חלל נפלה 15%: תקלה ב'עמוס 5' עלולה לקצר את חייו בכ-11 חודשים
"תקלה בלוויין עמוס 5 עלולה לקצר את חייו בכ-11 חודשים",כך הודיעה הלילה חברת חלל תקשורת לבורסה, וזו אינה הפעם הראשונה בה מודיעה החברה על תקלה שכזו בלוויין הדגל שלה. המניה נופלת הבוקר בבורסה של ת"א בכ-10% לשווי של 1.1 מיליארד שקל. גם אג"ח חלל תקש אגח יב צונחת ביותר מ-6% כיוון שיש לה שיעבודים על הלווין עמוס 5.
בהודעה נכתב כי "התקלה בלווין מונעת הפעלה של חלק ממנועיו באמצעות ספק כוח 2 ופוגעת ביכולתו של ספק כוח 2 לפקד על הפעלת שני מנועים נוספים. בהתבסס על חוות דעת של יצרן הלוויין, ISS, התקלה עלולה לגרום לקיצור של כ-11 חודשים באורך חיי הלוויין ואם לא ניתן יהיה להפעיל מנועים נוספים באמצעות ספק כוח 2 - עלול להיגרם קיצור אורך חיים משמעותי יותר".
אולם החברה מציינת בהודעתה כי קיימים מסלולי הפעלה חלופיים להפעלת המנועים אשר נבדקים על-ידי יצרן הלוויין. אם לאחר הבדיקה יתברר שאין מניעה להפעיל את המנועים הנ"ל במסלולים החלופיים כאמור, אזי לא יהיה
קיצור באורך החיים של הלוויין בגין התקלה האמורה.
התקלה הנוכחית מצטרפת לשתי תקלות משמעותיות קודמות אז דיווחה חלל על ירידה של 50% בספק כוח 1 (בעקבותיה עברה לעבודה עם ספק 2) ולאחר מכן דיווחה על תקלה בספק 2 אשר אפשרה לו להפעיל רק 4 מתוך שמונת המנועים. היום כאמור חלל מדוות על תקלה נוספת אשר פוגעת ביכולתה להעביר מתח לשני מנועים נוספים.
נציין כי רק בשבוע שעבר דיווחה החברה על עוד התקשרות חדשה בהסכם למתן שירותי תקשורת לוויינית במזרח אפריקה במשך 5 שנים באמצעות הלוויין עמוס 5 היקף של כ-3.6 מיליון דולר. זאת לאחר שבתחילת ספטמבר דיווחה החברה על הסכם אחר, לספק שידורי טלוויזיה רב ערוצית שגם הוא ממזרח אפריקה בהיקף מצטבר של 5.9 מיליון דולר.
חדשות רעות שצריכות להדאיג את המשקיעים
אורי ליכט , מנהל מחלקת המחקר ב- IBI בית השקעות הגיב הבוקר להודעה של חלל תקשרת ואמר: "מדובר בחדשות רעות לחברה שצריכות להדאיג את המשקיעים. לוויין עמוס 5 ידע, כאמור, תקלות גם בעבר וכל הודעה שכזאת מעלה חששות לגבי יכולתו לשרוד בחלל עוד 14 שנה. בנוסף בעקבות התקלות הקודמות חברות הביטוח החריגו את מערכת ההנעה של הלוויין וכעת הכיסוי שלו הוא חלקי בלבד".
פוליסות הביטוח של הלוויין אשר שוויו בספרים עומד על 177 מיליון דולר מתחלקות כך: פוליסה ראשונה על סך 137 מיליון דולר, החריגה את מערכת ההנעה ובמקרה של תקלות כגון זאת חלל לא תפוצה על הפגיעה.
הפוליסה השניה בסך 40 מיליון דולר היא פוליסה שכוללת את שיגור הלוויין ומבטחת את כלל מערכותיו ללא החרגות במשך 5 שנים והיא כן כוללת פיצוי במקרה של בעיות במערכת ההנעה.
