פיוס בין ביידן מאסק? הנשיא כלל את טסלה בנאום על המעבר לרכב חשמלי
הנשיא ג'ו ביידן מאד תומך ברכב חשמלי. אלון מאסק הוא האדם שאחראי אולי יותר מכל אחד אחר על קידום נושא הרכב החשמלי. אבל ג'ו ביידן ואלון מאסק הם יריבים וותיקים. לפחות עד אתמול. "מאז 2021 החברות הודיעו על השקעות בגובה 200 מיליארד דולר בייצור מקומי" אמר הנשיא בנאום בנוגע לצעדי הממשל לגבי אימוץ רכבים חשמליים. "החל מחברות איקוניות כמו פורד FORD MOTOR או ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS שבונות יכולות ייצור של רכבים חשמליים, ועד טסלה TESLA INC , יצרן הרכב החשמלי הגדול ביותר שלנו", אמר הנשיא בנאום אתמול, כשלראשונה הוא מציין באופן פומבי במפורש את שם חברת הרכב החשמלי, ועוד מציין את עובדת היותה הגדולה ביותר, דבר שעד כה העדיף להימנע ממנו. האזכור המפורש של טסלה מצד הנשיא מעודד את משקיעי החברה, שחששו שהיחס העויין של הנשיא כלפי המנכ"ל (ולהיפך), וכן הנטיה שלו להעדיף את חברות הרכב הוותיקות, יפגעו בתמיכה אפשרית של הממשל בחברת הרכב החשמלי המובילה. לחששות האלו יש בסיס. כך לדוגמה, בתוכנית ההוצאות Build Back Better שתכנן הנשיא להעביר, ושטורפדה לעת עתה על ידי הסנטור ג'ו מנצ'ין, הייתה כלולה קניית רכבים חשמלים על ידי חברות אמריקאיות שעובדיהן מאוגדים באיגוד עובדים. כמו כן הוצעו הטבות מס לקוני רכבים מחברות כאלו. בטסלה אין איגוד עובדים. מאסק גם הביע התנגדות לחלק מההצעות הכלולות בתוכנית בנוגע לרכב חשמלי. כתוצאה מחילוקי הדעות, טסלה לא הוזמנה לפסגה באוגוסט האחרון בה הכריז הנשיא על היעד לפיו עד סוף העשור 50% ממכירות הרכב בארצות הברית תהיינה של רכבים חשמליים, בניגוד למנכל"י פורד וג'נרל מוטורס. בהודעה שהוציא הנשיא הוא שיבח את פורד וג'נרל מוטורס על תרומתם לקידום שוק הרכב החשמלי, למרות שהן אחראיות לאחוז קטן בהרבה מאשר טסלה ממכירת הרכב החשמלי בארצות הברית. מאסק העוקצני לא שתק על כך. בסדרת ציוצים הוא הגיב לכך, ובאחד מהם אף הסביר לנשיא איך מאייתים את המילה טסלה.
ההתעלמות הבוטה של הנשיא מחברת טסלה אף גרמה לקרוב ל-60 אלף איש לחתום על עצומה רשמית שקוראת לנשיא להכיר באופן רשמי בחשיבות של החברה לתעשיית הרכב החשמלי, וכעת נראה שהמאמצים נושאים פרי. אחד הנושאים שגרמו ליריבות הוא עניין התאגדות עובדי התעשייה באיגודי עובדים. איגוד פועלי חברות הרכב בארצות הברית UAW תומך בביידן בעוד מאסק הוא מתנגד חריף של עבודה מאורגנת. "הסלוגן של ה-UAW: נלחמים על הזכות לגנוב את כספי העובדים" ציין מאסק בנובמבר. "בידו הוא בובה של האיגוד" ציין בהזדמנות אחרת. מאמצי הארגון לייסד אירגון עובדים בטסלה נחלו עד כה כשלון. ביידן ומאסק חולקים בנושאים נוספים כגון מיסוי עשירים, ומאסק אף ביקר את מדיניות הממשל בנוגע למאבק בקורונה. מי עוד הרוויח מנאום הנשיא? חברות נוספות שהוזכרו בנאום הנשיא היו יצרניות הרכב החשמלי ריוויאן RIVIAN AUTOMOTIVE ופרוטרה (סימול: PTRA). שלוש