מאסיושי סאן סופטבנק
צילום: סופטבנק

מסיושי סאן: "בעוד עשור הבינה המלאכותית תעלה על הבינה האנושית"

מנכ"ל תאגיד ההשקעות סופטבנק, אשר ידוע בתחזיותיו בנוגע לההשפעות הטרנספורמטיבית של טכנולוגיות חדשות העריך כי בעוד עשור הבינה המלאכותית תעלה על זו האנושית כמעט בכל התחומים
איתן גרסטנפלד | (1)

מנכ"ל ,תאגיד ההשקעות היפני סופטבנק (SoftBank), מסיושי סאן אמר כי הוא מעריך שבעוד עשור נגיע למצב בו בינה מלאכותית עולה על הבינה האנושית כמעט בכל התחומים.

בנאום שנשא בוועידת התאגידים של סופטבנק, SoftBank World, אמר סאן כי הוא מאמין ש-AGI, בינה כללית מלאכותית (artificial general intelligence), תהיה פי עשר יותר אינטליגנטית מכל האינטליגנציה האנושית. בדבריו, הוא ציין את ההתקדמות המהירה בתחום הבינה המלאכותית הגנרטיבית, שלדבריו כבר עלתה על האינטליגנציה האנושית בתחומים מסוימים. "זה לא נכון לומר שבינה מלאכותית לא יכולה להיות חכמה יותר מבני אדם מכיוון שהיא נוצרת על ידי בני אדם. בינה מלאכותית נמצאת בשלב של למידה עצמית, אימון עצמי והסקת מסקנות עצמית, בדיוק כמו בני אדם", אמר סאן.

מצד אחד, סאן הצליח בשורה של הימורים מושכלים שהפכו את סופטבנק לענקית השקעות טכנולוגית, אך מצד שני הוא גם הפך למזוהה עם כמה הימורים פחות מוצלחים שנחלו כישלון חרוץ. אמביוולנטיות זו, נוטה לאפיין גם את תחזיותיו של מי שאוהב להעלות טענות נוקבות לגבי ההשפעה הטרנספורמטיבית של טכנולוגיות חדשות. מחד התחזיות שלו לגבי האינטרנט הנייד התממשו במידה רבה, ומאידך תחזיותיו האחרות בנוגע לאינטרנט של הדברים (IoT) טרם יתממשו.

הדברים של סאן מגיעים לאחר שבחודש שעבר דווח, כי אחרי ההנפקה המוצלחת של חברת השבבים ARM, סופטבנק מחפשת מספר גדול של השקעות בתחום הבינה המלאכותית. לפי מספר אנליסטים ההנפקה של ARM העלתה את כמות המזומנים של סופטבנק ל-65 מיליארד דולר אותם היא תחפש להשקיע בחברות בינה מלאכותית, כולל החברה שמאחורי הצ'אט בוט הפופולארי ChatGPT.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    OpenAi 22/10/2023 21:12
    הגב לתגובה זו
    אין אופציה אחרת.
אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
צילום: שירות התעסוקה

הגיוסים בהייטק חוזרים, אבל לא בתחום התוכנה; שיעור האבטלה 3%

נתוני הלמ"ס מצביעים על שיעור בלתי מועסקים של 3% בדומה לחודש הקודם; איך חזרת המילואימניקים תשפיע על המשק ומה היקף המשרות הפנויות?

רן קידר |


הנתונים האחרונים מהיום של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מצביעים על שוק עבודה חזק במיוחד, שמפגין יציבות ואפילו סימני התאוששות בענפים שנפגעו בשנים האחרונות, ובראשם ההייטק. שיעור בלתי המועסקים בישראל מנוכה עונתיות עמד באוקטובר על 3% בלבד דומה לחודש הקודם - רמה שנחשבת נמוכה היסטורית (יודגש כי שיעור האבטלה כולל גם את המתייאשים מחיפוש עבודה, הלא משתתפים בכוח העבודה שהפסיקו לעבוד בגלל פיטורים או סגירת מקום העבודה בשנתיים אחרונות המועסקים שנעדרו זמנית מעבודתם כל השבוע מסיבות כלכליות + הבלתי מועסקים והוא עומד על 4.2%). שיעור ההשתתפות בכוח העבודה נשאר על 60.9%, מה שמעיד על יציבות יחסית בשוק.

גידול במספר המשרות הפנויות - הייטק בתמונה

לפי נתוני הלמ"ס, מספר המשרות הפנויות הגיע ל־149.8 אלף באוקטובר, לעומת 147.3 אלף בספטמבר. מדובר בנתון שמעיד על המשך ביקוש גבוה לעובדים, ומתקרב לשיאים שנרשמו באמצע 2022. אחת ההפתעות החיוביות טמונה בענף "מידע ותקשורת", שהוא חלק מההייטק שם נרשמה עלייה מחודשת במספר המשרות הפנויות: כ־13.8 אלף, גידול של 30% בשנתיים. .