- 3.נקנתה בנעילה למחר.מאמין 4-5 אחוז תיקון (ל"ת)סוחר חכם 22/10/2013 17:39הגב לתגובה זו
- 2.לברוח ומהר מהאגח ומהמניה (ל"ת)סכנת נפשות לכסף 22/10/2013 13:36הגב לתגובה זו
- 1.שברה קו תמיכה אלכסון ומקבלת יעד 5043 בהצלחה (ל"ת)מבט טכני 22/10/2013 12:29הגב לתגובה זו
מאור דואק מנכל מניף קרדיט מניף שירותים פיננסייםמשבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
היקף החובות שמועד פירעונם נדחה בהסכמה זינק ברבעון השלישי ל-907 מיליון שקל לעומת כ-421 מיליון שקל ברבעון המקביל והיקף החובות בפיגור זינק פי 3 ל-361 מיליון שקל; הדוח מרמז על מצוקה מתגברת בשוק מימון
הנדל״ן: קבלנים מתקשים לקבל אשראי בנקאי, פרויקטים נגררים, ועלויות הבנייה והירידה במכירות מכבידים על יכולת ההחזר
הדוח של הרבעון השלישי שפרסמה חברת האשראי החוץ בנקאי מניף מניף -3.69% , אחד הגופים המרכזיים במימון ליזמי נדל״ן, מציג תמונה שמרחיקה מעבר לביצועי החברה עצמה. מההתבוננות במספרים, בשינויים במבנה תיק האשראי, ובקפיצות בחובות הנדחים והפיגורים, ניתן לראות את מה שמתרחש כיום מאחורי הקלעים בענף הנדל״ן הישראלי: ירידה במכירות שהובילה למצוקה תזרימית מתמשכת, קבלנים שמתקשים לקבל אשראי בנקאי, התייקרות בעלויות הבנייה, ומשק שבו יותר ויותר פרויקטים זקוקים ל"חמצן כלכלי" כדי לשרוד את הסביבה הנוכחית.
וזו לא הגזמה. על פי הדוח, היקף החובות שמועד פירעונם נדחה בהסכמה בין הצדדים זינק ברבעון השלישי ל-907 מיליון שקל, יותר מכפול לעומת כ-421 מיליון שקל בלבד בתקופה המקבילה. לצד זה, החובות שבהם ההסכם כבר הסתיים אך טרם חלפו תשעה חודשים ממועד הסיום, כלומר חובות שהיו אמורים להיסגר זה מכבר, הגיעו ל-361 מיליון שקל, כמעט פי שלושה משנה שעברה. ביחד מדובר בכמעט 1.27 מיליארד שקל של חובות שנדחו, גולגלו או פשוט לא שולמו בזמן.
כשמניחים את זה מול ההון העצמי של מניף, מתקבלת תמונה מדאיגה יותר: החובות הנדחים והלא משולמים עומדים כבר היום על יותר מפי שניים מההון העצמי של החברה. בסביבה של ירידה במכירות דירות, איחורים במסירות ועלייה בעלויות הבנייה ברקע המלחמה, גם שינמוך קטן בתרחיש ההחזר עלול לדרוש הפרשות משמעותיות בעתיד. מניף אמנם מציגה רווחיות, אבל כשמשווים את ההפרשות לסכום האדיר של החובות שנדחו או לא שולמו בזמן, ברור שהן נמוכות מאוד. הפער בין היקף הדחיות לבין ההפרשה בפועל מעורר סימני שאלה לגבי הסיכון שהחברה לוקחת על עצמה.
מי הם הלקוחות של מניף?
מדובר לרוב בקבלנים ויזמים שמראש מגיעים למגרש הזה במצב פחות חזק, מי שנזקקים להלוואות חוץ-בנקאיות, לעיתים בריבית גבוהה עם שעבודים שניים, רק כדי להשלים הון עצמי ולצאת לדרך. המודל הזה עובד היטב כשהשוק גודש במכירות ובקצב סגירת עסקאות מהיר שמזרים כספים לחברה. אבל כשהשוק מאבד גובה, עלויות הבנייה מזנקות, המלאים נערמים (נזכיר שהיקף הדירות הלא מכורות מתקרב לכ-85 אלף דירות) והמחירים מתחילים להתיישר כלפי מטה מדד המחירים באוקטובר עלה ב-0.5%; מחירי הדירות ממשיכים לרדת, הלווים האלה הם הראשונים להיכנס ללחץ. כאן בדיוק הסיפור עשוי להפוך ממצוקת אשראי למחנק אשראי.
