מטוס בואינג אל על נופש תעופה טיסה
צילום: יחצ

האם הקורונה תהרוג את אל על? כנראה שלא, אבל חברת התעופה בצרות

התפשטות נגיף הקורונה כבר פגעה בתוצאות אל על; החודשים הקרובים מסתמנים כקריטיים עבור החברה; איך ייראה הרבעון הראשון, ולמה לעזאזל החברה לא מפטרת עובדים?

חברת התעופה אל על -3.51% ניצבת בפני אחת מהתקופות המאתגרות שעמדו בפניה. אחרי התוצאות החלשות ברבעון השלישי של 2019, והצניחה במחיר המניה, הגיע נגיף הקורונה ומאיים לפגוע בתוצאות החברה ברבעון הראשון של 2020, האם ביכולת החברה לצאת מהמשבר המחריף?

בסוף השבוע, דיווחה החברה כי היא צופה ירידה של 30 מיליון דולר בהכנסות, בעקבות התפרצות הנגיף. ביום הדיווח לבורסה המניה ירדה 3.5%. מניית החברה איבדה 14% מתחילת החודש למחיר של 83 אגורות, במקביל להתפרצות נגיף הקורונה, והיא נסחרת בשווי של כ-410 מיליון שקל. 

היום, אמר שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', בראיון לרשת ב', כי אל על דיווחה לו כי הנזקים שלה מסתכמים ב-50 מיליון דולר - סמוטריץ' אמר שברצונו להעניק סיוע לחברות התעופה כי אחרת הן יקרסו. זאת, ביחד עם הירידה המחירי הנפט (יורד כעת בכ-1.5%), דווקא מעודדים היום את המשקיעים אשר שולחים את המניה לעליות שערים חדות.

ברבעון השלישי של 2019 דיווחה החברה על עליה מזערית בהכנסות שהסתכמו בכ-647 מיליון דולר, לצד ירידה של כ-36% ברווח הנקי שעמד על 27 מיליון דולר. זאת, חרף הירידה בהוצאות הדלק ועליה במספר הנוסעים. בתגובה צללה מניית החברה ב-22% ביום אחד.

מתחילת השנה ירדה מניית החברה ב-14% והשלימה ירידה של 24% בשנה האחרונה (12 חודשים). כעת נשאלת השאלה, האם שווי של 410 מיליון שקל לחברה הוא סביר? בכדי לענות במעט על השאלה יש לשים לב לנתונים הבאים: ההון של החברה (מדווחת בדולרים) הוא 180 מיליון דולר. הרבעון הרביעי היסטורית הוא רבעון חלש יותר עבור החברה. נכון שברבעון הרביעי אשתקד, היו חגים (אוקטובר) וכנראה יותר טיסות, עדיין נובמבר ודצמבר הם חודשים "בעייתיים". החברה צפויה להפסיד ברבעון הרביעי.

גרף מניית החברה בשלוש השנים האחרונות 

לאלו מצטרף נגיף הקורונה שעשוי לגרום להפסדים גדולים ברבעון הראשון. המשמעות הישירה היא שהון של 180 מיליון דולר יכול לצנוח בהמשך להפסדים ברבעון הרביעי של 2019 והראשון של 2020. אל על היא חברה שהמאזן שלה הוא מעל 3 מיליארד דולר, כשההון הוא פסיק קטן מההתחייבויות. מדובר על מינוף פיננסי גדול, ולכן כל שינוי בשוק התעופה משפיע עליה דרמטית, וכל שינוי כזה מתבטא בסיכון ענק - איבוד ההון העצמי. בשלב זה אנחנו בעיצומו של שינוי גדול בשוק התעופה על רקע משבר הקורונה, והאיום על המאזן של החברה הוא גדול.

מעבר לכך, ההון העצמי של החברה נשען על ערך המטוסים. הערך הזה תלוי ביכולת של המטוס לייצר הכנסה ותזרים. האם לאור המשבר היכולת הזו השתנתה? יכול להיות שכן. יש סיכון שהערך של המטוסים יירד ואז יש איום נוסף על ההון העצמי. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

בעקבות הנגיף, חברת התעופה השהתה את טיסותיה לבייג'ינג והונג קונג, ובוחנת את פעילותה בנתיב לבנגקוק. זאת על רקע הביטולים בשוק התעופה העולמי כשהיקף ההזמנות העולמי ירד ב-19%. על פי הערכות, עד עתה הפסידו חברות התעופה סכום כולל של 5 מיליארד שקל והיד עוד נטויה.

