חבילת הסיוע של ארה"ב לאוקראינה עושה טוב למניות חברות ההגנה - ומה עם אלביט?
מניות החברות הביטחוניות ויצרניות מערכות ההגנה עלו לאחר שגורמים רשמיים סיכמו את חבילת הסיוע הצבאי הבאה של ארה"ב לאוקראינה, בשווי של כ-2.5 מיליארד דולר. החבילה צפויה לכלול לראשונה כמעט 100 כלי רכב קרביים מסוג "סטרייקר" ולפחות 50 כלי רכב משוריינים מסוג "ברדלי", כך דיווחה סוכנות הידיעות AP, תוך ציטוט של גורמים אמריקאים.
רכבי הסטרייקר נבנים על ידי חטיבה של ג'נרל דינמיקס GENERAL DYNAMICS , בעוד שהברדלי מיוצרים על ידי חברת BAE Systems BAE SYSTEMS ADR הבריטית. מניות BAE עולות כעת במסחר בלונדון. ג'נרל דינמיקס עלתה אמש במסחר המאוחר בוול סטריט.
זינוקים גדולים יותר עשויים לבוא במידה וארה"ב תסכים להפצרותיה של אוקראינה לספק לה טנקי קרב מתוצרת אמריקאית. ארה"ב לא ששה לשלוח טנקים מסוג "אברמס" - שנבנו גם על ידי ג'נרל דיינמיקס, והא מציינת את דאגותיה לגבי הלוגיסטיקה והתחזוקה. בתורה, גרמניה מנעה מבעלי בריתה לשלוח טנקים מסוג "Leopard" מתוצרת גרמניה - שיוצרו על ידי Rheinmetall - לאוקראינה.
כל הסכם בין בעלות הברית המערביות להעביר סיוע צבאי נוסף לאוקראינה עשוי להביא לעלייה נוספת של מניות החברות הביטחוניות וההגנה, שעשו ביצועים טובים יותר מהשוק הרחב מאז פלישת רוסיה בפברואר אשתקד. ג'נרל דינמיקס עלתה ביותר מ-12% ב-12 החודשים האחרונים, בעוד נורת'רופ גרומן NORTHROP GRUMMAN CORP עלתה ב-11%, ולוקהיד מרטין LOCKHEED MARTIN CORP עלתה ב-17%.
- ירידות בת"א ביום ראשון? אלביט, טבע והשבבים בארביטראז' שלילי
- אלביט זכתה בחוזה של 120 מיליון דולר לאספקת מל"טים ללקוח בינלאומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם חברת אלביט אלביט מערכות 0.6% הישראלית, המפתחת מערכות אוויריות, יבשתיות וימיות לגופי ההגנה, נהנית מכך - אפשר היה להעריך את זה כבר לפני שנה, כאשר גרמניה הייתה הראשונה להיכנס ל'מירוץ חימוש' (לניתוח לחצו כאן). החברה חתמה בשנה האחרונה על עשרות עסקאות והגדילה את צבר ההזמנות שלה, וזה ממשיך גם בתקופה האחרונה - עוד עסקאות בהיקפים של עשרות ומאות מיליוני דולרים עם מדינות שונות.
בשבוע שעבר היא דיווחה על אספקת רקטות למדינה באירופה תמורת 70 מיליון דולר, לפני כחודש היא חתמה על עסקת מסגרת בסכום גג של 410 מיליון דולר בו תספק מערכות מל"ט טקטי מסוג "Watchkeeper X" עבור משרד ההגנה הרומני, לפני כ-3 חודשים חתמה על חוזה של 25 מיליון דולר עם צבא פינלנד (הגובלת ברוסיה) לפיו תספק לו מערכות תקשורת רדיו ועסקאות רבות נוספות.
- 1.כנראה שלא מוכרת מספיק אחרת לא הייתה יורדת כל כך הרבה (ל"ת)בכר 19/01/2023 18:16הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
