מעדכנים מחיר יעד לרשתות המזון: מי נחתכות והיכן יש 22% דיסקאונט?

ערן יונגר ממיטב דש מנתח את דוחות רשתות המזון: "ישנה הבנה בין השחקנים כי התחרות אינה מועילה לשורת הרווח"
לירן סהר | (1)
נושאים בכתבה מיטב דש קמעונאות

"חברות המזון סיימו את שנת 2014 עם ירידה במכירות וברווח ואף בהפסד. חלק מהחברות סבורות כי אנו נמצאים במצב של ה- "0" החדש ומכאן צופות עלייה במכירות וברווח", כך אמר ערן יונגר, אנליסט בכיר במיטב דש אשר פרסם סקירה על רשתות המזון. "מבצעי פסח, או יותר נכון, היעדר מבצעי "עוף בשקל" כבר מראים לנו כי ישנה הבנה בין השחקנים כי תחרות אינה מועילה לשורת הרווח".

 

לדבריו, החברות הגדולות, שופרסל 1.23% ומגה, ערכו בשנת 2014 שינויים מרחיקי לכת, גם אם באופן שקט. שופרסל השיקה את התוכנית העסקית החדשה וברבעון הרביעי סגרה שני סניפים, צמצמה שטחי מסחר ולדעתנו תמשיך את המגמה בשנת 2015. רשת מגה, באופן שקט אמנם, נסוגה מ-14 סניפים ונערכת להכניס את הסניפים העצמאיים של עדן טבע לתוך סניפי מגה. אנו מעריכים כי קבוצת הרבוע הכחול תפעל השנה למכור סניפים נוספים.

"בהמשך לאמור לעיל, תיזת ההשקעה, עליה כתבנו בעבודת חידוש הסיקור, לפיה אנו נראה צמיחה ברשתות הקטנות וזאת על חשבון ירידה בכמות הסניפים של הרשתות הגדולות תימשך להערכתנו גם במחצית השניה לשנת 2015. קבוצת אלון רבוע כחול מקבלת הזרמת חמצן עם מכירת אלון US אך אם מצבה של רשת מגה לא ישתפר אין לשלול בעתיד מכירה של חלק נכבד מהסניפים לקמעונאים הקטנים, מה שישנה את פני שוק הקמעונאות וייצור מצב חדש של קמעונאית אחת גדולה ומספר קמעונאים בינוניים".

יונגר מסביר כי מרבית החברות סגרו את הדיסקאונט לעומת המלצותיו הקודמות בתחילת השנה – "אנו מעדכנים את המלצותינו. את שנת 2015 פתח שוק המזון בהמשך המגמה השלילית שאפיינה את שנת 2014 אך למרות זאת, היעדר מבצעי פסח משמעותיים מבססים את הערכתינו כי מלחמת המחירים מסתיימת. אנו מעדכנים במעט את המודלים ואת מחירי היעד".

מכירות 5 החברות הציבוריות (שופרסל, רבוע כחול-מגה, טיב טעם -0.26% , רמי לוי 1.06% ו ויקטורי 0.78% ) הסתכמו בשנת 2014 בכ-22.53 מיליארד שקל, זאת לעומת 22.79 מיליארד שקל בשנת 2013, ירידה של כ- 1.1%. הרווח הגולמי של חברות אלו הסתכם בכ-5.27 מיליארד שקל, זאת לעומת רווח של כ- 5.714 מיליארד שקל בשנת 2013 והמרווח הגולמי המצרפי הסתכם בכ- 22.7%, זאת לעומת מרווח גולמי של כ- 25.1% בשנת 2013.

 

הרווח התפעולי ירד מרמה של כ-716 מיליון שקל לכ-366 מיליון שקל, והמרווח המצרפי ירד מכ- 3.1% בשנת 2013 לכ-1.6% בשנת 2014. הרווח התפעולי מנטרל הוצאה של כ-190 מיליון שקל שרשמה חברת שופרסל עקב השינויים המבניים שבצעה ואינו כולל הוצאות שכ"ד של כ-130 מיליון שקל להערכתנו, ברשת מגה, כפי שהחברה נוהגת לדווח. בהכללת הוצאות אלו היה הרווח המצרפי מסתכם בכ-46 מיליון שקל בלבד. אם ננטרל רק את ההוצאה החד פעמית של שופרסל נקבל רווח מצרפי של כ- 236 מיליון שקל, מרווח תפעולי של כ- 1% בלבד.     

