אביגדור ליברמן
צילום: יחצ

גירעון של 1 מיליארד שקל בחודש אוגוסט, העודף מתחילת השנה: 0.6% - אבל מי אמר שחייבים לבזבז את העודפים האלה?

אנחנו בתקופת בחירות וכל הפוליטיקאים מנפנפים ב'עודף תקציבי' כמקור אינסופי לכל התחייבות כספית שהם רוצים לתת. אבל זה שיש כסף לא אומר שצריך לבזבז אותו - מותר גם לחסוך. יוצא הדופן זה שיש עודף תקציבי. בדרך כלל - משרדי הממשלה מבזבזים, ובעיקר בחודש דצמבר
נתנאל אריאל | (8)

המדינה במצב מצוין, היא גובה יותר מסים ממה שהיא צפתה. בחודש אוגוסט אמנם נרשם גירעון תקציבי של 1 מיליארד שקל, אבל מתחילת השנה המדינה נמצאת בעודף תקציבי של 33.4 מיליארד שקל, במהלך 12 החודשים האחרונים המדינה נמצאת בעודף תקציבי של 0.6%, שהם 9.8 מיליארד שקל (ולא בגירעון כפי שקורה בדרך כלל). המדינה גבתה 315.7 מיליארד שקל מתחילת השנה, לעומת 265 מיליארד אשתקד, גידול של 19.1%, ואילו ההוצאות עמדו על 282.2 מיליארד שקל.  אבל זה לא אומר שהמדינה צריכה להשתולל בהוצאות - נכון, אנחנו נמצאים עכשיו בתקופת בחירות, וכל פוליטיקאי מרבה לנפנף בכך ש'יש למדינה כסף' ולכן אפשר להוציא את זה על כל X או Y שרוצים. כך, הפוליטיקאים רוצים לחלק כסף למשכורות למגזר הציבורי, רוצים להעלות קצבאות, אבל האמת מורכבת יותר: יש לישראל אמנם עודף תקציבי אבל ישראל גם משלמת כל שנה ריבית של 42 מיליארד שקל על החובות שיש לה, שהצטברו כבר לטריליון שקל. אולי בעצם כדאי לצמצם חובות ובכך לשלם פחות ריבית, ואז אותה ניתן יהיה להשקיע בצמיחה ארוכת טווח של המשק?  כך למשל, בתקופה המקבילה בשנה שעברה נרשם גירעון של 45.6 מיליארד שקל. בשנת הקורונה הגירעון זינק אפילו לאזורי ה-180 מיליארד שקל.  אבל אנחנו בתקופת בחירות, ולכן הפוליטיקאים רוצים לפזר כמה שיותר הבטחות לתת לציבור עוד ועוד הטבות וכסף. נכון שזה קליט, וקל, ומושך - אבל זה לא אחראי מבחינה כלכלית. תזכרו את זה.  נשאל את זה אחרת, תגידו ברצינות - האם בגלל תקופה חד פעמית של הכנסות גבוהות, צריך להתחייב להוצאה גדולה, קבועה לעתיד? כך מנהלים נכון עסק? ברור שלא. נכון, מדינה היא לא משק בית, היא מתנהלת שונה, היא יכולה לעשות הרבה מהלכים בצורה שונה מאשר משקי הבית, אבל בסופו של דבר - הקופה הציבורית מתמלאת ממקור כלשהו, והמקור התקציבי הוא כמובן הציבור. הכסף של המדינה לא גדל על העצים, היא צריכה לגבות אותו מהאזרחים. אז אם אתם לא רוצים לשלם עוד מסים בעתיד, אולי לא כדאי שהמדינה תחליט לבזבז את הכסף שהיא כבר מצליחה לחסוך. מעבר לכך - למשרדי הממשלה יש נטייה לבזבז כספים בסוף השנה. חכו לחודש דצמבר ופתאום תראו שמשרדי הממשלה מוציאים מיליארדים רבים דווקא בחודש דצמבר. הנה, בשנה שעברה הממשלה ביזבזה 21 מיליארד שקל רק בחודש דצמבר. אז נכון, השנה - באופן חריג - יהיה לישראל עודף תקציבי. אז מה? הנה ההכנסות בחודש אוגוסט: בחודש אוגוסט 2022 הסתכמו הכנסות המדינה ממסים ב- 33.9 מיליארד שקל. בשיעורי מס אחידים, ירדו הכנסות המדינה ממסים באוגוסט 2022, במונחים ריאליים, ב-1%  לעומת אוגוסט 2021. הגביה ממסים ישירים עלתה ב-7% לעומת אשתקד. הגביה ממסים עקיפים ירדה ב- 12% לעומת אוגוסט 2021 והגביה מאגרות ירדה ב-6%. הירידה בהכנסות ממסים עקיפים נובעת מהכנסות גבוהות באוגוסט 2021, בחלקן בעקבות צריכה גבוהה בארץ כתוצאה מהגבלות ביציאות לחול וכתוצאה מיבוא כלי רכב גבוה