מוליכים למחצה
צילום: Brian Kostiuk, Unsplash

"תעשייה מחזורית להשקיע בה? השבבים נראים כיום כבחירה מעניינת"

בהנחה שהריבית העולה מסמנת סופו של מחזור כלכלי ותחילתו של אחר, גרוע ממנו - האם בהכרח מניות השבבים נמצאות בצד הרע שלו? שני ETF בולטים ירדו השנה פי שלושה מה-S&P, אך רשמו גיוסים חיוביים. האנליסטים אופטימיים והעלו את תחזיות הרווח. וגם: השבבים מזמן לא נמצאים רק במותרות
איתי פת-יה | (7)

הטכנולוגיה חודרת ליותר ויותר תחומים של חיינו, כך גם הקישוריות לאינטרנט (IoT), ואיתן גם השבבים. הטלוויזיות הפכו חכמות, מנורות ורמקולים מחוברים ל-Wi-Fi, וברכב יש מחשב שאפשר לגלוש בו באינטרנט – וגם שעוזר לנו לחנות. ובכל זאת, שבבים מזוהים עם מחזוריות כלכלית – כשה"סייקל" חיובי צריך אותם, ובכמויות. כשהטון משתנה והולכים לקראת סייקל של סטגנציה או מיתון, פחות. ולפי לא מעט אינדיקטורים – הטון משתנה. ברקע העלאות הריבית יש שמדברים על סביבה כלכלית וסביבת השקעות חדשה, גם אם התשואות על אג"ח ממשלת ארצות הברית מתמחרות שתיקח תקופה לא ארוכה עד שהריבית תחזור לרדת.

אמנם מסירות הרכבים מתעכבות בשל המחסור בשבבים, אבל יצרניות הרכב כבר הראו שרוכשי המכוניות ישמחו לקבל אותן גם עם מפרט פחות מתקדם. ניתן לתאר איך במצב בו הכסף נשחק או בהמשך אם הכלכלה נכנסת למיתון, לחלקים גדולים באוכלוסיה יש פחות כסף להתחדש בטלפון המתקדם ביותר עם האוזניות המתקדמות ביותר, אולי גם לקנות קונסולת משחק. מצד שני לא הכל זה מותרות. העסקים הולכים לענן ואיפשהו ישנה חוות שרתים שזקוקה לשבבים. תשתיות הדור החמישי אמורות לקרום עור וגידים – וגם שם יהיה צורך בשבבים, למשל ליישומי עיר חכמה.

טרם פתיחת המסחר בוול סטריט היום, הנאסד"ק, המרכז את מניות הטכנולוגיה, מחק טריליון דולר בחמישה ימים. ציפיות המשקיעים היו יותר שליליות מאשר חיוביות לגבי המקום אליו חברות הטכנולוגיה הולכות – והרי הפעילות שלהן קשורה בעבותות לשבבים בצורה כזו או אחרת. שתיים מקרנות הסל הבולטות העוקבות אחרי מניות שבבים בפרט רשמו ביצועי חסר מתחילת השנה.

ISHARES PHLX SEMICONDUCTOR ETF (SOXX) השילה כ-23% - פי שלושה לערך מה-S&P 500, כשהיא מוחקת 750 מיליארד דולר. גם  VANECK VECTORS SEMICONDUCTOR ETF (SMH) עם ירידה דומה. הראשונה מבין השתיים עלתה בכל אחת משלוש השנים הקודמות 40% לכל הפחות.

המניות יורדות, אבל יצויין כי לפחות בשתי הקרנות שהזכרנו, יש יותר משקיעים סבלניים מחסרי סבלנות – SOXX רשמה גיוסים חיוביים נטו של 137 מיליון דולר ו-SMH עם 2.5 מיליארד דולר. בחברת Kelly ETF's המנכ"ל קווין קלי מאמין שהערכות השווי הנוכחיות, לאחר הירידות, הן אטרקטיביות. לדבריו המשקיעים בקרנות הסל האמורות "נכנסים להשקעה לטווח הארוך בסקטור השבבים, שמתגבשים בו מנועי צמיחה חדשים – רכבים חשמליים, מטאוורס וקריפטו. אם יש תעשייה מחזורית שמתאים להשקיע בה כסף ולתת לו לעבוד – סקטור השבבים נראה כבחירה מעניינת בשוק של היום".

