום הביטוח, תנודתיות היא מאפיין אינהרנטי בתוצאות החברות, כך שהתחושה שהשתרשה בקרב המשקיעים, היא של אי וודאות אדירה - כזו שמרוקנת מתוכן כל ניסיון לייצר תחזית פיננסית סבירה. אך אם מפלחים את השורה התחתונה לשני מקורות הכנסה - מפעילות ביטוח, לצד הכנסות מניהול השקעות - מגלים שהרווחיות הראשונה יחסית יציבה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מאחר והפעילות האמורה מתואמת לחלוטין עם ביצועי השווקים, הדרך לאמוד את תוחלת ההכנסה, היא לחלץ את התשואה השנתית על פני תקופת זמן ארוכה. כשעושים זאת, מגלים שהתשואה בחמש השנים האחרונות הייתה הגיונית וסבירה. בהחלט ייתכן שבעתיד היא תהיה יותר נמוכה, אבל בכדי להצדיק את רמת התמחור הנוכחית, יש להניח שהיא תהיה אפסית - וזו כבר הגזמה. כהשוואה, תשואת ההון של הבנקים המקומיים, בחמש השנים האחרונות, עמדה על 8.7% בממוצע.

דבי: "איך שלא תסובבו את הדברים, גם אם תעניקו פרשנות מחמירה ושמרנית לנתונים, תגיעו לאותה מסקנה - תשואת ההון של חברות הביטוח יותר גבוהה. וזה, עוד לפני שמדברים על הפערים בקצבי הצמיחה". 

בשורה התחתונה מסכמים בלאומי שוקי הון: "מכפיל ההון הממוצע של מניות הבנקים נושק כיום ל-1, כאשר המכפיל המקביל בסקטור הביטוח עומד על 0.76 - פער של 30% לטובת הבנקים. מנגד, תשואת ההון הממוצעת של הבנקים, בחמש השנים האחרונות, עמדה על 8.7% ,כאשר הנתון המקביל בסקטור הביטוח הסתכם לכדי 10.6% - פער של 20% לטובת חברות הביטוח.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    יעקב 26/06/2018 23:17
    הגב לתגובה זו
    חברות הביטוח להלן הטבלה שהבאתם בירידה עצומה ומתמשכת ברוחיות אז מדוע להשקיע בהם ההפך מהבנקים שרוחיותם הולכת וגדלה אתם כנראה מדברים מתוץ פוזיציה
  • גדליה 27/06/2018 13:33
    הגב לתגובה זו
    לא שנה פרקו, לא עיין בפוסקים וכן בפשטות אתה צודק. כל הממליצים למיניהם מדברים מתוך אינטרס/פוזיציה ונגיעות. אתה צודק...
  • 2.
    מיקי 26/06/2018 17:33
    הגב לתגובה זו
    ...אחרי חצי שנה הרוויח 50% או יותר(בערך). גם אם לקח לו כשנה אז הרוויח בטווח הזה או אפילו 100%...תשואה מצויינת לכל הדעות. מניות זה השקעה לטווח בינוני ו/או לתשואה שצופים לקחת מראש (בהנחה שאין חריקות). אם לא הולך אז מבררים מה קרה ומחליטים לחסל פוזיציה או לחכות שהתיקון/מניפולציה של אינטרסנטים תסתיים והרווח יגיע...והמבין מבין טוב מאוד מה כתוב כאן...
  • 1.
    צילקר 26/06/2018 15:21
    הגב לתגובה זו
    מי שמבין יודע
  • שמואל ברגר 26/06/2018 22:33
    הגב לתגובה זו
    כי יש תנודתיות של מחירי הדלק בעולם. הסיכון הזה לא קיים בחברות כמו ביטוח ובנקים, לפחות לא בעוצמה הזו. מחיר הדלק עכשיו יותר מכפול ממה שהיה לפני שנתיים-שלוש. (70$ לליטר לעומת 30$ לליטר)
  • לירון 26/06/2018 16:15
    הגב לתגובה זו
    בעת הזו.
משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini

הדילמה של המשקיעים - הם רוצים לממש מניות, אבל לא רוצים לשלם מס; מה לעשות?

צרות של עשירים - משקיעים רבים סבורים שהשוק עלה מדי ורוצים לממש, אבל אז הם נזכרים במס על רווחים ומתחרטים - למה זו טעות ונאחל לכם לשלם כמה שיותר מסים על רווחים בבורסה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה משקיע מס

אחרי שנה שבה שוק המניות המקומי רשם עליות חריגות ( שיא מאז 1992) ואחרי שנים שוול סטריט שוברת שיאים, אתם לא תשמעו אנשים שאומרים באמת שזה זמן מצוין להשקיע בבורסות. סליחה, טעות - אתם תקראו מנהלי השקעות, מנכ"לים, אנליסטים שאומרים שהשווקים ימשיכו לעלות, אבל הם לא אומרים את האמת שלהם, ואם כן - הם כנראה לא יודעים מה זה שוק מניות, מה זו מחזוריות ולא בטוח שהם יודעים לתמחר חברות ושווקים. וזה לא שאנחנו מבינים יותר, ממש לא, אלו מספרים, עובדות, זו מתמטיקה פשוטה. ככל שהשווקים עולים התמחור של הפירמות גבוה יותר וזה במבחנים שונים כמו - מכפילי רווח, מכפילי הון ועוד.

