מעדכנים מחיר יעד לרשתות המזון: מי נחתכות והיכן יש 22% דיסקאונט?

ערן יונגר ממיטב דש מנתח את דוחות רשתות המזון: "ישנה הבנה בין השחקנים כי התחרות אינה מועילה לשורת הרווח"
לירן סהר | (1)
נושאים בכתבה מיטב דש קמעונאות

"חברות המזון סיימו את שנת 2014 עם ירידה במכירות וברווח ואף בהפסד. חלק מהחברות סבורות כי אנו נמצאים במצב של ה- "0" החדש ומכאן צופות עלייה במכירות וברווח", כך אמר ערן יונגר, אנליסט בכיר במיטב דש אשר פרסם סקירה על רשתות המזון. "מבצעי פסח, או יותר נכון, היעדר מבצעי "עוף בשקל" כבר מראים לנו כי ישנה הבנה בין השחקנים כי תחרות אינה מועילה לשורת הרווח".   לדבריו, החברות הגדולות, שופרסל 2.81% ומגה, ערכו בשנת 2014 שינויים מרחיקי לכת, גם אם באופן שקט. שופרסל השיקה את התוכנית העסקית החדשה וברבעון הרביעי סגרה שני סניפים, צמצמה שטחי מסחר ולדעתנו תמשיך את המגמה בשנת 2015. רשת מגה, באופן שקט אמנם, נסוגה מ-14 סניפים ונערכת להכניס את הסניפים העצמאיים של עדן טבע לתוך סניפי מגה. אנו מעריכים כי קבוצת הרבוע הכחול תפעל השנה למכור סניפים נוספים.

"בהמשך לאמור לעיל, תיזת ההשקעה, עליה כתבנו בעבודת חידוש הסיקור, לפיה אנו נראה צמיחה ברשתות הקטנות וזאת על חשבון ירידה בכמות הסניפים של הרשתות הגדולות תימשך להערכתנו גם במחצית השניה לשנת 2015. קבוצת אלון רבוע כחול מקבלת הזרמת חמצן עם מכירת אלון US אך אם מצבה של רשת מגה לא ישתפר אין לשלול בעתיד מכירה של חלק נכבד מהסניפים לקמעונאים הקטנים, מה שישנה את פני שוק הקמעונאות וייצור מצב חדש של קמעונאית אחת גדולה ומספר קמעונאים בינוניים".