יחסית. בהשוואת ההכנסות ממסים עקיפים באוגוסט 2022 לאוגוסט 2019, תקופת טרום קורונה, מדובר בעליה ריאלית של 5% בממוצע לשנה. במצטבר בחודשים ינואר - אוגוסט 2022 הסתכמו ההכנסות ב-298.6 מיליארד שקל לעומת 250.4 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בשיעורי מס אחידים, עלו ההכנסות ממסים ב-13%. הכנסות ממסים ישירים עלו ב-20%, ההכנסות ממסים עקיפים עלו ב-5% וההכנסות מאגרות עלו ב-6%. הכנסות רשות המסים באוגוסט 2022: הסתכמו ב-33.3 מיליארד שקל לעומת 32.2 מיליארד שקל בתקופה מקבילה אשתקד. בשיעורים ריאליים, ירדו הכנסות רשות המסים ב-1%. המסים הישירים עלו בכ-7% והמסים העקיפים ירדו ב- 12% לעומת אוגוסט 2021. בהשוואה לאוגוסט 2019, עלו הכנסות ממסים ב- 10% בממוצע לשנה וההכנסות ממסים העקיפים ב- 5%.  הכנסות ממסים ישירים ההכנסות ממסים ישירים הסתכמו באוגוסט 2022 ב-20.4 מיליארד שקל לעומת 18.2 מיליארד שקל באוגוסט 2021. בשיעורים ריאליים, גדלה גביית המסים הישירים באוגוסט 2022 ב-7%.  מס הכנסה מעצמאים ומחברות (ברוטו) – באוגוסט 2022 הסתכמה הגביה בסעיף זה ב- 9.1 מיליארד שקל לעומת 7.2 מיליארד שקל באוגוסט 2021. בשיעורים ריאליים, זוהי עליה של 21%. הגבייה מעצמאים (כולל בעלי מניות בחברות) ירדה ב-7% בעוד שהגבייה מחברות עלתה ב-32%. הגידול מוסבר בחלקו ע"י מספר מצומצם של תשלומים בסכומים גבוהים, חלקם בעלי אופי חד-פעמי, כגון מרווחי הון. במצטבר מתחילת השנה מדובר בעליה בשיעור של 25%.  ניכויים (ניכויי מס הכנסה משכירים וניכויים במקור אחרים, כולל משוק ההון) - הגביה מניכויים הסתכמה באוגוסט 2022 בכ- 10.2 מיליארד שקל, לעומת 10.6 מיליארד שקל  באוגוסט 2021, ירידה של 9%. ישנה ירידה ברוב סעיפי הניכויים: ירידה משמעותית בניכויים משוק ההון, ירידה בניכויים משכר שנובעת בעיקר מהוספת נקודת זיכוי להורים וירידה בניכויים אחרים.במצטבר בחודשים ינואר – אוגוסט 2022 נרשם שיעור גידול של 6%. זאת לאחר שבשנת 2021, החל מהרבעון השני נצפתה עליה משמעותית שנעה בין 16% לכ-30%.   שוק ההון – באוגוסט 2022 נרשמה גביה ברוטו של  כ-0.1 מיליארד שקל, לעומת 0.4 מיליארד שקל באוגוסט 2021. במונחים ריאליים זוהי ירידה של 69%.  מיסוי מקרקעין - ההכנסות נטו ממיסוי מקרקעין הסתכמו באוגוסט 2022 ב-2.2 מיליארד שקל,  לעומת  2.1 מיליארד שקל באוגוסט 2021, ירידה ריאלית של 1%. הגביה ממס שבח עלתה בשיעור של 19%. זוהי רמת גביה גבוהה משמעותית בהשוואה לשנים קודמות שבאה לאחר עליה של 71% באוגוסט 2021. הגביה  ממס רכישה ירדה בשיעור של 17% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, לאחר עליה חדה של 95% באוגוסט 2021.  החזרים – באוגוסט 2022 הסתכמו ההחזרים ממס הכנסה ומניכויים בכ-1.5 מיליארד שקל, לעומת 1.4 מיליארד שקל באוגוסט 2021, כמעט ללא שינוי במונחים ריאליים.    ההכנסות ממסים עקיפים בחודש אוגוסט 2022 הסתכמו ההכנסות ממסים עקיפים ב- 12.9 מיליארד שקל לעומת 14.0 מיליארד שקל בתקופה מקבילה אשתקד. בשיעורים ריאליים, הכנסות ממסים עקיפים ירדו ב- 12%. הירידה, כאמור, נובעת מהכנסות גבוהות באוגוסט 2021, בעיקר כתוצאה מצריכה גבוהה בארץ ויבוא גבוה של כלי רכב נוסעים. עם זאת, ניתן לראות כי בהשוואה לאוגוסט 2019 מדובר בעליה של 5% בממוצע לשנה.במצטבר בינואר – אוגוסט 2022 עלו ההכנסות, בשיעורי מס אחידים, ב- 5% לעומת ינואר-אוגוסט 2021.   