ההקדמה הזו חשובה למי שרואה את התחזיות של המומחים. אין באמת מומחים, יש פוזיציה ענקית שמחייבת את המומחה להאמין בעליות - זה הביזנס שלו. הוא חייב להיות אופטימי. מה שכן יש אלו בעלי שליטה שמממשים. שי את זה בלי סוף, ולמי הם מוכרים - לנו. פראיירים כנראה רק מתחלפים. הגופים המוסדיים מקבלים מאיתנו כסף גדול דרך הפרשות לפנסיה, גמל השתלמות ועוד וקונים מניות גם במחירים של פי 2-3 משנה שעברה, גם במכפילי רווח של 40. 

ומה אתם באופן ישיר עושים? כלומר בקרנות נאמנות, במניות וכו'? יש כאלו ומסתבר שהם רבים מאוד שאומרים לנו - "השוק יקר, טאואר הגיעה ל-90 דולר מכרתי חצי מהכמות, זינקה ל-100 מכרתי עוד חצי. קניתי באזור 32-33 דולר. אבל עכשיו היא ב-120 דולר. גם לא הרווחתי את העלייה הנוספת וגם שילמתי מס ענק".

בואו נחלק את הדילמה לשתיים: לתזמן את טאואר בשיא - אף אחד לא יכול. לתזמן את המסים - כולם יכולים. 

משקיעים חוששים מ-FOMO, אבל ככל שהשוק עולה, הם משתכנעים למכור. הבעיה שאחרי שהם משתכנעים למכור יש דילמה חדשה. למכור עכשיו ולשם מס? זו היתה שנה מופלאה, אין כמעט ניירות שירדו, התיקים מפוצצים ברווחים וגם במס תיאורטי (מס של 25% על הרווח בעת המימוש). ברגע שתבוצע מכירה, המס התיאורטי יהפוך למס בפועל. 

ואז משקיעים רבים אומרים - נחכה כבר לשנה הבאה, ודוחים את העסקה. הכל יכול להית בעתיד - אולי יתברר שהם צדקו, אבל זו חוכמה שבדיעבד. 

משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini

הדילמה של המשקיעים - הם רוצים לממש מניות, אבל לא רוצים לשלם מס; מה לעשות?

צרות של עשירים - משקיעים רבים סבורים שהשוק עלה מדי ורוצים לממש, אבל אז הם נזכרים במס על רווחים ומתחרטים - למה זו טעות ונאחל לכם לשלם כמה שיותר מסים על רווחים בבורסה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה משקיע מס

אחרי שנה שבה שוק המניות המקומי רשם עליות חריגות ( שיא מאז 1992) ואחרי שנים שוול סטריט שוברת שיאים, אתם לא תשמעו אנשים שאומרים באמת שזה זמן מצוין להשקיע בבורסות. סליחה, טעות - אתם תקראו מנהלי השקעות, מנכ"לים, אנליסטים שאומרים שהשווקים ימשיכו לעלות, אבל הם לא אומרים את האמת שלהם, ואם כן - הם כנראה לא יודעים מה זה שוק מניות, מה זו מחזוריות ולא בטוח שהם יודעים לתמחר חברות ושווקים. וזה לא שאנחנו מבינים יותר, ממש לא, אלו מספרים, עובדות, זו מתמטיקה פשוטה. ככל שהשווקים עולים התמחור של הפירמות גבוה יותר וזה במבחנים שונים כמו - מכפילי רווח, מכפילי הון ועוד.

ההקדמה הזו חשובה למי שרואה את התחזיות של המומחים. אין באמת מומחים, יש פוזיציה ענקית שמחייבת את המומחה להאמין בעליות - זה הביזנס שלו. הוא חייב להיות אופטימי. מה שכן יש אלו בעלי שליטה שמממשים. שי את זה בלי סוף, ולמי הם מוכרים - לנו. פראיירים כנראה רק מתחלפים. הגופים המוסדיים מקבלים מאיתנו כסף גדול דרך הפרשות לפנסיה, גמל השתלמות ועוד וקונים מניות גם במחירים של פי 2-3 משנה שעברה, גם במכפילי רווח של 40. 

ומה אתם באופן ישיר עושים? כלומר בקרנות נאמנות, במניות וכו'? יש כאלו ומסתבר שהם רבים מאוד שאומרים לנו - "השוק יקר, טאואר הגיעה ל-90 דולר מכרתי חצי מהכמות, זינקה ל-100 מכרתי עוד חצי. קניתי באזור 32-33 דולר. אבל עכשיו היא ב-120 דולר. גם לא הרווחתי את העלייה הנוספת וגם שילמתי מס ענק".

בואו נחלק את הדילמה לשתיים: לתזמן את טאואר בשיא - אף אחד לא יכול. לתזמן את המסים - כולם יכולים. 

משקיעים חוששים מ-FOMO, אבל ככל שהשוק עולה, הם משתכנעים למכור. הבעיה שאחרי שהם משתכנעים למכור יש דילמה חדשה. למכור עכשיו ולשם מס? זו היתה שנה מופלאה, אין כמעט ניירות שירדו, התיקים מפוצצים ברווחים וגם במס תיאורטי (מס של 25% על הרווח בעת המימוש). ברגע שתבוצע מכירה, המס התיאורטי יהפוך למס בפועל. 

ואז משקיעים רבים אומרים - נחכה כבר לשנה הבאה, ודוחים את העסקה. הכל יכול להית בעתיד - אולי יתברר שהם צדקו, אבל זו חוכמה שבדיעבד.