זה עדיין רחוק מהשיא של 2021, אך מדובר בהתאוששות לאחר תקופה של פיטורים רחבים, הקפאות גיוס וירידה בהשקעות הון סיכון. הנתון מצביע על כך שחברות טכנולוגיה חוזרות לגייס, גם אם באופן מדוד וזהיר יותר.

מספר העובדים הכולל בענף ההייטק ממשיך לעלות. נכון לאוקטובר 2025, יש בענף זה כ־260 אלף מועסקים, עלייה לעומת 249 אלף בשנה שעברה ו־213 אלף בלבד ב־2021. במלים אחרות, למרות האטה עולמית, תנודתיות גיאו־פוליטית ומימון מצטמצם, ההייטק הישראלי ממשיך לשמור על צמיחה.

מנגד, בחודש אוקטובר נרשמה ירידה של כ־2% במספר המשרות הפנויות של מפתחי תוכנה - ה-AI כידוע מחליף את הג'וניורים ותחום מפתחי התוכנה נפגע. 

ההשפעה של המילואים נחלשת - והעבודה חוזרת לשגרה

באוקטובר נרשמה ירידה חדה בשיעור הנעדרים ממקום העבודה עקב שירות מילואים – מ־22.3% מכלל הגברים העובדים בספטמבר ל־12.3% בלבד באוקטובר. השחרור ההדרגתי של המגויסים והחזרה של אלפי עובדים לשוק האזרחי צפויים להעלות את היצע העובדים הזמין,  תהליך שדורש משוק העבודה להיות דינמי, אך גם מספק לחברות הזדמנות לגייס עובדים מיומנים שהתפנו.


גימיני 3 גוגלגימיני 3 גוגל

גוגל משיקה את Gemini 3 ומשלבת אותו מיידית במנוע החיפוש

המודל החדש מציע הבנה מולטימודלית משופרת, סוכן אוטונומי לביצוע משימות מורכבות, וממשק חיפוש עשיר יותר וכל זה זמין מהיום למאות מיליוני משתמשים ומפתחים.

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה Gemini

גוגל השיקה את Gemini 3, הדור החדש של מודל הבינה המלאכותית שלה ובמקום להשיק מודל שמוצג לעיתונאים ונעלם לכמה חודשים עד שהמוצרים של החברה מתחילים לאמץ אותו, הפעם גוגל שילבה את Gemini 3 כבר מהשנייה הראשונה בתוך המוצרים הכי רווחיים שלה ובראשם מנוע החיפוש.


במשך תקופה ארוכה דיברו בחברה על יכולות המודלים, על מדדים בתחרויות פנימיות ועל מבחני ביצועים שמעידים על שיפור. בשוק, לעומת זאת, רוצים לראות כסף. המשקיעים מסתכלים על AI לא כעל תחרות טכנולוגית אקדמית אלא כעל שורת הכנסות חדשה. גוגל מבינה את זה היטב, ולכן דואגת הפעם להציג מודל שכבר משרת מאות מיליוני משתמשים ולא מודל שנמצא “בדרך לשוק”.





מתקרבים ל״עוזר אוניברסלי״

לצד החיפוש, גוגל מציגה פיצ׳רים שקרובים יותר לעולם שבו מודלים כבר לא רק “עונים על שאלות”, אלא מבצעים משימות במקום המשתמש. Gemini Agent הוא הדוגמה לזה. הכלי מסוגל לטפל במשימות מורכבות כמו סידור תיבת אימייל, הזמנת טיסה או ניהול לו״ז. זהו עוד צעד לקראת “עוזר אוניברסלי” - חזון שמלווה את גוגל כבר שנים, אך הפעם מקבל צורה מוחשית.

גם באפליקציית Gemini בוצעו שינויים משמעותיים. גוגל מבינה שהמשתמשים מצפים למענה שלא נראה כמו קובץ טקסט ישן, אלא כמו ממשק מסודר, אינטראקטיבי ומדויק יותר. לכן האפליקציה עברה עיצוב מחדש, עם אפשרות להציג תשובות במבנה הדומה לאתר אינטרנט, כולל רכיבים ויזואליים ואינטראקטיביים. זה צפוי להשפיע במיוחד על עולם יצרני התוכן, שמגלים יותר ויותר שגוגל הופכת לתווך המרכזי בין משתמש למידע, לעיתים על חשבונם.


“סוכני תוכנה אוטונומיים”