תשכחו מרכבים חשמליים - מה באמת יעזור למניה של טסלה?
טסלה TESLA INC היא הרבה יותר מחברת רכבים חשמליים, היא חברת טכנולוגיה. המנכ"ל אילון מאסק מאמין כי טכנולוגית הנהיגה האוטונומית תשנה את עולם התחבורה האישית ותוביל להצלחה הגדולה של טסלה. כעת, למאסק רק נדרש לגרום לה לעבוד.
"אני חושב שהגעה לנהיגה אוטונומית מלאה עשויה לגרום לעליית הערך הגדולה ביותר בהיסטוריה", אמר מאסק לאחר פרסום הדוחות לרבעון הראשון. נהיגה אוטונומית מלאה תאפשר בין היתר לרכבים להמשיך ולעבוד במקום לעמוד בחנייה של הבעלים וככה להרוויח להם כסף בזמן שהם ישנים.
מאסק פועל במשך שנים על מנת להצליח לגרום לטכנולוגיה המתקדמת לעבוד ונראה שהביטחון שלו כי טסלה אכן תצליח להגיע לנהיגה אוטונמית אמיתית הולך וגובר. החברה מארחת אירוע רובוטקסי להצגת הטכנולוגיה שלה ב-8 באוגוסט. בנוסף, מאסק נסע לאחרונה לסין והצליח להשיג את הזכות למכור את יכולות העזרה בנהיגה המתקדמות ביותר של טסלה לצרכן הסיני.
הבינה המלאכותית תאיץ את ההתקדמות
במורגן סטנלי ציינו לאחרונה כי הבינה המלאכותית עשויה לגרום לשיפור בטכנולוגיית הנהיגה האוטונומית בקצב מואץ. האנליסטים מעריכים את עסקי התוכנה והרובוטקסי של טסלה ב-161 דולר למניה, כאשר את עסקי הרכב הם מעריכים ב-67 דולר למניה. בעוד במורגן סטנלי אופטימיים ונתנו המלצת קנייה לטסלה עם מחיר יעד של 310 דולר למניה, ב-Guggenheim מדרגים את המניה ב"מכירה" עם מחיר יעד של 126 דולר. למרות זאת, ב-Guggenheim כן מסכימים שטסלה הופכת להיות יותר הימור על מכוניות אוטונומיות מאשר חברת רכבים חשמליים.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"טסלה היא יותר ויותר השקעה המתבססת על אוטונומיה", כתבו האנליסטים. "זה מאתגר את המשקיעים להשקיע בחזון לעתיד, עם מספר מוגבל של ראיות שאכן תומכות ברעיון, תוך כדי שהם מתעלמים מהידרדרות עסקי הרכב".
ה"הידרדרות" מתייחסת בעצם לירידה במכירות של טסלה. החברה מסרה 387,000 רכבים ברבעון הראשון, ירידה של כמעט 9% משנה לשנה. ב-Guggenheim מצפים כי טסלה תספק 409,000 כלי רכב ברבעון השני, ירידה מ-466,000 שנמסרו ברבעון השני של 2023. הקונצנזוס בוול-סטריט עומד כעת על קרוב ל-450,000 רכבים.
על רקע הירידה במכירות, הציפיה למכוניות אוטונומיות הולכת וגדלה והעיניים נשואות לאירוע הרובוטקסי של החברה. בוול-סטריט לא ממש מאמינים כי טסלה תוכל לספק תאריך מדויק להשקה, כאשר החברה עשויה להיות במרחק של 5 שנים או אפילו 10 שנים מכך שהטכנולוגיה תהיה מוכנה. עם זאת, עיכוב של 5 שנים עשוי לחתוך את הערך של עסק הרובוטקסי בחצי.
- רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
- טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
איך האנליסטים מדרגים את טסלה
כ-21% מהאנליסטים המסקרים את מניית טסלה מדרגים אותה כ"מכירה", בעוד שמניות ב-S&P 500 מחזיקות בשיעור ממוצע של 7%. כ-42% מהאנליסטים דווקא אופטימיים ודירגו את מניית טסלה כ"קנייה", אך המניה מפגרת מאחורי ה-S&P 500, כאשר השיעור הממוצע עומד על 55%. יעד המחיר הממוצע בקרב האנליסטים למניית טסלה עומד על 183 דולר, כאשר המחיר בטווח העליון עומד על 310 דולר ובטווח התחתון עומד על 85 דולר.
האתגרים בשוק ה-EV
ענקית הרכב החשמלי חוותה תחילת רבעון שני חלשה באירופה, שם ציפה המנכ"ל לביצועים טובים בהרבה מאשר בחודשים הראשונים של השנה. איגוד יצרני הרכב האירופאי דיווח כי יצרנית הרכב מכרה רק 13,951 כלי רכב באירופה באפריל, ירידה של 2.3% בהשוואה לשנה שעברה והנתון הנמוך ביותר שלה מאז ינואר 2023. הנתונים של טסלה היו חריגים לרעה בתוך חודש מעודד באופן כללי עבור מכירות הרכבים החשמליים באירופה, אשר עלו ב-14% לעומת התקופה המקבילה.
טסלה דיווחה באופן דומה על ירידה במשלוחים מהמפעל בשנגחאי בחודש זה, בניגוד לצמיחה חזקה יותר בתעשיית הרכב החשמלי הרחבה יותר של סין. מאסק אמר למשקיעים ב-23 באפריל כי החברה צופה להתאושש מכמה בעיות שפגעו בייצור ברבעון הראשון, כולל שיבושים בשרשראות האספקה בים האדום והשריפה ליד המפעל שלה בגרמניה שהביאה להשבתה זמנית שלו. "אנחנו חושבים שהרבעון השני יהיה הרבה יותר טוב", אמר מאסק בשיחת המשקיעים אחרי דוחות הרבעון הראשון של החברה.
עם זאת, הלחצים מסין ממשיכים. בתחילת השנה המתחרה הסינית של טסלה, BYD, הורידה את מחיר הרכב שלה Seagull ל-10,000 דולר בלבד. תג המחיר הנמוך במיוחד הזה הפתיע את וול-סטריט וגרם לתהיות האם טסלה מסוגלת בכלל להגיע למחירים האלה. לפי הערכות האנליסטים, במידה וטסלה תחל למכור רכב מוזל, מחירו יתחיל באיזור ה-14,000 דולר, עדיין יותר יקר מהרכב של BYD. הסיבה לכך היא בעיקר העובדה ש-BYD מייצרת בעצמה את הסוללות שלה בסין, בעוד טסלה נעזרת בספק צד שלישי.
- 3.משה 05/06/2024 00:00הגב לתגובה זואחד משני דברים:1. שהמנכל שלה יפסיק עם העיסוקים הצדדיים - חברת AI, מטבעות קריפטו, רשת חברתית, כריית מנהרות, הייפרלופ ומה לא.2. שהמנכל שלה יזוז הצידה לטובת עיסוקיו האחרים והיא תמנה מנכל קבוע, מקצועי, במשרה מלאה.
- 2.שישקיע בבטריות עדיף .גם ככה הוא עובר להפסדים. (ל"ת)אדיסון 04/06/2024 23:49הגב לתגובה זו
- 1.נס (ל"ת)בוציאטו 04/06/2024 22:52הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