 

כמות הסניפים של החברות הציבוריות ירדה גם היא, שוב בהובלת רשת מגה. רשת שופרסל לעומת זאת עלתה נטו בכמות הסניפים במהלך השנה אך נותרה בסוף השנה עם 280 סניפים, זאת לעומת 285 סניפים בסוף רבעון 3 לשנת 2014.  מהלך גורף של סגירת הסניפים החל, כאמור, רק לאחר תוצאות הרבעון השני לשנת 2013. אנו מעריכים כי מגמה זו תימשך גם בשנת 2015.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

המכירות בחנויות זהות, מדד הבודק את השינוי במכירות הרשתות בנטרול פתיחה או סגירה של חנויות מעניין גם הוא. ניתן לראות כי הרשתות הקטנות, לא רק שהציגו צמיחה גבוהה בשל פתיחת סניפים, אלא גם במדד החנויות הזהות הראו רשתות אלו צמיחה משמעותית גבוהה יותר משתי הרשתות הגדולות.

 

הרווח התפעולי המשיך להישחק בשנה זו וירד מרווח מצרפי של כ- 716 מיליון שקל לרווח של כ- 46 מיליון שקל בשנת 2014. הרווח כולל הוצאה חד פעמית של שופרסל בהיקף של כ- 190 מיליון שקל וכן את הוצאות שכ"ד של סניפי מגה בשיעור של כ-130 מיליון שקל. בנטרול ההשפעה החד פעמית ברשת שופרסל אנו נראה רווח תפעולי מצרפי של כ- 236 מיליון שקל, מרווח של כ- 1% בלבד.

 

בערכים אבסולוטיים, מבין החברות המסוקרות, רק רשת ויקטורי הציגה עלייה ברווח התפעולי, זאת מרווח תפעולי של כ- 24 מיליון שקל, בשנת 2013 לרווח תפעולי של כ- 28 מיליון שקל בשנת 2014. רשת רמי לוי הציגה ירידה ברווח אך זאת להערכתנו נובע מפתיחה מואצת של סניפים ברבעון הראשון לשנת 2015 ועיכוב של  כ-4 חודשים בפתיחת סניף נתיבות, גורמים שהשפיעו לרעה על תוצאות הרבעון הרביעי לשנת 2014.

 

אז לאן זה הולך?

על פי נתוני סטורנקסט, בחודשים הראשונים של השנה המשיכה הירידה בצריכת המזון אך היעדר מבצעי פסח אגרסיביים מלמדים אותנו כי הקמעונאים הבינו כבר כי המלחמה אינה טובה לתוצאותיהם. "אנו סבורים כי שנת 2015 תוסיף להיות מאתגרת לחברות הקמעונאות, החברות הקטנות, רמי לוי וויקטורי תצגנה צמיחה ואנו סבורים כי חברת שופרסל תציג עלייה קלה במכירות".  

 

לגבי שופרסל, אומר יונגר כי להערכתו החברה תציג עליה במכירות, וברווחיות הגולמית והתפעולית במהלך 2015. "אנו מעדכנים את מחיר היעד מכ-9.5 שקל למניה לכ-9.3 שקל למניה ומותירים את המלצתנו על תשואת שוק.

 

אלון רבוע כחול זוכה לעלייה במחיר היעד מ-10.6 שקל למניה ל-11.6 שקל למניה. " מחיר היעד של חברת האחזקות נגזר גם מאחזקותיה הסחירות ועל כן, למרות הרעה בתוצאות החברות הבנות הפרטיות, העלייה במחיר נובעת מעליית שווי אחזקותיה הסחירות".

 

לגבי רמי לוי טוען יונגר כי "מחיר המניה הגיע למחיר היעד שהצבנו ולאור השקעות גבוהות מהצפי אשר הביאו לירידה זמנית בתוצאות אנו מורידים בשלב זה במעט את מחיר היעד מ-164.7 שקל למניה לכ-161.3 שקל למניה ומורידים את המלצתנו מתשואת יתר לתשואת שוק".

