לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים
ההרחבה הכמותית נמשכת, מה יקרה לאינפלציה? והאם הנתונים הכלכליים הטובים בארה״ב ימשיכו גם השבוע?
בשבוע שעבר ג'רום פאול, נגיד הפד' הודיע על המשך ההרחבה הכמותית ועל רכישת אג״ח קונצרני בשווי כולל של 750 מיליארד דולר. כיצד שיא הדפסות הכסף של כל הזמנים ישפיעו על האג״ח? וגם האם הצריכה בארצות הברית מתאוששת מהר מהצפוי?
הבנקים המרכזיים ממשיכים בהדפסת הכסף
בשבוע שעבר הודיע הפד כי ירחיב את תוכנית ההרחבה המוניטרית, והצהיר על כוונותיו לרכוש אג״ח קונצרני ישירות בשוק בשווי של 750 מיליארד דולר. פאול לא עצר וקרא לממשל האמריקאי להגדיל את התמיכה בהתאוששות המשק. במקביל נמשכים הדיונים בבית הלבן לגבי התוכנית החדשה של הגדלת ההשקעה בתשתיות בסך של טריליון דולר, כפי שמדווחים כלכלני בנק הפועלים בסקירתם השבועית.
האנגלים הודיעו כי ירכשו אג״ח ממשלתי בשווי של 100 מיליארד פאונד לכ-745 מיליארד פאונד סה״כ, וזאת לאחר שהצפי להתכווצות בתוצר השנתי עומד על 9%, הוסיפו כלכלני הבנק.
האינפלציה תכה בעוד כשנתיים
יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון טוענים כי נכון להיום ההשפעה של האינפלציה היא שולית, אך תורגש בחוזה במהלך 2022-2023. אחת הסיבות החשובות לאינפלציה מתונה בעשור האחרון הוא תהליך ה-״גלובליזציה״. נראה שתהליך זה נמצא במגמת ירידה, שהתחילה עוד לפני הקורונה במלחמת הסחר שבין ארה״ב וסין, והתעצמה פי כמה וכמה במהלך הקורונה. משבר הקורונה חשף את התלות של ארה״ב בסין, יחד עם העובדה שסין יוצרת אזורי השפעה ברחבי הגלובוס, כפי שקרה במהלך המלחמה הקרה, מותיר את ארצות הברית מסוגרת ורצון עז להיות עצמאית. ״דה גלובליזציה״ מסוג זה תומכת באינפלציה הגבוהה, יחד עם הדפסת הכסף האדירה שהתרחשה בחודשים האחרונים. כל עוד המשק לא יחזור לסביבת תעסוקה מלאה, ופער התוצר יישאר משמעותי, נדמה שהזרמות ימשיכו אם כי בצורה מתונה. במצב שכזה הביקוש לאשראי יהיה נמוך יותר ועל כן האינפלציה לא תכה בנו במהלך שנת 2020-2021. אך מנתוני 2008 אנו למדים כי האינפלציה עלתה מ-0.8% בשנת 2008 ל-2.2% בסוף שנת 2011. כעת היקף ההזרמות גדול בהרבה מאשר ב-2008 ולכן צפויה השפעה אינפלציונית גדולה בהרבה מזאת של המשבר הפיננסי האחרון.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתוך: סקירה שבועית "לידר שווקי הון"
הצריכה תקבע את עתיד הכלכלה
האינדיקטורים הכלכליים בארה״ב מפתיעים לטובה בתקופה האחרונה, למרות זאת הפד חוזה כי הצמיחה השלילית בתמ״ג במהלך הרבעון השני צפויה להיות בין 25% ל-45%.
המכירות הקמעוניות מכות את התחזית, ועולות מעבר למדד הייצור התעשייתי בניגוד לשאר מדינות העולם ששם הייצור עוקף את הצריכה, כך מדווח אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש. למרות כספי הסיוע שהעלו את ההכנסה הכוללת של הצרכנים ב-10%, המכירות עדיין נמוכות באופן משמעותי מאשר לפני הקורונה. מנגד משקל הקניות באינטרנט ביחס למכירות הקמעוניות עלה מ-18% ל-24%.
- 7.שוק של קונים 22/06/2020 06:45הגב לתגובה זולא משנה מה בכלל. הכל עולה ויעלה עד פיצוץ הבועה שאיש לא יכול לחזות מתי תקרה בדיוק. החלק העצוב הוא שגם לא ברור איזה עולם יהיה פה אחרי הפיצוץ הזה, ואיזו כלכלה
- 6.משה מיציע א 22/06/2020 06:42הגב לתגובה זוכי לא רוצים לפרסם תגובות שליליות
- 5.משה מיציע א 22/06/2020 00:12הגב לתגובה זוכנראה לא נעים לכם
- 4.משה מיציע א 21/06/2020 23:15הגב לתגובה זולדעתי במדור זה הקוראים היו רוצים לדעת לקרוא ניתוח השוק. אי אפשר לנחש את העתיד אבל אפשר להתייחס למצב השוק לאור העובדה שהשוק האמריקאי S&P לא נמצא בתקופה טובה , לפחות בניתוח היומי. במקום הניתוח של השוק קיבלנו ניתוח של מצב האינפלציה שהיא תעלה בעוד שנתיים. מה זה קשור ל... "לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט"?
- 3.איתן 21/06/2020 21:32הגב לתגובה זוכמה בבלת בלי שורה תחתונה.
- 2.עליות עליות ושוב עליות (ל"ת)כלכלן 21/06/2020 21:01הגב לתגובה זו
- 1.מה זה שטויות זה ? (ל"ת)היי באבו 21/06/2020 20:32הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