הקשיים הכלכלים והתוצאות החלשות הם לא דבר חדש באל על. החברה עוברת ממשבר למשבר, יותר נכון - ממלחמת הישרדות למלחמת הישרדות והיא לא משכילה לפטר עובדים ולהתייעל - אל על היא לא באמת חברה שמנוהלת עסקית, היא חברה שמי שמנהל אותה אלו הוועדים החזקים. לא ייתכן שחברה שנמצאת במשבר כזה עמוק ועם כל כך הרבה איומים, לא תפעל לצמצומים. מספר העובדים בחברה בשלוש השנים האחרונות נותר ללא שינוי זאת בזמן שהחברה רושמת הפסדים גדולים בשורה התחתונה.

תגובות לכתבה(23):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    מוטי 19/02/2020 09:03
    הגב לתגובה זו
    הציבור היראלי זו פרה נחלבת ממשלת נתניהו מצאה את הדיטה ....מספרים סיפורי סבתא ודוחפים ךציבור עוד ועוד מיסים .הטלים ותשלומים כדי לטפח - טייקונים. עסקים כושלים או סתם לנגב איזה מקורב בקופונים כספיים ככה הוקמו 50 תאגידי מים מיותרים כדי לסר 50 גובים למנכלים ... ככה משלמת חברת חשמל מחיר גז כפול כי נתניהו ושטייניץ מנגבים לטייקונים .... ככה אנחנו הציבור נקרא שוב ושוב לשלם ולא לקבל כלום חברת אלעל היא חברה פרטית .אין סיבה שהציבור ישלם את החובות והעובדים והחברה יהנו מהרווחים חברה לא יעילה ובזבזנית
  • 12.
    דין 19/02/2020 08:04
    הגב לתגובה זו
    באל על כבר מזמן אין ועד - אלו ששם אינם מתפקדים במיוחד זה שעומד בראש הועד. היחידים שמרויחים בחברה הם הטייסים והם בלבד מוצצים את החברה בנושא המשכורות. את זה המנכ"ל יודע היטב אך, לא מעיז לדעת בהם. הם לוקחים 90% מסה"כ הוצאות החברה למשכורות. השאר, מסתפקים בפירורים תרתי משמע.
  • קשקשן 09/03/2020 12:24
    הגב לתגובה זו
    אתה או חלק מהוועד או בור. 30 אחוז מהיהודים הקבועים לא עושים כלום בחברה. אם תרצה אתן לך שמות גם מכל מחלקה. בכל חברה בסדר גודל זהה, יש 30 אחוז פחות עובדים. תבדוק חברה חברה בענף ואז תגיד לי אם מה שאתה אומר זה לא בושה.
  • 11.
    ' 19/02/2020 01:12
    הגב לתגובה זו
    מאחלת לאל על פשיטת רגל! הם יודעים למה ניחסתי אותכם איכסה
  • ע 25/02/2020 14:23
    הגב לתגובה זו
    לא רוצה לטוס אל על אל תטוס במילא בטוחה שהחברה לא תשמח לארח אנשים טפשים כמוך
  • תגובה של קוף (ל"ת)
    גיא 19/02/2020 15:01
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    רון 18/02/2020 21:49
    הגב לתגובה זו
    דווקא שהחברה נפטרה מכול המטוסים הישנים וגייסה דילות חדשות ועובדים רבים היא מתמודדת עם הקורונה. מקווה שהיא תצליח לשרוד את המשבר, בשעת חירום היא החברה היחידה שטסה לארץ.
  • 9.
    כלכלן 18/02/2020 19:02
    הגב לתגובה זו
    השווי של מטוס רה"מ הוא כשל חברת אל על כולה ,יואיל בטובו מלך המושחתים למכור את המטוס ולחלץ את אל על
  • 8.
    לוי 18/02/2020 18:40
    הגב לתגובה זו
    שיפעלו בטיסות בתוך אמריקה המטוסים אל על ניו יורק וושינגטון ולא יפסידו
  • 7.
    אמיר 18/02/2020 17:57
    הגב לתגובה זו
    החברה היחידה שהסכימה להחזיר את מלוא מחיר הכרטיס לנוסעים שלה, קניתי חמישה כרטיסים ולמרות שאין אזהרת מסע הסכימו להחזיר לנו את כל הסכום עד השקל האחרון. חברים שלנו רכשו כרטיסים דרך מוסקבה וחסכו מאה דולר לעלות כרטיס ואבדו את כל הכרטיסים כי את הרוסים זה לא מעניין. אין ספק שבטיסה הבאה שלי לתאילנד אקנה רק באלעל
  • אלון 19/02/2020 07:31
    הגב לתגובה זו
    רוכשים בזול. מאג"חים את הכרטיס ב 6% עלות לביטוח ביטול מכל סיבה ונחלצים מהביטול (מקבלים החזר של 80% מהעלות + 6% הביטוח = הפסד כללי רק של 26% ולא כל הכרטיס) לא מורכב. לא יקר. מי שטס יותר מפעם - מהלך חובה.
  • 6.
    טכנאי 18/02/2020 17:03
    הגב לתגובה זו
    לדעתי לא מומלץ להתעסק איתה כרגע
  • 5.
    משלם מיסים 18/02/2020 16:42
    הגב לתגובה זו
    אל על מזכירה יותר בית הבראה לקציני חיל אויר מאשר חברה עיסקית. אבל למה על חשבוננו????
  • 4.
    אל תקנו 18/02/2020 16:37
    הגב לתגובה זו
    היום מישהו מריץ אותה 7% למעלה .. זה זמני תברחו מהר
  • 3.
    אתה קורא לפטר עובדים ??? יש לך לב ? (ל"ת)
    עדי 18/02/2020 16:13
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    פלונימוס 18/02/2020 16:04
    הגב לתגובה זו
    צרות אל על לא החלו בגלל הקורונה. הם החלו, כמו שקורה בארגונים אחרים, עת החברה החלה לזלזל בלקוחותיה, ובפרט בחברי המועדון המתמיד, הנוטשים אותה, עקב בצד אגודל
  • 1.
    מי החמור שעוד טס באל על ? (ל"ת)
    פתולוג 18/02/2020 16:04
    הגב לתגובה זו
  • רק אני ועוד ששה מיליון (ל"ת)
    אמיר 18/02/2020 17:59
    הגב לתגובה זו
  • מי שמשיג טיסה בזול (ל"ת)
    אני 18/02/2020 17:15
    הגב לתגובה זו
  • דיוגנס 18/02/2020 16:57
    הגב לתגובה זו
    מי החמור שלא טס באלעל? החמור שחותך את האף שלו כדי להרגיז הפרצוף שלו...
  • אתה אומר שאני חמור..?.......?..?? (ל"ת)
    צרנוחה 18/02/2020 16:30
    הגב לתגובה זו
  • חמור גדול... (ל"ת)
    דיוגנס 18/02/2020 18:37
  • עדי 18/02/2020 16:15
    הגב לתגובה זו
    לא הייתי רוצה לשבת לידך
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

הבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% - איי.סי.אל זינקה 4.8%

הבורסה ננעלה בירידות חזקות, כשהבנקים וחברות הביטוח בירידות חדות, לאור איומי שר האוצר, סמוטריץ', על הכפלת המיסוי על הבנקים במידה ויגלגלו את המיסוי לצרכנים; סאמיט ירדה לאור ירידת שווי נכסים בניו יורק, ובמקביל הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו של דה זראסאי, טורבוג'ן זינקה לאחר איזכור השם רפאל; ומי חברת האנרגיה המתחדשת שהורידה תחזיות ונפלה? 

מערכת ביזפורטל |

הבורסה ננעלה ביום אדום במיוחד, והפיננסים משכו את מדדי הדגל למטה, כשמספר גופים ירדו במהלך המסחר בשיעור דו-ספרתי, כולל הראל, מנורה, מזרחי ודיסקונט, אך לקראת הנעילה הירידות התמתנו מעט.  

 דווקא בכזה יום מעניין לראות את המניות שבכל זאת מצליחות לטפס.  ארן ארן 15.25%  מזנקת דו-ספרתית, ארן היא חברת מו"פ קטנה, היא מספקת שירותי פיתוח הנדסי לחברות בתעשיות שונות (רפואה, ביטחון, מים, פלסטיק), וגם משקיעה בסטארט-אפים, היא הודיעה על קבלת שתי הזמנות, האחת מחברה בטחונית ישראלית והשניה מחברה בטחונית בינלאומית לייצור מוצרים לשוק הבטחוני, בהיקף כולל של כ- 18.45 מיליון שקל, בנוסף להזמנה נוספת של כ-3 מיליון שקל.  בהזמנות ארן כותבת שנכללת גם הזמנה לייצור מוצר שנבחר על ידי הלקוח כפתרון ייחודי בתחום מערכות אוויריות בלתי מאוישות (רחפנים).

סאמיט סאמיט -4.78%   הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו נכסי דיור להשכרה של חברת דה זראסאי גרופ בניו־יורק, בהיקף של כ־450 מיליון דולר, והצעתה נבחרה כהצעה המובילה במסגרת הליך מכירה פומבית המתנהל כחלק מהליכי חדלות פירעון של דה זראסאי מול הבנק המממן. במקביל, עדכנה סאמיט על אינדיקציה לירידת שווי של 65-70 מיליון דולר בנכסי הדיור הקיימים שלה בניו־יורק, נתון שממחיש את הלחץ המתמשך בשוק המגורים האמריקאי.