מס ערך מוסף – סך ההכנסות נטו ממע"מ באוגוסט 2022 הגיעו ל-9.3 מיליארד שקל, ירידה ריאלית של 10% לעומת גבייה של 9.8 מיליארד שקל באוגוסט 2021. כפי שצוין, עיקר הירידה מוסברת ע"י הכנסות גבוהות באוגוסט 2021 כתוצאה מתחלופת הצריכה בארץ על חשבון הצריכה בחול בעקבות הגבלות לנוסעים לחול וכן כתוצאה מגידול בהחזרים. בהשוואה לנתוני אוגוסט 2019, עלו הכנסות ממע"מ נטו בכ- 8%.מתחילת השנה, בשיעורי מס אחידים, עלו ההכנסות ממע"מ נטו ב-8% בהשוואה לתקופה המקבילה 2021.   מס קניה יבוא – ההכנסות ממס קניה יבוא הסתכמו באוגוסט 2022 ב-1.7 מיליארד שקל, ירידה ריאלית של 12% לעומת אוגוסט 2021. הירידה נובעת בעיקר מירידה ביבוא כלי רכב וסיגריות. במצטבר בינואר - אוגוסט 2022, בנטרול הקדמת יבוא כלי רכב בדצמבר 2020, חלה ירידה של 7% בהכנסות ממס קניה לעומת ינואר - אוגוסט 2021. הירידה נובעת בעיקרה מיבוא נמוך של כלי רכב ב- 2022, בין היתר, כתוצאה מהמחסור העולמי באספקת כלי רכב.   בלו דלק – הכנסות מבלו דלק, לפני ניכוי החזרי הסדר הסולר, הסתכמו באוגוסט 2022 ב- 1.7 מיליארד שקל, ירידה ריאלית של כ- 22% לעומת אוגוסט 2021, וזאת כתוצאה מהפחתת הבלו על דלקים. ההכנסות מבלו היו יורדות בשיעור משמעותי יותר לולא רפורמת הממסים. מטרתה העיקרית של הרפורמה הייתה למנוע תופעה נרחבת שהתפתחה בשוק בשנים האחרונות, של מהילת שמני סיכה וממסים, בדלקים תקניים חבי בלו ומס קניה, במטרה להימנע מתשלום המס המוטל על דלק תקני, המשמש לצרכי אנרגיה. בעקבות הרפורמה הצטמצמו היקפי היבוא והייצור המקומי של שמנים וממסים, וגדלה הצריכה של סולר.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    מבין2 08/09/2022 17:28
    הגב לתגובה זו
    רק מגזרים כוחניים מקבלים במדינה והקשישים צריכים לוותר על אוכל או תרופות
  • 4.
    izak 08/09/2022 16:34
    הגב לתגובה זו
    ליברמן תבקש מאבס להחזיר לקופת המדינה את חמישים ושלוש מיליארד שח כדי שיהיה לשלם למתמחים לרופים ועוד
  • 3.
    מי שמעלים לא מפחד 08/09/2022 14:26
    הגב לתגובה זו
    אבל שום ממשלה עד היום, אף אחת, לא עשתה זאת, יותר קל להעלות את המע״מ או להטיל גזירות נוספות.
  • 2.
    מגזר ציבורי 08/09/2022 13:48
    הגב לתגובה זו
    ההסכם האחרון שנתחם במגזר הציבורי היה ב-2016מאז לא היתה העלאת שכר במגזר הציבורי ובחברות הממשלתיות.בכלל המשק השכר הממוצע עלה מאז בעשרות אחוזים ובנוסף האינפלציה מזנקת כשהשכר במגזר הציבורי נשחקפעם אחת דחו את ההסכם בגלל הקורונהפעם שניה בכדי להעלות את שכר המינימוםפעם שלישית בחירותאז עם כל הכבוד פוליטיקה או לא הגיע הזמן שגם המגזר הציבורי יקבללא סתם המורות נעמדו על רגליים אחוריותהם נשארו מאחור עם השכר וכך גם המגזר הציבורי
  • נעמי פלד 08/09/2022 20:17
    הגב לתגובה זו
    לא צריך כל הזמן להעלות שכר במגזר הציבורי. זה בסדר שהם גם יעבדו מדי פעם ויתאמצו בשביל שכר. ממש כמו כל השאר במדינה
  • asdf 08/09/2022 15:11
    הגב לתגובה זו
    כל העלאה להם תייצר אינפלציה ובזבוז
  • אהוד יחימוביץ 08/09/2022 20:15
    המגזר הציבורי סוחט אותנו אבל לצערנו אנחנו פראיירים
  • 1.
    אנונימי 08/09/2022 13:31
    הגב לתגובה זו
    על חשבוננו! (אימוג׳י עצבני רותח ומקלל)
אמיר ירון נגיד בנק ישראל
צילום: ליאת מנדל

