גולן טלקום מיכאל גולן
צילום: Bizportal
גרף

ספין תקשורתי יצר הזדמנות? מניות הסלולר מזנקות

משרד התקשורת הכחיש את הידיעה שמשפיעה לרעה על מניות הסלולר. רשות ההגבלים העסקיים תפרסם תוך שבוע את החלטתה באם לאשר את מיזוג גולן-סלקום
גיא בן סימון | (2)
נושאים בכתבה סלקום

רשות ההגבלים העסקיים עורכת היום (א') את השימוע באם לאשר את המיזוג בין סלקום לגולן טלקום. החלטתה תפורסם תוך שבוע אך עוד קודם לכן הופעלו לחצים למיניהם, בהם הערכות שהמדינה תתקפל מהסכם שיתוף הרשתות - מה שמשפיע לרעה על מניות הסלולר, שכן התקפלות שכזו מקלה על גולן וגוררת עיכובים נוספים בהפעלת דור רביעי בישראל. עם זאת, משרד התקשורת הכחיש את הפרסום ומחכה, כמו כולנו, להחלטת רשות ההגבלים. ובינתיים, מניות הסלולר סלקום 2.04% ופרטנר 0.81% שפתחו את יום המסחר בטריטוריה האדומה, מזנקות כעת בבורסה ב-5% ובכ-4.7% בהתאמה, וזאת נוכח ההכחשה.

ערן יעקובי, רוסאריו ייעוץ ומחקר: "ייתכן והידיעה על התקפלות אפשרית של משרד התקשורת שאמורה להשפיע לרעה על מניות הסלולר, דווקא יוצרת הזדמנות, כי להערכתנו הסיכוי מאד נמוך להתקפלות כזו. מנגד, הופעתו של בעלי גולן טלקום והידיעות מהבוקר במדיה על מסלול התנגשות עם המדינה, דווקא מעידה על סיום מהיר יותר של הסאגה הזו שאמור להיטיב עם המניות".

קריסת גולן - רעה לכולם

לקראת סוף השבוע, כאמור, פורסם כי משרד התקשורת עשוי להתקפל ולאשר את הסכם שיתוף הרשתות המקורי שנחתם בעבר בין גולן טלקום וסלקום. לפי יעקובי, אישור ההסכם מקל על אחת המתחרות, ומשום כך עשוי לגרור הגשת בג"צ ועיכובים נוספים ולא רצויים בהפעלת דור רביעי בישראל. "התקפלות של המשרד ואישור תנאים מקלים לעומת הקיים היום עבור גולן אינה תרחיש ריאלי ולכן סביר להניח כי המשרד אכן מכחיש את הידיעה. התקפלות כזו בעצם תביא להמשך ההנשמה המלאכותית לגולן טלקום עד לקריסה הסופית. זה רע לעובדי החברה, רע לעובדי סלקום, רע למנויי גולן טלקום ולספקי גולן טלקום. בקיצור רע לכולם", אמר יעקובי.

בעוד רשות ההגבלים העסקיים נוטה להתנגד למיזוג שאמור להציל את גולן טלקום שנוסעת על אדי דלק ואולי תצלח דרכה עד נובמבר - יעקובי חושב שהמיזוג הכרחי. "ניתוח המצב הנוכחי לעומק דווקא מחזק את הפיתרון הפחות פופולרי ופחות פופוליסטי והוא: אישור המיזוג. זה הפתרון היחיד שיבטיח המשך תחרות שפויה בסלולר ואולי התפתחות תחרות שפויה בעולם התקשורת הקווי. אם הרשות להגבלים תתנגד למיזוג, משרד התקשורת צריך לשלוף תכנית מגירה לטיפול יעיל במנויי גולן טלקום, ביום שאיומי הבעלים וועד העובדים שלה, יתממשו. בכל מקרה החלטות צריכות להתקבל באופן דחוף: קודם כל אכיפת תנאי הרישיון באופן מיידי, גם בהיבט של נראות ציבורית ובמקביל דיון רציני בהשלכות המיזוג. הנשמות מלאכותיות מיותרות בשלב הזה עם איומים או בלעדיהם".

מניית סלקום גרף תוך יומי:

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    זיפו 10/04/2016 13:09
    הגב לתגובה זו
    את מכירתה למי שהוא שאין לו כל חלק בשוק התקשורת בישראל. בשום אופן אסור למזג את גולן בסלקום ולבטח אסור למוטט אותה. יש לעזור לה לשרוד כדי שגנבי התקשורת לא ירמסו כמו בעבר.
  • 1.
    חן 10/04/2016 12:51
    הגב לתגובה זו
    חשבת לעשות עלינו סיבוב לגזור קופון על חשבוננו אנחנו לא פראיירים
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה מכרז אלקטרה

קבוצת אלקטרה אלקטרה 4.29%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.


מה זו אגרת גודש ולמה בכלל הולכים לשם

אגרת גודש היא מס תחבורתי שנגבה מנהגים שנכנסים עם רכב פרטי לאזורים עמוסים, בדרך כלל בשעות השיא. הרעיון פשוט: מי שנכנס למרכז המטרופולין בתקופות העומס משלם יותר, ומי שנוסע בשעות אחרות או בוחר בתחבורה ציבורית משלם פחות או לא משלם כלל.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

זינוקים בביטוח - הראל כבר גדולה מהבנק הבינלאומי; קמהדע נפלה 5%

בדקנו: מי 3 המניות הכי טובות של דצמבר (בינתיים) ומה הסיבות?  אוריון זינקה ב-18% ביומה הראשון בבורסה, סוגת עלתה 2%

מערכת ביזפורטל |

  


מניות הביטוח ממשיכות לזנק. מדד הביטוח טס - מדד ת"א-ביטוח  

הראל כבר עולה בשווי על השווי של הבנק הבינלאומי - תראו כאן את השווי של חברות הביטוח הגדולות מודגש בצהוב, ואת המיקום שלהן בטבלת החברות הגדולות בבורסה: 

דו"ח חדש של אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר מציג תמונת מצב חיובית של ההשקעות הזרות בישראל. בעוד שנת 2024 הסתיימה בירידה מתונה, הנתונים לחציון הראשון של 2025 מצביעים על התאוששות משמעותית בזרימת ההון הזר למשק. על פי הדו"ח, בחציון הראשון של שנת 2025 נרשמו בישראל השקעות זרות ישירות בהיקף של כ-10.2 מיליארד דולר. מדובר בחציון החזק ביותר מאז שנת 2021, שבה נרשמו השקעות בהיקף של כ-14 מיליארד דולר באותה תקופה. נתון זה מייצג עלייה של 35% לעומת החציון המקביל בשנת 2024, שבו הסתכמו זרמי ההשקעות הנכנסות בכ-7.5 מיליארד דולר בלבד. ד"ר שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי במשרד האוצר, מציין בדבריו הפותחים את הדו"ח: "ההתאוששות נתמכת בהתפתחויות אזוריות חיוביות ובהסרת איומים ביטחוניים, אשר תרמו להפחתת פרמיית הסיכון של ישראל, לירידה בתשואות האג"ח לטווח ארוך, לחזרת חברות תעופה זרות ולעלייה במדדי המניות המקומיים." - השקעות זרות בישראל: המחצית הראשונה של 2025 החזקה ביותר מזה ארבע שנים