דוחות כספיים
צילום: תמר מצפי

שילמתם סתם יותר מדי מס? תבדקו אם מגיע לכם כסף בחזרה מהמדינה

רשות המסים שולחת מכתבים ל-11 אלף אזרחים, שעל פי הבדיקות שלה כנראה שילמו יותר מדי מס - אבל אל תחכו להזמנה, תבדקו בעצמכם אם מגיע לכם החזר מס
נתנאל אריאל | (3)

המדינה מאוד אוהבת לגבות כסף מהאזרחים, היא פחות אוהבת להחזיר כסף למי ששילם יותר מדי מס. מבקר המדינה קבע בשנה שעברה שהמדינה חייבת לציבור 3.6 מיליארד שקל על גביית יתר - אבל לא פועלת כדי להחזיר להם אותו.

אז כן, זה הליך שיכול להיות הרבה יותר פשוט, ולמרות זאת אתם נאלצים למלא דפים מסובכים או לפנות לרואה חשבון מקצועי כדי לקבל החזר מס. אבל גם אם זה טיפה מסובך - זה שווה לכם הרבה כסף. לפעמים עשרות אלפי שקלים של החזר מס. לא שווה לבדוק? אל תחכו שהמדינה תתעורר. תדאגו בעצמכם לכסף שלכם. ניתן לקבל החזר מס עד 6 שנים אחורה - כלומר נכון להיום אפשר לקבל החזר על השנים 2016 עד 2021. 

בכל מקרה, בעקבות הביקורת של מבקר המדינה, היום רשות המסים מנסה להגיע לאנשים ששילמו יותר מדי ומזמינה אותם להגיש בקשות להחזרי מס. היא שולחת מכתבים ל-11 אלף אזרחים, ש"שילמו מס עודף ויש להם פוטנציאל להחזר מס. ברשות סימנו את המכתבים לציבור בצבע ירוק בהיר, בשונה מהמכתבים הרגילים וזאת "כדי למשוך את תשומת לב המקבלים, שעליהם לטפל בהחזר המס שלהם". 

לדברי הרשות, כדי להקל על הגשת הבקשה, צורפו למכתב טופס 135 - בקשה להחזר מס לשנת 2016 ודף הסבר למילוי הטופס, כמו גם המלצה להיעזר בסימולטור לבדיקת הזכאות וחישוב המס, לפני הגשת הבקשה. ניתן גם לפנות למרכז המידע של הרשות.

מי עשוי להיות זכאי להחזר מס?

מדובר על אנשים שלא הגישו בקשות להחזר מס לשנת 2016 (והלאה), וברשות ראו בדיווחי השכר שלהם שייתכן שהם זכאים להחזר, כי שילמו יותר מדי מס למשל - עקב עבודה אצל שני מעסיקים ואי עריכת תיאום מס.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    לקחת הם יודעים באותו רגע לתת לא למרות שיש להן את כל המי (ל"ת)
    אלון 18/09/2022 20:44
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ירון 18/09/2022 20:42
    הגב לתגובה זו
    ישר לחשבון של האזרח הם מוציאים לו את הנשמה והאזרח צריך להשתמש באיש מקצוע ולשלם על זה כסף במקום לקבל נקי מה שמגיע לו
  • 1.
    פרייר כמו כולם 18/09/2022 14:25
    הגב לתגובה זו
    מדוע לא לייצר אתר אינטרנט שם ניתן לבדוק
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.