החברות עלו במסחר אתמול בעקבות הנאום. החברות הוותיקות, פורד וג'נרל מוטרוס פתחו את היום בירידה של עד 5% בעקבות הורדת המלצה לחברת ג'נרל מוטורס, אך בהמשך התמתנו הירידות וסגרו את המסחר בירידות מינוריות יותר, וכעת שתי החברות עולות במסגרת המסחר המוקדם. חברה נוספת שהגיבה בחיוב לנאום הנשיא הייתה חברת טעינת הרכבים טריטיום (סימול: DCFC) שזינקה בכ-40%, גם בעקבות הודעת החברה על הקמת מפעל לציוד טעינה בטנסי. התחרות עם סין מטרת הנשיא ביידן היא להפוך את ארצות הברית למובילה בתחום טכנולוגיית הרכבים החשמליים ולגרום לאימוץ נרחב שלהם במדינה. כיום בסין נמכרים יותר רכבים חשמליים מאשר בארצות הברית עקב סבסוד אשראי ויוזמות אחרות שדוחפות את התחום במדינה. אך ארצות הברית בראשות ביידן מנסה לסגור פערים. על רקע זה נמשכת המתיחות בין מאסק לנשיא, על אף "נאום הפיוס". ביידן צייץ לאחר מכן כי סין "מובילה" במרוץ הרכב החשמלי אך זה עומד להשתנות תחת הנהגתו. כתגובה צייץ מאסק את המילה "טסלה" והוסיף קישור לכתבה על חמש יצרניות הרכב החשמלי הגדולות בעולם לפי מכירות בשנת 2021, בה טסלה כמובן נמצאת בראש הרשימה. נותר לראות האם החזון והמטרות המשותפות יגרמו לשניים לשיתוף פעולה פורה יותר בעתיד.Starts with a T Ends with an A ESL in the middle
— Elon Musk (@elonmusk) January 27, 2022
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
החזרת רכבים גנובים, צילום: דוברות המשטרהצה"ל הוזיל לכם את ביטוח הרכב ביותר מ-5% - האם זה הזמן לחדש פוליסה?
אחרי התייקרות של כ-13% בשנה שעברה בביטוחי הרכב, הפרמיות מתחילות להיות שפויות כשההוזלה בחלק מהחברות היא של 5% ויותר איך צה"ל קשור לזה - והאם כדאי עכשיו לחדש ביטוח או שעדיף להמתין? וגם - כמה זה אמור להשפיע על התוצאות הכספיות של חברות הביטוח?
כבר כמה חודשים שביטוחי הרכב יורדים, אחרי שבשנה שעברה היו עליות חדות, בהן קפצו פרמיות הביטוח בשיעורים דו-ספרתיים, אפשר לראות הוזלות ובעיקר בביטוח המקיף. לפי WOBI המחירים גם של החובה וגם של המקיף ירדו בכ-4% במחצית הראשונה של השנה, אפשר להניח שהמגמה הזאת ממשיכה ושאנחנו עומדים כעת על 5% פלוס ויותר - זאת מהשוואות שביצענו בשטח ומול הצעות מחיר שקיבלנו לרכב מצוי (יונדאי איוניק) ואפילו די גניב. עם זאת, אם נסתכל על מדד המחירים לספטמבר אנחנו יכולים לראות בלימה קלה: מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.2% לעומת החודש הקודם וסעיף ביטוח הרכב טיפס ב-0.7%. בשוק ישנה ההערכה שמדובר בעצירה נקודתית, תוצאה של עדכוני תעריפים לקראת סוף הרבעון. והערכה הרווחת היא שבמדד הקרוב (שיפורסם בשישי הקרוב) תירשם ירידה, שתאשר את המשך המגמה כלפי מטה ואת העובדה שהשוק מתייצב סביב רמות מחירים נמוכות יותר לעומת השנה שעברה. מה שאומר שביטוח הרכב שלכם הולך ונהיה זול יותר בין השאר בזכות זה שצה"ל וכוחות הביטחון שמחזירים רכבים גנובים ומצמצמים את רמת הסיכון.
מה הקפיץ את המחירים?