חברות הביטוח וכרטיסי האשראי יוכלו להיות "בנקים קטנים" - המלצות הצוות הבין משרדי

האם זו באמת יריית הפתיחה בתחרות בתחום הבנקאות? יש סיכוי, אבל צריך שההמלצות יהפכו לחוק וצריך להגיד את "המיני בנקים" לבנק לכל דבר ועניין

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק אמיר ירון

האם זה באמת יהיה צעד אסטרטגי לחיזוק התחרות בשוק הבנקאות? צוות בין משרדי ממליץ על פתיחת השוק לשחקנים חדשים. כשמתעמקים בהמלצות רואים שהם בעצם פותחים את השוק לחברות הביטוח ולחברות כרטיסי האשראי ומאפשרים להם להיות :מיני בנק", זה כיוון חשוב, השאלה אם זה יעבור. יש מרחק רב בין המלצות לבין תקנות וחוק, ואם הגופים האלו יכולים לדגדג לבנקים הגדולים. כדי שתהיה תחרות אמיתית צריך שלגופים האלו תהיה מסה גדולה של לקוחות וזה דווקא אפשרי ויותר מכך צריך שהוא יקבל את המעטפת של בנק ישראל - כספים-הפקדות, בדיקה, חסות שהציבור יראה בו בעצם בנק לכל דבר ועניין. 


הצוות אותו מינו שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', ונגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, בראשות הממונה על התקציבים במשרד האוצר, יוגב גרדוס והמפקח על הבנקים בבנק ישראל, דני חחיאשוילי, ממליץ על מתווה שיאפשר הקמה של בנקים קטנים, ברגולציה מופחתת. זאת, במטרה להגביר את התחרות ולצמצם את הריכוזיות במערכת הבנקאית באופן שיטיב עם משקי הבית והעסקים הקטנים והבינוניים. 