 

החברה היחידה מבין החברות המסוקרות שסיימה את השנה עם עלייה ברווח. "חברת ויקטורי יודעת לתרגם עלייה במכירות גם לעלייה ברווח הגולמי והתפעולי. החברה תמשיך להתמקד בשנת 2015 בפתיחת סניפים ושיפור רווחיותה בעיקר ע"י הייבוא המקביל. עלייה בחוב מורידה במעט את מחיר היעד מ- 33.8 שקל למניה ל-31 שקל למניה". 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    טיב טעם הזולה בתחום נקודה!!! (ל"ת)
    רפפורט 14/04/2015 13:42
    הגב לתגובה זו
חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסף

הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים

הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה חיים כצמן

במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע. 

זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.

הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע. 

השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק. 

היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.

רפי עמית קמטק
צילום: רענן טל
דוחות

קמטק עקפה את הציפיות אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה

קמטק עקפה במעט את ציפיות השוק עם הכנסות של 126 מיליון דולר ורווח מתואם של 0.82 דולר למניה לעומת צפי של 125.2 מיליון דולר ו-0.80 דולר למניה; במקביל רשמה הפסד חשבונאי חד-פעמי בעקבות מחזור אג"ח להמרה בהיקף חצי מיליארד דולר; התחזית לרבעון הרביעי 127 מיליון דולר עליה קלה ומאכזבת לעומת הרבעון הקודם - המניה מגיבה בירידות

מנדי הניג |
נושאים בכתבה קמטק רפי עמית

חברת בדיקות השבבים ממגדל העמק הדואלית קמטק -5.95%  , Camtek Ltd. -7.66%   מפרסמת את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי. החברה עקפה בקצת את תחזיות האנליסטים, הן בהכנסות והן ברווח למניה, והציגה קצב פעילות שמתקרב לרף של חצי מיליארד דולר במונחים שנתיים. קמטק עקפה ממש בקצת את הציפיות השורה העליונה והתחתונה אבל התחזית לרבעון הרביעי מאכזבת את המשקיעים. קמטק צופה שההכנסות ברבעון הבא יעמדו על 127 דולר עליה קטנה לעומת התחזית הקודמת שעמדה על 126 מיליון דולר.

הכנסות קמטק הסתכמו ברבעון ב-126 מיליון דולר, לעומת ציפיות השוק ל-125.2 מיליון דולר, ובכך רשמה עלייה של 12% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (112.3 מיליון דולר). הרווח הנקי על בסיס Non-GAAP הגיע ל-40.9 מיליון דולר, שהם 0.82 דולר למניה בדילול מלא, לעומת תחזית ממוצעת של 0.80 דולר למניה ולמול רווח של 0.75 דולר למניה ברבעון השלישי של 2024. מדובר בהמשך רצף של עקיפת תחזיות, גם אם הפעם הפער היה קטן יותר.

עם זאת, בשורה התחתונה על בסיס GAAP, הציגה החברה הפסד חשבונאי של 53.2 מיליון דולר (1.16- דולר למניה). ההפסד נבע מהוצאה חד-פעמית של כ-89 מיליון דולר הקשורה למחזור אג"ח להמרה ישן, פעולה שבוצעה כחלק ממימון מחדש במסגרתו גייסה החברה 500 מיליון דולר באג"ח להמרה בריבית אפס. בסך הכול, המהלך הגדיל את יתרות המזומנים וההשקעות הסחירות של קמטק ל-794 מיליון דולר בסוף ספטמבר, לעומת 543.9 מיליון דולר שלושה חודשים קודם לכן.

שיעור הרווח הגולמי ברבעון עמד על 50% על בסיס GAAP ו-51.5% על בסיס Non-GAAP, בדומה לרבעונים הקודמים. הרווח התפעולי הסתכם ב-31.8 מיליון דולר על בסיס GAAP וב-37.6 מיליון דולר על בסיס Non-GAAP, המשקפים שולי רווח תפעולי של 25%-30%. התזרים מפעילות שוטפת גבוה והסתכם ב-34 מיליון דולר, והחברה ממשיכה לשמור על מאזן נקי ויכולת נזילות גבוהה, גם לאחר ההנפקה.


"הביקוש ל-AI ממשיך להניע את הצמיחה"

המנכ"ל רפי עמית התייחס לתוצאות ואמר כי “קמטק ממשיכה להציג ביצועי שיא הודות לביקוש הגובר למחשוב עתיר ביצועים עבור יישומי בינה מלאכותית. ההשקעות העצומות בתחום מרכזי הנתונים וה-AI ממשיכות לתמוך בצמיחה בתעשיית השבבים, ואנו מצפים להמשך מומנטום חיובי גם בשנה הבאה”.