קניון עזריאלי
צילום: שלומי יוסף

הקיץ של הקמעונאיות - האם הכסף יישאר בארץ או ימריא לחו"ל?

האם זינוק של 47% בהוצאות אשראי מאותת על "שחרור לחצים" או על תחילתה של מגמת בזבוזים בקניונים וברשתות? הקמעונאיות הסיקליקיות שהתאוששו חלקית מהמלחמה נושאות את העיניים לשמיים - חזרת הטיסות מסכנת להם את רווחי הקיץ

מנדי הניג |

בעקבות הפסקת האש והסרת הגבלות פיקוד העורף, הישראלים מיהרו לחזור לשגרה והכיס נפתח בהתאם: הוצאות האשראי קפצו ביום רביעי האחרון ב־47% לעומת השבוע הקודם. בתוך ארבע שעות הישראלים הוציאו 848.43 מיליון שקל סכום גדול ב-2.3% מיום רביעי שקדם ללחימה בו עמדו ההוצאות על 829.15 מיליון שקל. בצל הנתונים המעודדים, בענף הקמעונאות לא ממהרים לחגוג. ברשתות הסיקליקיות (הקמעונאיות שמתבססות על צרכנות מחזורית) שתלו תקוות בהתאוששות קייצית אחרי שבועות של ירידה בביקושים, מבינים שהשאלה הגדולה היא לא רק כמה יוציאו - אלא איפה.

עבור המשביר, פוקס, קסטרו, אורבניקה ריטיילורס, ודומיהן, הקיץ הקרוב יכול להיות קרש קפיצה או הזדמנות שפוספסה. החזרה המהירה לפעילות במשק אומנם משחקת לטובתן, יש את יולי-אוגוסט למכור ולנקות סחורה בלי לרוץ למקלטים כל שעה. אבל כל עוד מחירי הטיסות ימשיכו לרדת והשמיים ייפתחו בקצב מואץ, יש סיכון אמיתי שהבזבוזים יתבצעו מעבר לים. עבור רשתות שמסתמכות על עונתיות וצמיחה ברבעון השלישי, מדובר בשבועות קריטיים שיכריעו אם הזינוק בצריכה יישאר בישראל או ימריא אל הדיוטי פרי.

היסטורית, אחרי תקופות של מתיחות ביטחונית, הציבור הישראלי נוהג להגיב בשתי דרכים צרכניות מנוגדות אך משלימות: מצד אחד, חזרה מיידית לקניונים ולחנויות - לעיתים מתוך צורך רגשי ב"תחושת נורמליות" ופורקן; מצד שני, זינוק בביקוש לחופשות לחו"ל, בעיקר בגלל דחיית נסיעות בתקופת הלחימה והצורך ב"אקספיזם" - לברוח קצת מהמתח המקומי ולנקות את הראש - עם גלידה קפואה במילאנו או מקרון מתוק על השאנז אליזה. 

המשמעות עבור רשתות הקמעונאות הסיקליקיות היא כפולה: גם כשהביקושים חוזרים - הם זמניים, מתפזרים, ונוטים לזלוג מהר החוצה. כבר אחרי "שומר החומות" ו"צוק איתן", נרשמה התאוששות מהירה ברכישות המקומיות, אבל זו דעכה בתוך מספר שבועות גם בשל יציאה המונית לחו"ל וגם בגלל מבצעי אונליין מצד אתרי סחר בינלאומיים שהתחרו עם המקומיות על תשומת הלב של הצרכנים.

סבבים שהסתיימו בקיץ

אי אפשר להשוות לחלוטין את המצב הביטחוני הנוכחי לתמונות שראינו אחרי מבצעים צבאיים קודמים כמו "צוק איתן" (2014) ו"שומר החומות" (2021), שגם הם הסתיימו סמוך לפתיחת הקיץ או במהלכו. הפעם, מדובר בהפסקת אש שהושגה מול איראן חזית אסטרטגית ומשמעותית בהרבה גם אם לא נטרלה את כלל האיומים. במקביל, העורף הישראלי עודנו מדמם: חיילים נופלים בלחימה בעזה, ו-49 חטופים עדיין מוחזקים בידי חמאס, מהם לפחות 20 בחיים לפי ההערכות. ובכל זאת, במובן הצרכני-כלכלי, הפסקת האש מול איראן הסירה את האיום המרכזי על המרחב האווירי ואיפשרה את חידוש התנועה האווירית וסימנה חזרה מסוימת לשגרה.

