אלון מאסק טסלה
צילום: פייסבוק אלון מאסק

תשכחו מרכבים חשמליים - מה באמת יעזור למניה של טסלה?

מאסק פועל במשך שנים לגרום לנהיגה האוטונומית לעבוד, ונראה כי הביטחון שלו בכך שהוא יצליח להגיע ליעד הולך וגובר. טסלה תארח בעוד שלושה חודשים אירוע בו תציג את הטכנולוגיה המתקדמת
אדיר בן עמי | (3)
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

טסלה TESLA INC היא הרבה יותר מחברת רכבים חשמליים, היא חברת טכנולוגיה. המנכ"ל אילון מאסק מאמין כי טכנולוגית הנהיגה האוטונומית תשנה את עולם התחבורה האישית ותוביל להצלחה הגדולה של טסלה. כעת, למאסק רק נדרש לגרום לה לעבוד.

"אני חושב שהגעה לנהיגה אוטונומית מלאה עשויה לגרום לעליית הערך הגדולה ביותר בהיסטוריה", אמר מאסק לאחר פרסום הדוחות לרבעון הראשון. נהיגה אוטונומית מלאה תאפשר בין היתר לרכבים להמשיך ולעבוד במקום לעמוד בחנייה של הבעלים וככה להרוויח להם כסף בזמן שהם ישנים.

מאסק פועל במשך שנים על מנת להצליח לגרום לטכנולוגיה המתקדמת לעבוד ונראה שהביטחון שלו כי טסלה אכן תצליח להגיע לנהיגה אוטונמית אמיתית הולך וגובר. החברה מארחת אירוע רובוטקסי להצגת הטכנולוגיה שלה ב-8 באוגוסט. בנוסף, מאסק נסע לאחרונה לסין והצליח להשיג את הזכות למכור את יכולות העזרה בנהיגה המתקדמות ביותר של טסלה לצרכן הסיני.

 

הבינה המלאכותית תאיץ את ההתקדמות

במורגן סטנלי ציינו לאחרונה כי הבינה המלאכותית עשויה לגרום לשיפור בטכנולוגיית הנהיגה האוטונומית בקצב מואץ. האנליסטים מעריכים את עסקי התוכנה והרובוטקסי של טסלה ב-161 דולר למניה, כאשר את עסקי הרכב הם מעריכים ב-67 דולר למניה. בעוד במורגן סטנלי אופטימיים ונתנו המלצת קנייה לטסלה עם מחיר יעד של 310 דולר למניה, ב-Guggenheim מדרגים את המניה ב"מכירה" עם מחיר יעד של 126 דולר. למרות זאת, ב-Guggenheim כן מסכימים שטסלה הופכת להיות יותר הימור על מכוניות אוטונומיות מאשר חברת רכבים חשמליים.

"טסלה היא יותר ויותר השקעה המתבססת על אוטונומיה", כתבו האנליסטים. "זה מאתגר את המשקיעים להשקיע בחזון לעתיד, עם מספר מוגבל של ראיות שאכן תומכות ברעיון, תוך כדי שהם מתעלמים מהידרדרות עסקי הרכב".

ה"הידרדרות" מתייחסת בעצם לירידה במכירות של טסלה. החברה מסרה 387,000 רכבים ברבעון הראשון, ירידה של כמעט 9% משנה לשנה. ב-Guggenheim מצפים כי טסלה תספק 409,000 כלי רכב ברבעון השני, ירידה מ-466,000 שנמסרו ברבעון השני של 2023. הקונצנזוס בוול-סטריט עומד כעת על קרוב ל-450,000 רכבים.

