שבבים
שבבים

הישראליות שנהנות מהביקוש הגובר לשבבים

מהמטרולוגיה, דרך התקשורת האופטית במרכזי מידע ועד לפתרונות בקרת ייצור, החדשנות ישראלית מקבלת רוח גבית מעסקאות הענק בסקטור השבבים והופכות לקריטית בפאבים שמייצרים את עתיד השבבים

רן קידר | (5)

תעשיית השבבים הגלובלית נמצאת בעיצומה של מהפכה טכנולוגית וכלכלית; ברמה הכלכלית, הביקושים האדירים לרכיבים שתומכים ביישומי בינה מלאכותית מייצרים גל חדש של הזמנות לציוד ייצור. הדיווחים על עסקאות שכוללות סכומי עתק של עשרות ומאות מיליארדי דולרים מגיעות כמעט מדי יום, והאחרונה מביניהן, שבה OpenAI חתמה על הסכם אספקת חומרה עם AMD שצפוי לספק עד שישה גיגה-וואט של כוח חישוב, דחפה את המניה עשרות אחוזים מעלה ואת הסקטור כולו איתה.  זהו עוד מהלך שמחזק את הענף כיעד מרכזי להשקעה ומחזק את הביקוש לכלי ייצור ובדיקה מתקדמים.

ברמה הטכנולוגית, הסקטור מבצע מעבר לטכנולוגיית GAA, שמאפשרת שבבים מהירים יותר ועם דליפה חשמלית נמוכה יותר, כלומר צריכת חשמל טובה יותר וביצועים גבוהים יותר בגודל פיזי קטן יותר. עם זאת, ייצור GAA הוא מסובך במיוחד ומצריך שלבים מיקרוסקופיים מדויקים שבהם כל סטייה זעירה עלולה לפגוע בתשואה (אחוז השבבים התקינים). לכן, מפעלי ייצור שבבים (Foundries) זקוקים לכלי מטרולוגיה ובקרה מדויקים, מדידות וניתוח נתונים בזמן אמת. זו גם הסיבה שחברות שמתמחות במדידה ובבקרת ייצור, כולל החברות הישראליות, הופכות למשמעותיות כל כך בתהליך ההטמעה של GAA בפאבים תעשייתיים שמעוניינים בייצור המוני. 

בתוך השוק הזה, נובה Nova Measuring Instruments Ltd. 1.68%    מחזקת את מעמדה כספקית מובילה של כלי מטרולוגיה לתעשיית השבבים. מכונות ה-ELIPSON של נובה, שמאפשרת בדיקת חומרים בתוך השבב באמצעות מדידות אור מיוחדות (טכניקה שנקראת ראמן), נבחרו כסטנדרט של קו הייצור של אחת מחברות הפאונדרי הגדולת בעולם. החברה כבר מסרה מספר כלים לפרויקט, ובמקביל מרחיבה את נוכחותה לאחר שפלטפורמה אחרת שלה, Metrion, אומצה גם היא על-ידי לקוח GAA אחר, מה שמחזק את מעמדה בשוק הייצור ההמוני של צמתים מתקדמים.

גם חברות ישראליות נוספות נהנות מהמומנטום: פתרונות בקרת ייצור של קמטק Camtek Ltd. -0.17%  ותשתיות ייצור של טאואר Tower Semiconductor 2.23%   שמספקת שבבים לתקשורת אופטית בדאטה סנטרים (SiPho), שבבי RF-SiGe ו-RF-SOI. טאואר עלתה 43% בשנה האחרונה, ואחרי שלפני כחודשיים אופנהיימר העלו את מחיר היעד שלה ל-70 דולר, היא כיום נסחרת מעל אותו המחיר, בכ-73.6 דולר. 

היתרון Vישראלי אינו מתמצה רק בחדשנות טכנולוגית, אלא גם באקוסיסטם שמאפשר להמיר את החדשנות ליכולות תפעוליות: מרכזי המחקר והפיתוח, יחד עם קהילת הסטארט-אפים המשלבת חומרה ותוכנה, והחיבור לשירותי אנליטיקה ובקרת ייצור מהווים יתרון תחרותי שיכול להוביל לשיתופי פעולה אסטרטגיים עם פאונדריס גלובליים. עם זאת, המעבר מפתרון לייצור המוני מצריך השקעות בקווי ייצור, אספקה רציפה, יציבות ותמיכה גלובלית 24/7, ועל החברות להוכיח בגרות תפעולית לא פחות מאשר מצוינות טכנולוגית.