במקרים קודמים, הקמעונאיות המקומיות קיוו לרכוב על גל הפורקן של הצרכנים הישראלים אבל מהר מאוד התברר שהתקווה הזאת הייתה מוקדמת מידי. ההתאוששות המהירה בפדיונות דעכה תוך שבועות, כשיציאה המונית לחו"ל הפנתה את עיקר ההוצאות של הציבור אל הדיוטי פרי, חברות תעופה ואתרי הסחר המקוונים. 

הרשתות המקומיות נותרו אז עם מלאי עודף, הוצאות קמפיינים גבוהות, ומעט מדי מכירות בפועל. כעת, כשגם הפסקת האש הנוכחית מגיעה רגע לפני יולי־אוגוסט, החשש בענף הקמעונאות הוא לשידור חוזר רק שהפעם הן מנסות להיערך טוב יותר, בין אם באמצעות ניהול מלאי זהיר, תגבור פעילות דיגיטלית או מבצעים ממוקדים.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הקמעונאיות המקומיות נותרו אז עם הוצאות שיווק גבוהות – אך ללא מומנטום אמיתי. למרות זאת, הנתונים הנוכחיים מגלים נקודת פתיחה שונה: חלק מהרשתות דיווחו ברבעון הראשון של השנה על שיפור תפעולי משמעותי, ניהול מלאי מוקפד, והתמקדות בפתרונות דיגיטליים. מגמות אלה - אם יימשכו - עשויות לאפשר להן לנצל את החזרה לשגרה בצורה טובה יותר מבעבר.

ביצועי הקמעונאיות ברבעון הראשון 

התוצאות הכספיות של רשתות הקמעונאות המובילות מצביעים על תמונה מעורבת: 

קבוצת פוקס פוקס -0.43%   : הציגה גידול של 12.9% בהכנסות שהסתכמו ב-1.48 מיליארד שקל, אבל הרווח הנקי נחתך בכ-44% והסתכם ב-15 מיליון שקל בלבד, לעומת 43.8 מיליון שקל ברבעון המקביל. 

ריטיילורס ריטיילורס 2.14%   : הכנסות החברה צמחו ב-17% ל-526 מיליון שקל, אך היא עברה להפסד נקי של 4.4 מיליון שקל, בהשוואה לרווח של 16.8 מיליון שקל ברבעון המקביל. הירידה נבעה בעיקר מהחולשה המתמשכת במכירות חנויות נייקי.

קסטרו קסטרו -2.19%  : הכנסות הקבוצה עלו ב-8% והסתכמו ב-470.5 מיליון שקל, אך הרווח הנקי צנח ב-64% ל-1.4 מיליון שקל בלבד. הירידה נבעה בעיקר מהוצאות מס חריגות ועלויות השקה של מותגים חדשים. 

אורבניקה אורבניקה -4.88%   : הציגה גידול של 11% בהכנסות שהסתכמו ב-220 מיליון שקל, ורווח נקי של 12 מיליון שקל – עלייה של 5% לעומת הרבעון המקביל.

המשביר המשביר 365 1.86%   : הכנסות החברה עלו ב-3% ל-226 מיליון שקל, והרווח הגולמי זינק ב-11%. החברה רשמה רווח נקי של 5.7 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-300 אלף שקל ברבעון המקביל.


האם הקונים באמת חוזרים או רק "משחררים אוויר"?

האתגר המרכזי של הרשתות הוא לא רק לשכנע את הצרכן להוציא כסף אלא גם לגרום לו להוציא אותו דווקא אצלן. עם הצרכן הישראלי הממולח, שמחפש מבצעים, משווה, ועושה הכל העיקר לא "לצאת פרייאר", לא מספיק רק שלטים של "1+1". הקמפיינים חייבים להיות מדויקים, רגשיים ומבוססי דאטה בעיקר בזירה הדיגיטלית, שבה מתקבלות רוב החלטות הקנייה. 