יונגר מסביר כי מרבית החברות סגרו את הדיסקאונט לעומת המלצותיו הקודמות בתחילת השנה – "אנו מעדכנים את המלצותינו. את שנת 2015 פתח שוק המזון בהמשך המגמה השלילית שאפיינה את שנת 2014 אך למרות זאת, היעדר מבצעי פסח משמעותיים מבססים את הערכתינו כי מלחמת המחירים מסתיימת. אנו מעדכנים במעט את המודלים ואת מחירי היעד". מכירות 5 החברות הציבוריות (שופרסל, רבוע כחול-מגה, טיב טעם 0.1% , רמי לוי -0.64% ו ויקטורי -0.11% ) הסתכמו בשנת 2014 בכ-22.53 מיליארד שקל, זאת לעומת 22.79 מיליארד שקל בשנת 2013, ירידה של כ- 1.1%. הרווח הגולמי של חברות אלו הסתכם בכ-5.27 מיליארד שקל, זאת לעומת רווח של כ- 5.714 מיליארד שקל בשנת 2013 והמרווח הגולמי המצרפי הסתכם בכ- 22.7%, זאת לעומת מרווח גולמי של כ- 25.1% בשנת 2013.   הרווח התפעולי ירד מרמה של כ-716 מיליון שקל לכ-366 מיליון שקל, והמרווח המצרפי ירד מכ- 3.1% בשנת 2013 לכ-1.6% בשנת 2014. הרווח התפעולי מנטרל הוצאה של כ-190 מיליון שקל שרשמה חברת שופרסל עקב השינויים המבניים שבצעה ואינו כולל הוצאות שכ"ד של כ-130 מיליון שקל להערכתנו, ברשת מגה, כפי שהחברה נוהגת לדווח. בהכללת הוצאות אלו היה הרווח המצרפי מסתכם בכ-46 מיליון שקל בלבד. אם ננטרל רק את ההוצאה החד פעמית של שופרסל נקבל רווח מצרפי של כ- 236 מיליון שקל, מרווח תפעולי של כ- 1% בלבד.        כמות הסניפים של החברות הציבוריות ירדה גם היא, שוב בהובלת רשת מגה. רשת שופרסל לעומת זאת עלתה נטו בכמות הסניפים במהלך השנה אך נותרה בסוף השנה עם 280 סניפים, זאת לעומת 285 סניפים בסוף רבעון 3 לשנת 2014.  מהלך גורף של סגירת הסניפים החל, כאמור, רק לאחר תוצאות הרבעון השני לשנת 2013. אנו מעריכים כי מגמה זו תימשך גם בשנת 2015.   המכירות בחנויות זהות, מדד הבודק את השינוי במכירות הרשתות בנטרול פתיחה או סגירה של חנויות מעניין גם הוא. ניתן לראות כי הרשתות הקטנות, לא רק שהציגו צמיחה גבוהה בשל פתיחת סניפים, אלא גם במדד החנויות הזהות הראו רשתות אלו צמיחה משמעותית גבוהה יותר משתי הרשתות הגדולות.   הרווח התפעולי המשיך להישחק בשנה זו וירד מרווח מצרפי של כ- 716 מיליון שקל לרווח של כ- 46 מיליון שקל בשנת 2014. הרווח כולל הוצאה חד פעמית של שופרסל בהיקף של כ- 190 מיליון שקל וכן את הוצאות שכ"ד של סניפי מגה בשיעור של כ-130 מיליון שקל. בנטרול ההשפעה החד פעמית ברשת שופרסל אנו נראה רווח תפעולי מצרפי של כ- 236 מיליון שקל, מרווח של כ- 1% בלבד.   בערכים אבסולוטיים, מבין החברות המסוקרות, רק רשת ויקטורי הציגה עלייה ברווח התפעולי, זאת מרווח תפעולי של כ- 24 מיליון שקל, בשנת 2013 לרווח תפעולי של כ- 28 מיליון שקל בשנת 2014. רשת רמי לוי הציגה ירידה ברווח אך זאת להערכתנו נובע מפתיחה מואצת של סניפים ברבעון הראשון לשנת 2015 ועיכוב של  כ-4 חודשים בפתיחת סניף נתיבות, גורמים שהשפיעו לרעה על תוצאות הרבעון הרביעי לשנת 2014.   אז לאן זה הולך? על פי נתוני סטורנקסט, בחודשים הראשונים של השנה המשיכה הירידה בצריכת המזון אך היעדר מבצעי פסח אגרסיביים מלמדים אותנו כי הקמעונאים הבינו כבר כי המלחמה אינה טובה לתוצאותיהם. "אנו סבורים כי שנת 2015 תוסיף להיות מאתגרת לחברות הקמעונאות, החברות הקטנות, רמי לוי וויקטורי תצגנה צמיחה ואנו סבורים כי חברת שופרסל תציג עלייה קלה במכירות".     לגבי שופרסל, אומר יונגר כי להערכתו החברה תציג עליה במכירות, וברווחיות הגולמית והתפעולית במהלך 2015. "אנו מעדכנים את מחיר היעד מכ-9.5 שקל למניה לכ-9.3 שקל למניה ומותירים את המלצתנו על תשואת שוק.   אלון רבוע כחול זוכה לעלייה במחיר היעד מ-10.6 שקל למניה ל-11.6 שקל למניה. " מחיר היעד של חברת האחזקות נגזר גם מאחזקותיה הסחירות ועל כן, למרות הרעה בתוצאות החברות הבנות הפרטיות, העלייה במחיר נובעת מעליית שווי אחזקותיה הסחירות".   לגבי רמי לוי טוען יונגר כי "מחיר המניה הגיע למחיר היעד שהצבנו ולאור השקעות גבוהות מהצפי אשר הביאו לירידה זמנית בתוצאות אנו מורידים בשלב זה במעט את מחיר היעד מ-164.7 שקל למניה לכ-161.3 שקל למניה ומורידים את המלצתנו מתשואת יתר לתשואת שוק".   החברה היחידה מבין החברות המסוקרות שסיימה את השנה עם עלייה ברווח. "חברת ויקטורי יודעת לתרגם עלייה במכירות גם לעלייה ברווח הגולמי והתפעולי. החברה תמשיך להתמקד בשנת 2015 בפתיחת סניפים ושיפור רווחיותה בעיקר ע"י הייבוא המקביל. עלייה בחוב מורידה במעט את מחיר היעד מ- 33.8 שקל למניה ל-31 שקל למניה". 

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    טיב טעם הזולה בתחום נקודה!!! (ל"ת)
    רפפורט 14/04/2015 13:42
    הגב לתגובה זו