קצת על מה שהביא אותנו לרמות שמחיר של ביטוח מקיף יכול להגיע לכ-10% מערכו של הרכב. 2024 הייתה אחת הקשות לשוק המקומי או אולי טובות במובן של המרווחים של חברות הביטוח. במהלך אותה שנה נרשמה עלייה חדה בגניבות הרכב - מאות רכבים נגנבו מדי חודש, בעיקר מאזור המרכז והשרון, כשהם מועברים לשטחי יו"ש ושם הם מפורקים לחלקי חילוף או נמכרים מחדש. מבחינת חברות הביטוח, כל גניבה היא תביעה על “אובדן גמור”, ולכן הזינוק בהיקף הגניבות הוביל לייקור הפרמיות.
חוץ מזה הייתה עלייה דרמטית בעלויות של החלפים והתיקונים. שיבושי הסחר העולמי והזינוק בעלויות ההובלה הביאו להתייקרות של חלקי חילוף, ובמקביל גם עלות העבודה במוסכים עלתה. תביעות שנגעו בנזקי פח פשוטים הפכו ליקרות בעשרות אחוזים, וחברות הביטוח עדכנו את התעריפים כלפי מעלה. גם חדירת הרכב החשמלי תרמה לעלייה: רכבים חשמליים אולי זולים לתחזוקה שוטפת, אבל כל תיקון של תאונה פשוטה או פגיעה בסוללה מתברר כיקר מאוד - ובמקרים רבים מסתיים בהצהרה על “אובדן מוחלט” מה שמוביל את חברות הביטוח לשלם על מחירו של הרכב השלם. אל אלה הצטרפו גם האינפלציה והעלייה במדד המחירים לצרכן, שהשפיעו על ערך הרכב המבוטח, על עלויות השמאות ועל שכר העובדים בענף. רמת סיכון גבוהה בגלל הגניבות, ועלייה בעלויות התביעות הובילו לקפיצה של כ-13% בפרמיות ביטוח הרכב בממוצע.
מטפלים בגניבות ביד קשה
מי שהצליח במידה מסוימת לעצור את מגמת ההתייקרות היא מערכת הביטחון. בתקופה האחרונה נרשמת פעילות מוגברת של כוחות צה"ל והמשטרה ביהודה ושומרון, שהמטרה שלה היא לפגוע בתשתיות של המגנונים של גניבות הרכב. בשורה של מבצעים, שנעשו בשיתוף מחוז ש"י, מג"ב והמנהל האזרחי, הוחזרו עשרות רכבים גנובים לבעליהם החוקיים, נחשפו משחטות של רכבים, נעצרו מאות חשודים והוחרמו כלי פריצה ומחשבים ששימשו להפעלת רכבים. במבצע שנערך באוגוסט הארחון הושבו לישראל 30 כלי רכב וציוד הנדסי גנובים שהוחזקו בשטחי הרשות הפלסטינית, ובמבצע נוסף, שנערך בחודש שעבר, נעצרו 27 חשודים ישראלים ופלסטינים ונמצאו 9 רכבים גנובים. מפקד מחוז ש"י, ניצב משה פינצ’י, הצהיר כי “אין יותר ערי מקלט - כל עבריין ייתפס”, והדברים הללו מקבלים תוקף בשטח.
- הרכב "הגנוב" חנה בחוץ - והתובע הגיע איתו לבית המשפט: פסק הדין היה חריג
- למה ביטוח הרכב שלכם לא יורד למרות שהיקף הגניבות צנח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפעילות הזאת משפיעה גם על שוק הביטוח. ככל שהסיכון לגניבה יורד, גם עלות הביטוח אמורה לרדת. הדגש על אמורה כי חברות הביטוח פועלות "באיחור" הן מתאימות את המחירים אחרי שהן "משתכנעות" שרכיבי הסיכון יורדים. בינתיים הן מנצלות את מרווחי הסיכון. בפרמיות החדשות הן מתחשבות בירידה בהיקף הגניבות ובסיכוי הגבוה יותר להשבת רכב שנגנב. התוצאה של זה היא תמחור זול יותר של פוליסות חדשות, וגם הנחות מחודשות למבוטחים קיימים. יש לציין שהירידה הזאת פוגשת בעיקר את הביטוח המקיף, שהוא הרכיב שמגיב ישירות לשינוי בסיכון לגניבה. ביטוח החובה, שמכסה בעיקר נזקי גוף, פחות מושפע מהמגמה הזאת בגלל שהסיכון בו נמדד לפי תאונות ולא לפי גניבות.