בינתיים, התמונה - לפחות עבור הקמעונאיות - דווקא מעודדת. כפי שדיווחנו, שלוש חברות התעופה הישראליות מעדיפות לזכות את מחיר כרטיסי הטיסה שבוטלו במקום להציע כרטיסים חלופיים, תוך שהן מקפיצות את מחירי הטיסות החוזרות לעיתים בעשרות ואף מאות אחוזים. כל עוד המצב הזה נמשך, והרגולציה מגיבה באיטיות, גוברת הסבירות שהצרכן הישראלי יעדיף להישאר בארץ. בתרחיש כזה, דווקא רשתות האופנה, הפנאי והלייף סטייל יכולות להרוויח מהביקושים שנבלמים בנתב"ג - ולרשום לעצמן קיץ חזק מהצפוי, אולי כזה שיאזן את החולשה שחוו ברבעון הקודם.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בצלאל מכליס אלביט מערכות
צילום: תמר מצפי

אופנהיימר: "אלביט תהנה עוד שנים רבות מביקושים"; מעלה מחיר יעד

אופנהיימר מעלה מחיר יעד לאלביט ל-550 דולר, אפסייד של כ-10% ומציין כי: "היתרון במזרח אירופה הולך ומעמיק, אלביט תהנה עוד שנים רבות מביקושים חזקים מאוד בשוק הישראלי"

תמיר חכמוף |

אופנהיימר מפרסמת סקירה עדכנית על אלביט מערכות אלביט מערכות -5.23%   לאחר פרסום הדוחות, ומחדדת את המסר שהביקושים לטכנולוגיה ביטחונית באירופה ובישראל אינם זמניים (זאת לאור העובדה כי ישראל מתכוננת למלחמה נוספת עם איראן ועם מדינות עוינות אחרות, כלשונם), אלא שינוי עומק בשוק שממשיך למצב את אלביט כשחקנית שמספקת פתרונות למדינות ללא תעשייה ביטחונית מקומית. על רקע המגמה הזו, בבית ההשקעות מעלים את מחיר היעד למניה ל-550 דולר ומשאירים את ההמלצה על "תשואת יתר".

האנליסטים מציינים כי הדוחות של אלביט הציגו רבעון חזק מבחינת רווחיות ושיפור תפעולי. הרווח המתואם היה גבוה מהתחזיות, ושיעור הרווח התפעולי המתואם עלה ל-9.7%, שיפור של כ-150 נקודות בסיס לעומת השנה שעברה. מנגד, ההכנסות היו מעט מתחת לצפי, אך עדיין צמחו לשיא של 1.92 מיליארד דולר. באופנהיימר מדגישים כי השיפור ברווח הנקי ושיעור המס הנמוך מצביעים על התייעלות תפעולית שמאפשרת למנף את הגידול בפעילות.

הפער הגדול נמצא בצבר ההזמנות, שממשיך להיות אחד החזקים בתעשייה: 25.2 מיליארד דולר, עוד לפני עסקת הענק שדווחה אתמול. על פי אופנהיימר, הצבר ימשיך לתמוך בצמיחה דו ספרתית בשנים 2026-2025, עם תרומה ברורה של מזרח אירופה, שם אלביט נהנית מיתרון מבני. “מדינות כמו אלבניה, דנמרק וסרביה, שאין להן תעשייה ביטחונית מקומית, הופכות את אלביט לספק טבעי”. בנוסף, המתיחות מול רוסיה והתחייבויות נאט"ו להגדלת ההוצאה הביטחונית הופכות את הביקוש למערכות קרקע, חימושים, תקשוב ואלקטרו אופטיקה ליציב ומתמשך.

הסקירה מתייחסת גם לעסקה הגדולה בהיקף 2.3 מיליארד דולר שעליה דיווחה אלביט אתמול. לפי הערכת אופנהיימר, ההסכם ככל הנראה משקף שיתוף פעולה אסטרטגי בין ישראל למדינה ממזרח אירופה (ההשערה עלתה גם כאן בביזפורטל - אלביט בעסקת ענק של 2.3 מיליארד דולר, אבל מה לא נחשף?) ככל הנראה אחת המדינות שבהן כבר קיימות רכישות משמעותיות של החברה. לדברי האנליסטים, העסקה כוללת מערכות יבשה, רחפנים ומערכות שליטה ובקרה, וצפויה לייצר תרומה ניכרת להכנסות בשנים הקרובות. "מדינות מזרח אירופה יישארו הרבה יותר פתוחות לרכש ישראלי לעומת מערב אירופה, וזה אחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים של אלביט לשנים הקרובות", נכתב.