על רקע הירידה במכירות, הציפיה למכוניות אוטונומיות הולכת וגדלה והעיניים נשואות לאירוע הרובוטקסי של החברה. בוול-סטריט לא ממש מאמינים כי טסלה תוכל לספק תאריך מדויק להשקה, כאשר החברה עשויה להיות במרחק של 5 שנים או אפילו 10 שנים מכך שהטכנולוגיה תהיה מוכנה. עם זאת, עיכוב של 5 שנים עשוי לחתוך את הערך של עסק הרובוטקסי בחצי.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

איך האנליסטים מדרגים את טסלה

כ-21% מהאנליסטים המסקרים את מניית טסלה מדרגים אותה כ"מכירה", בעוד שמניות ב-S&P 500 מחזיקות בשיעור ממוצע של 7%. כ-42% מהאנליסטים דווקא אופטימיים ודירגו את מניית טסלה כ"קנייה", אך המניה מפגרת מאחורי ה-S&P 500, כאשר השיעור הממוצע עומד על 55%. יעד המחיר הממוצע בקרב האנליסטים למניית טסלה עומד על 183 דולר, כאשר המחיר בטווח העליון עומד על 310 דולר ובטווח התחתון עומד על 85 דולר.

 

האתגרים בשוק ה-EV

ענקית הרכב החשמלי חוותה תחילת רבעון שני חלשה באירופה, שם ציפה המנכ"ל לביצועים טובים בהרבה מאשר בחודשים הראשונים של השנה. איגוד יצרני הרכב האירופאי דיווח כי יצרנית הרכב מכרה רק 13,951 כלי רכב באירופה באפריל, ירידה של 2.3% בהשוואה לשנה שעברה והנתון הנמוך ביותר שלה מאז ינואר 2023. הנתונים של טסלה היו חריגים לרעה בתוך חודש מעודד באופן כללי עבור מכירות הרכבים החשמליים באירופה, אשר עלו ב-14% לעומת התקופה המקבילה.

טסלה דיווחה באופן דומה על ירידה במשלוחים מהמפעל בשנגחאי בחודש זה, בניגוד לצמיחה חזקה יותר בתעשיית הרכב החשמלי הרחבה יותר של סין. מאסק אמר למשקיעים ב-23 באפריל כי החברה צופה להתאושש מכמה בעיות שפגעו בייצור ברבעון הראשון, כולל שיבושים בשרשראות האספקה בים האדום והשריפה ליד המפעל שלה בגרמניה שהביאה להשבתה זמנית שלו. "אנחנו חושבים שהרבעון השני יהיה הרבה יותר טוב", אמר מאסק בשיחת המשקיעים אחרי דוחות הרבעון הראשון של החברה.

עם זאת, הלחצים מסין ממשיכים. בתחילת השנה המתחרה הסינית של טסלה, BYD, הורידה את מחיר הרכב שלה Seagull ל-10,000 דולר בלבד. תג המחיר הנמוך במיוחד הזה הפתיע את וול-סטריט וגרם לתהיות האם טסלה מסוגלת בכלל להגיע למחירים האלה. לפי הערכות האנליסטים, במידה וטסלה תחל למכור רכב מוזל, מחירו יתחיל באיזור ה-14,000 דולר, עדיין יותר יקר מהרכב של BYD. הסיבה לכך היא בעיקר העובדה ש-BYD מייצרת בעצמה את הסוללות שלה בסין, בעוד טסלה נעזרת בספק צד שלישי.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    משה 05/06/2024 00:00
    הגב לתגובה זו
    אחד משני דברים:1. שהמנכל שלה יפסיק עם העיסוקים הצדדיים - חברת AI, מטבעות קריפטו, רשת חברתית, כריית מנהרות, הייפרלופ ומה לא.2. שהמנכל שלה יזוז הצידה לטובת עיסוקיו האחרים והיא תמנה מנכל קבוע, מקצועי, במשרה מלאה.
  • 2.
    שישקיע בבטריות עדיף .גם ככה הוא עובר להפסדים. (ל"ת)
    אדיסון 04/06/2024 23:49
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    נס (ל"ת)
    בוציאטו 04/06/2024 22:52
    הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.