וורן באפט לא אוהב מניות AI: "הטרנד הבא יהיה הונאות AI"
המשקיע האגדי וורן באפט לא קופץ על מניות של חברות AI, ומזהיר מפני הפוטנציאל של הטכנולוגיה לגרום נזק. "תחשבו על הפוטנציאל לרמות אנשים... אם הייתי רוצה להשקיע ברמאות, זאת אולי היתה הזדמנות, זה יהיה ענף הצמיחה הגדול בכל הזמנים, והבינה המלאכותית מאפשרת זאת בדרכים מסוימות", אמר באפט באסיפת בעלי המניות השנתית של ברקשייר האת'אווי. באפט הצביע על יכולתה של הטכנולוגיה הזו לייצר חזות של מציאות ואמת ולחקות בעצם אנשים, תכנים, ובכך להונות אנשים ולקחת את כספם.
רמאים כבר משתמשים בטכנולוגיית שיבוט קול מבוססת בינה מלאכותית ובטכנולוגיית דיפ-פייק כדי ליצור מניפולציות בסרטונים ובתמונות שמחקות בני משפחה וחברים, במטרה לבקש כסף או מידע אישי. הבינה המלאכותית מייצרת יכולות קרובות מאוד לאמת ומכאן ועד להונאות הדרך קצרה.
"ברור שיש לבינה המלאכותית גם פוטנציאל לדברים טובים, אבל... אני חושב, כמי שלא מבין כלום בעניין הזה, שיש לה פוטנציאל עצום לטוב ולרע - ואני פשוט לא יודע לאן זה ילך", הוסיף באפט.
בינה מלאכותית היא נושא מרכזי בוול סטריט כבר למעלה משנה, כאשר משקיעים נושאים את עינהם לפוטנציאל של הטכנולוגיה להניב רווחים גבוהים יותר בעתיד. מניות כמו של אנבידיה NVIDIA COR ומטא META PLATFORMS זינקו במהלך עלייתה של הבינה המלאכותית בשנים האחרונות, ועלו ב-507% ו-275% בהתאמה מאז סוף 2022.
- הביקוש בשיא: מיקרוסופט השקיעה כבר 60 מיליארד דולר בתשתיות AI
- מיקרוסופט תשקיע 8 מיליארד דולר באיחוד האמירויות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, באפט הודה שהוא לא מבין הרבה בנושא וגם דימה את הפוטנציאל שלה לזה של פצצת האטום במאה ה-20. כלומר אפשרות לנזק גדול. באפט כבר 60 שנה אומר שהוא לא ישקיע במשהו שהוא לא יודע ולא בקיא בו ולכן הוא לא מתקרב למניות האלו.
"אני לא יודע כלום על בינה מלאכותית. זה לא אומר שאני מכחיש את הקיום שלה או את החשיבות שלה או משהו כזה", אמר באפט. "שחררו את השד מהבקבוק כשהמציאו את הנשק הגרעיני, אני לא יודע שום דרך להכניס את השד בחזרה לבקבוק, והבינה המלאכותית קצת דומה. היא כבר יצאה קצת מהבקבוק".
- 6.ברחו החוקרים מאופן AI לבטיחות האנושות. (ל"ת)סם אלטמן מתגונן 19/05/2024 10:47הגב לתגובה זו
- 5.נפילה בדרך אספת שברי 19/05/2024 10:27הגב לתגובה זואזהרות חמורות לקץ האנושות רבים ברחו מן החברה. הבהלה רק החלה סוף שבוע ובועה תתנפץ. כראוי לרשעים ובני עוולה משחיתי הדור באמצעים בלתי מוגבלים.
- 4.זובין 18/05/2024 23:11הגב לתגובה זואפל קוקה קולה חברת ביטוח למיניהם שרק מחפשות לעשוק לרמות ולגזול איזה זבל של יצור
- כותב 19/05/2024 09:48הגב לתגובה זובמקרה של הבינה המלכותית הוא בעצמו עלול להפוך לקורבן
- 3.איש פשוט 05/05/2024 14:31הגב לתגובה זוזה אותו באפט שאמר לפני כשלושים שנה שאינו מבין בחברות הייטק ולכן אינו משקיע בהן ?? האיש הוא מאוד שמרן וזהיר (זה בסדר, מגן על לקוחותיו) אבל לא כל מה שהוא אומר קורה במציאות. כשהשתכנע להיכנס לאפל עשה זאת בגדול, אולי ממשיכיו יגלו שגם בתחום ה - AI תמצאנה חברות רציניות.
- 2.חושב כמוהו (ל"ת)מיקי 05/05/2024 13:14הגב לתגובה זו
- מגיב 17/05/2024 13:16הגב לתגובה זואין לך מושג ממה זה יכול לעשות, זה ענננק. - היום! לא עוד 80 שנה! cha GPT 4 עבר את מבחן לשכת עורכי הדין האמריקאית ב90% הצלחה. תתעורר על עצמך!
- 1.בינתיים הוא בונה פוזיציה בגוגל (ל"ת)גרדוק 05/05/2024 12:55הגב לתגובה זו
- Ron DeSantis 05/05/2024 13:39הגב לתגובה זורגל אחד בתוך הקבר ועדיין לא ישבע כסף....
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