מנקודת מבט תפעולית, אופנהיימר מציינים כי אלביט מציגה שיפור כמעט בכל החטיבות, עם צמיחה של 41% בחטיבת היבשה, עלייה דו ספרתית בחטיבות הסייבר וה-C4I, ויציבות בחטיבת ESA לאחר תקופה חלשה יותר. במצטבר, מדובר בתמהיל שמאפשר לחברה לשמור על חוסן גם בזמן תנודתיות אזורית בשווקים כמו אסיה-פסיפיק, שם נרשמה ירידה מסוימת ברבעון.

משה סבוסקי, סמנכ"ל הכספים של שפיר הנדסה, צילום: יח"צמשה סבוסקי, סמנכ"ל הכספים של שפיר הנדסה, צילום: יח"צ
דוחות

שפיר הנדסה: עלייה של 15% בהכנסות, הרווח הנקי קפץ ל-60 מיליון שקל

חברת התשתיות מציגה שיפור ברווחיות ברוב תחומי הפעילות ומקדמת מכירת חלק ממגזר הזכיינות למוסדיים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה שפיר הנדסה

שפיר הנדסה, מחברות התשתיות והתעשייה הגדולות בישראל, מסכמת את הרבעון השלישי ומציגה גידול בפעילות כמעט בכל ענפי הליבה שלה. שפיר הנדסה -2.5%   פועלת במגוון תחומים, בהם תעשייה כבדה, ביצוע פרויקטי תשתית, ייזום נדל"ן למגורים, זכיינות בתחבורה ופעילות לוגיסטית, ובמקביל ממשיכה להרחיב את פעילותה גם בשוק הדיור המוגן והתחדשות עירונית.

הכנסות החברה ברבעון עלו ל-1.57 מיליארד שקל, עלייה של 15% לעומת הרבעון המקביל ב-2024, אז עמדו על כ-1.36 מיליארד שקל. הרווח הנקי הגיע ל-60 מיליון שקל, כאשר הרווח המיוחס לבעלי המניות הסתכם ב-57 מיליון שקל, זינוק ביחס ל-16 מיליון שקל בלבד ברבעון המקביל. גם הרווח התפעולי הציג שיפור והגיע ל-154 מיליון שקל, לעומת 122 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

במגזר התעשייה נרשמו הכנסות של 672 מיליון שקל, עלייה של 5% הנובעת בעיקר מגידול בכמויות שנמכרו. רווח המגזר עלה ל-115 מיליון שקל, עלייה של 11% לעומת השנה שעברה. מגזר התשתיות המשיך להיות אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים, עם הכנסות של 595 מיליון שקל - עלייה של 33% ברבעון, על רקע האצת ביצוע הפרויקטים, במיוחד בקו הסגול של הרכבת הקלה. הרווח במגזר זה עלה ל-46 מיליון שקל לעומת 27 מיליון שקל ברבעון המקביל.

מגזר הנדל"ן תרם הכנסות של 120 מיליון שקל, לעומת 81 מיליון שקל בתקופה המקבילה, עלייה שמגיעה בעיקר מתחילת שיווק של פרויקטים חדשים. רווח המגזר עלה ל-36 מיליון שקל, בהשוואה ל-26 מיליון שקל אשתקד. במגזר הזכיינות נרשמה ירידה קלה בהכנסות - 77 מיליון שקל לעומת 83 מיליון שקל בשנה שעברה - בעקבות הכנסות חד פעמיות שנרשמו אז. הרווח במגזר זה הסתכם ב-20 מיליון שקל. פעילות השילוח והלוגיסטיקה הציגה הכנסות של 107 מיליון שקל לעומת 118 מיליון שקל בשנה הקודמת, והרווח עמד על 9 מיליון שקל.

לאחרונה חברת הדירוג מעלות שיפרה את אופק הדירוג של שפיר מ"שלילי" ל"יציב", בין היתר בשל הערכה לירידה עתידית במינוף. בנוסף חתמה שפיר על מזכר הבנות עם גופים מוסדיים למכירת 33.5%-38.5% מהזכויות במגזר הזכיינות לפי שווי של 9-10 מיליון שקל לכל 1%.