דעה

בורחים מהבנאלי: קמפיין וואלה שופס מצליח ליצור מטבע לשון

אסטרטגית המיתוג עטרה בילר חושבת שקמפיין וואלה שופס מצליח שלא ליפול למסרי ה'כלבו' הכמעט מתבקשים ובמקום מציג מיתוג מפתיע ולא צפוי
עטרה בילר | (6)

כאשר בריף הלקוח מדבר על "מגוון מוצרים למגוון קהלים", בריף הקריאטיב מאתגר במיוחד. מאז "ים של הפתעות" של גדעון אוברזון בשנות התשעים ועד לוואלה שופס - אחד ממותגי הריטייל אונליין הגדולים בישראל אם לא 'ה', נערמו אינספור "חגיגות של מבצעים" ו"כל מה שתרצו" - על גבי מרקע הטלוויזיה, ברדיו ובעיתונות...

וואלה תמיד היה מגה מותג בכל מה שהיה קשור לרשת, לרבות חדשות ואי מייל, אולם שפע הסחר האלקטרוני ומתחרים חזקים כגון זאפ - עמעמו את ייחודיותו.

הקמפיין הנוכחי לוואלה שופס מצליח לחמוק מהבנאליה הכמעט מתבקשת של מסר מהסגנון "אינסוף אפשרויות לכל המשפחה", הלא הוא המסר הקלאסי של חנות הכלבו, ויוצר מיתוג לרשת החנויות, מיתוג שהוא מפתיע ולא צפוי, ובכל זאת מעביר את מסריה השיווקיים.

הקמפיין מצליח לייצר "הפרעה", disruption בלעז. במקום לדבר בשפת השפע של הריטייל שאנו מכירים מהסופרפארם, המשביר לצרכן וכמובן רשתות המזון, עושה וואלה את ההיפך. וואלה מתכתבת איתנו דרך אייקון מינימליסטי שמתאים יותר לחנות קטנה ומטריפה בשינקין פינת מלצ'ט, בדמות שני חנונים מקורזלים וחינניים ובעיקר דומים זה לזה, עם אוצר מלים עני.

הם מדברים בעגת הרחוב הדלה המוכרת ממשפטים כגון "אמא שלי, אח שלה, בן שלו" - אלא שהשניים מדברים, למעשה, על תמהיל המוצרים ("משקף וכפכף"..) ועל קהלי היעד ("אח שלי, אמא שלי...").

שפת המינימליזם מתבטאת גם בעובדה שהשנים כה דומים וכביכול מסמלים, בהפוך על הפוך, חוסר מגוון אנושי... באופן פרדוקסלי וחכם אומרת לנו וואלה: "יש לנו כל כך הרבה מוצרים בכל כך הרבה חנויות לכל כך הרבה קהלים, שהטקסט לא יוכל להכיל, אז בואו נדגים את ההיפך הגמור"...

בתוך ההומור ההפוך הזה שלוכד רשת ריטייל ענקית עם אינסוף חנויות שיש בהן אינסוף SKU באינסוף תחומים - בשני קווי מתאר, אנחנו מקבלים יישות חדשה ברורה הלא היא "זירת הקניות של ישראל". זירה היא דבר פשוט וקל לדמיין. זירה נראית כמו קניון או מרכז מסחרי או שוק ענק. זירת קניות, בפנטזיה יכולה להיות מכורה או תחת כיפת השמים, אבל היא מוחשית, ולא לינק שמובילים לחלונית שמבקשת את מספר כרטיס האשראי שלך. זירת קניות היא חווית קניה ולא חווית תשלום, בעוד שכולנו יודעים שחוויית הקניות ברשת לנצח תהיה יותר חלשה מחוויית קניות בעולם הלא וירטואלי.

לצד סרט הטלוויזיה התדמיתי שמשיק את הקונספציה החצופה, יש סרטי מבצע שמוכרים בשפת ה'וואלה? שופס!' מבצעים קונקרטיים למדפסות, מכונות קפה ועוד. כמו כן מתקיימת פעילות ברשת ברוח הקמפיין, פעילות בה מככבים שני ה-dudes כ"מבוקשים ביותר ברשת".

ההאנשה של המותג, ההתמודדות עם הפיתוי לייצר עוד מאותו הדבר, יצירת מטבע הלשון ה"וואלה? שופס!" וכמובן מיצוב הרשת כ"זירת קניות" - כל אלה משמשים פלטפורמה חדשה, רעננה ובעיקר נחשקת למסחר ולתקשורת ממוקדת של הצעות מכר כאלו ואחרות. עבור הצרכן מדובר ביותר מאשר תשלום עבור כרטיס קולנוע או קנית מגהץ, ועבור הרשת יש פה מקפצה להעמקת נתח לקוח וכן הגדלת נתח שוק.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    נ 03/04/2012 16:26
    הגב לתגובה זו
    המסר לא ברור וקהל היעד, כפי שכולנו יודעים, לא יצליח להגיע למסקנה שאת הגעת אליה. בעיני קמפיין טיפשי ולא מעניין.
  • 5.
    יש לי הרגשה שהעטרה הזו היא spoof (ל"ת)
    רוברטו ייצוג פרצים 03/04/2012 10:15
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שלומית 01/04/2012 21:10
    הגב לתגובה זו
    עטרה, הגזמת. להעניק לפרסומת של טמיר כהן משנת 85 ניתוח עומק כאילו היתה קומדיה נוקבת של מולייר... נו באמת!
  • 3.
    מי המשרד שעומד מאחורי הקמפיין? (ל"ת)
    א 01/04/2012 19:26
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מתיתיהו 01/04/2012 19:10
    הגב לתגובה זו
    אני מעריך שהחמסין שיבש את דעתה.
  • 1.
    עמרי 01/04/2012 18:22
    הגב לתגובה זו
    1 באפריל!!! עטרה, את גאונה!
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.