השילוב בין כלי מדידה, פלטפורמות נתונים ושירותי אינטגרציה הופך כיום לפרמטר המבדיל בין מנצח למפסיד. חברות שמסוגלות להעניק חבילת פתרון מלאה: כלים, תוכנה, ניתוח נתונים ותמיכה שוטפת, יהיו אלו שיוכלו לבסס הכנסות חוזרות ויתרון תחרותי. יחד עם זאת, התחרות הגלובלית גוברת, תקציב ההשקעות הגבוה והחשיפה לגורמים גיאו-פוליטיים ורגולטוריים מוסיפים מורכבות; מי שלא יתאים עצמו לקצב הייצור ההמוני ולדרישות הפאונדריס, מבחינת אספקה, איכות ואבטחת מידע, עלול להישאר מאחור.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אנונימי 07/10/2025 14:01
    הגב לתגובה זו
    הם מניות הטכנולוגיה הכי טובות בשוק בשלנו מחזיק אתשלושתם בסכומים גבוהים לא מוכר עד שהבועה הזו תראה שהיא רוצה להתפוצץ לדעתי יש לנו לפחות חצי שנה של עליות והנל יעלו מעל המדדים
  • 4.
    אין כמו שורט בזמן הנכון (ל"ת)
    יפרח 07/10/2025 10:34
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כרגע שורטים טובים על הזהב על טסלהעל צים (ל"ת)
    מנחם 07/10/2025 10:34
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    השוק מיצא עצמו אבל אין אלטרנטיבות (ל"ת)
    רונית 07/10/2025 10:28
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אורן 06/10/2025 23:25
    הגב לתגובה זו
    חבריך טען ויתכן שעדיין טוען שנובה מתומחרת גבוה. היתכן
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -3.98%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

פורשה 911, קרדיט: יצרןפורשה 911, קרדיט: יצרן

פורשה 911 טורבו S ההיברידית: חזקה ומהירה מאי פעם; כמה היא עולה?

הביצועים, הגרסאות השונות והמחירים

ענת גלעד |
נושאים בכתבה פורשה

הדגם החדש של פורשה 911 טורבו S לשנת 2026 נראה על פניו כמו גרסה נוספת של מכונית־העל הקלאסית - אבל מתחת לפני השטח זהו השינוי המשמעותי ביותר שעבר על הסדרה בעשורים האחרונים. לראשונה, פורשה מציגה גרסה היברידית לדגם הדגל שלה, עם ביצועים עוצמתיים יותר מאי פעם.

הפורשה 911 החדשה מגיעה עם מערכת הנעה מתקדמת שמבוססת על מנוע חדש לחלוטין, תיבה אוטומטית שעוצבה מחדש, סוללה קומפקטית עם מתח עבודה של 400 וולט ושילוב ראשון מסוגו של מערכת טורבו חשמלת. כל אלה יחד הופכים את הרכב למהיר יותר, מדויק יותר, ובעיקר, צעד קדימה במאמץ לשלב בין ביצועים, רגולציה וחדשנות.

המנוע של הדגם החדש - שישה צילינדרים אופקי בנפח 3.6 ליטר - שונה לגמרי מזה של הדור הקודם: מדובר בגרסה קומפקטית יותר, עם קוטר בוכנות חדש, מערכת הזרקה מתקדמת, והסרה מוחלטת של מערכות רצועה מכאניות. הגישה המודולרית אפשרה למהנדסי פורשה לשלב מעל המנוע את מערכות ההמרה החשמליות, כולל ממיר DC/DC ואינוורטר מתקדם, בלי להגביה את קו המכסה האחורי של הרכב.

אבל הסיפור הגדול יותר הוא שילוב של טכנולוגיית T-Hybrid: מנוע חשמלי בהספק של 80 כ"ס משולב בתיבת ה־PDK האוטומטית, אשר מחובר ישירות לגל הארכובה. גם מגדשי הטורבו שונו לחלוטין: הפעם מדובר במערכות טורבו חשמליות עם מדחסי אוויר שנשלטים אלקטרונית, ללא תלות בסיבובי המנוע. התוצאה היא זמינות כוח מיידית, העלמת השהיית הטורבו ואספקת מומנט מרשימה במיוחד לאורך תחום הסל"ד.

בזכות המערכת המשולבת, ה־Turbo S מציע כעת הספק כולל של 701 כוחות סוס ומומנט מרבי של 590 ליברה־רגל. אלה מתקבלים בטווח שבין 2,300 ל-6,000 סל"ד - מה שמקנה לרכב גמישות נדירה, גם בנסיעה עירונית וגם על מסלול מירוצים.