טורבוג'ן טורבוג'ן 9.25%    זינקה היום אחרי שהודיעה על התקשרות עם רפאל כדי להשתמש במיקרו-טורבינה שעליה יש לרפאל קניין רוחני בשביל לעשות פיילוט עם חברה בטחונית, רפאל תקבל תמלוגים של 10% מההכנסות של הפרויקט. מכל ההודעה הזאת נראה שטורבוג'ן בעיקר משתמשת, לכאורה, בשם של רפאל כדי לקבל קרדיביליות מול מערכת הביטחון וגם השוק, נזכיר כי טורבוג'ן הודיעה שהיא בדרך לנאסד"ק: טורבוג’ן הגישה תשקיף ל-SEC

ג'ין טכנולוגיות 6.41%   דיווחה שנבחרה כספק יחיד לאספקת תשתית GenAI ארגונית לאחד משלושת גופי הבריאות הגדולים בישראל - לביזפורטל נודע שמדובר בקופת חולים מכבי. ההתקשרות המתוכננת היא לשלוש שנים וכוללת רישיון שימוש בפלטפורמה של החברה לצד שירותי פיתוח, התאמה, הטמעה וליווי מקצועי. נכון לעכשיו אין הזמנת עבודה מחייבת והמהלך כפוף לאישורים פנימיים אצל מכבי - ג׳ין טכנולוגיות תטמיע AI בקופ"ח גדולה - במי מדובר?



משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini

הדילמה של המשקיעים - הם רוצים לממש מניות, אבל לא רוצים לשלם מס; מה לעשות?

צרות של עשירים - משקיעים רבים סבורים שהשוק עלה מדי ורוצים לממש, אבל אז הם נזכרים במס על רווחים ומתחרטים - למה זו טעות ונאחל לכם לשלם כמה שיותר מסים על רווחים בבורסה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה משקיע מס

אחרי שנה שבה שוק המניות המקומי רשם עליות חריגות ( שיא מאז 1992) ואחרי שנים שוול סטריט שוברת שיאים, אתם לא תשמעו אנשים שאומרים באמת שזה זמן מצוין להשקיע בבורסות. סליחה, טעות - אתם תקראו מנהלי השקעות, מנכ"לים, אנליסטים שאומרים שהשווקים ימשיכו לעלות, אבל הם לא אומרים את האמת שלהם, ואם כן - הם כנראה לא יודעים מה זה שוק מניות, מה זו מחזוריות ולא בטוח שהם יודעים לתמחר חברות ושווקים. וזה לא שאנחנו מבינים יותר, ממש לא, אלו מספרים, עובדות, זו מתמטיקה פשוטה. ככל שהשווקים עולים התמחור של הפירמות גבוה יותר וזה במבחנים שונים כמו - מכפילי רווח, מכפילי הון ועוד.

ההקדמה הזו חשובה למי שרואה את התחזיות של המומחים. אין באמת מומחים, יש פוזיציה ענקית שמחייבת את המומחה להאמין בעליות - זה הביזנס שלו. הוא חייב להיות אופטימי. מה שכן יש אלו בעלי שליטה שמממשים. שי את זה בלי סוף, ולמי הם מוכרים - לנו. פראיירים כנראה רק מתחלפים. הגופים המוסדיים מקבלים מאיתנו כסף גדול דרך הפרשות לפנסיה, גמל השתלמות ועוד וקונים מניות גם במחירים של פי 2-3 משנה שעברה, גם במכפילי רווח של 40. 

ומה אתם באופן ישיר עושים? כלומר בקרנות נאמנות, במניות וכו'? יש כאלו ומסתבר שהם רבים מאוד שאומרים לנו - "השוק יקר, טאואר הגיעה ל-90 דולר מכרתי חצי מהכמות, זינקה ל-100 מכרתי עוד חצי. קניתי באזור 32-33 דולר. אבל עכשיו היא ב-120 דולר. גם לא הרווחתי את העלייה הנוספת וגם שילמתי מס ענק".

בואו נחלק את הדילמה לשתיים: לתזמן את טאואר בשיא - אף אחד לא יכול. לתזמן את המסים - כולם יכולים. 

משקיעים חוששים מ-FOMO, אבל ככל שהשוק עולה, הם משתכנעים למכור. הבעיה שאחרי שהם משתכנעים למכור יש דילמה חדשה. למכור עכשיו ולשם מס? זו היתה שנה מופלאה, אין כמעט ניירות שירדו, התיקים מפוצצים ברווחים וגם במס תיאורטי (מס של 25% על הרווח בעת המימוש). ברגע שתבוצע מכירה, המס התיאורטי יהפוך למס בפועל. 

ואז משקיעים רבים אומרים - נחכה כבר לשנה הבאה, ודוחים את העסקה. הכל יכול להית בעתיד - אולי יתברר שהם צדקו, אבל זו חוכמה שבדיעבד.