- מניף: הרווח הנקי ברבעון 42 מיליון שקל - התשואה על ההון: 30%
- מניף: הרווח ברבעון קפץ ב-25% ל-41.5 מ' שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדוח מציג כי החברה פועלת במבנה שבו היזם משלם ריבית לאורך חיי הפרויקט, בעוד פירעון הקרן נדחה למועד הסיום. זהו מודל שמסתמך על כך שהפרויקט יתקדם כמתוכנן ויניב תזרים רק בסוף התהליך, בעיקר ממכירת הדירות או מהשלמת הבנייה. לצד זאת, מניף עצמה מדגישה בדוח כי היא מודעת לקשיים המתגברים בענף וכי חלק מההתנהלות השוטפת שלה כולל התאמה של לוחות הזמנים ותשלומים שוטפים ללקוחות שנקלעו לעיכובים. החברה מבינה שהמציאות בענף מורכבת יותר, ולכן במקרים רבים היא בוחרת לדחות מועדי פירעון, לעדכן הסכמי מימון או לאפשר פריסה מחודשת של התחייבויות. במילים אחרות, החברה מודעת לקשיים ובוחרת לדחות אותם, בתקווה שמשהו ישתנה בחודשים הבאים. אלא שהשנה האחרונה הוכיחה שוב שאין אפשרות לסמוך על קצב המכירות. ברבעונים האחרונים כל השוק ראה ירידות משמעותיות במספר העסקאות, שמובילה לדחיות במסירות, גידול במלאים, והעברת הלוואות לסבבי הארכה חוזרים ונשנים.

רבל זינקה לאור עלייה ברווחיות ולמרות ירידה בהכנסות
מניית החברה זינקה בלמעלה מ-10% לאחר פרסום הדוח; שהציג שיפור חד ברווחיות, הכרה בהכנסות משיפויים שהובילה לרווח גולמי גבוה מהצפוי; עם זאת, החברה מראה ירידה במכירות, השפעות מטבע ושחיקה בתחזית ההזמנות מאחת מיצרניות הרכב הגדולות
רבל אי.סי.אס רבל 10.92% , העוסקת בייצור מערכות אוורור למיכלי דלק ורכיבים נלווים, פרסמה את דוחותיה לרבעון השלישי של 2025, וזינקה במעל 10%, על רקע פרסום התוצאות. החברה הציגה תמונה של התקדמות תפעולית מחד וסימני האטה בפעילות מהצד השני. הדוח מציג עלייה חדה ברווח הנקי, שיפור בשיעורי הרווחיות והכרה בהכנסות חד-פעמיות, לצד ירידה בהכנסות, שינויי מטבע מהותיים והפחתה משמעותית בהיקף ההזמנות המחייבות מצד אחד מלקוחותיה הגדולים בענף הרכב.
על פי הדוח, הרווח הנקי של רבל ברבעון זינק במאות
אחוזים, והגיע לכ-4 מיליון אירו, בהשוואה לכ-800 אלף אירו בלבד ברבעון המקביל אשתקד. מדובר בעלייה דרמטית בשורה התחתונה, המשקפת גידול ברווח הגולמי ובשיעורי הרווחיות. עם זאת, הדוח מציין כי ברבעון בוצעה הכרה בהכנסה של כ-4 מיליון אירו בגין שיפויים מלקוחות. בנוסף,
החברה מדווחת כי חל גידול בשיעורי הרווחיות בפעילות התבניות, שהגיעו לכ-52% לעומת כ־27% בתקופה המקבילה. החברה מציינת גם קיטון בעלויות התצרוכת, שהשפיע על שיפור הרווח הגולמי.
לצד זאת, הכנסות החברה ירדו באופן ניכר. בתחום החלקים המבניים לתעשיית הרכב נרשמה ירידה של כ-8.4 מיליון אירו, שהם קיטון של כ-11.1% לעומת התקופה המקבילה. גם תחום התבניות מציג ירידה משמעותית של כ-6.6 מיליון אירו, המהווה צניחה של כ-66% בשנה. עלות המכר של החברה קטנה במצטבר בכ-15.5 מיליון אירו, כאשר הירידה המשמעותית ביותר נרשמה בתחום החלקים המבניים.
בנוסף. החברה מציינת כי יצרנית רכב מרכזית, המוגדרת כלקוח מהותי, הקטינה את התחזית להזמנות מחייבות בכ-50%. ההפחתה נרשמה כהקטנה בתוך מסגרות ההתקשרות, המהוות בסיס לבניית צבר פוטנציאלי אך אינן מהוות התחייבות להזמנה בפועל. המשמעות התפעולית, כפי שהחברה
מדגישה, היא ירידה בחלק המחייב של ההזמנות, שנרשם כחלק מהפחתה כוללת בשווי המסגרות במונחי אירו.
- רבל זכתה בחוזה בהיקף 120 מיליון אירו לאספקת חלקים לרכב
- החשיפה של רבל למט"ח פגעה בה - והמניה קרסה אתמול ב-19%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד שינויי ההזמנות, הדוח מתייחס גם להשפעות מטבע, בעיקר מול הדולר והיואן. חלה הפחתה של כ-65.4 מיליון אירו בהיקף מסגרות ההתקשרות במונחי אירו בשל תנודות
בשערי המטבע, המשפיעות על הערכת השווי של מסגרות קיימות ושל התקשרויות עתידיות.