הצוות התמקד בהסרת הגבלות ובצמצום חסמים לכניסתם של שחקנים חדשים למערכת הבנקאית, לרבות שחקנים פעילים בשוק הפיננסי, שעשויים לתרום להגברת התחרות במערכת הבנקאות כגון: חברות כרטיסי האשראי, נותני אשראי חוץ בנקאיים וחברות תשלומים, זאת בשים לב לשמירה על יציבותה של מערכת הבנקאות ועל טובתם של הלקוחות, ומתן מענה לניגודי עניינים העלולים להיווצר ממבנה ההחזקות באותם שחקנים נוספים.


להלן ההמלצות המרכזיות של הצוות:

• יצירת מתווה רישוי בנקאי מדורג שיאפשר כניסה של שחקנים חדשים למערכת הבנקאית. הפיקוח על הבנקים יעדכן את הוראותיו באופן שיאפשר מידתיות והדרגתיות ביישום הוראות הפיקוח על בנקים חדשים וקיימים ויקבע שלוש רמות של פיקוח ואסדרה בהלימה לגודלם של הבנקים.

• בנק קטן שהיקף נכסיו אינו עולה על 5% מסך נכסי המערכת יוכל להפעיל מודל עסקי גמיש, חדשני ורזה, המאפשר פריקות שירותים פיננסיים; לרבות מיקוד בפעילות פיקדונות ואשראי בלבד.

קניות שופינג גיהוץ אשראי
צילום: tapanakorn CANVA

שיא כל הזמנים: מעל 51 מיליארד שקל בהוצאות כרטיסי האשראי ביולי

הנתונים של שב"א מצביעים על עלייה חדה בצריכה לאחר מבצע "עם כלביא", הכולל שיאים גם בעסקאות אונליין ופיזיות, עם זינוק דו-ספרתי בכל התחומים המרכזיים

רן קידר |

החזרה לשגרה אחרי יוני הרווי באי ודאות ביטחונית באה לידי ביטוי בולט במספרים של שב"א שירותי בנק אוטו -2.82%  , כאשר ביולי 2025 נרשם שיא כל הזמנים בהוצאות הציבור בכרטיסי אשראי, עם סכום כולל של כ-51.8 מיליארד שקל, עלייה של 11.9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מדובר בפעם הראשונה שהיקף ההוצאות החודשי חוצה את רף 50 מיליארד השקלים.

ממוצע ההוצאות היומי עמד על 1.671 מיליארד שקל, זינוק של 20.3% לעומת חודש יוני, שבו התנהלה הלחימה במסגרת מבצע "עם כלביא" מול איראן. גם ביחס למאי האחרון, השיא הקודם, מדובר בעלייה של 8.8%. לפי מנכ"ל שב"א איתן לב-טוב, מדובר ב"תיקון בהיבט של הצריכה במשק" שמבטא חזרה מהירה של הביקושים.

גם בעסקאות הפיזיות, המתבצעות בבתי עסק, נרשמה רמת שיא, 21.3 מיליארד שקל, עלייה של 10.3% לעומת אשתקד. הממוצע היומי עמד על 687 מיליון שקל, כמעט כמו השיא שנרשם באפריל השנה.

כמעט מיליארד שקל ביום באונליין

שיאים נרשמו גם בפילוח בין סוגי העסקאות: בעסקאות אונליין עמד היקף ההוצאות החודשי על 30.494 מיליארד שקל, עלייה של יותר מ-13% לעומת יולי 2024, ובפעם הראשונה מעל רף 30 מיליארד. הממוצע היומי בעסקאות אונליין היה קרוב למיליארד שקל, 983.7 מיליון, עלייה של 20.1% לעומת יוני.

מנכ"ל חברת שבא, איתן לב-טוב: "בחודש יולי ראינו תיקון בהיבט של הצריכה במשק, וההוצאות בכרטיסי אשראי, בענפים המרכזיים, עלו בחדות, זאת לאחר שבחודש יוני המשק חווה הגבלות על פעילותו במהלך ימי מבצע 'עם כלביא'. הזינוק בהיקף ההוצאות של הציבור בעסקאות אונליין, המתבצעות ללא הצגת כרטיס, גורם לכך שאנו קרובים להיקף רכישות יומי באונליין של יותר ממיליארד שקל".