ולפי פרנק קפלרי מ-Instinet לפחות בזמן הקרוב הביצועים של קרנות הסל של מניות השבבים לא ישתנו. "לא פעם בסביבה אינפלציונית, העליות לא מגיעות עד שהסנטימנט הופך ל'חמוץ'", טען. "זה לא חייב להיות המצב כעת, אבל המשך החולשה של הסקטור מכאן והלאה יכול לשנות גם את תמונת הגיוסים".

האנליסטים המסקרים דווקא אופטימיים. מתחילת השנה ההערכות בדבר הגידול ברווח המצרפי של חברות השבבים ב-2022 כולה עודכנו ב-4 נקודות אחוז, ל-18%, כך לפי נתונים שאספו בבלומברג. ומהן ההערכות לגבי מדד ההשוואה S&P 500? גידול של 10% ברווח השנתי.

קיראו עוד ב"גלובל"

בעוד ש-SOXX הציגה הכנסות למניה של 76.84 דולר ב-2021, לפי ההערכות השנה הנתון יהיה 90.52 דולר, ובשנה הבאה 98.21 דולר – צמיחה שנתית ממוצעת (CAGR) של 13.1%. הרווח למניה צפוי לעלות מ-18.55 דולר אשתקד ל-26.21 דולר השנה ו-29.21 דולר ב-2023 – CAGR של 25.5%.

בפירמה Synovus Trust מנהל ההשקעות דניאל מורגן מביע אופטימיות וצוטט כשהוא אומר ש"הקונצנזוס בשוק עכשיו (לא בכוונה לאנליסטים – א.פ) שלילי, אבל אנחנו לא רואים את זה ביסודות העסקיים של חברות השבבים".

היצרנית האמריקאית ANALOG DEVICES (ADI) אמרה באחרונה שמכירות הרבעון הנוכחי שלה תחצנה את הערכותיה הקודמות, וסיפרה על ביקושים חזקים שמוכיחים כי לא הייתה תופעה משמעותית של ערימת מלאים על ידי הלקוחות ברבעונים קודמים – כזו שאם כן התרחשה הייתה אמורה להביא לירידה בביקושים מעתה ואילך. מזה שנה שכל חודש בחודשו מכירות השבבים לתעשייה עולות ב-20%.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    האופטימיות מתומחרת 13/04/2022 11:02
    הגב לתגובה זו
    יש למניות השבבים הרבה לאן לרדת
  • 4.
    מכונית חשמלית לא צריכה יותר ממנוע טבריה זה הכל וצריכה ל (ל"ת)
    משה ראשל"צ 13/04/2022 06:37
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מה שעולה חזק 12/04/2022 23:51
    הגב לתגובה זו
    אם אתם רוצים אפשר לסמן את זה באות יוונית. כהשקעה לטווח ארוך אבל לא במחירים האלה. אחרי עליה של 40% כל שנה. יש עוד הרבה בשר.
  • 2.
    התחליף לטאואר 12/04/2022 22:08
    הגב לתגובה זו
    מעניין למה היא רק יורדת למרות ההמלצה
  • 1.
    ואז נגלה תחליף לשבבים והכל קפוט. (ל"ת)
    כספי 12/04/2022 21:47
    הגב לתגובה זו
  • אוהד 12/04/2022 22:10
    הגב לתגובה זו
    בעקבות הקורונה המון עסקים עוברים טרנספורמציה דיגיטלית אפילו משרדי הממשלה השתפרו! אנחנו בעיצומה של מהפכה טכנולוגית והביקוש לשבבים לא יעצר. מדינות משקיעות הון תועפות כדי לא להיות תלויות בטיוואן כיצרנית כמעט בלעדית בעולם.
  • שבבים היום זה לב של כל מוצר אין לזה תחליף (ל"ת)
    משה ראשל"צ 13/04/2022 06:38
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.